Zpráva o pokrocích i problémech na urychlovači LHC  
Vývoj situace.

 

 


 

Zvětšit obrázek
Obrázek z budování speciálního tunelu, do kterého lze vyvést svazek LHC a bezpečně jej pohltit (zdroj CERN).

V návaznosti na předchozí články o spouštění LHC,  bych chtěl informovat o nejnovějším vývoji situace. Po excelentním úspěchu, který se podařil 10. září, když postupně svazek úspěšně proletěl celý dvaceti sedmi kilometrový  okruh urychlovače v obou směrech, napřed po směru a pak i proti směru hodinových ručiček, se rozběhla dlouhodobější piplavá práce s vylaďováním celé aparatury. Již následující noc pokračovala velmi úspěšně a podařilo se dosáhnout toho, že shluky částic ve svazku obkroužily okruh urychlovače několiksetkrát. Snahou v dalším období bylo dosáhnout toho, aby vysokofrekvenční systém udržoval částice ve svazku v relativně těsném shluku a  ty zůstávaly co nejtěsněji u sebe. Dosahuje toho tak, že pomalé částice urychluje a ty rychlejší zpomaluje. Dostaneme tak zhruba 11 cm dlouhý chomáč urychlovaných protonu s relativně malým průměrem (zlomky milimetru).

Zvětšit obrázek
Tentokrát stačilo vyměnit transformátor na povrchu a technici nemuseli do podzemí. Obrázek je z posledních testů před uzavřením podzemí LHC a začátkem jeho spouštění (zdroj CERN).

Další den, ve čtvrtek 11. září, se podařilo dosáhnout toho, že relativně kvalitní shluk protonů kroužil urychlovačem zhruba hodinu a půl než byl svazek bezpečně vyveden z LHC a skončil ve speciálním tunelu, který jej dokáže bezpečně pohltit. Tato operace se bude opakovat v tomto týdnu a bude se ladit vysokofrekvenční systém tak, aby se dosáhlo kvality svazku, která umožní začít testování urychlování.

 

Mezitím bylo třeba řešit problém s výpadkem transformátoru, který dodává elektrickou energii pro chladící systém urychlovače. Ten udržuje teplotu supravodivých magnetů na hodnotě 1,9 K, tedy blízko absolutní nule. Jednalo o transformátor, který napájí kompresor kryogenického systému pro dva z osmi sektorů, a je umístěn na povrchu. Proto byla jeho výměna relativně jednoduchá, i když jde o drobečka s hmotností 30 tun s procházejícím výkonem 12 MVA. Podařilo se to během víkendu. V průběhu této doby se teplota obou postižených sektorů udržovala na hodnotě zhruba 4,5 K. Od začátku týdne je tým LHC soustředěn na opětném ochlazení magnetů na potřebnou teplotu 1,9 K a přípravě systému pro opětné testy se svazkem. K tomu by mělo dojít v těchto dnech (možná už došlo, než se zpráva dostane ke čtenáři). Nejdříve pouze s jedním shlukem. Pak se nastaví opět vysokofrekvenční systém pro vedení svazku v obou směrech. V následujících dnech dojde k již zmíněnému ladění dlouhodobého oběhu svazků. Během dalších týdnů se pak začne ladit srážení protonů proti sobě letících svazků. První srážky se tak očekávají v horizontu zmíněných týdnů.


Pramen: Převzato ze stránek laboratoře CERN.


 

 

 


 

Datum: 19.09.2008 09:32
Tisk článku

Související články:

První srážky protonů na urychlovači LHC     Autor: Vladimír Wagner (24.11.2009)
Neslavný návrat vlajkové lodi světové vědy LHC     Autor: Stanislav Mihulka (08.08.2009)
Proč potřebuje naše civilizace urychlovač LHC a hrozí nám od něj nebezpečí?     Autor: Vladimír Wagner (29.09.2008)
Zkrat na urychlovači LHC     Autor: Vladimír Wagner (22.09.2008)



Diskuze:


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz