Zájezd věnovaný změně klimatu uvízl v Arktidě v mocném ledovci  
Arktický led roztál v roce 2007 na rekordní hranici. Mnohé zachvátila panika. V zimě 2007-2008 se led ale náhle rozšířil a dosáhl hranic jaké jsme neviděli již mnoho let. Ozvaly se hlasy, že led se sice obnovil, je ale tenký a brzy zase roztaje.

Zvětšit obrázek
Ledoborec Kapitán Chlebnikov

Objevily se také zprávy, že severozápadní cesta je poprvé od doby známosti této cesty volná (Magazin baťůžkářů ). Paniky využily některé cestovní společnosti a nabízely zájezdy do Arktidy, aby turisté mohli naposledy spatřit polární ledy (Polar bears, cultural diversity and the quest for the unknown). Jedna taková výprava se uskutečnila na dřívějším sovětském ledoborci Kapitán Chlebnikov (Wikipedia). V relativním luxusu může tento ledoborec projíždět arktickou divočinou se 108 eko-turisty. K dispozici mají ohřívaný bazén, saunu, tělocvičnu a sál na veřejná setkání jako konference, přednášky nebo satelitní velkoplošnou projekční plochu, na které lze sledovat slzy Al Gora nad mizejícími ledními medvědy a ledovci.. Jistě zcela jiné cestovní podmínky než driftování ve stanu na kusu kry, jak je popsali naši význační a známí badatelé v klasickém díle o dobývání severního pólu Čechy na počátku 19. století.

Zvětšit obrázek
Arktický led roztál v roce 2007 na rekordní hranici. Mnohé zachvátila panika. V zimě 2007/2008 se led ale náhle rozšířil a dosáhl hranic jaké jsme neviděli již mnoho let.

Volně přeloženo cestovatel Lee Treloar píše: Narazili jsme na led. Tlustý led. Dieslovy motory o 24000 koňských silách zařvaly, ledoborec se zvedl a vlastní vahou prolomil led pod ním. Kry o velikosti malých dodávek odhazuje jako nic. Po dvou dnech kývání se nahoru a dolu se loď zastavila. Důstojník specializovaný na ledovce je na poradě s katpitánem. Ten nakonec zavolá do strojovny. Motory se zastaví. Otočí se na nás, kteří sledujeme rozvíjející se drama a šokuje nás svými slovy: “Této lodi může pomoct už jenom příroda.” Jsme odsouzeni driftovat. (Poznámka překladatele: To je ten způsob cestování, který popsali naši badatelé našeho belikána – promiňte, dostal jsem z toho chřipku). První den uvíznutí: Vše je novinkou, vše fotografujeme a máme radost z toho, že se loď přestala kymácet nahoru a dolů. Druhý den uvíznutí: Vše je novinkou. Třetí den: Novinka vyprchala a diskuse u oběda je škrobená. Čtvrtý den: Poté, co nám posádka sdělila, že pravděpodobně nedokončíme celou Northwest Passage cestu , jsou někteří cestující hluboce zklamáni. Pátý a šestý den napětí roste. Situace se stává vážnou. Mnozí z nás mají stanovené lhůty a termíny a jiné závazky. Lodní bar přetéká ziskem. Sedmý den: Zázrak ve tři hodiny odpoledne. Led se uvolnil a my můžeme cestovat dál a závodit s termíny.
(Podle The irony leaves us cold)

Vítr, přílivy a odlivy pomohly ledoborci Kapitán Chlebnikov dostat se z úzkých tam, kde podle alarmistů žádný led nebyl. Není to pro eko-turisty ironie osudu?



Medvědi se mohli uplácat smíchy nad zprávami o tenkém ledě.

Datum: 30.05.2008 08:34
Tisk článku

Související články:

Rozprašování diamantů do atmosféry je znovu ve hře     Autor: Josef Pazdera (20.10.2024)
ExxonMobil si zachraňuje karmu největším úložištěm oxidu uhličitého v USA     Autor: Stanislav Mihulka (13.10.2024)
Rizika plynoucí z akceptace posledních doporučení organizace Fakta o klimatu     Autor: Vladimír Wagner (08.10.2024)
Další zdroj CO2 s kterým se nepočítalo     Autor: Josef Pazdera (28.01.2024)
Sluneční šlamastyka: Masivní solární farmy mohou měnit klima jinde ve světě     Autor: Stanislav Mihulka (14.01.2024)



Diskuze:


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz