Elektřina z výfuku  
Vědci pracují na termoelektrickém generátoru, který by dokázal měnit teplo z výfukových plynů automobilů na elektřinu. Zařízení bude možné použít jako zdroj energie pro elektronická zařízení automobilu. To by mělo vést k lepšímu využití energie získané z paliva a tím snížit spotřebu motoru, což mimo jiné napomáhá snižovat emise oxidu uhličitého.


 

Ve věku ubývajících tradičních přírodních zdrojů a při raketově rostoucích cenách ropy je úspora energie na pořadu téměř každého dne. I přes spoustu sofistikovaných technických prostředků má mnoho zařízení energetickou účinnost okolo jedné třetiny. To znamená, že pouhá třetina energie se využije k účelu, pro který bylo dané zařízení postaveno, zbytek jsou ztráty.

Typickým, a snad i nejčastějším, případem jsou automobily, které plné dvě třetiny energie paliva vyzařují nevyužité ve formě tepla do prostředí. Přibližně 30 procent tohoto tepla se musí uchladit pomocí chladicí soustavy nebo je vysáláno přímo blokem motoru a dalších 30 až 35 procent tepla s sebou odnáší horké výfukové plyny.

 

 

Zvětšit obrázek
Jsou-li spojeny dva vodiče z různých kovů do uzavřeného obvodu a mají-li spoje různou teplotu T1 a T2, protéká obvodem elektrický proud. Takto by se dal jednoduše vysvětlit Seebackův jev pojmenovaný podle německého fyzika T. J. Seebacka (1770-1831), který ho deset let před svou smrtí popsal. Bohužel termoelektrické napětí je pro většinu dvojic kovů nepatrné a účinnost je minimální. Naději na praktické využití teplotního gradientu pro výrobu elektřiny by mohlo mít použití nových materiálů.

Vědci celého světa se snaží pracovat na tom, aby se účinnost spalovacího motoru zvýšila a díky tomu klesla spotřeba paliva. Jednou z cest je využití tepla výfukových plynů, a to nejen automobilů, ale i ostatních strojů a zařízení poháněných spalovacími motory.
Právě tam se objevuje prostor pro termoelektrické generátory, ve zkratce TEG. Tato zařízení dovedou převést teplo na elektrickou energii využitím tepelného gradientu na přechodu mezi žhavým a chladnějším prostředím. Čím větší je teplotní rozdíl, tím více energie se dá vyprodukovat.

 

 

 
Harald Böttner: „Termoelektrické generátory by mohly už v první fázi pokrýt potřebu značné části elektrického zařízení automobilu. To by umožnilo snížit spotřebu paliva o pět až sedm procent." Že to nejsou slova někoho, kdo neví, co mluví, je skutečnost, že Dr. Böttner je autorem nebo spoluautorem dvaceti patentů a jednou z vedoucích osobností International Thermoelectric Society.


Na videu z VŠCHT je možno vidět pokus ukazující jak uvedený jev funguje i s malým rozdílem teplot (vpravo je voda s ledem a do levé nádobky je nalita teplá voda.)

Výzkumní pracovníci ve Fraunhofer Institutu pro fyzikální techniky měření IPM vyvíjejí termoelektrické materiály, moduly a systémy pro využití zbytkového tepla výfukových plynů v automobilech.
"Teploty ve výfukovém potrubí běžně dosahují 700 stupňů Celsia a více," říká Dr. Harald Böttner, vedoucí oddělení termoelektrických systémů. "Teplotní rozdíl mezi výfukovým potrubím a potrubím chladicí kapaliny motoru tak může být několik set stupňů Celsia."

 

Termoelektrické převodníky dovedou využít tohoto obrovského gradientu – tok tepla mezi horkými výfukovými plyny a studenou stranou, představovanou trubkou s obsahem chladícího média, by předával energii pomocí polovodičů ze speciálního materiálu, které budou vytvářet elektrický proud podobně jako baterie. Konečným cílem je, aby se alternátor stal nadbytečným a dodávka energie pro stále rostoucí počet elektrických zařízení, jež přibývají v autě jako houby po dešti, by mohla být saturována pouze pomocí tohoto zařízení. 
 

Na velmi jednoduchém výpočtu bude jasně patrné, jak je důležité zvýšení energetické účinnosti vozidel: Existuje asi 50 milionů licencovaných motorových vozidel v Německu a každé z nich by bylo – pro příklad – na silnici průměrně 200 hodin za rok. Pokud by z jejich odpadního tepla byl, pomocí termoelektrického generátoru, využit v průměru jeden kilowatt energie potřebné k pohonu elektronických zařízení vozidel, znamenalo by to přínos, nebo chcete-li úsporu, 10 TWh energie ročně. A to už je dost zajímavé číslo.

Výzkumní pracovníci jsou zatím ve fázi experimentování, ale velmi brzy se chystají stavět první prototypy.

 

Pramen: Fraunhofer-Institut für Physikalische Meßtechnik

Autor: Ota Beran
Datum: 06.06.2008 06:26
Tisk článku

Související články:

Magický „pijící ptáček“ inspiroval důmyslný generátor elektřiny     Autor: Stanislav Mihulka (18.03.2024)
Brzy vyrazí do akce první komerční generátor poháněný teplem oceánu     Autor: Stanislav Mihulka (16.11.2023)
Elektřina z odpadního tepla     Autor: Dagmar Gregorová (23.05.2023)
Nově objevený enzym vyrábí elektřinu ze „vzduchu“     Autor: Stanislav Mihulka (12.03.2023)
Z oboustranné lepicí pásky je možné vyrobit levný generátor elektřiny     Autor: Stanislav Mihulka (24.11.2022)



Diskuze:

Utopie

Robert Frischer,2011-02-01 20:18:09

Jen pro doplnění, účinnost přeměny tepelné energie na energii elektrickou je 6% a to při použití "kosmických" technologií. Reál je někde okolo 3%. Výstupní napětí z TEG (Thermo Electric Generator) je stovky mV. Transformace na vyšší napětí je obtížná a nese sebou fyzikální problémy. Tedy přeměna velmi nízkého napětí na napětí "Normální" kolem 12V je okolo 50%. K čemu tedy sebou v autě vláčet obrovské TEG a získat tak odhadem do dvou procent energie zpět? Navíc se akutně zhorší chlazení motoru vlivem tepelného mostu bez něhož by celý efekt nefungoval. Nápad je to samozřejmě dobrý, ale myslím že je zatížen problematikou doby. Problém je, že vysoké školy jsou posuzovány na základě "vědeckých výsledků" a proto se hledá kdejaká ptákovina, která by se dala patentovat a získat tak drahocené body... A přiznejme si to, nápad je to perfektní a ještě tím pomůžeme přírodě...

Odpovědět

testika

Mojmir Kosco,2010-03-19 18:24:28

Tak co je s tou testikou

Odpovědět

re

Marek Slavik,2009-02-10 13:24:07

autor zabudol pripomenut ze pracovat na tak velkom tepelnom spade nedokazu pracovat klasicke peltierove clanky ale iba novy termoionicky clanok z vyuzitim uranu. Tam sa uz efektivita dostava do zaujimavych cisiel. K tym vyfukovym plynom a ako aj k problemu vyuzitia odpadoveho tepla tak v tejto oblasti pracuje okrem inych automobiliek asi najlepsie BMW ktore bude zavadzat do vyroby pridavne zariadenie pracujuce s vyuzitim rankinovho cyklusu.

Odpovědět

Sdělano v CCCP před 50ti lety

pikatchu,2008-06-08 16:41:50

Před 50ti lety dělali termočlánkové generátory v SSSR jako nástavec na petrolejové lampy. Vyrobený elektrický proud poháněl tranzistorové přijímače. Využití bylo pro nelektrifikované a nedostupné oblasti.

V osmdesátých letech byly již v maloobchodním prodeji i sluneční baterie s NiCD akumulátory. Stály 27 rublů

Odpovědět

Stirlingy

Oomega,2008-06-07 19:20:54

Proc tu vymýšlejí nákladný a neefektivní způsoby využití rozdílu teplot, když máme elegantní řešení už 150 let?

ad tom: to je hodne mimo. kdyby nekdo mel v supliku nahrazku ropy, ktera by dokazala pokryt SOUCASNOU SPOTREBU energie, nejlepe tak rychle, jak rychle dojde ropa, tak se americani necpou za cenu 4 triliard dolaru do iraku, ale proste ho zastrelej a ten sejf si vezmou....asi se trosku probud:)

Odpovědět


Crrrr Crrrr

Tom,2008-06-07 20:49:10

Ploché TV byly vynalezeny v 1955, zacaly se používat o 40 let později. 1 barevné LCD je z roku cca.1965... Elektromobily začaly jezdit od roku 1900. Úsporné žárovky existovaly před válkou.
Něco ze současnoti? Přechod na DBT-V: lidé utratí sposty peněz za nové TV s digi tunerem a za dva roky je můžou vyhodit kvůli frmátu DBT-V2. Celý svět je ovládán penězy. Až firmy vydělají na vysílání m-peg2, tak ho zruší za začnou s mpeg4.
A s tím Irákem a ropou? Ty technologie nevlastní člověk, ale korporace, které na tomhe chaosu vydělávají nepředstavitélné objemy peněz. Vedení USA o tom ví, ale války vedou, aby jejich kámoši z těch korporací vydělali bambiliony papírků. V USA (a mnoha dalších zemí světa) nevládne prezident, vláda..., ale tzv. šedá eminence. Lidé stojící na pozadí, kterým jde jenom o jedno (o sex určitě ne ;-)

Odpovědět


haha

ps,2008-06-08 10:46:42

Další příznivec spikleneckých teorií.

Odpovědět


Stirlingov motor

robert,2008-06-09 09:13:26

Tiež by ma zaujímalo, že prečo sa Stirlingov motor používa minimálne. Je maximálne ekologický a na účely uvádzané v článku vlastne ideálny. Viď napr. http://sk.wikipedia.org/wiki/Stirlingov_motor

Odpovědět


DBT-V

rejpal,2008-06-09 17:40:21

Tome, DBT-V neznám. To je nějaký klon Digital Video Broadcasting - Terrestrial, tedy DVB-T?

Odpovědět


Rejpale je vidět, že jsi mladý!

Duke,2008-06-16 15:57:50

My starší, co pamatujem válku ve Vietnamu, víme co zmamená zkratka DBT-V. To používal Vietkong v boji proti Američanům. Znamená to: Dlouhá bambusová tyč - velká.

Ale stejně si myslím, že to neměl příznivce spikleneckých teorií TOM na mysli. Spíš jen píše..., a neví o čem...

Odpovědět

Pokud

karbet,2008-06-07 13:21:37

vím, mluvilo se tady o úsporách benzínu a ekologii. Jen jsem naznačil, že v budoucnu to stejně musí být jinak. Nevím, proč jsi tady začal prudit. Když se ti vodíková budoucnost nelíbí, vymysli jinou, ale jestli si myslíš, že auta budoucnosti budou jen na elektriku, tak jsi blázen. Docela jsem zvědavý, jak tu budou létat elektrická letadla. A ten náklaďák - kolik by musel vézt baterií, aby uvezl 30t nákladu aspoň 300km ? Odpověď neočekávám, elektrický pohon je sice ekologičtější, ale v budoucnu nemůže být a nebude jediný, takže tu o tom nemíním diskutovat.

Odpovědět


To mělo být dole

karbet,2008-06-07 13:22:30

for Rozumný občan.

Odpovědět


Karbete,

Stanislav,2008-06-07 14:26:43

technologicky možné by bylo i trolejové vedení nad dálnicemi a vybranými silnicemi, přičmž by na to kamiony mohly nejen jet, ale i dobíjet baterky (na ty, případně hybridně by dojely zbytek). Trolejbusy jezdí už pár desítek let. Nicméně při *současné* ceně nafty je to pořád ještě cenově mimo, pokud zapomenu, kolik elektráren (optimálně jaderných) by se ještě muselo dostavět. Bude-li ovšem nafta třeba kolem stovky za litr, třeba by se i dalo ...

Odpovědět


Technologicky

karbet,2008-06-07 16:32:05

je možné cokoliv, prakticky něco uskutečnit je ale horší. Možná budou dobíjecí stojany na elektriku každý kilometr, možná budem jezdit na dřevoplyn jak za války, možná bude něco úplně jiného. Ale tak jak říkám, až jednou v daleké budoucnosti nebude ropa ani uhlí ani zemní plyn, bude se žít hůř. Našim potomkům nezanecháme nic fosilního "pro strýčka příhodu". A jestli nezačneme líp využívat sluneční energii a nenaučíme se pracovat s vodíkem, budou na tom naši potomci stejně jako naši předkové - necháme jim holou, ehm, zadnici. Pro současnost stačí šetřit, a o tom byl článek.

Odpovědět


A možná

karbet,2008-06-07 17:16:27

by stačilo zakázat kamiony na silnicích. Cesty s trolejema už máme. Železné.

Odpovědět


Trochu mimo

Tom,2008-06-07 18:53:32

Až nebude ropa, uhlí, plyn, bitumeny... bude se žít mnohem lépe. Technologie na to existují, jenom jsou zamčený v sejfu, aby ropní mafiáni stihli nahrabat co největší bohatství.

Odpovědět


...

Rozumný Občan,2008-06-07 20:35:20

Nevim proč bych byl blázen. Baterie už dosáhly dostatečných kvalit i pro auta, je jen otázka času než se začnou objevovat víc.
Proti vodíku proto, protože je eletrolýza je neefektivní. A ten pohon kamionu bych vodíkem neviděl tak růžově, ono palivový články mají problém dodávat velký výkony. A pokud bys ho chtěl spalovat tak to jsou zase další ztráty. A co ještě jeho zkapalnění, nároky na dopravu, skladování. Takže celkem odhaduju tak 15% účinnost...

Odpovědět


Pořád si asi nerozumíme

karbet,2008-06-07 21:02:42

v jedné věci. Samozřejmě se nebude energie vody, větru a slunce převádět primárně do vodíku. Ale jsou přes den chvíle, kdy prostě ekologické zdroje dávají víc, než je okamžitá potřeba, takže se jejich výkon snižuje. (I dnes je energie z vodních elektráren používána ve velké míře na vyplnění špiček, jinak je výkon snížený.) Kdyby bylo tak jednoduchý nabít v době nízké spotřeby nějaké baterie a ty potom někam převážet na dobití jiných, nestavěly by se přečerpávací elektrárny. Tady je ohromná rezerva vodíkového hospodářství, a v tomto případě je zbytečné mluvit o účinnosti. Buď nebude nic, nebo vodík. A v podstatě levně. A čím větší podíl elektriky bude z ekologických zdrojů, tím víc se tato technologie vyplatí. Nakonec i energetici jistě budou souhlasit s tím, že by raděj než jen přímé zapojení větrníků a soláru do sítě používali něco, co by výrobu elektriky z těchto ne zcela pravidelně fungujících zdrojů zrovnoměrnilo. Ač míň efektivně, jistě ekologičtěji než tuny baterií s ekologicky nebezpečným obsahem. Časem se přidá vodík z množivých reaktorů. A věřím, že i technologie pokročí natolik, že nebude potřeba sledovat účinnost či efektivitu. Ekologie možná vždy bude znamenat vyšší náklady.

Odpovědět


karbet

Rozumný Občan,2008-06-07 21:10:07

Dop**** proč diskuzi zavádíte úplně jinam? Bavíme se o pohonu aut, ne o větrnících sakra. K větrníku si klidně stanici s vodíkem postavte když si myslíte že se vám to vyplatí.
Vy jste duke, že?

Odpovědět


Nejsem.

karbet,2008-06-07 21:23:35

A nemyslím, že to zavádím úplně jinam. Auta navazují na předchozí. Pokud teda budou elektrický - vážně myslíte, že dobíjet budem přes den, kdy je energie dost, a jezdit budem v noci ? Nebo budete v noci budit Slunce a vítr ? Pokud se bude (a to bude) zvyšovat podíl sluneční a větrné elektřiny, pochybuju, že dnešní počet aut bude mít v noci dost elektriky na dobití. A pokud bude vodíku dost, a to časem předpokládám, že taky bude, proč bych si komplikoval život nějakým hybridem, když auto můžu mít na vodík ? Začněte konečně věci domýšlet do důsledků, ne jen nadhodit myšlenku "auta budou na elektriku" - a pak budete jak trouba stát o půlnoci nad zásuvkou bez proudu, protože na tolik aut elektřina v noci nebude...

Odpovědět


karbet

Rozumný Občan,2008-06-07 22:38:57

Kde jste přišel na to že spotřeba je největší v noci???
No vodík nebudete používat proto, že bude mnohem dražší než elektrika.

Odpovědět


a

Rozumný Občan,2008-06-07 22:40:15

A kdo tu mluví o hybridech?

Odpovědět


Možná o hybridech nemluvíte,

,2008-06-08 11:18:14

ale až dosud o nich pořád píšete. Nebo pak nevím o čem vůbec píšete.

Odpovědět


RO,

karbet,2008-06-08 13:27:49

absolutně nechápeš, co píší druzí, ani to, co sesmolíš sám. Nemá to cenu.

Odpovědět


No to mi ukažte

Rozumný Občan,2008-06-08 15:12:47

No to mi ukažte cokoli kde tu píšu něco o hybridech??

Odpovědět


To vážně

karbet,2008-06-08 17:18:16

jako tady chcete tvrdit, že vlastnosti čistých elektromobilů způsobí jeho rozšíření ? Pokud se bavíme o běžném používání automobilů, jiné než hybridní nelze brát v úvahu ...

Odpovědět


Vlastnosti

Rozumný Občan,2008-06-08 20:25:38

A jaké vlastnosti čistých elektromobilů by měly bránit jejich rozšíření?

Odpovědět


Panenkoskákavá,

karbet,2008-06-08 22:36:00

víš něco o dojezdu těchto aut ? Že se nabíjí stejnou dobu, jako jedou ? Ze Zlína do Plzně pojedu 2 dny ... A pokud to budu chtít změnit, bude auto vážit pár tun. Kvůli bateriím. Náklaďák by měl většinu nosnosti v baterkách, pokud ho vůbec utáhnou . To je výhodné ?

Odpovědět


karbet

Rozumný Občan,2008-06-08 23:42:24

350 km na jedno nabití (tři a půl hodiny) je ti málo?

Odpovědět


To jsi asi

karbet,2008-06-09 10:00:32

někde četl o prototypu coby hudbě budoucnosti, ne ? Zatím se dnešní praxi podobá http://auto.idnes.cz/exkluzivne-z-zenevy-zkusili-jsme-norsky-elektromobil-th-nk-plq-/ak_aktual.asp?c=A080311_161214_ak_aktual_fdv
170 km dojezd, i v jiných článcích se udává dobíjení 8-10hod. A to je málo.

Odpovědět


karbet

Rozumný Občan,2008-06-09 12:19:16

No jo, to je městský autíčko, tam nikdo ani víc potřebovat nebude. Dokonce 400km a max. rychlost 210km/h:
http://news.auto.cz/aktuality/tesla-roadster-chysta-se-i-do-evropy.html
http://news.auto.cz/dojmy/elektrizujici-jizdni-dojmy-tesla-roadster.html
http://www.automobilemag.com/features/news/0611_tesla_roadster/index.html

Odpovědět

ekologie

soustruh,2008-06-07 05:00:35

EKO-Provoz takového zařízení nelze jednoznačně posoudit. Zcela jistě to je zajímavá myšlenka. Ale dopočítejte spotřebu energie na výrobu a šešrotování "tohoto hebla" a zjistíte, že je to spíše módní záležitost než ekologická. Tato technologie je v plenkách. Neudělat z ekologie módu je kravina. Akceptovat všechny módní blbiny, jako třeba ježdění na biopaliva, je taky volovina...si vyber...ekologie je věda...ne, že ne

Odpovědět

Nic nového pod sluncem

Vojta49,2008-06-07 01:20:00

Bimetalové termoelektrické generátory se už kdysi sériově vyráběly. Nasazovaly se namísto cylindru na klasickou petrolejku. Dokázaly spolehlivě napájet rozhlasový přijímač. Kdoví, zda to na Sibiři dodnes nepoužívají.

Odpovědět

Proč ono teplo nevyužít na pohon auta?

Dr.Str.,2008-06-06 15:41:53

Pokud do výfuku jde třetina tepla a do bloku motoru další třetina, stačilo by motor oplášťovat silně tepelně vodivým materiálem, který se odizoluje od vnějšího prostředí a svést jím teplo do místa ve výfuku (ideálně sběrné potrubí), kde by se přeměňovalo teplo výfukových plynů na elektřinu. Tuto elektřinu pak použít dále na pohon kol (mohl by k tomu sloužit právě systém elektromotor/alternátor) I kdyby ve výsledku tento systém měl účinnost 10% výkonu navíc, ušetřilo by to 10% pohonných hmot, což je už pěkných pár milionů galonů, že?

Odpovědět


váha

jary,2008-06-06 23:52:03

bylo by to asi moc těžký

Odpovědět


Váha?

Dr.Str.,2008-06-09 07:33:01

No, nechci být přehnaný optimista, ale pokud by se zasáhlo přímo do konstrukce motoru, tak by změna hmotnosti nemusela být až tak razantní...
Pokud se totiž zamyslíme nad tím, kolik váží dnešní auta a jaký to má vliv na spotřebu, váha je rozhodující jen při jízdě do kopce a při rozjíždění - celkovou spotřebu ovlivňuje nejvíc efektivita a odpor vnitřní a vnější.

Odpovědět

@ 06.06.2008 v 13:31

Jary,2008-06-06 14:32:40

Já to vidím tak, že docela jedno, jestli člověk brzdí motorem, nebo brzdami. Důležité je to, aby to zbytečně nerozjížděl a zbytečně nebrzdil. Jestli se ta kinetická energie auta přemění v teplo v destičkách, či v motoru při kompresi a třením je jedno.

Můžete namítat, že při brzdění motorem využívám kinetickou energii k tomu, abych udržel motor v chodu. S tím souhlasím, ale nesmí se to přehánět. Čím víc se motor točí nad otáčkami volnoběhu, tím víc prostě brzdím a nevyužívám energii, kterou mám na něco, co potřebuju.

Odpovědět


pardon. patřilo to k příspěvku "Zakazat brzdy

jary,2008-06-06 14:35:01

pardon. patřilo to k příspěvku "Zakazat brzdy"

Odpovědět


Všechno dobře,

karbet,2008-06-06 14:52:45

až na tu první větu. Ta tam být neměla. Brždění brzdou - motor dál na volnoběh bere benzín. Brždění motorem - elektronika přívod benzínu zastaví. Takže to jedno není, brzda zvyšuje spotřebu (pokud teda nemám 120-tku a podobné vraky).
Problém mi dělají přechody. Vám ne ? Často se tam prostě na brzdu musí šlápnout, ti pěší sebevrazi vejdou do cesty bez rozhlédnutí. Proto se mi nechce věřit, že má někdo po 150tis km nesedřené destičky. To snad jen po procestování Norska a Finska...

Odpovědět


@karbet 06.06.2008 v 14:52

jary,2008-06-06 21:05:02

jo

Odpovědět


Ježíš, jaký přechody?

Tom,2008-06-07 18:48:56

Neznáte tu písničku od Morčat na útěku? ... kousky mozku na podvozku?

Odpovědět


V muzice

karbet,2008-06-07 20:38:49

jsem zůstal v minulým století, takže ne... Hm, taky řešení. A pak ty destičky opravdu nebudou opotřebovaný několik let, co ? (Pořád mi tu chybí smajlíky. Nešlo by to, redakce, nějak zařídit ? Aspoň pár...)

Odpovědět

Jak dál?

Kolemjdoucí,2008-06-06 10:26:15

Jsem zvědavej, jak se společnost vyrovná s nedostatkem ropy. Někde bude existovat hranice x korun za litr benzínu/nafty, od které už si lidé nebudou moci dovolit cestovat auty tak často.. To jsem trochu odbočil. Jenom jsem chtěl říct, že by možná stálo za to místo těchto dílčích vylepšeních zabývat se zcela odlišným konceptem automobilů.

Odpovědět


Nedostatek ropy

Honza2,2008-06-06 13:18:31

Žádná ostrá hranice, od které lidé nebudou jezdit neexistuje. Každý člověk má jiný příjem a priority, za co bude peníze utrácet. Někdo třeba radši umře hlady, než aby přesedl na socku, jiný nejezdí autem ani dneska. Takže pokud bude cena ropy stoupat pomalu, postupně bude ubývat klasických aut na úkor různých druhů MHD, elektromobilů, koní a kol. Prostě to bude takový postupný sešup zpátky do 18. století.

Horší je, že určitě existuje ostrá hranice cen ropy, od kterých se o tu ropu vyplatí vést válku. V tom okamžiku ceny vyletí skokově, lépe řečeno pro někoho (pro nás) nebude ropa dostupná vůbec za žádnou cenu. Co se bude dít v takovém případě dostatečně popisuje katastrofická literatura.

Odpovědět


18.století?

ps,2008-06-06 15:59:59

Myslíte, že přechod na mhd a elektromobily znamená sešup do 18.století? Spíš to znamená že silniční doprava, s dost velkým spožděním, konečně vstoupí do století 21.

Odpovědět


vodik to resi

dr.sid,2008-06-06 16:51:18

vodik to resi. uz dnes, viz island.

Odpovědět


ps a 21, stoleti

Miguel,2008-06-07 00:52:48

No to jsem na tebe vazne zvedav, jak si budes povazovat 21. stoleti, ve kterem prestane existovat jakakoli letecka doprava krome balonu a namorni doprava se omezi na parnicky palici tuny uhli. Ty si zjevne vubec nedovedes predstavit, jak nesmirny dusledky bude mit zastaveni letecky dopravy. A to bohuzel neni sci-fi, ale real, ktery nas ceka docela brzo.

Odpovědět


cena ropy

Martin,2008-06-07 08:33:33

Stretol som sa s názorom, myslím, že to bolo na Britských listoch, že keby sa nekonala vojna v Iraku, cena ropy by bola asi tretinová v porovnaní s dnešnou.

Odpovědět


to Miquel

ps,2008-06-07 10:40:39

Kdyby sis pořádně přečetl můj komentář, tak by sis všiml, že mluvím o silniční dopravě. A je snad logické, že když silniční doprava přejde na elektřinu a začne se víc využívat hromadné dopravy, zůstane víc ropy pro leteckou dopravu. Když k tomu připočtu fakt, že se vyvíjejí letecké motory na vodík, pomalu ale jistě se zas začíná obracet pozornost na vzducholodě, které mají mnohem menší spotřebu je evidentní, že žádné zastavení letecké dopravy nehrozí.

Odpovědět

Zakazat brzdy

Dr Meduza,2008-06-06 07:56:04

Ja bych zakazal brzdy protoze jejich ucinnost je 0% a zpusobujou vetsinu spotreby paliva ve mestskym provozu

Odpovědět


na co brzdy?

tom,2008-06-06 11:23:12

Já brzdy používám jenom na zastavení, jinak vždyčky brzdím motorem. Auto se mi odvděčí velmi nízkou spotřebou. Jenom hovádka musí jezdit brzda-plyn.

Odpovědět


@tom

jary,2008-06-06 12:58:27

Cha cha, to jsi mě pobavil. Mno, když už, tak doporučuji raději brzdit setrvačníkem.

Odpovědět


Jary

,2008-06-06 13:31:15

Potvrzuji slova Toma, když se jezdí s dostatečnou předvídavostí a dokáže se využít brzdného účinku motoru, tak to dělá divy nejen na spotřebě. Můj automechanik mi mermomocí chtěl měnit brzdové obložení a taky se mě ptal jestli vůbec někdy brzdím. Po stopadesáti tisících to ještě nebylo potřeba.

Odpovědět


Dobra myslenka.

Hmmm,2008-06-06 14:25:15

Ta myslenka uplneho odstraneni alternatoru je dobra, tim se da usetrit odhaduji tak 0,2 az 0,5 l na 100km. Pritom z vyfuku jde mnohem vice energie, ktera se da vyuzit a ktera zatim leti do luftu. BMW experimentoval s turbosteamer, je tam mala parni turbinka, ktera vytvari vodni paru z horkych vyfukovych plynu. Uspora energie byla nekde kole 10 az 15%, ale zatim je to jen experimentalni zarizeni. Vubec cest jak snizit spotrebu aut je hodne, jen musi cena paliva jit na dostatecou uroven, aby se to ekonomicky vyplatilo.

Odpovědět


Jojo,

karbet,2008-06-06 14:40:08

souhlasím, že myšlenka je to dobrá a že bude rozhodující ekonomika. Jestliže 1 l benzínu představuje necelých 9kW, průměrná uvedená výroba energie touto metodou (10tis km/rok) je 200kW/rok, pak za rok ušetřím cca 700,- za benzín. Jestli ale tohle zařízení zvedne cenu auta o 10tis, vyplatí se pro průměrné řidiče za 15 let, pokud tak dlouho vydrží bez nákladné opravy ...

Odpovědět


To carbet

hmmm,2008-06-06 15:36:51

Pokud usetrite 1l na 100km oproti puvodni variante, usetrite 32kc na kazdych 100km. Pokud tedy najezdite 10000km rocne, usetrite rocne 3200kc za palivo pokud by tato uprava stala 10000kc potom se vam to vrati za 3 az 4 roky. A to uz je docela dobra doba navratnosti.

Odpovědět


No jo,

karbet,2008-06-06 18:45:27

ale 1l/100 km je 0,5l/hod (při použitých průměrných výpočtech), což je 4,3kW/hod - a o takové účinnosti nebyla v článku řeč. Jo pokud se vědcům nějak podaří spojit teplo výfuku, teplo motoru a kinetickou energii auta jedoucího z kopce, bude to jiná pohádka... Osobně dávám budoucnost vodíkovému pohonu, jenže se musíme naučit vodík vyrábět levně solární, vodní či větrnou energií, případně v množivých reaktorech. Pak má lidstvo vyhráno.

Odpovědět


Karbet

Rozumný Občan,2008-06-07 00:25:49

Proboha proč vodík?

Odpovědět


A jak

karbet,2008-06-07 10:45:53

chceš bez vodíku ukládat a převážet dočasně přebytečnou elektriku do zásoby, pokud tedy nemíníš pod povrchem silnic stavět plantáže baterií ?

Odpovědět


Karbet

Rozumný Občan,2008-06-07 11:09:30

Pokud je mi známo, tak transport elektřiny je již plně vyřešen. Takový úžasný vynález, říká se mu drát. Auta by se při zaparkování zapojily do elektriky a když by byl přebytek, nabíjelo by se víc, když ne, tak míň. Dokonce by to možná odstranilo potřebu pro přečerpávací elektrárny.
Uvažování o dopravě a skladování baterek mě opravdu pobavilo. Aspoň trochu myslete když už se mnou musíte nesouhlasit.

Odpovědět


Jenže

karbet,2008-06-07 11:46:05

já neuvažuju tak omezeně jako Vy, ale v globále. Pokud se snížím k Vaší jednoduchosti, pak ano, kábly máme, postavíme jen pár uhelných a jaderných elektráren a do konce světa hotovo, že ano. Jenže ono se v reálu čím dál víc bude myslet ekologicky a využívat ekologičtějších zdrojů než uhelné a plynové elektrárny. pokud se to k Vám ještě nedoneslo. A kromě jaderek žádný z nich není současně trvalým, nekolísajícím i výkonným zdrojem. Jestli máte dojem, že vítr fouká a slunce svítí hlavně v noci, pak je Vaše připomínka pochopitelná. Navíc se mi zdá legrační představa 80t náklaďáku na elektrický pohon ... To pak uveze maximálně tunu zboží, co ?

Odpovědět


karbet

Rozumný Občan,2008-06-07 12:25:34

Ne omezený, to jen do toho nemícham větrný mlýny. Bral jsem to kdyby se používaly normální elektrárny.
Proč by ěml 80t kamion uvezt jen jednu tunu? To jsem zrovna nepochopil...

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz