„To jsou neuvěřitelně cenné informace, které by mohly být využity k mnoha účelům, ať už jde o lepší načasování dopravní signalizace nebo řízení stavebních prací, aby se omezila tvorba dopravních problémů nebo třeba podávání dopravních informací motoristům v reálném čase,“ řekl Darcy Bullock, profesor na Purdue University. „Nyní máme způsob k posouzení, jaká je doprava na daném úseku silnice nebo třeba jak dlouho bude lidem trvat dostat se přes letištní kontrolu v dané hale a čase.“
Bullock vyvíjí tento systém s Jasonem S. Watsonem a Jamesem R. Sturdevantem, techniky z Indiana Department of Transportation. „Přišli jsme s nápadem a letos i vytvořili prototyp ze skladového hardware,“ řekl Wasson.
Systém si načte „adresy“ z bluetooth zařízení v zákazníkově elektronice. Protože každý přístroj má svůj vlastní odlišný digitální „podpis“, jeho doba cesty může být sledována detektorem instalovaným na křižovatkách nebo podél dálnic a na dalších místech. Cestující a řidiči by mohli přistupovat k informacím o době cesty s využitím stejného přenosného elektronického zařízení, které bluetooth obsahuje, což tento systém umožňuje.
„Informace jsou komoditou, kterou lidé aktivně vyhledávají, a tento systém slibuje efektivně poskytovat informace, které cestujícím a řidičům dřív nebyly dostupné,“ řekl Bullock. Závěry výzkumu se detailně objeví v červnovém vydání ITE Journal, který vydává Institute of Transportation Engineers. Dokument napsali Wasson, Sturdevant a Bullock.
Bluetooth technologie spojuje a vyměňuje informace u mobilních telefonů, „hands-free head" sad, bezdrátových klávesnic, internetového přístupu pro osobní digitální asistenty a bezdrátových sítí pro laptopy a osobních počítačů. Tento nový postup odhadu doby cesty odhaluje a zaznamenává „prostředky přístupové kontroly“ (MAC identifikační signály) pokaždé, když bluetooth zařízení mine detektor. „Dá vám to kvantitativní 24hodinovou zpětnou vazbu na dopravní proud, informace můžete použít pro plánování a operativní rozhodnování,“ řekl Wasson. „Úřady potřebují kvantitativní data, tak mohou dělat podložená rozhodnutí o tom, jak rozvrhnout zdroje a jak dobře naplánované změny pracují.“
„Data z takového systému by mohla poskytnout nejen informace o krátkodobých faktorech, například zácpách ve stavebních zónách, ale také dlouhodobé trendy vyžadující plánové změny,“ řekl Sturdevant.
Výzkumníci testovali tento systém na úseku mezistátních silnic 65 a 465 a silnic v Indianapolis a okolí, sledováním 1,2 procent průměrné denní dopravy na konkrétních silnicích. „To je důležité, protože to znamená, že v podstatě každé sté vozidlo je sledováno a informace o cestovních časech jsou upřesňovány a aktualizovány,“ řekl Bullock. „Se zdokonaleným připevněním antény očekáváme další zlepšení.“
Chodci by mohli svou rychlost chůze také sledovat a dozvědět se, jak dlouho jim bude trvat dostat se z letiště a dalších zařízení.
Budoucí práce může zahrnovat rozšíření výzkumu na doplňkové sekce vozovek. Výzkumníci vyřídili patent na svůj systém a základní technologie k vytvoření sledovacího systému je běžně komerčně dostupná.
Zdroj: Purdue University
Diskuze: