Po poškození transformátoru, o kterém jsem psal minulý týden, lhttp://www.osel.cz/index.php?clanek=3932 se objevila další závada. Jak čtenáři Osla ví, zatím neprobíhalo na urychlovači LHC urychlování - a testování jednotlivých částí urychlovače pro tuto činnost zatím probíhá bez svazku. Během testů posledního sektoru pro práci právě pro urychlování na energii 5000 GeV došlo 19. září ve 12:05 ke zkratu, který tuto část urychlovače poškodil. Díky tomu nastal i poměrně značný únik chladícího helia do tunelu. Nějakou dobu potrvá, než se podaří škody opravit.
Předběžně se zdá, že problém nastal v elektrickém propojení dvou magnetů. Tam došlo ke zkratu, roztavení a mechanickému poškození této části urychlovače. Probíhá vyšetřování, ale už teď je jasné, že poškozený sektor se bude muset ohřát na normální teplotu. Jak už jsme na Oslovi psali, trvá toto ohřátí a opětné ochlazení po opravě řádově měsíce. To znamená, že se dá čekat nejméně dva měsíce přerušení ve spouštění urychlovače. Na běžných urychlovačích není taková závada neobvyklá a oprava trvá řádově dny. Z tohoto hlediska by tedy k velkému zdržení dojít nemuselo. Z časového hlediska bude tedy kritické ochlazování a zahřívání supravodivých magnetů. Zpráva je založena na informacích z laboratoře CERN, hlavně z oficiálního komuniké.
Doufejme, že se oprava závady podaří co nejdříve. Problémem je, že za dva měsíce, které určitě budou potřeba, je prosinec a začíná energeticky nejnáročnější období roku. V té době se většinou urychlovače v laboratoři CERN neprovozují. Je tedy dost pravděpodobné, že reálná práce urychlovače se nejspíše přesouvá až na příští rok. Musím zdůraznit, že tato poslední úvaha je čistě má soukromá a není založena ani na oficiálních a ani na neoficiálních stanoviscích z laboratoře CERN.ˇ
První srážky protonů na urychlovači LHC
Autor: Vladimír Wagner (24.11.2009)
Neslavný návrat vlajkové lodi světové vědy LHC
Autor: Stanislav Mihulka (08.08.2009)
Proč potřebuje naše civilizace urychlovač LHC a hrozí nám od něj nebezpečí?
Autor: Vladimír Wagner (29.09.2008)
Zpráva o pokrocích i problémech na urychlovači LHC
Autor: Vladimír Wagner (19.09.2008)
Diskuze:
Spolehlivost ?
Egon Egon,2008-09-22 22:48:37
Myslím že toto bude nejčastější příčina odstavení LHC vzhledem k tomu že konstrukce supravodivých cívek je na samé hranici možností pro udržení supravodivosti s maximální rezervou 30% ale to je jenom můj odhad. Malé shrnutí celkový počet cívek 1248ks slitina titan+niob pásková provedení supravodiče proud I>10000A mag.pole 9T. Pokud supravodivé cívky budou propojeny v sérii po skupinách a dojde k lokální ztrátě "sv" z různých příčin tuto nectnost bohužel "sv" mají dojde v tomto místě k lokálnímu ohřátí z nárůstem teploty >100K/mS vlivem odporových ztrát. Nárůst teploty a ztrát bude tím rychlejší čím větší počet cívek bude daný segment obsahovat s dalšími vedlejší efekty jako prudké změny budícího proudu a tím velké magnetodynamické namáhání u ostatních "sv" cívek a šance že další "sv" cívka nebude ochotna snášet takové zacházení "nárůst budícího proudu je pozvolný asi 100A/s čas 90s můj odhad viz Terminátor 3 a závod v urychlovači :-)". Výpadky "sv" cívek budou tedy v spíše v důsledku přesně opačném než je zkrat ale spíše "studeňák". Přitom řešení je jednoduché ale obávám se že vzhledem že se stala tato závada tak buď byla nefunkční nebo není což je divné. Omlouvám ze za části které jsou spíše úvahou než 100% jistotu v zapojení možné je i autonomní buzení každé "sv" cívky.
ehm
Suberin Güzmo,2008-09-22 23:52:53
Nepochybuji o Vasem vzdelani pane, ale bez carek se to skutecne neda cist.
Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce