Kanadský mladík Ben Gulak získal „drobný“ náskok na cestě ke svému vysokoškolskému vzdělání ve strojírenství. Jako budoucí nováček na MIT se již objevil na titulní straně časopisu Popular Science, protože dokázal vyrobit jeden z deseti nejlepších vynálezů roku.
Ale ve skutečnosti byl ten jeho tím úplně nejlepším!
Gulak se vloni poprvé hlásil na MIT, ale byl zařazen pouze „do nultého ročníku“, tak se rozhodl nástup radši o rok odložit, než aby se spokojil s jinou školou. Měl tak dost času a mohl věnovat celý rok práci na svém vynálezu – „jednokolce“ Uno navržené tak, aby se stala praktickým dopravním prostředkem k dojíždění v hustých městských oblastech – před tím než se opět přihlásí na MIT.„Možnosti, které MIT nabízí ve strojírenském oboru jsou opravdu jedinečné,“ říká. „Opravdu se mi líbí zkušenosti, které MIT přináší do strojírenství a především praktický přístup.“
Inspirace na toto vozítko se dostavila, když Gulak navštívil v roce 2006 Čínu a zhrozil se nad strašným znečištěním, které zcela znemožnilo pohled na okolní krajinu, když jeho letadlo přistávalo. Uvědomil si, že většina tohoto smogu pochází z desetitisíců skútrů spěchajících ulicemi a usoudil, že by mohl existovat lepší způsob individuální dopravy – bez spalovacích motorů.
Návrh vychází ze dvou blízko sebe namontovaných kol, která jsou poháněna dvěma nezávislými elektromotory. Nezávislý pohon kol umožňuje vynikající manévrovatelnost vozidla dosahujícího rychlosti až 40 km/h. Vozítko se díky tomu dokáže otočit prakticky na místě. Počítačový řídící systém udržuje vozidlo v rovnováze podobně jako je tomu u Segway. Dvojkolka Segway ale není považována za silniční vozidlo, zatímco Gulakovo „Uno“ je určeno pro použití na normálních silnicích jako klasický motocykl. Ovládání „Una“ je jednoduché, a tak žádnou speciální techniku řízení nevyžaduje. Je tu pouze spínač s volbou „zapnuto-vypnuto“. Jakmile je jednokolka zapnuta, řidič zrychluje nakloněním vpřed a zastavuje nakloněním dozadu. Směr mění nakláněním do stran. Při vzpřímeném sedu stroj sám udržuje rovnováhu.
Gulak strávil v dílně většinu svého života. Sám o tom říká: „Začal jsem pracovat s obráběcími stroji se svým dědečkem, který měl doma dobře vybavenou dílnu, velmi brzo. Podle toho, co si pamatuji, to bylo určitě od mých pěti let“. Když dědeček v roce 2004 zemřel, zdědil Gulak veškeré vybavení. „Jediné, co bych si přál, je, aby tu teď byl, kvůli všemu, co se tu děje,“ říká. „Čím víc pronikám do tajů strojírenství, tím víc ho postrádám.“
Gulak ví, že navzdory svým dosavadním úspěchům, se toho musí ještě spoustu naučit a to je i důvodem, proč se rozhodl ke studiu na MIT, kde se plánuje věnovat dvěma oborům: strojnímu inženýrství a obchodu. Ale rozhodně neodkládá svůj oblíbený projekt. Založil společnost k rozvoji „Una“ a podal patenty v několika zemích (pro začátek ve Spojených státech, Kanadě a Evropské unii). Začíná dostávat nabídky od investorů, z nichž někteří jsou schopni zajistit výrobní kapacity.
„Uno mě naučilo, jak je důležité mít hluboké a různorodé znalosti a solidní základy všech základních strojírenských principů,“ říká. „Když jsem na „Unu“ pracoval, tak mnoho z toho, co jsem se naučil, bylo metodou „pokus-omyl“, a proto vím z „první ruky“ jaká je hodnota a důležitost zvyšování mých znalostí a vzdělání.
Galerii fotografií je možno shlédnout zde:
http://www.motorcyclemojo.com/articles/the-uno/
“
Zdroj: Massachusetts Institute of Technology
Diskuze:
dyt to ma dve kola!!
jara cimrman,2008-05-26 21:19:17
..vase "jednokolka" ma dve kola, jak lze zjistit pri blizsim cteni....jinak nevim, ze by se timhle vynalezem vsude zacalo zrovna hemzit, se mi nejevi..kam se posadi spolujezdkyne??
Dobre (s drobnou chybkou)
pH,2008-05-25 02:01:24
Nejsem si jist, zda se to chytne (cena versus vyhody), ale ze to zvladl udelat, to je borec. Klobouk dolu, zvlast v dobe, kdy uz se v autech vrta malokdo.
Taky to bylo docela dobre napsane, s jednou drobnou chybkou. Jeho dedecek nemel obchod se stroji, ale dobre vybavenou dilnu (shop=obchod nebo dilna, zde je to podle pouzite vazby jasne).
to nevypadá moc použitelně
ad,2008-05-23 17:08:27
jak bude ve vyšší rychlosti zatáčet? To pojede jen po jednom kole? A jak bude stát na křižovatce? A jak se bude prudce brzdit? Přijde mi to stejná revoluce, jako přejít z bicyklu na unicykl (jednokolo).
Nemyslim
Frantisek Vrata,2008-05-25 07:37:08
Vzhledem k uvedene rychlosti do 40 km/hod asi nebudou Vami popsane problemy prilis predmetne.Podle popisu se nejedna o vozidlo na dalnici ale o vysoce manevrovatelne vozitko do mestske zacpy,mozna vhodne pro ruzne kuryrni sluzby po meste.Jelikoz je plne elektricke asi nebude mit prilis velky "dosah".
rozdíl mezi tankem a tímto vozidlem
ad,2008-05-29 21:47:47
je v rozdílném poměru výšky těžiště oproti rozchodu kol/pásů. Pokud jste někdy jeli na kole těch cca 40km/hod, asi víte, že už v této rychlosti (i poloviční) se musíte v zatáčce s celým kolem naklápět (kvůli vyrovnání odstředivé síly), jinak byste se s kolem překlopili na bok ven ze zatáčky. To zůstává u tohoto přístroje stejné, ale akorát tady jsou dvě kola vedle sebe = problém při zpětném vyrovnávání do svislé polohy a překlopení na druhou stranu. Tank samozřejmě zatočí proto (a nepřevrátí se), že má nízko težiště (oproti šířce rozchodu pásů), a musel by jet podstatně vyšší rychlostí, aby se mu zvedl jeden pás ze země (a ještě vyšší, aby jeho těžiště překonalo "úvrať", tj. bod, kdy se může překlopit na druhou stranu pásu). Na "jednocyklu" je těžiště velmi vysoko (oproti šířce rozchodu) a stačí malá rychlost, aby nastala problémová situace.
Re: unicykl
ad,2008-05-29 21:51:36
máte možná lingvisticky pravdu, ale v praxi ne. Pro jednokolky je název unicykl používán běžně, včetně toho, že se tak jmenují firmy, které je nabízejí, nebo jednotlivé modely jednokolek. Zagooglete, uvidíte. Použil jsem název unicykl proto, že jsem ho slýchal od artistů jezdících na jednokolkách.
Pěkný vozítko
Honza2,2008-05-23 16:31:23
Pěkný vozítko pro zábavu. Na naše děravé cesty to ale asi moc nebude. Nájezd na obrubník bych taky zkoušel nerad.
Nicméně před tvůrcem klobouk dolů.
video?
chlievik,2008-05-23 14:47:45
Preco nikde nie je video ako to jazdi? Na youtube neviem nic najst, mozno sa na tom este nenaucil jazdit ani on sam :)
Já ano
Azzie,2008-05-25 16:36:04
Já ano. Viděl jsem to kupodivu v Japonskym Anime filmu o upírech. Je to dobrej film ati lovci upírů tam na podobných 1-kolých motocyklech jezděj. :)
???
Martin,2008-05-25 22:57:59
Mme to chápať tak, že chlapec videl japonský anime-film a na jeho základe vyrobil svoje približovadlo?
unicykl?
Vtec,2008-05-23 11:20:42
mno podle mne, tenhle unicykl je bicykl, kola má dvě, jen jinak uspořádané.... jinak fajn hračička, s tím rychlým bržděním bych to neviděl tak růžově...
Asi by to byl "side by side bicykl" spíš
JirkaF,2008-05-23 11:48:08
Myslím, že prudké brždění bude limitováno přilnavostí pneumatik. Nedomnívám se že přilnavost a stabilita obyčejného mopedu by byla o mnoho větší.
brzdeni
Dr Meduza,2008-05-23 14:48:07
Ciste teoreticky by to moblo brzdit lip nez "klasicky urporadani" dvou kol, kdyz te to nakloni dozadu, aby clovek neletel po hu*e, da se brzdit s vetsim spomalenim nez by se dalo normalne ustat
Samozřejmě že unicykl! Co jiného!
Duke,2008-05-23 20:21:23
Kdybyste byl klasicky vzdělán, tušil byste, že uni- znamená stejno- (srovnej uniforma = stejnokroj).
Jednokolka je monocykl!
Unicykl (stejnokolka) znamená, že úloha obou kol je stejná, že ani jedno není nadřazeno tím, že by bylo vpředu, nebo bylo řídící.
Není zač.
Duke,2008-05-24 09:14:41
Vždycky tvrdím mladým, že se latina s řečtinou v životě mohou hodit. :o)
Duke
Rozumný Občan,2008-05-24 11:37:04
Pletete se vy. Uni- je latinská předpona z latinského unus, jeden. Mono- je z řečtiny.
Kdyby někteří rozumní občané uměli číst,
Duke,2008-05-24 11:41:59
a pochopit psaný text, to by se jim ulevilo. Stačí jen o příspěvek výše. :o)
Přesně Duku, jsi mimo
Colombo,2008-05-24 18:20:09
Uniforma = jeden tvar(i když celkem taky blbost, jelikož uni je z latiny a forma je z řečtiny, latinsky je tvar morfae)
Myslím, že to nebylo v článku podstatné.
Duke,2008-05-24 18:34:12
Můžete tu klidně rozebírat jestli uniforma je hovadina, bicykl je hovadina, jestli řecko-latinské složeniny jsou hovadiny, tak prosím, ale beze mne.
Howgh.
Duke má pravdu!
Karel Malý,2008-05-25 11:24:43
Nerad vstupuji do sporu, který, zdá se, je rozhodnut tím, že moudřejší (Duke) odstoupil a "Rozumný Občan" slaví vítězství obviňujíc jako malý kluk protistranu z jakéhosi začínání s nesmyslným výkladem.
Nuže u mě je vítězem tohoto sporu pan Duke. Jeho vysvětlení je logické, jazykově správné a navíc ve vztahu k popisovanému vynálezu přesnější než to, které nabízejí "Rozumný Občan" a pan Colombo.
Oba totiž zapomněli na to, že některá slova, stejně jako předpony mohou nabývat různých významů. A tady se ukázal Duke jako ten, který měl širší přehled, než oba jeho odpůrci. Sice mají pravdu v tom, že předpona uni- pochází z latinského unus = jeden, ale naprosto pominuli obecně známý fakt, že nabývá a již léta je používána nejen ve významu jedno-, ale méně často jako stejno-.
Abych doložil své tvrzení budu citovat ze slovníku cizích slov vydaného SPN již v roce 1981: "UNI- [uny-] první část složených slov spojující část druhou s významem lat. číslovky unus = jeden (unicelulární = jednobuněčný); jedno-, řidčeji stejno-." (konec citátu)
Vzhledem k tomu, že jsem se setkal, když jsem sháněl další údaje o vynálezu, s tím, že slova unicycle použil i jeho vynálezce u kterého předpokládám, že ví kolik kol jeho vynález vlastně má, je pro mne vysvětlení jasné. Unicykl je pro mne stejnokolka a můžete mě zavalit tunami odkazů, že tohoto slova někdo používá v jiném významu.
Jednokolka - monocykl, je rovněž používaný výraz, který nepřipouští takový nejednoznačný dvojí výklad a tím je přesnější a tudíž správnější.
Monocykl
Rozumný Občan,2008-05-25 11:38:42
Monocykl je něco jiného:
http://www.google.com/search?q=monocycle
Trapasák!
Hezi,2008-05-22 23:06:27
Nuda udělat ze segwaye motorku -- nůůda.
Taky vás tak s...ere?
Já mu teda fakt závidím a k tomu všemu je američan a berou ho na MIT...
Klubouk dolů :)
Borec
spodní.voda,2008-05-23 09:11:51
Hlavně to asi není tak o tom samohybu jako o tom, co ten kluk dokázal vymyslet, postavit, odzkoušet, patentovat a prodat. Je prostě dobrej a naštěstí v americe. U nás by ho zničili socialističtí byrokrati a bolševická závistivá lůza, která umí jen kritizovat.
To že to co vymyslel je zrovna zajímavá hračka, nebo blbinka kterou si lidi budou kupovat pro volný čas není zas až tak důležité.
Amerika, Amerika...
Martin,2008-05-24 08:59:39
Samozrejme, Amerika nie je štát, Amerika je dvojkontinent (severná + južná), siahajúci od Aľjašky po Tierra del Fuego.
A G.W.Bububush nie je americký prezident, ale len prezident USA. Že si pre seba Yankees privlastnili názov celého kontinentu, to je taká historická trápnosť.
Osle kdy už zavedeš moderovanou diskusi,
Duke,2008-05-27 07:22:48
aby ji "rozumní občané" nezaplevelovali objevnými výkřiky: "Kanada je samozřejmě v Americe", monocykl není jednokolka a podobně.
...
Jirka,2008-05-22 22:09:03
Malí čeští Hurvínci se zase projevili. Halt vaše rezavé mopedy po babičce jsou nejspíš daleko lepší než tento nový vynález... Ach jo.
Komu?
RomanK,2008-05-23 09:51:25
Těm co na výstavě předali tu cenu?
Nebo těm co hlasovali, že by si to koupili?
klidne bych si to koupil
Dr Meduza,2008-05-23 14:50:09
kdyz by se to dalo sehnat za rozumnou cenu (a kdyz to bude jezdit dost rychle), tak bych si to klidne koupil, problem v tom nevidim a je to skladnejsi nez motorka, coz je taky vyhoda
Vypadá to šikovně
Duke,2008-05-22 15:03:12
Určitě nebude problém takové vozítko dát do výtahu a uskladnit i v paneláku, na rozdíl od mopeda.
Uniká mi smysl
Vojta49,2008-05-22 15:02:56
Nějak nechápu, v čem tkví výhoda tohoto nesmyslu proti klasicky uspořádanému elektromopedu. Ten bude díky úspoře složité elektroniky cenově nesrovnatelně levnější a možná i bezpečnější.
Elektronika to rozhodně nebude prodražovat.
Dane,2008-05-22 15:07:50
Při jejích současných a stále klesajících cenách. A výhody jsou jasné, naložíte to do auta, vejdete se to do výtahu. Otočí se to na místě...
tim ze se to otoci na miste
Nina,2008-05-22 19:32:37
mozna ubyde nehod na silnicich,nesmekne se to,40km/h bohate na mesto staci,...parada)))
na místě se nic neotočí
ad,2008-05-29 21:56:51
právě proto, že poloměr otočení je určen hlavně rychlostí (a přilnavostí pneumatik). Otočení na místě v rychlosti 40km/hod by navíc způsobilo "vystřelení" řidiče v původním směru jízdy práve rychlostí 40km/hod. Navíc by byla třeba absolutní přilnavost pneumatik k silnici, asi jako drží vozíky na horské dráze. Jinak by jste pokusem o otočení na místě v této rychlosti dosáhla akorát smyku.
brždění
Thales,2008-05-22 21:37:28
Brzdí se tak, že se nakloním dozadu. Takže pokud mi před to vleze nějaký chodec, tak se prudce zakloním, ono to prudce zabrzdí, setrvačnost mě hodí dopředu a já zase zrychlím! Prostě paráda!!!
Je vidět, že jste nikdy nestáli na Segwayi!
Duke,2008-05-22 22:22:59
To nemá brzdy. Aspoň ne ve smyslu jak je chápete. Stejně tak vás žádná síla nikam nehodí. Ono se to totiž celé ovládá změnou těžiště. Rovnováhu systému hlídají gyroskopy a spadnout z toho není zas tak jednoduché, jak by se mohlo na první pohled zdát.
Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce