Klimatická ročenka po americku  
Podle analýzy National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA) a National Climatic Data Center v Asheville (NCDC) byl rok 2008 spolu s rokem 2001 osmým nejteplejším od roku 1880.ˇ


 

Zvětšit obrázek
Teplotní anomálie roku 2008 v porovnání k průměru let 1961-1990


NCDC zařazuje rok 2008 jako osmý nejteplejší rok podle výsledků analýzy provedené v Goddardově institutu pro vesmírné studie NASA. Analýzy NOAA a NASA se sice mírně liší v metodice, ale obě instituce využívají data z National Climatic Data Center NOAA, což je oficiální zdroj klimatických dat federální vlády USA.

 

Světová teplota roku 2008
Kombinovaná celosvětová teplota povrchu souše i oceánu od ledna do prosince byla o 0,49 stupňů Celsia nad průměrem dvacátého století, který byl 13,9 stupňů Celsia. Od roku 1880 se roční kombinovaná celosvětová teplota povrchu souše a oceánu zvyšovala tempem 0,05 stupňů Celsia za desetiletí. Toto tempo během posledních 30 let stouplo na 0,16 stupňů Celsia za desetiletí.

 

Celosvětová teplota pevniny v roce 2008 byla šestkrát teplejší s průměrem 0,81 stupňů Celsia nad průměrnou teplotou dvacátého století, která je 8,5 stupňů Celsia.

 

Podobně byla i samostatná celosvětová teplota oceánského povrchu v roce 2008 do konce prosince o 0,37 stupňů Celsia nad průměrem dvacátého století, který byl 16,1 stupňů Celsia, a celkově se umístila jako desátá nejvyšší.

 
Světová teplota v prosinci 2008
Prosincová kombinovaná teplota povrchu souše a oceánu byla o 0,48 stupňů Celsia nad průměrem 20. století, jež byl 12,2 stupňů Celsia.

 

Celosvětová teplota souše byla v prosinci 2008 o 0,68 stupňů Celsia nad průměrem dvacátého století, který byl 3,7 stupňů Celsia, a umístila se jako čtrnáctá.

 

V prosinci byla průměrná celosvětová teplota povrchu oceánu o 0,41 stupňů Celsia nad průměrem dvacátého století, který byl 15,7 stupňů Celsia, a spolu s prosincem 2001 a prosincem 2005 se umístila jako šestá.

 

Zvětšit obrázek
Vývoj a trendy teplot zemského povrchu a střední troposféry.

 
Další klimatická fakta roku 2008
Spojené státy zaznamenaly předběžný souhrn 1690 tornád během roku 2008, což je číslo vysoko nad desetiletým průměrem 1270 tornád, a umístil se tak jako druhý nejvyšší roční součet od té doby, co se v roce 1953 začaly získávat spolehlivé záznamy. Vysoký počet obětí v souvislosti s tornády během první poloviny roku 2008 z něj učinil desátý nejstrašnější rok s celkovým počtem 125 mrtvých.

 

Rozsah sněhového pokryvu na severní polokouli v prosinci byl 43,91 miliónů čtverečních kilometrů. To bylo o 0,43 miliónů čtverečních kilometrů více, než je prosincový průměr let 1966-2008. Sněhový pokryv severní polokoule byl po většinu roku 2008 pod průměrem.

 

Rozloha arktického mořského ledu dosáhla podle záznamů v září druhého nejnižšího rozsahu v období tání. Minimum 4,67 miliónů kilometrů čtverečních bylo 2,09 miliónů čtverečních kilometrů pod průměrným minimálním rozsahem v letech 1970-2000.

 

Atlantické období hurikánů bylo třetím „nejnákladnějším“ za sledovanou dobu, a to po letech 2005 a 2004, a čtvrtým nejaktivnějším od roku 1944. Toto byla první sezóna s velkými hurikány (stupně tři a více) každý měsíc od července do listopadu. S výjimkou jihu Indického oceánu zaznamenaly všechny ostatní oblasti tropických cyklónů během roku mírně podprůměrnou aktivitu. Celosvětově se objevilo 89 pojmenovaných tropických cyklónů, z nichž 41 dosáhlo síly hurikánu (s rychlostí větru 74 mil za hodinu) a dvacet dosáhlo síly velkého hurikánu (s rychlostí větru 111 mil za hodinu a vyšší) podle Saffir-Simpsonovy škály.

 

 

Zvětšit obrázek
Mapa světa zaplněná klimatickými anomáliemi loňského roku. Zdá se, že je jich víc než dost.

Prudké deště způsobily rozsáhlé záplavy v částech Vietnamu, Etiopie, severní Venezuely, Brazílie, Panamy a severních Filipín během listopadu. Několik miliónů lidí ztratilo své domovy a bylo hlášeno téměř 200 živelných pohrom. Monzunové deště byly v roce 2008 výrazně nad průměrem v mnoha oblastech. Indická Bombaj zaznamenala nejvyšší červnové dešťové srážky za posledních sedm let.
 

Dlouhodobá mimořádná sucha sužovala v roce 2008 jižní část centrálního Texasu a jihovýchodu Spojených států. Na základě Palmer Drought Indexu v roce 2008 podíl oblastí přilehlých ke Spojeným státům byl zasažen mírnými až extrémními suchy s vrcholem na 31 procentech v červnu-červenci. Nejhorší sucha v Austrálii udeřila hned na počátku roku 2008, ale sucho v některých oblastech země pokračovalo i v dalších měsících...

Že by americké shrnutí klimatických anomálií minulého roku naznačovalo, že bylo mimořádných klimatických událostí na Zemi přece jen trochu moc? Kdo ví…ˇ

 

Zdroj: National Climatic Data Center

Autor: Ota Beran
Datum: 16.02.2009 04:04
Tisk článku

Související články:

Rozprašování diamantů do atmosféry je znovu ve hře     Autor: Josef Pazdera (20.10.2024)
ExxonMobil si zachraňuje karmu největším úložištěm oxidu uhličitého v USA     Autor: Stanislav Mihulka (13.10.2024)
Rizika plynoucí z akceptace posledních doporučení organizace Fakta o klimatu     Autor: Vladimír Wagner (08.10.2024)
Další zdroj CO2 s kterým se nepočítalo     Autor: Josef Pazdera (28.01.2024)
Sluneční šlamastyka: Masivní solární farmy mohou měnit klima jinde ve světě     Autor: Stanislav Mihulka (14.01.2024)



Diskuze:

jak jsem delal trend?

Jiří Šálek,2009-03-03 12:15:27

Predne nevim co se rozvinutym zivotem mysli, ale je pravda ze zde hominide, predchudci dnesniho cloveka palili vetsinou pouze drivi misto ropy. Linearni teplotni trend pres posledni 450000 let sice nevykazuje znatelny rust ani pokles, ale to neznamena ze teplota silne neoscilovala. Prumerna globalni teplota se menila zhruba -+7stpC v porovnani s poslednimi 10 000 lety Helocenu, kdy je teplota velmi stabilni a meni se pouze v rozpeti +-1stpC.
To je zhruba i rozpeti v dusledku klimatickeho jevu El Nino na skale 1 az 2 roky. Taky se nam mezi roky 1993 az 2003 oteplilo cca o 1 stupen. Vzhledem k tomu ze v Helocenu (poslednich 10000let) je bezny vykyv +-1stpC tak mi to nepripada divne. V Helocenu uz bylo tepleji nez nyni. Co se tyce rychlosti teplotniho vykyvu tak samozrejme zname i mnohem silnejsi a kratsi cykly. Treba stridani den-noc nebo rocni obdobi. Sklenikovy efekt bude mit spise povahu tezko meritelnou na skale mnoha desitek let. Tudiz soucasne vyrazne otepleni na konci 20. stoleti s tim zrejme moc nesouvisi.

Odpovědět

trend asi za 30 let

Stanislav Jirovec,2009-03-02 00:40:21

Pane Šálku, nevím jak jste dělal trend za 450 000 let,kdy rozvinutý život na Zemi začínal a s ním velké změny složení atmosféry. Asi jste dělal trend v grafu od ruky. Když totéž uděláte ve Vámi doporučovaném grafu za 30 let, tak zjistíte, že graf pravda osciluje, ale trend roste. No a o to jde. Budu hodně nízko odhadovat- za 30 let o 0,1˚C ( bude to okolo 0,3˚C), za 100 let o 0,3˚C, za 1000 let o 3˚C,za 100 000 let o 300˚C a konečně za 450 000 let to byl Váš trend o 5˚C. Vypadá to, že se opravdu otepluje dnes nějak víc.

Odpovědět

Skutecny klimaticky trend - oscilace klimatu

Jiří Šálek,2009-02-19 17:28:09

http://www.heartland.org/publications/environment%20climate/article/24739/Global_Cooling_Continues.html

Odpovědět

linearni trend pres doby ledove.

Jiří Šálek,2009-02-18 12:11:10

Napadlo me udelat lenarni trend globalnich teplot za poslednich 450000 let. To je docela slusne dlouha casova rade, ne? Prumerna teplota je nekde o 5 stupnu nize nez je nyni a tam se drzi uz minimalne 10000 let. Znamena to ze lidska civilizace oteplila klima, nebo ze teple klima umoznilo rozvoj civilizace?

Odpovědět

Prosim, jen do me, kritika vitana

Jiří Šálek,2009-02-18 12:06:02

http://wattsupwiththat.files.wordpress.com/2008/11/rss_october_2008.png

No prosim, muzeme se podivat na globalni data pro troposferu. Trendy jsou stejne. Vtip je v tom ze jsem chtel pouzit data ze satelitu, ktere je obtizne zfalsovat - popripade dezinterperetovat mereni z nepravidelne rozmistenych pozemnich stanic.

Take trend z poslednich 30-ti let mi prijde naprosto v poradku. Dokonce by se stacilo soustredit jen na trendy z poslednich 15 let, kdy se udajne zacalo globalne vyrazne otepovat v dusledku lidske cinnosti. Vtip je v tom ze klima osciluje na vsech casovych skalach. Vice patrne je to na delsi casove skale, ale i na te kratsi. Pred 30 lety jsme meli globalni ochlazovani, na konci 90. let globalni oteplovani, za poslednich 10 let bylo klima stabilni a nyni ma nabeh zase klesat.
Porad je jasne ze prokladat linearni trendy je nezmyslne na jakekoliv casove skale nebot klima na vsech skalach osciluje. To ze se blizime ke konci doby meziledove je dalsi historicky fakt. Zde budou pusobit mnohem silnejsi vlivy nez je koncentrace CO2, jejiz vliv je i nyni ponekud problematicky. Obzvlaste pokud spotreba fosilnich paliv uz pravdepodobne dale vyrazne neporoste, nebo se bude velice pravepodobne snizovat v dusledku vycerpani snadno dostupnych zasob.

Odpovědět

Zajímavý článek o 24. slunečním cyklu

Al Al,2009-02-18 09:21:48

http://www.euroekonom.cz/analyzy-clanky.php?type=jz-globalni-oteplovani-ochlazovani

Počkejme si 2-3 roky a už o dost zřetelněji uvidíme kdo má pravdu (pokud nebudeme sofistikovaně analyzovat teplotní řady začínající v malé době ledové a srovnávat je s daty z teploměrů na rozpáleném parkovišti) .

Odpovědět


Na Oslu už něco podobného bylo už před rokem.

Ota Beran,2009-02-18 10:12:56

Nachází se to v rubrice "Nejen vědou" a podrubrice "Vtipy": http://www.osel.cz/index.php?obsah=6&clanek=3201

Odpovědět


Zaujala mě ta věta v závorce

Karel Malý,2009-02-18 10:43:12

a mám pocit, že jste to velmi dobře vystihl. Malá doba ledová je teplotní pokles, který je docela dobře zdokumentován v Evropě nikoliv globálně. Pokud se zabýváme globálními změnami teploty a máme tím na mysli zemskou atmosféru či povrch, tak musíme brát v úvahu i to, že většinu zemského povrchu pokrývají oceány a na těch je rozpálených parkovišť množství limitně se blížící nule.

Odpovědět


Souhlas - uběhl další ROK a 24. cyklus - NIKDE

Al Al,2009-02-18 10:46:04

Souhlas - uběhl další ROK a 24. cyklus - NIKDE
(Slunce je prakticky beze skkvrn a 24. cyklus má už spoždění 2 roky)
http://sohowww.nascom.nasa.gov/data/realtime/mdi_igr/1024/latest.jpg

Minulý týden se dokonce objevila ještě malinká skvrnka z minulého 23. cyklu!

Takže to asi takový hoax tak úplně nebude pane Berane...
Sice chápu, že pokud koncil IPCC a mainstream IPCC a "seriozních" klimatologů odhlasoval alarmující oteplování, bude to chvili trvat, než se "korektní vědci" vzpamatují a začnou nás strašit zase něčím jiným...

Odpovědět


to Malý

Al Al,2009-02-18 10:51:04

no to máte pravdu, akorát ty teploměry (relevantní cca až od konce malé doby ledové v 19.st.) jsou
- hlavně ve městech (parkoviště a tak)
- v Evropě a na severní polokouli

Vámi zmiňované měření "globální teploty" je relevantní akorát tak posledních 30 let (družice). Z toho tedy hodláte vyvodit co?

Odpovědět


teploměry na parkovišti ... a globální oteplování

Al Al,2009-02-18 10:54:44

Na Oslovi to pane Malý vyšlo taky (v sekci osloviny, je to fakt veselé):
http://www.osel.cz/index.php?obsah=6&clanek=3368

Odpovědět


Nejsem s vámi v rozporu!

Ota Beran,2009-02-18 11:04:06

To jste mě špatně pochopil. Nechtěl jsem nijak zpochybňovat, to co jste napsal, jen jsem chtěl upozornit, že když před rokem Osel něco na toto téma napsal, tak to bylo označeno za hoax a skončilo to kde skončilo. Rok se s rokem sešel a stále čekáme na začátek nového slunešního cyklu a už vůbec si nejsme jisti jaký bude, kdy přijde a co to s klimatem na Zemi provede. Teprve čas nám ukáže jak to skutečně bude, jak jsem napsal v jiném diskusním příspěvku.

Odpovědět


ad teploměry na parkovišti.. a globální oteplování

Karel Malý,2009-02-18 11:13:33

Máte pravdu. Články pana Turečka bývají objevné. I já jsem se z nich mnohé dozvěděl a nejen proto je rád čtu.

Odpovědět


Odpověď na Al Al 18.02.2009 v 10:51

Karel Malý,2009-02-18 11:41:12

Jen jsem se tím snažil naznačit, že o teplotě na zemském povrchu víme zatím stále dost málo. Globálně ji měříme poměrně krátce na to abychom z toho dělali nějaké rozsáhlé závěry.

Nechtěl bych s vámi polemizovat o tom jestli je nejvíc meteorologických stanic ve městech a na parkovištích, jak by se možná mohlo zdát z článku pana Turečka. Nemyslím si, že jsou hlavně v Evropě. Třeba je jich více v Americe nebo v Asii? Je možné, že máte pravdu, že těch pozemních bude více na severní polokouli. Ale co z toho chcete vyvozovat vy?

Odpovědět


Je tragédie dneška, že závěry se dělají - a velké

Al Al,2009-02-18 13:19:51

Je tragédie dneška, že závěry se dělají - a velké
Ty peníze, zdroje a energie, co se na to vyplýtvají, jsou obrovské (solární elektrárny na Moravě, bionafta, větrníky, "snižování CO2" atd...).
Tato "suchá fakta" uvedená ve zdroji k tomu přispívají.

Odpovědět

Pane Jírovče...

Al Al,2009-02-18 09:18:05

Děláte si srandu? Každá vaše věta je velmi silně zkreslující a matoucí:
1. "od počátku měření v Klementinu 1772 podle lineární regrese stoupnou do roku 2010 asi o 0,7°C" - ale v 17. století VRCHOLILA malá doba ledová...a také vliv pouze a jenom tepelného ostrova (Praha 1772 versus 2008) lze jen odhadovat a jistě je velmi výrazný
2. "klidně to přičtete poklesu ke dnu sluneční aktivity cylu 11 let" - 23. cyklus byl velice silný, nadto se silným jevem el Nino a PDO v posledních několika letech je (v závislosti na slunečním cyklu)
o teplotní setrvačnosti (oceány) jste asi neslyšel nikdy
3. "Uvedených 0,68°C v těchto pár letech tohoto století nad průměr 20.století je velký nárůst" - naprostý nesmysl, teplotní trend posledních let je naopak stagnující nebo dokonce sestupný

Zkrátka: co písmeno, to nesmysl a demagogie.
Odborník na CO2 nejsem, ale neztratil jsem zdravý rozum a opít rohlíkem od vás podobných se také nenechám.

Odpovědět


teploty

Stanislav Jirovec,2009-02-18 16:47:14

Pane AA, nedělám si srandu. rok 1772 není 17. století. Kdybyste si otevřel třeba http://zmeny-klima.ic.cz/teploty-1770-2010-klementinum-graf.xls soubor, kde ty teploty jsou a z nich graf a regrese, tak uvidíte, že rok 1772 a období kolem patřilo k teplejším, daleko chladněji bylo v období 1828-1872. Právě to, že většina grafů ukazujících otelování začíná tímto chladným obdobím asi 1830, vede k tomu, že teplota stoupá ("hokejkový graf" - to je ten alarmismus, ne to co říkám já.) Úsměvné dojmy o měření teplot na rozpáleném parkovišti raději nekomentuji. Snad jen mohu dodat, že v době kdy teploměry se neměřilo jsou zmapované pomocí vrtů v ledovcích, kde se analyzuje poměr izotopů a převádí korekcemi na teplotu.

Odpovědět

co je a co nie je nic?

Dagmar Gregorova,2009-02-18 06:16:09

Nie vsetko, co sa tvari ako meno je menom a nie "nickom"

Odpovědět

Pane Al Al

Stanislav Jirovec,2009-02-17 22:28:34

To, co píšete je opravdu hrůza. Třeba teploty od počátku měření v Klementinu 1772 podle lineární regrese stoupnou do roku 2010 asi o 0,7°C. Uvedených 0,68°C v těchto pár letech tohoto století nad průměr 20.století je velký nárůst. A to aktivita slunce je zrovna nebývale dole (= chladnější období). Takže pokud snad globální teplota někde klesala klidně to přičtete poklesu ke dnu sluneční aktivity cylu 11 let.
Asi jste si před 5 lety koupil nový mrazák, kde teploty stagnují nebo klesají - nebo jste se na tu mapu teplot nedíval - je docela dost červená. Klesá teplota některých částí Pacifiku přilehlých Severní Americe, také a vnitřní Antartida. Klesá teplota stratosféry. Mám dotaz, kde žijeme. Důležité je pro mě sdělení, že neměníte nick, takže vím, co nečíst.

Odpovědět

Kritika mirila na autora, ne na prekladatele

Jiří Šálek,2009-02-17 17:02:44

Daty lze prolozit jakykoliv trend, nejen ten nejprimitivnejsi linearni. Otazka je co uzitecneho lze z takoveho trendu vycist.

Npariklad podle techto dat:

http://www.remss.com/rss_research/climate_change_in_the_tropics.html

jsme nyni pod 30-ti letym prumerem a po jednom desetileti konstantne nadprurmernych teplot se vracime do normalu. Rustovy trend zde neni patrny, tudiz vliv CO2 na klima asi nebude velky. Jsou zde nepochybne mnohem silnejsi hraci. Kazdopadne CO2 z fosilnich paliv bude za par desitek let vycerpano, takze bude po starosti.

Vzhledem k nizke slunecni aktivite bychom se mohli dockat naopak vyrazneho ochlazeni. Navrhuji pockat dalsich deset ci dvacet let a pak budeme chytrejsi.

Odpovědět


Kritiku bych směřoval spíš na vás!

Karel Malý,2009-02-17 20:49:44

Usuzovat na základě odkazu, který jste uvedl, na nějaký globální trend je klasická ukázka toho, jak by to nemělo vypadat. Když vezmete dostatečně nevhodná data, z krátkého časového období (necelých 30 let), pouze z oblasti s tropickým klimatem(+- 20° od rovníku), která ukazují více vliv El Nina než čehokoliv jiného a snažíte se jimi proložit trend, který by měl cosi říci ke globálním změnám teploty na celé planetě, tak je to docela průšvih.

Odpovědět

vyvážený článek?

Jiří Šálek,2009-02-16 16:59:31

Píše se že prý rok 2008 je 8-my nejteplejsi. Tak by me zajimalo kolik bylo teplejsich let za poslednich 10 let. A kolik bylo studenejsich let za poslednich 30 let? Myslim ze by to byla zajimava cisla. Navic se mi otevira kudla v kapse kdyz vidim linearni trendy popisujici dej v prirode. Tyto deje jsou nelinearni a maji spise sklon oscilovat. Vypada to ze jsme na vrcholku takove oscilace a pujdeme s teplotou dolu v horizontu nekolika let. Kam pujdeme pak nevim, ale doufam ze ne do prumerne teploty z poslednich nekolika set tisic let. K tomu nam dopomahej Buh a snad i ta trocha CO2.

Odpovědět


A proč by musel být vyvážený?

Ota Beran,2009-02-17 12:48:37

Je to v podstatě jen můj neumělý překlad ze zdroje uvedeného na konci. Navíc je tam pouze nadpis, popisky pod obrázky a poslední dvě větičky. Cílem bylo předvést ukázku toho, co se za své peníze dozvěděli američtí daňoví poplatníci.

Odpovědi na otázky, které by vás zajímaly není tak složité na internetu najít, stačí, když kliknete na odkazy uvedené v diskusi.

Nevím co se vám otevírá v kapse, když vidíte lineární trendy popisující děje v přírodě, ale mohu vás ubezpečit, že lineárních trendů je v přírodě možno (s větší či menší spolehlivostí) proložit takovou spoustou přírodních jevů, že by to vydalo na hodně tlustou knihu.

Spolehlivě nám na otázky okolo vývoje teplot odpoví čas. Za rok budeme například spolehlivě vědět, jaká byla teplota v roce 2009.

Tedy alespoň my, kteří věříme tomu co bylo naměřeno.

Odpovědět

Je to suché konstatování dat.

Karel Malý,2009-02-16 11:48:50

Jestli to novináři přibarví a demagogové zneužijí, je další věc. Rozhodně z toho nevyplývá, že by se posledních deset (nebo deset tisíc) let na Zemi ochlazovalo, jak jsem se mohl dočíst v diskusi zde na Oslu.

Odpovědět


Dagmar Gregorova,2009-02-16 13:49:40

Karle, a čo tak takzvaná malá doba ľadová... ?
http://cs.wikipedia.org/wiki/Mal%C3%A1_doba_ledov%C3%A1

Malá doba ledová je označení pro klimatickou anomálii, která znamenala nejchladnější období za posledních 2000 let. Toto období trvalo přibližně mezi 14. a 19. stoletím. Malá doba ledová vrcholila v 17. století.

Odpovědět


Že bych něco přehlédl, Dagmar?

Karel Malý,2009-02-16 22:13:42

Zdá se mi, že jsem ne zcela nepochopil vaši otázku. Samozřejmě, že lokální klima mělo během historie svá teplejší a chladnější období. Měl jsem ale dojem, že článek byl o klimatu v období od roku 1880 do prosince roku 2008, kdy mají vědci k dispozici dostatečně spolehlivá globální data, z tohoto důvodu mám pocit, že jste s malou dobou ledovou trochu mimo časový interval, o kterém byla v článku řeč.

Platí tedy to, co jsem napsal:"Z článku rozhodně nevyplývá, že by se posledních deset (nebo deset tisíc) let na Zemi ochlazovalo." Nebo se snad podle vás pletu?

Odpovědět

Al

Al Al,2009-02-16 09:05:12

Omlouvám se, že nepoužívám pravé jméno - pracuji v privátní sféře a nemohu si dovolit přijít např. o zákazníka, který si nagoogluje např. můj komentář v diskuzi...
Tento nick používám již asi 8 let a nehodlám to měnit.

Odpovědět

Modelová ukázka šířění vědeckého alarmizmu

Al Al,2009-02-16 09:02:25

Tak tento článek je takřka klasickou ukázkou šíření alarmizmu.

1. Co víme: teploty klesaly/ stoupaly / klesaly / stoupaly a v posledních cca 5 letech stagnují nebo dokonce klesají

2. Co hlásá tato snůška polopravd alarmistického ladění - teploty závratně rostou (cituji "o 0,68 stupňů Celsia nad průměrem dvacátého století"), klimatické anomálie se prudce zvýšily ("Prudké deště způsobily rozsáhlé záplavy", "Dlouhodobá mimořádná sucha sužovala"...) etcr... To vše pod rádoby "vědeckou" fasádou státní instituce.

Za takto pojatými "vědeckými" údaji nastupuje další parta - novináři.
Korunu tomu dají společenskovědní intelektuálové a... politici.

Hrůza a děs.

Odpovědět

Aký bol rok 2008? Taký, aký mal byť!

Dagmar Gregorova,2009-02-16 07:59:57

NCDC vydáva správu o hrozivo teplom roku 2008...
Ešte nedávno sa médiami "prehnala" správa, ktorá naznačovala, že ten rok je prekvapujúco studený:

The Guardian: 2008 will be coolest year of the decade
http://www.guardian.co.uk/environment/2008/dec/05/climate-change-weather

BBC: World heading towards cooler 2008
http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/7574603.stm

Na jednej zo stránok je aj graf...

Poďme blbnúť ďalej. Neviem prečo som si spomenula na ľudí v Zimbabwe...

Odpovědět


Nevím jestli byl globálně takový jaký měl být,

Ota Beran,2009-02-16 10:35:08

ale u nás na zahradě byl horký a suchý. Pro to první svědčila úroda slaďoučkých fíků a pro to druhé ztráta mladého jedince druhu taxodium distichum, který mi uschnul.

Mimochodem pokud se podíváte na graf v Guardianu, tak to potvrzuje že poslední dekáda byla abnormálně teplá, přičemž rok 2008 byl relativně chladnější, to potvrzuje výsledky uvedené v článku. Ale i ten "chladnější" minulý rok (v porovnání s ostatními roky dekády) byl teplejší než průměry předchozích dekád.

Neberte mě jako alarmistu, když se dívám na předpověď počasí, tak bych trochu globálního oteplování lokálně uvítal, jinak si budu muset zase obléci teplé ponožky a péřovku.

:o)

Odpovědět


neporucime desti, vetru...

Dagmar Gregorova,2009-02-16 11:04:57

Je mi ľúto, ale počasie asi nikdy nevyhovovalo vždy všade a všetkým. Keďže som sa na Zem naučila pozerať "geologickými očami", tak mi tie súčasné výkyvy teploty pripadajú úplne normálne. Keby ma stále nezlákavali iné témy na scestie, asi by som asi tiež spáchala nejaký klimatický príspevok :), nech som "in" :). Len by to chcelo dlhšie pátrať po zdrojoch info. Nie tak dávno som v jednej popularizačnej knižke čítala, že myslím okolo roku 700 n.l. sa na území súčasného južného Nemecka pestovali olivy. Fakt je, že keď Rimania tiahli touto strednou barbarskou Európou až do Anglie, bolo tu teplejšie. Ale ja som len chcela poukázať, ako rozdielne sa merania interpretujú a ako si karavány udalostí ovplyvniteľných a neovplyvniteľných kráčajú "netečne" k našim katastrofickým predstavám ďalej...

Odpovědět


Větru a dešti neporučíme...

Ota Beran,2009-02-16 23:14:56

ale nemusím číst popularizační knížky, abych se dozvěděl, že v Německu okolo roku 700 bylo tepleji. Teplejší období bylo i později.

Například v mém rodišti jsou dodnes zřetelné terasy na kterých se za císaře Karla IV pěstovala vinná réva. Pak to dlouho nešlo... No a dneska už to zase jde docela s úspěchem...

Protože je zahrada moje hobby, tak se mi docela líbí, když na ní mohu pěstovat révu,fíky, palmy, citronečník, cedry...

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz