Všeobecně se tvrdí, že s „hands-free“ sadou je nejen řízení vozidla bezpečnější. Díky bezdrátové technologii, jakou je například „bluetooth“ se stává běžným jevem, že můžete nadále vést obchodní jednání, objednávat pizzu nebo si povídat s matkou, zatímco vaše ruce jsou stále na volantu.
Ale otázkou zůstává, zda během takového rozhovoru je i vaše mysl tam, kde by měla být – tedy „na silnici“? Postgraduální studentka experimentální psychologie na Dalhousie University říká, že používání „hands-free“ sad k mobilním telefonům nejenom není bezpečnější, ale ve skutečnosti může být naopak mnohem nebezpečnější, než „klasické“ telefonování.
Yoko Ishigami představila svůj dokument “Is a hands-free phone safer than a hand-held phone?” na národní konferenci Canadian Association of Road Safety Professionals, která se konala minulý měsíc ve Whistrleru, B.C. A získala za ní první cenu v národní soutěži studentských prací.
„Mluvení a poslouchání jsou dvě natolik komplikované úlohy, a to zejména, když přemýšlíte nad tím, co budete říkat dále,“ tvrdí Ishigami, zahraniční studentka z japonského města Shizuoka. „Taková konverzace je něco, co dokáže spotřebovat veškerou vaší pozornost.“
V rámci své studie prověřovala současný vědecký výzkum týkající se použití mobilních telefonů, který ukazuje na to, že telefonování, bez ohledu na typ telefonu, má negativní vliv na výkon, zejména pokud je řidič konfrontován s komplikovanými a neočekávanými situacemi. Výkon řidiče při použití „hands-free“ sady byl jen velmi zřídka hodnocen jako lepší než při použití samotného mobilního telefonu. Některé studie zjistily, že mnozí řidiči kompenzují škodlivý vliv použití mobilního telefonu na řízení vodidla například pomalejší jízdou nebo zajetím ke kraji vozovky k dokončení rozhovoru – ale nedbají na to, když používají „hands-free“. „Lidé mají sklon být s „hands-free“ sadou až příliš sebejistí a jedou rychleji. Myslí si: „Jsem v pohodě, protože mám obě ruce na volantu,“ vysvětluje Ishigami. „Zatímco, pokud řídí s telefonem ruce, tak mají tendenci jet pomaleji.“
Yoko Ishigami říká, že téma použití mobilního telefonu jí zajímalo od té doby, co začala studovat psychologii na University of Victoria. Vzpomíná na to, jak při vstupování na přechod pro chodce viděla přijíždět auto, podívaly se na sebe s řidičkou a tak Yoko pokračovala dál, ale naštěstí stačila včas uskočit zpátky na chodník, když si uvědomila, že řidička nejen nezpomaluje, natož aby zastavila. Řidička, která držela mobil u ucha, jí totiž vůbec neviděla.“
„Když mluvíte do telefonu, je vaše pozornost věnována rozhovoru. Sice můžete vidět věci kolem, ale to neznamená, že tyto informace dokážete zpracovat.“ V jedné kanadské studii, kterou Ishigami procházela, bylo zjištěno, že telefonování během řízení automobilu zvyšuje riziko nehody čtyřikrát, a to bez ohledu na to, zda řidič držel telefon v ruce nebo používal „hands-free“. S přihlédnutím ke všem těmto výzkumům učinila závěr, že veškeré telefonování během řízení vozidla by mělo být zakázáno.
V mnoha zemích na světě je zakázáno používání mobilních telefonů bez „hands-free“ při řízení vozidla a Indie je asi jedinou zemí na světě, kde se vůbec nesmí při řízení telefonovat, a to ani s „hands-free“ soupravou.
Profesor psychologie na Dalhouse Raymond Klein doufá, že tvůrci zákonů budou věnovat pozornost výzkumu, který zpracovala Ishigami.
„Nikdo pravděpodobně není překvapen tím, že řidiči telefonující za jízdy jsou nebezpeční. Ale zjištění, že toto nebezpečí není o mnoho (nebo dokonce vůbec) sníženo při využití „hands-free“ sady, je novinkou,“ říká doktor Klein. „Je sice správné, ale neúplné, myslet si, že řídíme rukama, a proto jejich použití pro jinou činnost (vytáčení telefonního čísla, držení svačiny, kouření cigarety a tak podobně) by mohlo být nebezpečné. Řídíme také naší myslí… a je nezbytné, aby naše pozornost byla zcela věnována řízení a okolnímu provozu.“
Zdroj: Dalhousie University
Stárnutí duchů ve stroji? Pokročilé generativní inteligence trpí demencí
Autor: Stanislav Mihulka (21.12.2024)
Nesnesitelná pomalost bytí: Myslíme rychlostí 10 bitů za sekundu
Autor: Stanislav Mihulka (19.12.2024)
Jak účinně bojovat s dezinformacemi? Zapojte emoce!
Autor: Stanislav Mihulka (07.10.2024)
Napínavý výzkum paměti: Mozek si ukládá tři kopie každé vzpomínky
Autor: Stanislav Mihulka (17.08.2024)
Malé děti věří více robotům než lidem z masa a kostí
Autor: Stanislav Mihulka (01.06.2024)
Diskuze:
Mythbusters...
Petr Pechar,2008-07-22 16:24:07
...onehda testovali, zda je nebezpecnejsi ridit pod vlivem alkoholu, nebo pri telefonovani. Telefon z toho vysel o dost hur. Pocet srazenych kuzelu byl umerny narocnosti konverzace. Tzn. nezavazne plkani pozornost az tak neovlivnuje, ovsem ve chvili, kdy byly osobe na telefonu kladeny dotazy, na jejichz zodpovezeni bylo nutne se soustredit, kuzely letaly vsude kolem...
Chybná studie
Tomáš Černák,2008-07-20 12:31:22
Každý rozumný člověk si uvědomuje, že telefonování, pokud se nejedná o zbytečné plkání, mozek zatžující činnost. A je jedno, jestli voláte přes HF nebo mobil.
Co je však při nuceném HF podstatné je fakt, že pokud se dostanete do krizové situace s mobilem v ruce, máte jednu ruku blokovanou a ne každý je schopen odhodit mobil a chytnout se volantu. V takovém případě utíkají cenné sekundy při kritické situaci.
Stejně je to s pitím, jídlem či kuřivem. Ani jedno z toho za volant nepatří, zejména ne to kuřivo a horké nápoje.
:-)
Dr Meduza,2008-07-16 10:02:17
No jasne v novejch autech bude cedulka jako v autobuse: za jizdy nemluvte s ridicem
Ikdyz pravda ze uz sem videl dost lidi co pri mluveni pouzivaj hodne ruce, jak skoncili v prikope
Rizikovost mluvení za volantem je různá.
Karel Malý,2008-07-18 07:32:50
Něco jiného je hovor při nočním přesunu na chorvatské pobřeží bránící usnutí řidiče a jinou záležitostí je hádka s manželkou během ranní dopravní špičky.
A některým lidem bych nedal řidičák ani po preventivním vyříznutí jazyka.
Takže to může být opravdu velmi různé.
Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce