Evropský výzkum a automobilový průmysl spojily své síly a vyvinuly palubní rozhraní, které umožní řidiči efektivně využívat stále narůstající množství informací dodávaných mnoha řídícími systémy automobilů, které se v současnosti objevují nejen ve vývoji automobilů, ale stále více i v provozu.
Právě nyní se při mnoha výzkumných projektech v celé Evropě pracuje na nových technologiích ke zdokonalení automobilové bezpečnosti a na vývoji „inteligentních“ vozidel. Jenže všechny tyto nové systémy musí být přidány k desítkám řídících a uživatelských zařízení, které se již v automobilu nachází. Současná upozornění vnitřních systémů vozidla, jako otevřené dveře a nezapnutý bezpečnostní pás, budou brzy doplněna hlídačem jízdního pruhu, detekcí různých dalších rizik a spoustou dalších informací a systémů, které by měly vést k bezpečnější a úspornější jízdě.
Informační přetlak
„Existuje reálné riziko, že řidičovo soustředění podlehne narůstajícímu počtu různých doplňkových zařízení uvnitř auta,“ varuje Angelos Amditis, manažer integrovaného projektu AIDE (Adaptative Integrated Driver-Vehicle Interface), financovaného EU. „Tyto nové systémy paradoxně vyžadují tolik řidičovy pozornosti, že ji mohou v konečném důsledku odvést od řízení a sledování okolního, postupem doby stále více houstnoucího provozu. Projekt AIDE byl proto založen k řešení těchto potenciálních problémů, a to vývojem přizpůsobivého, integrovaného rozhraní řidič-vozidlo. AIDE systém zajišťuje reference pro všechny systémy pracující v automobilu a působící na řidiče.“
Tento „centrální mozek“ automobilu řadí údaje podle důležitosti a zdůrazňuje ty nejdůležitější a urgentní informace potřebné pro řidiče, a to v závislosti na jeho zatížení a aktuálních podmínkách provozu. Může tak například pozdržet všechny výstrahy nepodstatné pro bezpečnost.
Není to otravný výmysl
AIDE navrhnul tuto technologii k přidělení důležitosti a třídění požadavků na řidičovu pozornost v závislosti na okolních podmínkách. Jestliže se vozidlo například přiblíží ke složité křižovatce, může pozdržet všechny telefonické hovory a textové zprávy nebo přerušit výstrahy nemající přímý vztah k bezpečnosti.
Systém pracuje se sdílením vstupních a výstupních ovládacích prvků mezi různými podsystémy, jakými je například prevence srážky nebo jednotka mobilního telefonu. To pak koordinuje informace centrálně, rozhodne o nejlepším pořadí činností v závislosti na situaci na silnici a aktuálním stavu řidiče.
„Jestliže je řidič například nepozorný, tak systém vydává varování s větší intenzitou. AIDE vyvinul rozhraní tak, aby se mohlo přizpůsobit různým typům řidičů. Podle profilu řidiče je možné přizpůsobit dané osobě varování, prostředky, časování a intenzitu i předpokládané preference,“ vysvětluje Amditis.
AIDE se při zkouškách v provozu ukázalo být celkem oblíbené mezi testujícími řidiči, a to u zhruba 50 procent osob, které oznámily, že uvítaly využití tohoto systému. To je opravdu překvapující výsledek, vzhledem k tomu, že mnoho řidičů shledává vnitřní systémy vozu (jako je třeba varování na nezapnutý bezpečnostní pás nebo otevřené dveře), veskrze otravnými. Proto je také tak obtížné vyvinout „sympatické“ rozhraní.
Pozitivní reakce z terénu jsou poctou studiím a testování, které bylo podstoupeno v rámci projektu AIDE. „Radili jsme se s řidiči, odborníky a spoustou literatury o odezvách řidičů na bezpečnostní systémy, používající přístup navržený se zaměřením na uživatele,“ poznamenal Amditis.
HMI kuchařka
AIDE se také zaměřil na kvantitativní modely a simulace, které mohou poskytnout efektivní platformu pro testování. Perfektní kvantitativní model zůstává stále nedosažitelným, ale AIDE vyvinul zatím nejdokonalejší „kuchařku“ pro testování rozhraní člověk-stroj (HMI = Human Machine Interface) v automobilovém průmyslu.
„Projekt také zvýšil povědomí o důležitosti tvorby rozhraní pro bezpečnost silničního provozu a AIDE předložilo automobilové HMI na pořad jednání v Evropě,“ vysvětluje Amditis. „Hodně našich partnerů bude pokračovat s prací na AIDE, přizpůsobování prvků jejich vlastních osobních a nákladních automobilů, zatímco mnoho z výrobců vybavení se dívá na AIDE systémy jako na něco, co bude jistě brzy implementováno i do jejich vozidel.
To by mohlo časem vést k nějakým standardům, ale je jasné, že už v krátké době budou automobilky některé systémy patentovat.“ˇ
Zdroj: Adaptive Integrated Driver-vehicle InterfacE , ICT Results.
Diskuze: