Geny pro homosexualitu mužů svědčí ženám  
Sklon mužů k homosexualitě je výslednicí mnoha faktorů. Mezi nimi sehrávají významnou roli i dědičné vlohy. Vědci sice zatím neodhalili konkrétní geny, jejichž varianty by byly za mužskou homosexualitu zodpovědné, ale na druhé straně existuje dostatek důkazů o tom, že se v příbuzenstvu homosexuálů především na matčině straně vyskytuje homosexualita ve zvýšené míře.

 


Dědičnost homosexuality představuje paradox. Homosexuálové mají mnohem méně potomků než heterosexuálové. Přesto dědičné vlohy pro homosexualitu z lidské populace nemizí. Znamená to, že by zároveň měly přinášet i nějakou výhodu. Jenže jakou? 
Italští vědci vedení psychologem Andreou Camperiem Cianim z Universitá di Padova publikovali v prestižním vědeckém časopise PLoS ONE studii, v které přinášejí pro „paradox homosexuálů“ elegantní vysvětlení. Už v roce 2004 zjistil Camperio Ciani zajímavou věc. Ženy, které jsou pokrevně spřízněny s homosexuálními muži, mají více potomků, než ženy, které homosexuální muže v příbuzenstvu nemají. Rozdíl v plodnosti byl nezanedbatelný. Matky homosexuálních mužů porodily za život v průměru 2,7 dítěte. Matky heterosexuálních mužů přivedly na svět v průměru jen 2,3 dítěte. Podobný trend byl patrný u tet z matčiny strany. I ty byly plodnější, pokud měly mezi synovci homosexuální muže.


 

Andrea Camperio Ciani: "Geny pro homosexualitu zajišťují, aby byl nositel neodolatelně přitahován muži. Z toho těží ženy, protože jim to poskytuje evoluční výhodu projevující se zvýšenou plodností. „Homosexuální“ varianta genů ale nikdy nedosáhne masového rozšíření, protože u mužů stejným efektem jejich plodnost snižuje."


Ve své nejnovější studii se Camperio Ciani pokusil najít pro tento podivuhodný fenomén vysvětlení. Pomocí počítačových modelů vědci testovali více než dvě desítky různých situací a hledali takovou konstelaci, jejíž důsledky by se co nejvíce blížily pozorované realitě. Nakonec vyšla jako nejpravděpodobnější varianta, podle které je sklon k mužské homosexualitě podmíněn nejméně dvěma různými geny, z nichž aspoň jeden leží na té části dědičné informace, která určuje ženské pohlaví. Tyto geny působí u příslušníků opačných pohlaví různě. U žen zvyšují plodnost a u mužů ji v důsledku homosexuální orientace naopak snižují. Podobné geny s odlišným účinkem na plodnost příslušníků opačných pohlaví již byly popsány ve zvířecí říši. Vědci je odhalili nejen u hmyzu, ale dokonce i u savců.

Italští vědci jsou přesvědčeni, že „homosexuální“ varianty  genu dosahují u mužů a žen opačného účinku tím, že působí své nositele stejně – zajišťují, aby je neodolatelně přitahovali muži. Pro mužské nositele to znamená sníženou šanci na početí potomka. Pro ženy je však taková varianta genu evolučně výhodná. Díky tomu se „homosexuální“ varianta genů udrží v populaci, i když nikdy nedosáhne masového rozšíření.




Italská studie byla přijata odborníky kladně. Například americký genetik Dean Hamer z National Cancer Institute v marylandské Bethesdě ji pro vědecký časopis Science komentoval slovy: „Je to skutečně elegantní matematická analýza, která přináší velmi jednoduché řešení paradoxu, jaký představuje homosexualita z hlediska darwinismu. To co je pro muže „homosexuální gen“ je zároveň „supernormálním genem“ pro ženy.“



Pramen: PloS ONE




 

Datum: 25.06.2008 10:42
Tisk článku

Související články:

Největší studie gay bratrů poodhaluje původ homosexuality     Autor: Stanislav Mihulka (23.11.2014)



Diskuze:

Dukaz napr. statisticky pro nizsi plodnost ,,gayu?

Stanislav Smutny2,2015-03-04 01:59:09

Dobry den mate dukaz, napr statisticky ze hmsexualni muzi jsou mene plodni nez htrosexualni?

Na googlu po zadani do vyhledavace k plodnosti muzu se mezi prvnimi odkazy zobrazi stranky emimino.cz.

Dle jejich definice je plodnost muze
Schopnost muze oplodnit vajicko zeny.

Nemylim li se, je to meritelne zkoumanim spermii daneho muze, nikoli poctem biologickych deti. Pak mensi plodnost neni vubec zrejma a ja bych chtel videt napr statisticky dukaz kdy se z hodnot ziskanych zkoumanim spermatu hmsexualnich a htrsexualnich muzu da potvrdit vase tvrzeni.

Budu hledat po statistice i ja sam na netu, pochopte, ze to pro hmsexualy muze byti urazlive, pro mne napr. ano. Chapu, ze fakta ,,jsou fakta", prave proto bych tato fakta rad videl

Odpovědět

a

a,2008-06-29 16:43:11

Ano, Andrea Camperio Ciani jako teplákovec skutečně vypadá.

Odpovědět


naštěstí pravdivost jeho studie

ad,2008-07-03 18:06:35

to neovlivní, a to ať už je pravdivá, nebo ne. Ve vědě se bojuje třeba urputně a nenávistně, ale podle pravidel - to zaručuje celosvětový dohled a celosvětová konkurence.
Pokud je ta teorie pravdivá, bude pravdivá i tehdy, pokud by autor ojížděl svého vlastního otce.
Pokud je nepravdivá, nepomůže jí ani svatořečení autora - výsledek bude stále stejný.

Odpovědět

Ako sa zistoval ten zvyseny zaujem o muzov?

TH,2008-06-26 13:09:30

Bol sucastou toho vyskumu aj prieskum ohladne sexualnej aktivity u tych pribuznych zien? Trebars kedy zacali so sexualnymi stykmi, ako casto ich maju, kolko partnerov vystriedali a pod. Lebo opriet to len o pocet deti sa mi zda byt malo. Moze to byt trebars tak, ze ten gen nepodmienuje sexualnu pritazlivost, ale matersky cit. Moze to byt nakoniec tiez tak, ze nie tie zeny su viac na muzov, ale maju v sebe nieco, co pritahuje muzov k nim.

Odpovědět


originál studie

jarda petr,2008-06-27 04:57:22

Originál studie je volone přístupný. Je v ní i kontakt na autory.

Odpovědět

Heh

Jirka,2008-06-26 13:03:29

V boji proti homosexualum by se nackove meli zamerit predevsim na heterosexualni nymfomanky.

Az mi beha mraz po zadech, aby se toho nejaky blb nechytil.

Odpovědět


souhlas, to by byla opravdu škoda

ad,2008-07-03 17:08:05

co bychom si bez nich počali :-)

Odpovědět

psyhco

rozumnej vopcan,2008-06-26 00:03:46

nemohli by jste mi doproucit nejakeho dobreho psychiatra?

Odpovědět

Dědičnost podobného typu jako u haemofilie?

Milan,2008-06-25 21:05:18

No tak to by znamenalo, že sestry a neteře homosexuálů jsou velmi nevhodné pro uzavření manželství!

Odpovědět


To asi ano

Bikkhu,2008-06-26 12:12:45

Ne jenom že budou mít hodně dětí = hodně alimentů, ale navíc protože je "neodolatelně přitahují muži" tak nejspíš s kdekým.

Odpovědět


zato jsou velmi vhodné pro krátkodobý flirt

ad,2008-07-03 17:09:10

každá mince má dvě strany

Odpovědět

genetická porucha

damil,2008-06-25 16:38:11

Takže homosexualita je genetická porucha?

Kdyby vědci vyléčili homosexualitu, byl by HIV hodně exotickým virem.

Odpovědět


Kto najde gen ludskej blbosti ?

Bosa Noha,2008-06-25 17:31:30

To by bolo, keby sa dalo najst gen ludskej blbosti a odstranit ho ! Potom by hadam horenapisany prispevok nemohol vzniknut (a ani taky pochybny vyskum) ...

Odpovědět


prosím važte slova

josef pazdera,2008-06-25 22:13:42

Bosá noha by měla lépe vážit slova. Psát o autorovi výzkumu uveřejněném v PLoS, že je zralý na udělení ceny Ig Noble, je poněkud nešťastnou formulací. Tyto ceny nikdy nedostávají autoři za práce uveřejněné v časopisech s inpakt faktorem jako má PLoS, Nature, Science.... Podstatou ocenění Ig Noble je něco jiného. Vyjadřovat se o autorovi, který má na triku zcela jistě přes stovku vědeckých prací a je ctí pořadatelů mezinárodních kongresů, když na nich autor vystoupí (zde je seznam jeho publikací: http://www.psy.unipd.it/~eto/pubblicazioni.htm ). Vyjadřovat se o něm, že je nositelem genu blbosti nepovažuji za šťastnou formulaci.

Odpovědět


Pane Pazdera,

Bikkhu,2008-06-26 12:19:18

Berte to tak, že Bosá Noha si zjevně nepřeje změnit svou sexuální orientaci.
Ale na druhé straně by zvýšení homosexuality bylo řešením problému přelidnění.

Odpovědět


všechno je genetická porucha

ad,2008-07-03 17:15:22

alespoň z hlediska genetiky. I inteligence, altruistické chování, genialita, heterosexualita, homosexualita, toto vše je z hlediska genetiky rovno, vše je to jen mutace nějaké původnější funkce. Nová vlastnost musí být jen nějak statisticky výhodná, pak vlastnost v dané populaci přežívá, nebo se dokonce šíří. Výše zmíněná studie je významná a zajímavá tím, že našla matematický/statistický model, jak se může vlastnost snižující plodnost svých můžských nositelů (tj. homosexualita) trvale udržet v určitém zastoupení v populaci. A vysvětlení je opravdu elegantní: ta samá vlastnost způsobuje zvýšení plodnosti svých samičích nositelek. Ve výsledku se zvyšuje obecně zastoupení nositelů této vlastnosti, a to až do určité míry.
Vysvětlení je velmi chytré a elegantní, a to bez ohledu na to, zda se nakonec tento způsob potvrdí.

Odpovědět

A co lesby?

Guss,2008-06-25 12:13:59

Takže mužští příbuzní lesby jsou na ženské jak jatí, aha.

Odpovědět


Dobry postreh ...

Bosa Noha,2008-06-25 13:08:46

Dobra poznamka. Celkove mam dojem, ze v pribuzenstve tychto vyskumnikov sa vyskytoval nejaky zoofil, zamerany na somarov ...

Odpovědět


špatně

josef,2008-06-25 16:09:08

Zcela chybná úvaha. Předpokládá, že mužská i ženská homosexualita je tvořena stejnými geny, což pochopitelně není. Ale jako vtip, dobrý.

Odpovědět


To se nepozná.

Bikkhu,2008-06-26 12:16:12

Protože na ženské jsou všichni mužští (kromě homosexuálů, že Bosá Noho :-))

Odpovědět


Tak to se pleteš

Lorenc,2008-06-27 22:10:20

Jsem bohužel heterosexuál, přesto ženské nesnáším a pokud můžu, vyhnu se jim.

Odpovědět

Dalsi kandidati na IG-Nobelovku ?

Bosa Noha,2008-06-25 11:35:00

Tak, tu to vyzera, ze si vyskumnici asi tak trochu pletu priciny s nasledkami. Vyssi vyskyt (priznanej) homosexuality u viacdetnyh rodin moze byt jednoducho tym, ze ich je viac a to sa pri tradicnej "moralistickej" vychove tazsie ustrazia vsetky deti, a tak niektore sa lahsie "utrhnu" a zacnu zit slobodnejsie. Okrem toho, ako vsetci tito "vedci" zdovodnia fakt, ze existuju (a hlavne v minulosti este castejsie existovali, nez boli zdecimovane hlavne krestanskou civilizaciou) rozne spolocenstva, kde bol homosexualny styk bezny prakticky u vsetkych clenov (bud sucasne s "hetero", alebo striedavo v urcitych castiach zivota), a bol spravidla celkove sucastou slobodnejsieho pristupu k sexualite v jej roznych moznych formach ? Mozno predpokladat, ze clovek ma urcite vrodene vlastnosti preferencie urcitych sexualnych podnetov, ktore sa ale neviazu k nejakym presnym "zenskym" ci "muzskym" vlastnostiam.
Na vplyv toho, co cloveka vzrusi, ma skratka vplyv kadeco, napriklad aj chovanie pripadneho partnera, jeho pristupnost a pod. Celkove vsak mozno cloveka povazovat za sexualne vzrusiveho mnohorakymi sposobmi, za "sexualne univerzalneho".
No a co su "zenske" ci "muzske" vlastnosti, to je z velkej casti chapane podla spolocenskych zvyklosti ...
Sam som sa stretol s psychologmi a psychiatrami, ktori sa snazili zistit "diagnozu" u cloveka, co sa im dostal do ruk za to, ze sa spraval homosexualne. Ti sarlatani zistovali vselijake otazky, ci sa taky clovek radsej hral v detstve s babikami alebo autickami, ci si skusal obliekat nejake zenske saty - najma sukne boli podla tych hlupakov doslova geneticky zviazane s zenskymi vlastnostami ...
Tieto "vyskumy" su totalne pod vplyvom spolocenskych predsudkov a "klise", takze sa pri nich "vyskumnici" dopustaju katastrofalnych systematickych chyb a tendencnych pseudovysvetleni.
A co ten boj G/L spolocenstiev za uznanie, ze to maju ludia vrodene, a ze za to vlastne nemozu (a tak, ich, chudakov, nechajte zit) ? To je "medvedia sluzba" skutocnym ludskym pravam. Pretoze v ludskej sexualite ma platit predovsetkym princip slobody (samozrejme, aj spojenej s potrebnou mierou zodpovednosti), takze moznost homosexualnych stykov nema byt len "trpena" ako nejaka "osudova predurcenost", ale ma to byt chapane ako jeden z prejavov univerzalnej ludskej slobody !!!

Odpovědět


No, jestli je něco šarlatánství a blábol...

lelouch,2008-06-26 22:47:32

Pak je to tahle zmatená snůška předsudků, ignorance a pěstované slepoty.

Tenhle výzkum potvrzuje kupu dalších podobných zjištění včetně strukturních rozdílu v mozku, významu saturace plodů v prenatálním stádiu testosteronem neodpovídající pohlaví dítěte atd. atd.

Já bych začal pochopením rozdílu mezi homosexuálními praktikami heterosexuálů (typicky-vězení) a skutečnou homosexualitou. Ono jde hlavně o nešťastný název.

Sexuální praktiky a "vzrušení" jsou ten nejmenší problém. Ale to tuší spíše psychošarlatáni, než psychoamatéři...

Odpovědět


pláčeš na špatném hrobě

ad,2008-07-03 17:27:33

opravdu máš pocit, že jsou to právě přírodovědci, kteří se snaží určovat ostatním, jak se mají chovat?
Z hlediska biologie je důležité, že každé lidské chování nebo vlastnost ovlivňuje počet a úspěšnost potomků daného jednince. Výrazně nevhodné (z hlediska dědičnosti) vlastnosti jsou pomalu nebo rychle z populace eliminovány. A to, i když jsou to zároveň velmi kladné a výhodné vlastnosti - stačí, že nejsou kompatibilní s okolní populací. U homosexuality tedy vyplývá otázka, jak to, že se stále udržuje (a máme na mysli výlučnou, čistou homosexualitu, ne bisexualitu), když její nositelé mají z principu méně potomků (občas se někdo přemůže), nebo dokonce žádné?
Tato otázka je zajímavá bez ohledu na lidská práva, svobodu volby každého člověka atp.

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz