Doktorka Gitit Kavé, klinická neuropsycholožka z Herczeg Institute on Aging na Tel Aviv University, společně s kolegyněmi, Nitza Eyal, Aviva Shorek a Jiska Cohen-Manfield, nedávno objevily, že při testech u starších osob, které mluví více jazyky, byly zjištěny lepší kognitivní schopnosti. Výsledky studie, obsahující toto zjištění, byly publikovány v časopise Psychology and Aging.
„Nicméně, je třeba k těmto výsledkům přistupovat obezřetně,“ říká Kavé. „Není to žádný zázračný recept na zamezení stárnutí psychiky. Ale používání druhého a třetího jazyka může pomoci člověku prodloužit ty „dobré roky“ duševní svěžesti.
„Mozková gymnastika“
„Osoba, která mluví více jazyky, bude pravděpodobně disponovat jasnou myslí i ve starším věku,“ říká Kavé. „Takoví lidé ve skutečnosti „trénují“ svůj mozek více než ti, kteří mluví pouze jedním jazykem. Jazyky mohou vytvářet nová mozková spojení, která přispívají k tomuto posilujícímu účinku.
Tento výzkum byl založen na průzkumu probíhajícím v roce 1989 u lidí ve věku mezi 75 až 95 lety. Každá ze zúčastněných osob byla dotazována na to, kolik jazyků zná, který byl jejich mateřštinou a kterým jazykem hovoří nejlépe. Výzkumníci pak porovnali výsledky dvojjazyčných mluvčích se tří- a vícejazyčnými mluvčími.
Analýzou získaných výsledků výzkumníci zjistili, že čím více jazyky dotazovaní lidé hovořili, tím lepší byl jejich kognitivní stav. Úroveň vzdělání dotazované osoby byla sice také silně spojena s kognitivním stavem, ale počet jazyků přispěl k prognóze kognitivní způsobilosti i mimo vliv vzdělání.
Důležitá jsou slova, nikoliv tituly
Ačkoliv by tím nejsnazším způsobem pro vysvětlení těchto zjištění bylo poukázání na vztah mezi vyšším vzděláním a počtem jazyků, nebyla by to celá pravda.
„Ve skutečnosti jsme zjistily, že více jazyků bylo nejvýrazněji korelováno s kognitivním stavem právě u těch lidí, kteří neměli vůbec žádné vzdělání,“ říká doktorka Kavé, nicméně, ještě k výkladu statistiky dodává: „Studie brala v úvahu konečné výsledky, nikoliv proces.“
Používat nebo zapomenout?
Podle Kavé je otázkou pro budoucí výzkum, zda znalost více jazyků odráží již počáteční potenciál prodloužené duševní svěžesti nebo učení se a mluvení více jazyky ve skutečnosti způsobuje změny v mozku až postupem času.
Mezitím stále pokračuje debata o tom, zda mají nebo nemají rodiče seznamovat své malé děti s druhým jazykem. Kavé si myslí, že učení se novému jazyku je tou nejlepší investicí, i když primárním cílem není odvrácení jejich duševního slábnutí ve stáří.
Zdroj: Tel Aviv University
Kognitivní lingvistika: Gramatické chyby vyvolávají reálný fyziologický vztek
Autor: Stanislav Mihulka (01.11.2023)
Diskuze: