Studie většinou odhalují, že v bezohledném světě obchodu a podnikání, kde panuje obrovská konkurence v honu za první příčkou na žebříčku úspěšnosti, mohou podnikatelský úspěch očekávat pouze agresivní a riskující „alfa-samci“. Toto tvrzení může znít sexisticky, ale reprezentuje běžně udržovaný názor na rozdílné schopnosti obou pohlaví. Nabourat tento přetrvávající předsudek v nahlížení na podnikání, jako na vyloženě mužskou záležitost, se pokusil americký výzkumný tým.
Tým vedený profesorem Danielem Turbanem, vedoucím Department of Management na Robert J. Trulaske, Sr. College of Business, zjistil, že tyto společenské předsudky mají vliv na to, zda se muž nebo žena rozhodne nastoupit podnikatelskou dráhu či nikoliv. „To, jak je podnikání představováno, může limitovat muže i ženy v rozhodnutí, zda se stát podnikateli, či nikoliv,“ řekl Daniel Turban. „Přitom ani jednomu pohlaví není vrozená lepší schopnost k podnikání. Bohužel tyto základní společenské stereotypy, které spojují podnikání s typicky mužskými vlastnostmi, mohou ovlivnit úmysly některých jednotlivců při rozhodování se pro kariéru podnikatele. Jedním ze zajímavých výsledků naší studie je, že jak muži, tak i ženy vykazovali podobné úmysly, když jim bylo podnikatelství prezentováno jako „pohlavně“ neutrální. To naznačuje, že by běžné pohlavní předsudky mohly být klidně zapomenuty.“
Turban společně s Vishal Gupta z Binghamton University a Nachiket Bhawe z University of Minnesota, pozvali studenty – budoucí obchodníky a podnikatele – ke čtení fiktivních zpráv o podnikání, zodpovězení obsáhlých dotazníků a stanovení předpokládané úspěšnosti jednotlivých podnikatelských záměrů.
V kontrolních článcích nebyla žádná zmínka o pohlaví nebo pohlavních rozdílech – byly tedy „pohlavně“ neutrální. V ostatních článcích byly mužské a ženské principy chování přesně prezentovány a zdůrazňovány.
„Když byl mužský typ chování v podnikání třeba jen nepatrně zmíněn, tak muži měli dle studentů vyšší předpoklady podnikatelského úspěchu než ženy, ale v kontrolní skupině, kde nebylo pohlaví možno rozlišit na tom byli muži i ženy podobně. Tyto výsledky jasně naznačují, že podnikání je stereotypně zařazováno mezi mužskou možnost kariéry,“ řekl Turban.
Turban vyslovil domněnku, že jedním z důvodů, proč neustále přetrvává toto odlišování mužských typů povolání, jakým je i podnikání, může být i to, že typické mužské vlastnosti spojované s touto rolí nejsou většinou ve společnosti otevřeně diskutovány. Muži a ženy jsou podvědomě ovlivňováni široce zakořeněnými předsudky. Pokud by cílem mělo být „přilákání“ více žen k podnikání, asi by bylo vhodnější popisovat tento způsob kariéry, jako pohlavně neutrální.
Spánek nebo sex?
Autor: Josef Pazdera (02.08.2017)
V lásce a válce je dovoleno vše
Autor: Tomáš Ditrich (07.09.2011)
Samčí paranoia
Autor: Josef Pazdera (18.08.2011)
Městské teenagerky jsou pohlavními nemocemi promořeny
Autor: Josef Pazdera (28.12.2009)
Peptid přenášený spermiemi dělá z lenošivých samiček život riskující divošky
Autor: Josef Pazdera (29.11.2009)
Diskuze:
Stereotyp
Beran,2008-06-03 08:50:39
Žena má přirozeně plné právo na možnost svobodně se rozhodnout, že se zkusí uplatnit v nějakém podniku, a já nerozumím tomu, proč kdejaký Špidla či americký socioprofesor pořád mluví o "stereotypu". Podívejme se třeba na takovou Jane Fondovou.
Přijela do Vietnamu, soudružsky pohovořila s Vietkongem a nebozí vojensko-průmyslovým komplexem do imperialistické války vysílaní mladí američtí chlapci byli spaseni.
To byl panečku podnik! A jak skvěle ho ta žena "zmenežovala"!
Chci říct: Podle mého skrovného úsudku ženě nesmí být upřena možnost dělat cokoli, co si zamane, je-li to rozumné. Má horolezecký talent? Nechť zatlouká skoby a potí se pod převisem. Má čmuch na obchod? Ať běhá po burze a mává cellphonem. Nikdy, a to slovo zdůrazňuji, nikdy se nesmí stát pravidlem, že většina žen přestane toužit po dětech a po jejich vzdělání v podmínkách normální slušné rodiny.
Zdá se mi, že jsem použil špatný tvar: Nikdy se to nesmělo stát. A žádná "reforma pensijního systému" už to nezachrání. Touha po dětech odráží vůli žít. Touha po úspěchu ve funkci odráží touhu užít si.
No, budeme pomalu balit. Za nějakých čtyřicet let přijde chvíle, kdy statistici zakončí svou tabulku: Naše civilizace si užila už dost.
Beran (http://vpravo.blog.cz)
-
Zdeněk,2008-05-28 19:30:21
Článek velmi účinně vyráží trumfy z rukou oponentů (adresuje všechny běžné argumenty), ale ve své podstatě jde stále jen o nepodložená tvrzení založená na "vhodných" pozorováních. Reálně ve světě pozorujeme, že muži se opravdu prosazují lépe. Pokud na to ženy mají, ať se v konkurenčním prostředí prosadí - mají přece svobodnou šanci. :)
Mezi velmi racionálně uvažujícími podnikateli by se nakonec musel najít někdo, kdo by na vedoucí místo jmenoval ženu a ta by velmi rychle uvedený předsudek zrušila, pokud by to bylo možné. Možné to zřejmě není. Je absurdní věřit tomu, že držíme pod pokličkou miliony nadaných podnikatelek, které drží před revolucí v podnikání jen nějaký názor. Všimněte si, že mnoho nynějších CEO amerických společností uteklo ze školy nebo od rodičů, aby to mohli "rozjet". Byli tedy reálně drženi, a přesto začali dobře podnikat. Tak co?
Mimochodem, nebyl bych dobrý podnikatel a nemám motivaci "nás" tady nějak hájit, jen jsem chtěl uvést, doufám, potřebný protipól k tendenčnímu článku.
Taky mi to tak připadá.
Pavel,2008-05-29 07:05:36
Co ti výzkumníci vlastně udělali. Vzali dvě skupiny lidí, hodnotích nějaké projekty, jedné skupině dali více informací o nich než té druhé, a z toho, že se výsledky hodnocení lišily, odvodili, že význam té chybějící informace je jen předsudek zkreslující jejich hodnocení.
Podobně bych mohl doložit, že požadavek, aby na pláži bylo teplo, je jen předsudek diskriminující severské státy. Dám lidem fotky pláží z Kanár a z Grónska, jedné skupině dám informaci o teplotě, druhé ne, a když zjisím, že ta skupina, která měla informaci o teplotě, dává přednost Kanárům, zatímco ta druhá ne, udělám z toho závěr, že požadavek, aby na pláži bylo teplo, je jen předsudek.
Pavle mně zase připadá,
XXXL,2008-06-04 11:30:00
že máte potíže s pochopením psaného textu. Kde se tam píše o dvou skupinách lidí? Takže z toho možná plyne vaše nepochopení, cože ti výzkumníci vlastně udělali...
TO: XXXL
Pavel,2008-06-04 12:10:26
Dobře, můj překlep, nebyly to dvě skupiny lidí, ale dvě skupiny projektů s různým množstvím informací o nich.
Ovšem to, že z toho, že při dodání informace se hodnocení projektů změní, udělali naprosto nesmyslný závěr, že význam dodané informace je předsudek vedoucí lidi ke špatnému hodnocení, to z článku plyne.
Spíš by měli udělat experiment, ve kterém rozdají stejné projekty k realizaci skupinám lidí s různým zastoupením žen, a po čase vyhodnotit úspěšnost jednotlivých skupin v závislosti na jejich složení.
Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce