Zájezd věnovaný změně klimatu uvízl v Arktidě v mocném ledovci  
Arktický led roztál v roce 2007 na rekordní hranici. Mnohé zachvátila panika. V zimě 2007-2008 se led ale náhle rozšířil a dosáhl hranic jaké jsme neviděli již mnoho let. Ozvaly se hlasy, že led se sice obnovil, je ale tenký a brzy zase roztaje.

Zvětšit obrázek
Ledoborec Kapitán Chlebnikov

Objevily se také zprávy, že severozápadní cesta je poprvé od doby známosti této cesty volná (Magazin baťůžkářů ). Paniky využily některé cestovní společnosti a nabízely zájezdy do Arktidy, aby turisté mohli naposledy spatřit polární ledy (Polar bears, cultural diversity and the quest for the unknown). Jedna taková výprava se uskutečnila na dřívějším sovětském ledoborci Kapitán Chlebnikov (Wikipedia). V relativním luxusu může tento ledoborec projíždět arktickou divočinou se 108 eko-turisty. K dispozici mají ohřívaný bazén, saunu, tělocvičnu a sál na veřejná setkání jako konference, přednášky nebo satelitní velkoplošnou projekční plochu, na které lze sledovat slzy Al Gora nad mizejícími ledními medvědy a ledovci.. Jistě zcela jiné cestovní podmínky než driftování ve stanu na kusu kry, jak je popsali naši význační a známí badatelé v klasickém díle o dobývání severního pólu Čechy na počátku 19. století.

Zvětšit obrázek
Arktický led roztál v roce 2007 na rekordní hranici. Mnohé zachvátila panika. V zimě 2007/2008 se led ale náhle rozšířil a dosáhl hranic jaké jsme neviděli již mnoho let.

Volně přeloženo cestovatel Lee Treloar píše: Narazili jsme na led. Tlustý led. Dieslovy motory o 24000 koňských silách zařvaly, ledoborec se zvedl a vlastní vahou prolomil led pod ním. Kry o velikosti malých dodávek odhazuje jako nic. Po dvou dnech kývání se nahoru a dolu se loď zastavila. Důstojník specializovaný na ledovce je na poradě s katpitánem. Ten nakonec zavolá do strojovny. Motory se zastaví. Otočí se na nás, kteří sledujeme rozvíjející se drama a šokuje nás svými slovy: “Této lodi může pomoct už jenom příroda.” Jsme odsouzeni driftovat. (Poznámka překladatele: To je ten způsob cestování, který popsali naši badatelé našeho belikána – promiňte, dostal jsem z toho chřipku). První den uvíznutí: Vše je novinkou, vše fotografujeme a máme radost z toho, že se loď přestala kymácet nahoru a dolů. Druhý den uvíznutí: Vše je novinkou. Třetí den: Novinka vyprchala a diskuse u oběda je škrobená. Čtvrtý den: Poté, co nám posádka sdělila, že pravděpodobně nedokončíme celou Northwest Passage cestu , jsou někteří cestující hluboce zklamáni. Pátý a šestý den napětí roste. Situace se stává vážnou. Mnozí z nás mají stanovené lhůty a termíny a jiné závazky. Lodní bar přetéká ziskem. Sedmý den: Zázrak ve tři hodiny odpoledne. Led se uvolnil a my můžeme cestovat dál a závodit s termíny.
(Podle The irony leaves us cold)

Vítr, přílivy a odlivy pomohly ledoborci Kapitán Chlebnikov dostat se z úzkých tam, kde podle alarmistů žádný led nebyl. Není to pro eko-turisty ironie osudu?



Medvědi se mohli uplácat smíchy nad zprávami o tenkém ledě.

Datum: 30.05.2008 08:34
Tisk článku

Související články:

Rozprašování diamantů do atmosféry je znovu ve hře     Autor: Josef Pazdera (20.10.2024)
ExxonMobil si zachraňuje karmu největším úložištěm oxidu uhličitého v USA     Autor: Stanislav Mihulka (13.10.2024)
Rizika plynoucí z akceptace posledních doporučení organizace Fakta o klimatu     Autor: Vladimír Wagner (08.10.2024)
Další zdroj CO2 s kterým se nepočítalo     Autor: Josef Pazdera (28.01.2024)
Sluneční šlamastyka: Masivní solární farmy mohou měnit klima jinde ve světě     Autor: Stanislav Mihulka (14.01.2024)



Diskuze:

Drobna chybka

Pavel Pelc,2008-06-05 10:31:15

Frantisek Nemec dobyl severni ledovy pol pocatkem 20. stoleti, nikoli 19. jak uvadite.

Odpovědět


Nebyl to Karel?

,2008-06-05 11:30:10

Odpovědět


Byl to

FBI,2008-06-05 13:00:38

František Běhounek, 1926

Odpovědět

Stejně je to zajímavé...

JirkaF,2008-06-01 10:21:02

Všichni se tváří jak je zajímá seriózní věda a pak přijde Tureček napíše o tom, jestli se v Rakousku smí do kamen podle ústavy přikládat uhlí, nebo jestli se dá souložit ve vesmíru, či o zamrzlém ledoborci se zastánci oteplování a hned to jsou nejčtenější a nejdiskutovanější články, když pominu občasné dloubnutí páně Pazdery do kreacionistů.

Odpovědět

...led letos dosahl hranic,

mp,2008-06-01 07:39:10

jake jsme nevideli jiz mnoho let. Mnoho je 4, mily Kopceme.
http://arctic.atmos.uiuc.edu/cryosphere/IMAGES/current.area.jpg

Odpovědět


My si stejně víc jak čtyři roky nepamatujem!

XXXL,2008-06-01 10:09:41

(Velmi dobře se této vlastnosti lidí využívá například při volbách.)

Odpovědět


Škoda, že jste nepřidal i Antarktidu

Oteplovač,2008-06-02 21:10:04

http://arctic.atmos.uiuc.edu/cryosphere/IMAGES/current.area.jpg

Odpovědět


Sorry, chybička - zde je Antarktida

Oteplovač,2008-06-02 21:59:39

http://arctic.atmos.uiuc.edu/cryosphere/IMAGES/current.area.south.jpg

Odpovědět


v Antarktide,

mp,2008-06-04 01:35:43

tucnakum-turistum pribude letos sto jarnich kilometru.
Ledoborec se ale pohyboval na opacnem polu zemekoule.

Odpovědět

Díky za článek

Uncleduke,2008-05-31 11:59:23

Příjemně napsané, s nadhledem - a docela mne pobavily reakce "rigidních fanatiků" (abych použil výraz jednoho z nich) které uvedená stať popudila :-)...

Odpovědět

Pár věcí

Rozumný Občan,2008-05-30 21:51:47

1. Argumentovat tím, že zamrzl jakýsi ledoborec je srovnatelné s tím, kdyby někdo argumentoval dnešním horkem.
2. Zamrzla sice větší plocha než za posledních pár let, ale pořád to bylo podprůměrné. Navíc nezmrzlo do takové hloubky.
3. Tady: http://nsidc.org/data/seaice_index/images/daily_images/N_timeseries.png
že to letošní tání už téměř vyrovnalo.

To že led taje se nedá popřít. Otázkou je spíš jestli je na vině opravdu hlavně člověk jestli je tání ledu špatná věc. Podle mě ne.

Odpovědět


Led taje, voda mrzne...

Jan Krásenký,2008-05-31 13:45:10

máte něco proti, je to tak v pořádku - nebo ne?

Odpovědět


?

Rozumný Občan,2008-05-31 14:18:36

Chytáte mě za slovo nebo nechápu co se mi snažíte naznačit?

Odpovědět


A no jo, promiňte,

Jan Krásenký,2008-05-31 18:27:05

to bude tím horkem.

Odpovědět

hladina mora a pohyb kontinentov

Martin,2008-05-30 19:20:17

Uvažujú alarmisti, ktorí tvrdia, že hladina mora stúpa, s pohybom, klesaním a stúpaním kontinentov a ostrovov vplyvom tektoniky? Čo ak hladina mora nestúpa, ale kontinenty klesajú a stúpajú? Tri centimetre za 100 rokov nie je až tak veľa, aby sa do toho nemohol primiešať aj vplyv pohybu kontinentov. Tvrdí sa predsa, že napríklad Škandinávia, ktorá bola počas pleistocénu stlačená pod ťažkým ľadovým príkrovom, sa doteraz dvíha.

Odpovědět

...ledoborec Lejnin

jara cimrman,2008-05-30 17:50:51

...tak na ten led by byl nejlepsi atomovej ledoborec Lejnin....dieslovy motory by nemusely zarvat....co se vlastne s tim ledoborcem Lejninem stalo? vi to nekdo?...

Odpovědět


Ledoborec Lenin

Nikita Sergejevič,2008-05-30 18:03:38

... je od roku 2005 námořním muzeem v Murmansku. Sloužil tuším do roku 1989 a pak byl restaurován.
http://en.rian.ru/infographics/20071206/91140165.html

Odpovědět

nelíbí článek

al-ash,2008-05-30 16:07:38

souhlas s kritikama tohohle článku jak z osobního blogu (možná už je Osel fakt osobní blog-škoda), trendy o ubývání polárních ledovců jsou, myslím, dlouhodobě sledované a zaznamenané a to, že loďka s partičkou ekopesimistů uvázne v ledovci, je sice sranda (v tomhle mi článek něco přinesl), ale prezentované je to hrozně, řekl bych, že všecko co autor dodal, je špatně: naprosto vyhraněný postoj k oteplování (neexistuje) a dokumentuje to touhle historkou (a co na tom, že je to ironie...i ironie je prostředek, jak se prosadit v diskusi, ale tohle mi přijde fakt jako chabý prostředek;))

...řekl bych, že stejně jak existujou lidi, kteří panicky vykřikujou, kdykoliv se z ledovce utrhne větší kus ledu, tak jsou lidi (autor, můj názor), kteří nadšeně vykřikují, jak je první skupinka lidí blbá (minimálně stejně hlasitě jako vykřikuje ta první skupinka lidí při ubývání ledu), kdykoliv trochu ledu k tomu ledovci přibyde...a obě ty skupiny mají pevný názor a víceméně jenom hledají důkazy, které ten jejich názor potvrzují, i když jsou to i úplně pochybné důkazy a vtípky a hříčky atd

Odpovědět


jaroslav Puta,2008-05-30 16:31:23

Co se ti nelibi necti! Jen si tim kazis oci. A pokud budes chtit aby se ti to libilo, neni nic snazsiho nez napsat clanek sam. Ale ty ubohe vylevy co jsi predvedl tady... to by dostalo mnohem horsi znamku nez clanek Turecka :)
Pane Turecku, opet super. A ze jste tim namichnul hejno zelenych, kteri by nam nejradeji vsugerovali, ze nicime ozonovou diru nasimi prdy a nejradsi i na to by uzakonili povolenky, z toho si nic nedelejte. Jsou smesni, stejne jako jejich idol Aldo. Ale arogantni a s mocenskymichoutkami diktovat co a jak byste mel, to jsou kabrnaci. Ale jen do chvile podpisu, byt by se jednalo jen o diskusi...

Odpovědět


...

teddy,2008-05-30 20:53:11

souhlas s al-ashem. Páně turecek se mi jevi jako dosti jednostranne uvazujici clovek a stejne tak jako krici oteplovaci, krici i on, pokud se objevi neco, co zapadne do jeho rigidniho pohledu na svet - on se ale navic jeste jizlive vysmiva. Sic se mi taky nelibi ta hysterie a moda kolem toho a zeleny nevolim, ale proc se musi chovat stejne hystericky jako oni, to je mi zahadou...

to j. puta: nema to cist ten, komu se to nelibi? takze se proste vytvorej nazorovy skupinky, ktery budou navzajem ignorovat protiargumenty a vyhrivat se v teplym chlivecku svyho nazoru - to by se vam mozna libilo, ale takle se nikam (krome nadavek a pohrdani) nedostanem.

Odpovědět


Co se ti nelibi necti! Jen si tim kazis oci

zed,2008-05-30 21:16:16

Tomu se říká ignorant vyučuje ignorantství. K věcné podstatě článku: to že někde zamrzne loď v ledu neznamená vůbec nic. Dokonce to jde interpretovat ve prospěch globálního oteplování: led ustoupil tak daleko, že stačí velmi slabá změna počasí, aby zcela nepředvídatelně zamrzl na velké ploše. K globálnímu oteplování totiž patří kontinentální ráz podnebí, charakteristický velkými výkyvy: vedra, mrazy, povodně, tornáda...

Odpovědět


zed

Rozumný Občan,2008-05-30 21:46:14

Promiňte, ale to je pěkná blbost. GO znamená naopak méně kontinentální podnebí, s menšími extrémy teplot.

Odpovědět


A to jste četl kde?

zed,2008-05-31 08:36:53

V bobkovém listě?

Odpovědět


zed

Rozumný Občan,2008-05-31 08:47:56

A kde vy jste přišel na to, že GO znamená větší extrémy, když GO otepluje hlavně v noci v zimě a blíž k pólům?

Odpovědět


V pražském Klementinu padl teplotní rekord

oki,2008-05-31 15:32:33

http://www.novinky.cz/clanek/141310-v-prazskem-klementinu-padl-teplotni-rekord.html

Odpovědět


Zed má pravdu vy hňupi

kivi,2008-05-31 15:36:39

Extreme weather on the rise http://edition.cnn.com/2003/WEATHER/07/03/wmo.extremes/

Odpovědět


Ale takhle ano

Rozumný Občan,2008-05-31 19:33:36

To si neodporuje - samozřejmě že rostou i maximální teploty a často i množství srážek. Tim že budou menší rozdíly mezi extrémy jsem myslel to, že bude menší rozdíl mezi nejnižší a nejvyšší teplotou, protože nejnižší teploty rostou nejrychlejš.

Odpovědět


hm

Rozumný Občan,2008-05-31 19:35:02

už zase mi to dalo někam nahoru...

Odpovědět

Zneuznaný génius...

dci,2008-05-30 15:26:53

...svůj skromný epos o dobývání severního pólu čechem Karlem Němcem situoval do začátku dvacátého století

jen tak na okraj XD

Odpovědět

Až ti medvědi, co se válej smíchy,

RomanK,2008-05-30 15:06:14

budou šlapat vodu, tak já se nebudu skládat na sbírku, aby se jim zaplatil pobyt v klimatizované ZOO.

To oznamuji předem!

Odpovědět


hmm

Beldor,2008-06-03 14:37:06

Mno nevim kde jste vzal ze ledni medvedi potrebuji led.Naprosta vetsina lednich medvedu nezije na ledovcich.To je jen casto opomijeny stereotyp ktery podporuji media ukazkami lednich medvedu plavajicich kolem ledovcu..

Odpovědět


Hm.

RomanK,2008-06-05 11:37:07

Takže podle vás se asi nejčastěji s ledními medvědy potkáme na Sahaře, že?

Odpovědět

J,2008-05-30 13:46:02

Autor článku nám názorně ukazuje že primitivní fanatismus není vlastní jen alarmistům.

Odpovědět

Ten šestý pád v nadpisu je příšerný.

Jaruna,2008-05-30 13:29:58

Slyšela jsem o zájezdu někam, s někým, ale zájezd o něčem to podle mne není o ničem.

Odpovědět


Zas už vy?

Rozumný Občan,2008-05-30 14:50:57

Kdybyste aspoň napsala jak to říct líp.

Odpovědět


Nedej Bože..

Ccecil,2008-05-30 14:51:06

Nedej Bože aby někdo napsal "Zájezd po památkách". To by už byla úplná, ale úplná tragedie.

Odpovědět


Dva potrefení se ozvali

Jaruna,2008-05-30 15:08:23

jako jeden muž.

Odpovědět


Jaruno

Rozumný Občan,2008-05-30 17:04:08

Proč nás radši neohromíte svojí verzí?

Odpovědět


Ctena Jaruno,

Miguel,2008-05-30 20:41:55

az budete premyslet o tom, co rozumneho odpovedet na vyzvu, abyste predlozila vlastni navrh, laskave si pri te prilezitosti zopakujte pady, toto je zajezd venovany KOMU CEMU. Nevim jak u vas, ale u nas v Cechach je to treti pad.

Odpovědět


Milý Migueli.

Jaruna,2008-05-30 20:54:32

Pády znám na každý pád docela dobře, nemusíte mít péči. Akorát po mé připomínce admin seznal, že nadpis: "Zájezd o změně klimatu uvízl v Arktidě v mocném ledovci" je opravdu nějaký divný a změnil ho, za což mu tímto děkuji.

Odpovědět

Autor by sa mal nad sebou zamyslieť!

Aves,2008-05-30 11:59:18

Je to bieda. Autorovi zjavne chýba zmysel pre serióznosť. Kedysi to bola stránka, kde sa dalo dočítať o zaujímavých veciach, teraz je veľa článkov absolútne neobjektívnych. Mám pocit, že autor túto stránku využíva na prezentáciu svojho chabého zmyslu pre humor. Začínam byť dosť sklamaný.

Odpovědět


preco tak depresivne?

dusko,2008-05-30 12:27:18

podla mna je to velmi seriozne podany ironicky pohlad na hysteriu oteplovania... :-)

Odpovědět


Keď sa pozriem von na teplomer,

Palo,2008-05-30 12:56:24

ako hystériu to nevidím.

Odpovědět


Raděj

karbet,2008-05-30 13:48:24

se podívej na předpověď počasí, ať vidíš, odkud ten horký vzduch přicestoval, a nehysterči.

Odpovědět


Z Arktidy to nebolo!

Palo,2008-05-30 13:51:13

Odpovědět


Pro Aves

Lenka Kroupova,2008-05-30 16:16:15

Tak sem nelez! Co te k tomu nuti? Mne se to libi, jak pisi. Nejvice se jim pomstis, kdyz sem nebudes chodit. Ale podle rostouci navstevnosti si hosi zase tak spatne nevedou :)
Posilam oslikovi pusu. Vase Lenka.

Odpovědět


podle rostouci navstevnosti

xie,2008-05-31 19:34:49

vysokou návštěvnost mají i všechny pornoweby

Odpovědět


pro xie

chxie,2008-06-04 16:26:03

pan je znalec! :)

Odpovědět

:-)

Dagmar,2008-05-30 11:09:26

Mily clanok, diky...
Asi sa predsalen "globalne otepluje", o tom sa osobne nechcem hadat, som len nevyhnutne do deja zakomponovany pozorovatel. To, co ma vsak desi, je, ako z toho mnohi tazia a tak tu hysteriu podporuju. Hromadna ekoturistika (na lodiach ktore URCITE neznecistuju) do nenarusenych polarnych oblasti, ktore nam miznu pred ocami... :-)
A tie vyskumy, to uz je neraz zabava. Clanky o tom, ako slnecna aktivita ovplyvnuje klimu striedaju clanky o tom, ako ju neovplyvnuje. A tak s napatim cakam, ako sa ti prvi vysporiadaju so sucasnou dlhodobou nizkou aktivitou na Slnku.
A asi poznate tento graf: http://www.scotese.com/climate.htm
A stranka http://spaceweather.com/
takmer denne uz rok oznamuje, ze
The sun is blank--no sunspots.

Odpovědět


Sluneční skvrny

Tureček,2008-05-30 13:33:11

16.května 2008 byly na Slunci k vidění tři skvrny
v levé rovníkové oblasti
http://wattsupwiththat.files.wordpress.com/2008/05/solar_mdi_051608_zoom.jpg

Těch hypotéz o příčině oteplení v posledních letech jsem četl již několik. Těžko všem uvěřit. Ale ta o způsobení růstu teploty na Zemi lidským CO2 je hloupá.
Oprava předchozí informace:
Existují i doklady o tom, že se hladina oceánu zvedají o 3 cm za sto let a nikoli jak tvrdí IPCC o 10-20 cm. Odkazuje se při tom na značku, kterou v roce 1841 na jednom ostrově v okolí Tasmanie vytesal do skály Sir James Clark Ross. Údaj o 3 cm je podporován také National Tidal Facility (NTF).

Odpovědět


Tureckovi

Dagmar,2008-05-30 14:03:41

Ja som nenapisala ze uz takmer rok je Slnko uplne bez skvrn, dokonca som sama do tlace pisala clanok o prvej skvrne noveho cyklu zo 4. jnuara... ale kedze to sledujem v podstate denne, tak viem co tvrdim... uz takmer rok je prekvapivo nizka slnecna aktivita. Aj s ohladom na to, ze je minimum... ale nehovorom, ze ziadna...

Odpovědět


paní Dagmar

Tureček,2008-05-30 14:22:45

Také již delší dobu čtu, že sluneční aktivita je nižší než dlouhodobé průměry. Těch skvrn by tam mělo prý být již více a ne jen tři.
Když jste se zmínila o svém článku, pochlubte se a napište odkaz. Nebo alespoň okopírujte abstrakt. Nebo napište do Osla sama nějaký článek.

Odpovědět


:-) :-) :-)

Dagmar,2008-05-31 09:00:58

Mily pan Turecek,
snazim sa do Osla pisat, pokial mi volny cas dovoli, dokonca aj nad jeho ramec a je mi luto, ze Vas moje clanky nezaujali. Clanok o novom slnecnom cykle vysiel v slovenkom denniku SME, na clanky ma dennik copyright, takze to nemozem nielen dat do Osla, ale po pol roku by to bolo aj tak davno po funuse (naviac, dennik po 3 mesiacoch clanky spoplatnuje). Aj ked sa doposial objavuju skvrny oboch cyklov. A kedze nevyplnate kolonku e-mail, tak Vam ho ani nemozem zaslat. Ale ak napisete... :-) ... aby ste si nemysleli, ze blaboliiiim...

Odpovědět


paní Dagmar

Tureček,2008-05-31 11:31:02

Těší mně, že jsem se konečně seznámil s redaktorkou Osla. Článek o přistání Phoenixu na Marsu jsem četl, ale jméno ne. Takže jsem si je nemohl ani zapamatovat. A i kdybych je četl, tak mi scházela informace, že také jako já píšete do Osla. Takže teprve nyní vás mohu asociovat s Marsem. Po delší detektivní práci jsem našel i článek na SME - Nový cyklus Slnka prinesie búrky. Včetně pochvalných kritik. Po delší době proto, poněvadž jsem uvízl u několika jiných článků na SME - jako například ten, jak to bylo s pářením se tyranosaura rex od doktorky Tatiany. Tedy aby mi bylo dobře rozuměno, paní Tatiana je autorka toho článku ... :)Jak tu správně poznamenal jeden čtenář, vážná řeč se mnou není a do serióznosti mám daleko :)

Odpovědět

oteplovanie

ren00r,2008-05-30 10:49:52

odjakziva som si myslel ze ludske zasahy sposobia stale vacsie a vacsie oscilacie okolo rovnovazneho stavu zeme a nie narast teploty, pripadne inych velicin. uz sa mi to asi 10 rokov potvrdzuje na lokalnej klime no a teraz tie ladovce...

Odpovědět


A vsetko to smeruje k dobe ladovej

Aves,2008-05-30 12:02:54

Ak to tak bude dalej pokracovat, budeme musiet nakupovat viac rukacic a ciapok, lebo s tohto oteplovania moze velmi lahko vzist dalsia doba ladova.

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz