Jak bude vypadat auto budoucnosti  
Když se někoho zeptáte na auto budoucnosti, tak se skoro každý začne zabývat tím, na co budou jezdit, jestli na vodík, jiný plyn či elektřinu. Ale když se zeptáte, co by taková auta mohla umět, málokdo odpoví: Co kdyby zvládla mluvit, sbírat a vyhodnocovat informace?

 

Už před lety, výzkumník v oboru komunikací a sociologie na Stanfordu, Clifford Nass přemýšlel nad otázkou, proč někteří lidé jednají se svým počítačem jako s člověkem a ne jako se strojem. Tato otázka jej přivedla k zajímavému výzkumu, a proto se nyní zabývá nejenom psychologií řidičů vystavovaných konverzaci s umělým hlasem jejich vozu, ale také tím, co by se mohlo dít s tajemstvími, která budou lidé se svými „čtyřkolými přáteli“ sdílet.

 

 

Clifford Nass:„Z pohledu inzertních společností jsou řidiči vynikající publikum. Když máte možnost vědět, kde ta která osoba je, tak jí můžete poskytnout speciální místní nabídku. Auto by třeba mohlo říct: „Je čas k obědu. Vím, že máš rád italská jídla, protože jsem sledoval, kde parkuješ auto. Nedaleko je jedna italská restaurace, a když tam teď zajedeš, dostaneš slevu 3 dolary. Na druhou stranu by vás takové inteligentní auto mohlo „lidským“ hlasem přesvědčit, abyste jeli bezpečněji.“

Clifford Nass určitě není jediným člověkem na Zemi, který by o tom přemýšlel. „Čím více se auta stávají „centry zábavy“, stávají se také prostředky ke sběru a zpracování dat a narůstá i množství informací, které o vás mohou shromáždit. Když se nad tím zamyslíte tímto způsobem, tak vaše auto by toho na vás mohlo povědět spoustu,“ řekl Nass v jednom rozhovoru. „Může vědět, kdy a kam jedete. Může znát vaše preference v hudbě, jaké upřednostňujete zprávy nebo sport, co raději jíte nebo kupujete. A že existují společnosti, které by rády zaplatily spousty peněz, aby se k těmto informacím dostaly, na to můžete vzít jed!“
Schválně počítejte se mnou, kdo všechno by se o takové údaje mohl zajímat. Pojišťovny, prodejny, opravny, inzertní společnosti, státní správa, váš šéf… a možná i vaše manželka nebo milenka (a abychom nezapomněli na řidičky, tak i manžel či milenec).

 

Začíná to mluvením
Taky na vás vaše auto mluví, jako to moje, a také mu odpovídáte? To není žádná novinka. Řidiči začali „odmlouvat“ umělému hlasu už od těch dob, co se někdy v osmdesátých letech minulého století poprvé objevilo to „otravné“ hlášení: „Vaše dveře jsou otevřené.“´nebo „Zapněte si, prosím, bezpečnostní pás“ Ale nyní by se stavidla automobilové výřečnosti mohla otevřít opravdu naplno. Řidiči by se mohli zeptat GPS navigace a dostat odpověď. Hudební systém by uposlechl příkazy k přehrávání písní určitého zpěváka. Bude vám moci zatelefonovat nebo třeba slovně upozornit, že je málo kapaliny v ostřikovači nebo je před vámi hustý provoz. GPS systém, který přesně ví, kde jste, může nabídnout návštěvu nejbližší restaurace a tak dále. Čím více aut bude vybaveno touto technologií a bezdrátovou komunikací, tím více informací o vaší pozornosti a řidičských zvyklostech bude moci být snadno uchováváno, odesíláno a zpracováváno. Ale odesíláno komu? A zpracováno jak, kým a k čemu? Tady už jistě naplno pracuje mozek těch, co se obávají zneužití „osobních“ dat a zásahu do soukromí.

 
Pojištovna by vám mohla vzkázat: „Podívejte se, v jak rizikových oblastech parkujete. Chystáme se vám zvýšit pojistné na vaši pojistku proti poškození vozu,“ nebo, „Zjistili jsme, že v obci nejezdíte padesátkou a na dálnici také často překračujete povolenou rychlost tak, to bude mít vliv na výši vašich povinných plateb.“ To už se ani nechce domyslet, že by to došlo tak daleko, že by vám policejní počítač, po přijetí patřičné informace, automaticky vyměřil pokutu a odpovídající částku okamžitě odečetl z vašeho účtu. Jak by to bylo prosté. Krom toho by to fungovalo bez potřeby zaměstnávání spousty policistů, které občas spatříme podél silnic a přitom stejně nemohou být vždy a všude. Možná, že by se tak v brzké době podařilo eliminovat ze silniční dopravy všechny „nepřizpůsobivé“ řidiče, kterých je prý menšina, ale způsobují většinu dopravních nehod. Představte si, že sednete do auta a ono vás upozorní, že nemůže nastartovat, protože ve vašem dechu je více alkoholu, než je přípustné. A to není žádná sci-fi, technicky je to možné už dnes.

 

V autech je v této oblasti skryt obrovský potenciál. Maskování počítače za člověka, zdánlivě sídlícího někde ve vašem voze, by mohlo být velmi zajímavé z hlediska dalšího využití. Na základě analýzy vašeho hlasu, výrazu tváře (z kamery na palubní desce) a stylu jízdy by mohl přizpůsobit svou konverzaci vaší náladě, jako to mnohdy dovede lidský spolucestující. Jestliže počítač, skrytý za syntetickým hlasem, zjistí, že jste nervózní, když ho před tím senzory vozu tiše upozornily, že se vaše jízda stala nepravidelnou, tak jeho hlas by se vás, vhodně zvoleným tónem a frázemi, mohl pokusit uklidnit.

 

Důležitý je výběr hlasu
V testu řídili dobrovolníci na automobilovém simulátoru v laboratoři, výzkumníci je vystavovali stresujícím situacím a testovali jejich možné reakce na hlas. Někteří řidiči obdrželi například vyčítavé varování: „Neřídíte moc dobře a potřebujete být pozornější.“
„Nesmíte být překvapeni, když zjistíte, že se pak někteří lidé rozhněvají a jejich řízení se ještě zhorší,“ směje se Nass, když vypráví příběh, jak nepříjemný hlas „zaskřehotal“ svůj výrok:„Opravdu byste měl být pozornější!“ a řízení se zhoršilo natolik, že když hlas trval na tom, aby řidič zajel na stranu silnice a zastavil, skončilo to nehodou.
V roce 2007 Nass, doktorandka Helen Harris a studenti Kyle Davis, David Diaz a Brooke Sullivan, hledali způsoby, jak pomoci lidem ovládat své emoce ve voze ve studii nazvané „Car-tharsis“. Ve frustrující situaci by mohl uklidňující hlas soucítit s vaší prekérní situací: „Nebojte se. Bude možnost ten náklaďák předjet.“ A předat tak „nevyslovený“ vzkaz? Nepotřebujete se rozčilovat. „Se všemi těmito znalostmi a naprogramovanou empatií by auto mohlo být velkým učitelem řidiče. Ale s jakým hlasem? Trenéra? Přítele? To by mohlo záviset na vašem osobním vztahu s vaším vozem,“ řekl Nass. „Když jste dominantní, nemělo by auto být příliš sebevědomé, ale mělo by být spíše poslušné.“

 

Budoucnost už začala
Nass, rodák z Teaneck, N. J., získal titul z matematiky a doktorát ze sociologie na Princeton University. Začal své studie aut v polovině devadesátých let 20. století na popud Toyoty a BMW. Toyota podpořila výzkum myšlenky „virtuálního cestujícího“ v teorii: „možná chcete auto, které by s vámi mluvilo a dělalo vám společnost, zatímco řídíte“. Potom za ním přišli ze společnosti BMW s choulostivým problémem, který se týkal hlasu v pětkové sérii vozů této společnosti: Museli stáhnout svůj výrobek, protože němečtí řidiči nebrali pokyny od ženského hlasu vážně, jednoduše proto, že to byla žena.

 

Nassovy oči září, když popisuje motivy chování řidiče reagujícího na syntetický ženský hlas, jako by to byla reálná osoba. Titul jeho poslední knihy We are Wired for Speech vysvětluje, proč lidé reagují tímto způsobem: „Naše mozky jsou vyladěny na řeč,“ řekl. „Novorozenec už v prvním dnu po narození umí rozlišit řeč od jiných zvuků, například psího štěkání. Ve čtyřech dnech dokáže rozlišit svůj jazyk od cizích jazyků. Dokonce i chloupky v uších od počátku reagují odlišně na řeč než na jiné zvuky.“

 

Zvětšit obrázek
Po rozhodnutí, že nový hlas v BMW by neměl být hlasem auta (jako v televizním seriálu Knight Rider), Nass a jeho kolegové zvažovali další možnosti. Nakonec byl zvolený hlas mužský, trochu přátelský a hlavně kompetentní. A to byla trefa.

„Když se lidé dostanou za volant, poslouchají, jak jejich auto „mluví“. Naše mozky reagují na tento „hlas“ jako na osobu. V podstatě nemáme jinou možnost.“ Pohlavní stereotypy, které „podrazily nohy“ BMW, se k Nassovu překvapení objevily velmi nápadně i v jeho experimentech. Dobrovolníci mnohem častěji vnímají mužský hlas jako autoritativní, ačkoliv mužský i ženský hlas říkají přesně to samé.
 
Dnes, Nass stále zkoumá „hlasy vozů“ a je ředitelem Communication Between Humans and Interactive Media Lab na Department of Communication a náměstkem ředitele CarLab

 

 

Zvětšit obrázek
Profesor Clifford Nass sedící na simulátoru v Communication Between Humans and Interactive Media Lab studuje tok informací od řidiče k autu (Credit: L.A. Cicero)

Některé postřehy z Nassových pozorování
  Depresivní řidiči řídí lépe, když jejich auto mluví jako by se také cítilo mizerně. „Jestliže jste opravdu ve špatné náladě, chcete snad mít kolem sebe jásající lidi?“
  Programování aut k mluvení v celých větách může zlepšit bezpečnost posílením řidičovy pozornosti namísto jejího rozptylování.
  Starší řidiči preferují mladší hlasy – konec konců každý ví, že „starší hlas“ nemá tak dobré smysly jako „mladší hlas“
  Řidiči se cítí více zaujatí počítačovým hlasem, pokud věří, že počítač je instalovaný v jejich autě, na rozdíl od bezdrátového spojení ke vzdálenému počítači. Výsledkem je, že řidiči odhalí více informací počítači v autě a jedou rychleji.
  Jestliže palubní počítač upravuje řízení vozu, aby zdokonalil vaší ne zcela perfektní řidičskou techniku, měl by vám to ten počítač také říci, nebo dokonce i někomu jinému, a nebo by si to tajemství měl nechat pro sebe? To je i pro Nasse otázka, na kterou stále nemá a hledá odpověď.

 

I když by mluvící auto mohlo působit jako velký narušitel vašeho soukromí, Nass říká, že by (on nebo ona) mohl(a) být zrovna tak výhodou pro bezpečnost. Jestliže by vás auto mohlo udržet v bdělosti a klidu, varovat vás s předstihem před potížemi („Uprostřed silnice je chodec.“) a nabídnout vám včasnou radu o dopravě a směru… Nebylo by to skvělé?

 

Pojišťovny a výrobci aut by s velkou radostí přijali levná, vysoce účinná bezpečnostní vylepšení. Stálo by to přitom mnohem méně než jiné systémy zvyšující bezpečnost. „Umíte si představit, kolik stojí vývoj nových inteligentních systémů. Ale co kdyby k zvýšení bezpečnosti stačilo pouze změnit hlas ve vašem autě? To by bylo velmi levné. To je důvod proč se těmito věcmi zabýváme.“

 

Zdroj: Stanford University.

Autor: Ota Beran
Datum: 19.05.2008 08:29
Tisk článku


Diskuze:

Už vidím jak křičí!

JirkaF,2008-05-21 13:16:42

Všichni ti ochránci osobních údajů, kteří "brání" jejich "zneužití". Ještě že na to máme "kompetentní" úřad s osvíceným nejvyšším ochráncem, kterému vadí i seznam dětí na letní tábor, nikoliv zveřejněný výpis z obchodního rejstříku i s podpisovými vzory.

Mám rád ty co jim vadí kamery v obchodech a na veřejných místech. Stejně tak jim bude vadit, když bude možné sledovat kudy se auto pohybuje a zaznamenávat to. Už aby to bylo! Mohlo znamenat nejen omezení krádeží.

Kdo nic špatného nedělá, nemá se čeho bát!

Odpovědět


Kdo nic špatného nedělá...

JirkaN,2008-05-21 14:56:16

Klasický submisivní postoj. Ten kdo tu dělá "něco špatného" je stát, ne občané. Uvědomte si to konečně.

Odpovědět


Co je submisivního na tom,

JirkaF,2008-05-21 17:16:46

když píšu, že se nebojím zneužití údajů o mé osobě získaných z prostředků umoňujících shromažďování dat o mé osobě či automobilu. Nekradu, neloupím, neznásilňuji, tak proč by mi mělo vadit, že si na mou kartu v Makru může jeho zaměstnanec vyjet, co mi chutná, protože to u nich často nakupuji. Proč by mi mělo vadit nasazení kamer se záznamovým zařízením ve veřejných prostorech, restauracích nádražích či parkovištích. Takové prostředky mohou většině slušných lidí velmi pomoci, při jejich ochraně před zloději, vrahy, násilníky,lupiči a podvodníky. Bát takových technických prostředků se musí ti, co páchají trestnou činnost, protože pak bude snadno dohledatelná a zdokumentovatelná. Proto by mi ani trochu nevadilo pokud by policie měla možnost kdykoli si třebas ověřit, kde se mé auto nachází. Není to tak dlouho co mi záznam jedné kamery městské policie ušetřil veliké peníze za opravu auta, které mi na parkovišti naboural řidič náklaďáku a klidně odjel. Kdyby nebylo auto pod kamerou, tak jsem to zaplatil já!

Odpovědět


Svatá prostoto...

Honza2,2008-05-23 10:34:36

Tak vy nic špatného neděláte? Ani nic nemáte, o nic se nesnažíte, nikam se netlačíte? Tak to jste opravdu submisivní člen stáda kterej se nemá čeho (koho) bát.

Až jednou něco bude mít nebo budovat, nějakému okresnímu mafiánkovi se to třeba zalíbí a bude to chtít sám nebo naopak znelíbí a bude to chtít "ukončit". Pak teprve pochopíte, k čemu všechny ty špehovací systémy vlastně jsou

Odpovědět


Honzo2, přestaňte chodit na ty filmy a hulit!

JirkaF,2008-05-23 11:17:34

Nedělá Vám to na tu Vaší paranoiu dobře.

Člověk musí mít možnost se bránit sám (a tu u nás nemá), nebo ho musí bránit někdo jiný koho si na to platí, tedy stát. Protože stát nemá neomezené množství policajtů aby stáli na každém rohu, vyjde ho levněji a efektivněji využít technických prostředků. Mně už konkrétně několikrát pomohly, tak se jim nebráním a podporuji jejich širší zavádění. To je moje právo. Vy se bojíte, že je někdo zneužije proti vám a to je zase vaše právo. Tak jakápak svatá prostoto!

Odpovědět


Krásný svět plný kamer

Didi,2008-05-23 16:12:29

je mi ovšem jako občanovi, který nic špatného nedělá úplně k ničemu, protože když mě před měsícem na poště obrali spoluobčané o aktovku (ano byla to moje blbost, místo abych ji při vyplňování složenky držel v zubech, tak jsem ji na minutu položil vedle sebe na lavici) tak samozřejmě pachatel nemohl být identifikován, protože kamera zabírá prostor přepážek (tudíž onen dohlížitel na obecné blaho na centrále okamžitě vidí, že jsem si vybral výplatu v hotovosti a bankovky uložil do levé náprsní kapsy) avšak místo kde ke zločinu došlo bylo mimo záběr.

Odpovědět


No právě že není plný kamer, kvůli troubům

JirkaF,2008-05-23 21:06:55

co prosadili aby se kamery nemohly dívat na místo kde se vyplňují složenky, protože co kdyby někdo na monitoru napojeném na kameru mohl vidět to, co uvidí, když se vám nakloní přes rameno. Proto jste měl smůlu.

Odpovědět


Prave bezi nepritel statu:)

Colombo,2008-05-23 22:55:57

No, četli jste orwela? 1984? Tam se taky kamerám nebránili.

Odpovědět


Rozdíl a dost podstatný je,

JirkaF,2008-05-23 23:56:55

že v tom Orwelovi měli Velkého bratra doma. A tady je řeč o tom, zda člověk může být monitorován na veřejnosti pro potřeby bezpečnosti.

Odpovědět


zcestne argumenty..

xyz,2008-05-30 02:44:17

meli byste si konecne uvedomit ze to cele neni o 'sledovani vs. soukromi', ale o 'kontrola vs. svoboda'.

Pausalni sledovani vsech je zhuverilost a nemoralni hnus, kdy vam je podsouvano ze opravdu vy jse ti potencialni zlodeji a vrazi a proto musite byt neustale pod dohledem.
Pokud by to opravdu bylo o bezpecnosti a ne o kontrole, tak by stacilo sledovat je ty 'spatne'. Napr. jako jisty druh alternativniho trestu zavest realtime sledovani trestanych osob (po urcitou dobu, vhodne zvolenou). Pak cely system bude navic silne motivacni, protoze si kazdy rozmysli jestli mu kradez aktovky za ty dva roky potupneho sledovani na kazdem kroku stoji. (pro naysayers - jak zajistit individualni sledovani - napr. gps zaznamik v podobe nesundatelneho naramku ci rfid cip apod. Principem je, ze plati presumpce neviny a sledovani je za trest a ne 'preventivne'. Podle te dosavadni 'logiky' by se totiz meli vsichni preventivne zavrit aby nahodou nespachali nejakou neplechu. Vlastne nam tu vsudypritomne kamrove systemu, monitorovani komunikace a shromazdovani osobnich udaju vytvari takove jedno velke vezeni...
Pro sasky typu 'ja jsem slusny clovek, neic spatneho nedelam, tak at me sleduji' doporucuji instalaci webkamer primo do bytu, nejlepe do loznice. Nicnezakonneho tam prece nedelate, nebo ano? A co kdyby vas treba nekdo chtel vykrast ci zabit? Takhl ese tomu da prece uspesne zabranit..

Odpovědět


To je otázka prevence a restrikce

JirkaF,2008-06-02 08:34:49

Já jsem pro kamery na veřejnosti, aby byla větší šance zabránit zločinnosti. Jsem pro vás šašek, ale to mi nevadí.

Vy si klidně noste ty vaše náramky, nebo ať vám dají čip třeba do...

Odpovědět

van van zirou zirou van

rx,2008-05-19 20:29:32

hehe, dobra diskuze, na me moje auto mluvit, tak by si muselo honem rychle vypestovat taky pud sebezachovy a drzet cifernik. Mi malonko, ale v mnoha smerech pripomnelo film Demolition man, jak inteligentni systemy pokutovali Johna Spartna 5ti kredity za slovni prujem. To uz sou technologie co cloveku neslouzi, ale stava se jeho otrokem.

Odpovědět

mě stačí manželka...

LaFa,2008-05-19 14:04:54

ta moje má cestou vždycky kopu blbých keců. Tak když je možnost, raději jezdím na motorce. Ale ani na motorce to není ideální. Sice do řízení nekecá, ale pro změnu různě buší do zad, do stehen...
Představa, že mě do řízení v autě kecá žena, nedej bože děti, z kufru štěká/kňučí pes a ještě k tomu prudí počítač, no to nevím... :o)

Odpovědět


typ hlasu

kaede,2008-05-19 15:33:59

vy byste rozhodne potreboval depresevni hlas s nejakyma opravdu pesimistickyma hlaskama, uz mate zivot takhle dost podelany, jak tak koukam...

Odpovědět


reseni

xyz,2008-05-30 02:45:54

to chce dat psa dopredu a manzelku do kufru..

Odpovědět

autopilot

Honza2,2008-05-19 12:59:16

Po různých systémech ESP, kontroly prokluzu a brzdových asistentů mi přijde logické očekávat postupný vývoj kompletního autopilota.
Není to žádné sci-fi, prototypy existují a jezdí dokonce i nějakou soutěž "zručnosti" v simulovaném provozu.
Doufám, že se ještě dožiju toho, že vylezu z knajpy, nasoukám se do auta, řeknu "domů".

Odpovědět


autopilot

Dr Meduza,2008-05-19 20:16:24

s tim musim souhlasit, jedine automaticky rizeni je schopny resit dnesni a hlavne budouci dopravni problemy, doprovni zacpy by tim uplne zmizely + se da vyrazne snizit spotreba v mestskym provozu

Odpovědět


Presne

Colombo,2008-05-19 22:56:15

nez takove ptakoviny, to radeji rovnou autopilota.

Odpovědět


obojí

edison,2008-05-20 08:11:22

Autopilot i hlas. Prostě nastoupíte, řeknete kam má jet a auto tam dojede. Vystoupíte, řeknete "zaparkuj se" a auto se někam poblíž zaparkuje. Až se o několik hodin později vypotácíte z hospody, stisknete čudlík na klíčence, auto přijede, nastoupíte, auto oznámí, že manuální řízení nebude vzhledem k přítomnosti alkoholu dostupné, řeknete "jedem domů" :-)
Některým lidem bude auto taky říkat, že vzhledem k nepřítomnosti řidičského průkazu nebude man. řízení k dispozici. ... Za nějakej ten pátek bude mít řidičák jen pár nadšenců a ostatní si budou kupovat levnější auta bez volantu:-)

Odpovědět


edisone, myslím, žes to vystihl

Daniel,2008-05-20 08:33:36

Vypadá to dost pravděpodobně. Ale vývoj automobilu byl prognózován třeba k automatickým převodovkám, protože se zdálo logické, že auto by mělo řadit samo a ne aby se řidič zabýval nějakým řazením. Zatím se to v Evropě moc nepotvrzuje... Takže kdo ví...

Odpovědět


automaticka prevodovka

Dr Meduza,2008-05-20 12:26:19

u ty je spis problem s tim, ze nevyhody sou mnohem vetsi nez vyhody z toho ze nemusis radit
spotreba, vydrz a hlane to vetsinou radi hrozne blbe, zbytecne to vytaci motor kdyz neni potreba a pak je z toho akorat ramus a ta spotreba

Odpovědět


Dr Meduzo, jel jste někdy v něčem s automatem?

Daniel,2008-05-20 12:48:52

Já ano, ale nevšiml jsem si že by to blbě řadilo, vytáčelo motor nebo bylo hlučné.

To co píšete, možná platilo kdysi v automobilovém pravěku. Nebo vy si myslíte, že většina Ameriky by s tím jezdila, kdyby to dávno nebylo vychytané?

Odpovědět


Bohuzel mam s tim mnohe zkusenosti

Dr Meduza,2008-05-20 13:00:30

Bohuzel jo, pravda ze treba Mercedesova automatika je resena solidne, a nijak hrozne se to nevytaci, ale treba v Honde je to hnus, ikdyz tam to mozna dela ten jejich motor, bezny provozni otacky tak 4-6 tis to pak moc tichy neni a spotreba taky pak ne zrovna prijemna
Navic tady sou dost v oblibe ropaky a to se k automatu taky moc nehodi
Ale k vekymu benzinovymu motoru, co ma kroutak v dost velkym rozsahu otacek nevidim problem si dat automatiku, ale osobne bych si ji nedal

Odpovědět


Někdy se svezte v C5 s HDI a automatem

Dane,2008-05-20 13:10:07

Možná změníte názor jak na hlučnost, tak na to že se automat k nafťáku nehodí. Jinak s Vámi souhlasím, že v malém vozítku je automat docela hloupost. Ale pokud hovoříme o autech (to je od sta koní výš), tak je to docela zajímavá kombinace. I když já si i v takovém raději řadím sám.

Odpovědět

Jako majitel výřiku automobilové techniky

MGM,2008-05-19 12:03:20

Škoda-Favorit bych uvítal mnohem skromnější využití počítačů v automobilu. Docela by mi stačil naprogramovaný jednočipový mikropočítač se sondami na měření elektrických veličin, chvění, teploty, tlaku a deformace, aby mi miláček sám oznámil, třeba proč se mu nechce nastartovat, že má už rozštelované ventily, že se mu protáhnul řemen, že se karosérie moc kroutí a tudíž je asi zkorodovaná, že tlumiče by potřebovaly vyměnit a podobné radostné hlášky. A vůbec by na mne nemusel mluvit, mě by docela stačilo dvoumístné číslo na displeji a k tomu papírový manuál. Ale kdyby mi hned začal "kecat" do řízení, nevím, jestli bychom nakonec oba neskončili ve škarpě.

Odpovědět


škoda 136 (ne fvorit)

JanicekTrnecka,2008-05-19 20:10:08

Jsem majitelem podobně prehistorického vozu a naprosto s Vámi souhlasím. Ocenil bych diagnostiku která má inteligentní výstup (třeba dvě sedmisegmentovky,dvouřádkový lcd...) (ne přijet do servisu a vysypat celou peněženku za to že někdo připojí kompjútr a vyčte diagnostiku). Aby mi auto kecalo do řízení asi bych začal jezdit na kole. Už dost že musím na firmě jezdit s vozy vybavenými abs a podobnými ptákovinami které když provedou zásah do řízení tak mne značně rozhodí. Fyziku to stejně nepřechčije a pokud člověk jezdí v rámci fyzikálních zákonů není takové zařízení potřeba). S těmi počítači by se to nemělo přehánět -> jsem člověk na počítači silně závislý ale jsem hrdý na to že mám auto které je opravitelné pomocí kusu drátu, izolepy a kladiva.

Odpovědět


souhlas

xyz,2008-05-30 02:51:50

zcela souhlasim, jenze 90% lidi jsou blbci a vyrobci/prodejci chteji rejzovat, takze proto tu mame na PC windows a v autech bude system co vam deseti druhy hlasu nahlasi ze vam pojistovna zvysila pojistku protoz jste nezaparkoval na certifikovanem parkovisti. Clovek ma ridit techniku ktera mu pro zlepseni rozhodovani poskytuje maximum informaci, a ne naopak.

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz