Puffin – elektrické letadlo pro jednu osobu  
Inženýři z NASA vyprojektovali osobní tichý dopravní prostředek. Jde o hybrid mezi vrtulníkem a letadlem u něhož funkci startovací a přistávací rampy zajišťují čtyři ocasní křídla.


Puffin je 3,7 metru vysoký, s rozpětím křídel 4,1 m. Každé z křídel je vybaveno rozměrnou vrtulí o průměru 2,3 m. V době startu směřují vrtule i křídla vzhůru a pilot nastupuje do letadla ve stoje. Nasoukaný do těsného válce, zahajuje pouť vzduchem ve ztopořené poloze a až poté se skloní do letu v poloze ležmo.

Projekt elektrického letadla vyšel z dílny Langley Research Center, zařízení NASA ve Virginii a podílely se na něm čtyři další věhlasné instituce se zkušenostmi v leteckém a kosmickém průmyslu (National Institute of Aerospace,  Massachusetts Institute of Technology, Georgia Institute of Technology a M-DOT Aerospace). Výsledek jejich spolupráce z kompozitních materiálů a uhlíkatých vláken má 135 kg. Dobíjecí lithium-fosfátové baterie pak přidávají na hmotnosti dalších 45 kg. Elektromotory neprodukují žádné spaliny a s jedním člověkem na palubě jim pro létání stačí vyvinout 60 koňských sil. Účinnost motorů se má - i díky minimalizaci pohyblivých součástí - blížit 95 %. „Elektriku“ volili inženýři proto, protože srovnatelně velké spalovací motory dosahují jen 20% účinnost.

 

Překvapením je velmi malá hlučnost stroje. Ve vzdálenosti 150 m se má projevovat rámusem pouhých 50 decibelů. To je o mnoho méně, než kolik vydávají helikoptéry z takzvané kategorie „tiché“.  Nedělat moc hluku a ctít dobré sousedské vztahy, by mohlo být marketingovou trefou do černého. Stejně jako fakt, že k přistání není potřeba letiště ani přistávací dráhu, jako je tomu například u motorového rogala. Odborníci na aeronautiku si myslí, že po tomto přibližovadlu rádi sáhnou i vojáci. Tiché motory, prozrazující se jen nepatrným množstvím vydávaného tepla, jsou pro vyzvědače a záškodníky doslova požehnáním.


Optimální cestovní rychlost stroje je vypočítána na 240 kilometrů za hodinu. "Maximálka" je 480 km/hod. Protože odpadl hendikep spalovacích motorů, může stroj létat i v řídkém vzduchu a to až ve výšce devět kilometrů. Se současnými bateriemi by stroj doletěl 80 km. S těmi nově vyvíjenými by to mělo být více než 300 km a tuto hranici chtějí technici dosáhnout již v roce 2017.

Technici z NASA tvrdí, že mysleli i na bezpečnost. V případě selhání jednoho z motorů je schopen ten druhý zvýšit výkon a zachovat potřebnou tažnou sílu pro klouzavý let a zajistit přistání. Zřejmě poněkud tvrdé, protože se počítá s použitím nouzového podvozku. Autoři nazvali letadélko Puffin, což je anglický výraz pro papuchálka nebo-li mořského papouška. Přesněji: papuchalk plochozobý, latinsky Fratercula arctica. Z názvu je také cítit smysl pro humor. Puffin je totiž také výraz pro něco vyjímečného až komického.


Mark Moore, představitel NASA předvedl model stroje na lednové konferenci pořádané americkou Helicopter Society. Ta se konala v San Francisku a skončila včera. Při jeho předvádění prozradil, že technici již připravují vylepšenou verzi. Ta by v případě výpadku jednoho z motorů nemusela přistávat „na břicho“. Dělá to dojem, že se projektantům z NASA pro první verzi Papuchalka nepodařilo najít pilota, který by byl ochoten zkoušet nouzové přistání, kdy se mu hlava řítí k zemi rychlostí okolo 200 km/h. A aby si „nenabil“, nesměl by se mu do cesty připlést ani jezevčík.

 


 


Pramen: PhysOrg

Datum: 22.01.2010 20:20
Tisk článku


Diskuze:

ma to jisty..

Martin Jahoda,2010-01-24 23:05:38

Tedy pri vysazeni motoru je v male vysce smrtelna nehoda temer jista. Predse jen ma klasicke letadlo neco do sebe. Predstava ze pri nouzovem pristani nejdriv hlavou rozhrnuju rosti a hlinu me i kdyz sem fanda do letani, zrovna moc nelaka....

Odpovědět


autorotace

Roman Nepšinský,2010-01-25 14:27:34

Vy jste nikdy neslyšel o autorotaci u vrtulníků? Kluzák to není, ale jako kámen by to taky padat nemuselo

Odpovědět


Souhlasím, že "to má jistý"

Karel Kužel,2013-01-03 19:02:09

Dokonce myslím, že ta epizodka s rozhrnováním křoví a pozorováním létajících kamenů od vrtule by byla tak krátká, že snad ani nestojí za zmínku.
Reaguji však na připomínky diskutéra k autorotaci. U vrtulníku je to režim dost náročný a proveditelný pouze při správné kombinaci dopředné rychlosti a výšky letu a za předpokladu dobře vycvičeného pilota. Naprosto s vámi souhlasím, že u popisovaného elektrického konvertoplánu přistání autorotací nepřipadá v úvahu.

Odpovědět

Poloha při letu

Petr Bartoš,2010-01-24 19:20:27

Podle mne je tato poloha při letu naprosto nesmyslná. Letec ležící na břiše s hlavou zakloněnou tak aby viděl dopředu bude brzo potřebovat dobrého fyzioterapeuta.

Odpovědět


poloha

Jan Špaček,2010-01-24 19:36:15

...poloha to asi není moc příjemná, ale třeba rogalisti tak lítají už delší dobu.

Odpovědět

nouzove pristani

Zbynek Riha,2010-01-23 14:43:17

no nevim jestli pri pristani na bricho nekoho uklidni sledovat vrtuli jak se bori do hliny, lame a rozleta na vsechny strany z urovne jeho hlavy :/

Odpovědět


Roman Nepšinský,2010-01-25 14:29:26

Viz výše, asi neznáte autorotaci. Při výpadku motorů by se měly vrtule roztočit proudícím vzduchem a letoun bude zase ve svislé poloze

Odpovědět


Zbynek Riha,2010-01-26 15:10:43

Romane, nepouzstej se do spekulaci o tom kdo co zna a nebo nezna, na zaklade toho ze to jedine co znate neaplikoval na tento pripad. Domnivam se ze pokud to poleti 200km/h v ve vyssce cca 500m, vypadnou motory, dejme tomu ze se prerusi el. obvod, tedy stroj bude zcela mrtvy, motory prestanou mit tah a stroj bude neovladatelny, s nedostatecnymi plochamy pro klouzavi let, padne dolu jako kamen, na nejakou autorotaci a snasivi let nezbude prostor.

Odpovědět


oprava

Roman Nepšinský,2010-01-28 16:16:35

Dobrá tedy, opravuji svou původní spekulaci, že "asi neznáte autorotaci", na tvrzení, že určitě stále neznáte autorotaci, což je s podivem, když už jsem vás na ni upozornil ;)

Týkání vám s nadhledem přejdu, ale že po upozornění se pouze urazíte a pojem si nenastudujete, to vám odpustit nemohu. U vrtulníku funguje autorotace také ve chvíli, kdy úplně selže motor, a vrtulník musí mít právě dostatečnou rychlost (jako ve vašem případě těch 200 km/h). Pak už záleží jen na konstrukci ploch, těžišti atd., jak se letoun zachová. Tady můžeme samozřejmě oba jen spekulovat, ale že by tato vlastnost měla být už součástí návrhu (stejně jako u vrtulníků) je dost žádoucí a pravděpodobné.

Odpovědět

Decibely, ach ty decibely...

Marcel Koníček,2010-01-23 10:06:00

Nevím, jestli jsem pouze hnidopich, ale možná by bylo trochu vhodnější zaprat o kolik decibelů je stroj tišší, než kolikrát, protože jelikož jsou decibely logaritmická veličina, někoho by to mohlo zmást.

Ale i tak, stroj, který je asi tak hlasitý, jako hlastitý rozhovor je ¨jistě pro armádu zajímavý...

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz