Když je svatý Petr proti
V neděli 24. května přistál na Zemi po úspěšné servisní misi u Hubblova kosmického dalekohledu raketoplán Atlantis. Zakončení mise STS-125 mělo proběhnout už dříve, ale počasí na Mysu Canaveral bylo proti. Po několika odkladech nakonec vedení NASA se skřípáním zubů rozhodlo, že raketoplán dosedne na kalifornské Edwardsově letecké základně.
Přistání v Kalifornii není zase tak neobvyklé, úřad k němu ale přistupuje jen velmi nerad. Raketoplán je po přistání nutné dopravit zpět domů na Floridu na hřbetě speciálně upraveného dopravního letounu Boeing 747. Tato cesta je nejen drahá, ale především dojde ke zdržení příprav další mise raketoplánu.
Záznam přistání raketoplánu Atlantis (STS-125)
Atlantis se na 1 200 km dlouhou cestu domů vydal v pondělí 1. června. V noci na úterý přečká v texaském El Paso a pokud počasí dovolí, mohl by na ploše Kennedyho kosmického střediska přistát v úterý 2. června.
NASA na přílet raketoplánu z Kalifornie čeká s větší netrpělivostí, než obvykle. Během startu k Hubblovu dalekohledu došlo zřejmě vinou zkratu k poruše na elektronice. Nejedná se sice o zásadní problém, ale i tak chce NASA kosmický koráb důkladně prohlédnout a přijít na kloub příčině technických problémů. Už v červnu se má do Vesmíru vydat kolega Endeavour a úřad nechce, aby se problémy opakovaly.
Když je svatý Petr proti i podruhé
Sobota 13. června, datum startu raketoplánu Endeavour na misi STS-127, ale visí na velmi tenkém vlásku. Endeavour byl během mise raketoplánu Atlantis na startovací rampě 39B v pohotovosti pro případ záchranné mise. O důvodech se už psalo mnohokrát. Cílem raketoplánu Atlantis byl Hubblův kosmický dalekohled. V případě, že by došlo k problémům, nemohla se posádka raketoplánu uchýlit do bezpečí Mezinárodní kosmické stanice (ISS), která obíhá po značně odlišné dráze. Proto byl jako pojistka připraven na druhé startovací rampě Endeavour. Ten se měl po přistání raketoplánu Atlantis přesunout ze startovacího komplexu 39B na vedlejší 39A, ze kterého předtím odstartoval do Vesmíru Atlantis.
Startovací komplex 39B se již přebudovává pro potřeby testu nosné rakety Ares I, která má současné kosmické koráby nahradit. Ze startovací rampy sice může raketoplán odstartovat i nyní, ale jen s určitými omezeními. Na rampě např. nelze do nákladového prostoru raketoplánu nakládat užitečné zatížení a Endeavour nemá odstartovat k ISS s prázdnou. Na řadu tedy musel přijít přesun na „normální“ rampu 39A.
Přesun měl proběhnout v pátek 29. května, ale z důvodů špatného počasí byl odložen na neděli 31. května. Přípravy na start Endeavouru se tím dostaly do skluzu.
Stihnout připravit raketoplán během 13 dní, zbývajících do data startu, lze jen obtížně. NASA ale nemá příliš mnoho manévrovacího prostoru. Už 17. června startuje z Mysu Canaveral k Měsíci kosmická sonda LRO. Podle regulí musí být mezi jednotlivými starty časový rozestup minimálně 2 dny. Poté ovšem pro změnu končí startovací okna pro Endeavour. NASA má v červnu na vypuštění svého kosmického korábu všeho všudy 3 dny. Pokud bude svatý Petr proti i potřetí, musí start mise STS-127 k Mezinárodní kosmické stanici odsunout nejméně do 11. července.
Harmonogram dalších letů raketoplánu je dosti napjatý. Podle rozhodnutí americké vlády mají kosmické koráby odejít do důchodu ke konci roku 2010. Start poslední mise je v současné době naplánován na 16. září 2010.ˇ
Zdroje:
http://spaceflightnow.com/shuttle/sts127/090529status/
http://spaceflightnow.com/shuttle/sts127/090528status/
http://www.cbsnews.com/network/news/space/current.html
http://www.nasa.gov/missions/highlights/schedule.html
http://mediaarchive.ksc.nasa.gov
Čínský bezpilotní Božský drak na orbitě vypustil 6 malých objektů
Autor: Stanislav Mihulka (21.12.2023)
Utajovaný čínský autonomní raketoplán Shenlong přistál po 276 dnech
Autor: Stanislav Mihulka (13.05.2023)
Phantom Express: Boeing postaví pro armádu experimentální kosmolet
Autor: Stanislav Mihulka (31.05.2017)
První krok k indickému raketoplánu
Autor: Dušan Majer (23.05.2016)
Proč je tak těžké vyvinout vícenásobně použitelnou raketu?
Autor: Stanislav Mihulka (12.01.2015)
Diskuze:
1200 km domu ?
Radek Štrébl,2009-06-02 14:34:27
Nevim tedy, kde je podle Vas Atlantis doma, ale vzdusna vzdalnost Edwards AFB a KSC Florida je cca 3600km, coz pri maximalnim doletu SCA cca 1850km vyzaduje minimalne jedno mezipristani pro dotankovani. 1200km by SCA zvladl levou zadni na jeden zatah !
Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce