Kampylobakteróza
Na přelomu 80. a 90. let byla kampylobakteróza téměř neznámým onemocněním. V roce 2000 jsme u nás již evidovali téměř 17 tisíc případů tohoto onemocnění, jehož dehonestující projevy se mohou zdát úsměvné jen individuím, které zatím nepostihlo. O tuto infekci se již nezajímají jen hygienici. Nově se stala šlágrem pro evoluční biology.
Kromě toho, že Campylobakter coli a Campylobakter jejuni jsou nejběžnějšími bakteriemi způsobujícími alimentární otravy požitím kontaminovaného jídla na světě, jsou zajímavé tím, že se jedná o geneticky relativně vzdálené druhy. Jejich genomy se liší z 13,5% (myšleno rozdíly v nukleotidových bázích). Tak vzdálené od sebe nejsou ani mnohé druhy obratlovců.
Když si irský bakteriální genetik Daniel Falush se svými kolegy z University College Cork na tyto bakterie blíže posvítili, k jejich velkému překvapení zjistili, že si tyto bakterie vyměňují svůj genetický materiál a že tak činí velkoryse.
Směna ve velkém stylu
Na to, že si campylobakterie musí vyměňovat velké "kusy" svých genomů vědci přišli následovně. Mezi bakteriemi Campylobakter coli (vyskytující se především u skotu a prasat) našli formu, jež má v sobě mnohem více genů z bakterie C. jejuni (drůbeží druh), než jiné dvě formy C. coli.
Pokud by šlo jen o nějakou tu výměnu v „mezích slušnosti“, zajímavé by to nebylo. Jenže se ukázalo, že C. coli u 49 z padesáti genů, nemá žádné sekvence, které by se lišily od sekvencí, jež tvoří stejné geny v bakterii C. jejuni. To znamená, že k výměně materiálu došlo ve velkém. Protože ale také ještě u těchto vyměněných úseků nedošlo k mutacím, může to znamenat jen jedno - že k výměnám došlo teprve nedávno, prakticky nyní. Podrobná analýza genomů těchto bakterií následně ukázala, že proces sjednocování jejich genomů probíhá čtyřikrát rychleji než jejich rozrůzňování následkem nevyhnutelně probíhajících náhodných mutací.
Zemědělství
Zdá se, že k tomuto stavu přispěl člověk. Ve volné přírodě mají totiž obě bakterie (C. coli a C. jejuni) snahu infikovat různé druhy. Zmíněná nová forma (1 C. coli) se ale vyskytuje společně s C. jejuni u různých druhů hospodářských zvířat (drůbeže, skotu). Za vším asi stojí zemědělci, kteří začali společně chovat různé druhy hospodářských zvířat a tak spolu s kontaktem zvířat dali možnost kontaktu i jejich bakteriálním souputníků. Pádem přirozených ekologických barier bakterie nepohrdly. Když dostaly možnost sdílet "společnou komůrku", začaly mezi sebou směňovat velká kvanta genetického materiálu.
Změny, jejichž nashromáždění jim trvalo neskutečně dlouhou dobu (specializace na různá zvířata trvala zhruba sto milionů let), jsou výměnou částí svých genomů bakterie schopny „smáznout“ během „okamžiku“.
Někteří evoluční biologové takovou možnost vývoje předpokládali. Falush měl to štěstí, že na bakterie, u nichž právě v této chvíli k takovému významnému mezníku jejich vývoje dochází, narazil. Falushova studie je prvním doloženým důkazem, že k takovým jevům v přírodě skutečně dochází.
Zpochybnění evoluce?
V žádném případě! Falushův nový poznatek jen ukazuje na to, že evoluční proces funguje oběma směry. Evoluce není jen tím, jak se maluje v podobě košatícího se stromu života. Větve tohoto stromu se také mohou spojovat - srůstat. Může tedy docházet k něčemu, co připomíná, strom života, který je vzhůru nohama, kdy místo toho, aby se jeden druh rozštěpil na dva, tak ze dvou druhů zpětně zase vznikne jeden. Proces dostal nálepku „reverse evolution“.
Pramen: Science (DOI: 10.1126/science.1155532)
Užaslí vědci se stali svědky největšího známého sežrání v oceánu
Autor: Stanislav Mihulka (30.10.2024)
Psi stokrát jinak
Autor: Pavel Houser (02.12.2023)
Australský Plot proti dingům velmi rychle ovlivnil evoluci klokanů
Autor: Stanislav Mihulka (10.06.2023)
Vyhynutí parních lokomotiv popírá evoluční předsudky
Autor: Stanislav Mihulka (29.03.2023)
Nezastavitelná evoluce: Invazní vetřelci v Austrálii se mění na nové druhy
Autor: Stanislav Mihulka (09.02.2023)
Diskuze:
evoluce
karel windar,2008-04-14 05:59:50
Mně se líbí, že včecko na světě dává smysl jenom ve světle evoluce kterou všecko na co přídem potvrzuje.
Nepříde vám to tak taky?
všechno ji podporuje
ad,2008-04-22 16:41:31
ale to není ta nejdůležitější pomínka. Mnohem důležitější je, že ji žádná fakta nevyvrací. Např. se z ničeho nic neobjeví na Václaváku nový druh velryby spadlý z nebe, že. Pokud by druhy vznikaly opravdu z ničeho nic, tj. bez předků, byl by to pro teorii evoluce velmi vážný problém. Opět platí to, že pokud se cítíte na vyvrácení evoluce pomocí fakt, vzhůru do toho. Pokud budete úspěšný, následujících pár set let budete v učebnicích vy, a ne Darwin.
Jihlava
Jindra Tušer,2008-04-13 20:12:02
Ano, je to slovo do pranice. Nemusíme s tím vnitřně souhlasit, ale matematicky vzato (co do počtu dání dohromady původně se spolu vyskytujících se genů) to jistý druh reversního trendu je. Pravdu mají i ti, co tvrdí, že to neníkrokzpět ale dopředu. Beu ohledu na stanoviseka je zřejmě nejdůležitější to, že se na takový proces vůbec přišlo, že existuje.
Spätný chod evolúcie?
Martin,2008-04-12 15:25:29
Podľa mňa sa na označenie tohto javu hodí skôr pojem "sieťovitá evolúcia". Spätný chod by to bol vtedy, keby sa určitý druh menil zasa na svojho predchodcu, a to bez kríženia s iným druhom.
jindra H.,2008-04-12 23:43:26
Myslím, že nemáte pravdu. Oni totiž oba druhy vznikly z toho jednoho původního. Takže kerého, podle vás, byste vybral, že by se měl vracet zpět k tomu původnímu. Toho vlevo,nebo toho vpravo? Pokud to je jedno, pak také je jedno, že se ten proces vrací zpět pomocí obou? Nebo ne?
A čo miešanie ľudských rás?
Martin,2008-04-13 10:02:56
O spätnej evolúcii by malo zmysel hovoriť vtedy, keby to, čo vznikne splynutím dnešných druhov, by bolo geneticky identické s ich predchodcom, a to nemáme ako overiť. Tu sa podľa mňa niekto snaží ohromiť verejnosť, aby mal dobré body za publikačnú činnosť a granty na výskum, tak účelovo používa pojem "spätná evolúcia" pre splývanie druhov krížením. Aj keď nemám dôvod podsúvať niekomu zlý úmysel, možno to len nedomyslel do dôsledkov, a nemyslím tým toho, kto článok spracoval pre Osla, ale autora výskumu.
Malé prirovnanie - keď sa v USA hromadne miešajú a krížia belosi, černosi, Číňania a sem-tam nejaký ten Indián, čo je výsledkom? Chcete mi tvrdiť, že takto môže vzniknúť človek geneticky identický s africkým plesitocénnym pračlovekom spred 150 000 rokov?
Alebo ak sa skrížia dva druhy magnólií, čiže dva druhy jedného rodu, a následne sa krížia aj ďalšie generácie pôvodných krížencov, mal by byť výsledkom procesu ich predchodca, praveká paleogénna magnólia?
toť otázka
Velecky J.,2008-04-13 12:50:31
V případě bakterií se nejedná o křížení, jak ho popisujete u křížení lidských ras, nebo těch magnolii.
-----
Ohledně vzniku něčeho nového máte pravdu, ale pravdou také je, že nově vzniklý kmen bakterií se tomu prapůvodnímu, bude hodně podobat. A v tom to je. O tom, že se jedná o určitý krok zpět, se tedy hovořit dá. V článku se nepraví, že by se vytvořil přesně stejný prapůvodní druh. Jen o tom, že to je krok zpět. A to je.
Nevidím důvod
Rozumný Občan,2008-04-14 21:15:58
Nevidím důvod, proč by se měl výsledný druh podobat víc.
Hypotetická situace, příbuzné druhy, druh A od původního předka změnil jen liché geny, druh B změnil sudé geny. Aby byl smíšený druh podobný původnímu, musel by si vybrat jen sudé geny z A a liché geny z B. Logicky se ale zdá mnohem pravděpodobnější že to bude tak napůl, tedy lišit se bude pořád zhruba stejně. Je v mojí úvaze něco špatně?
Stejný proces očekávám v přeplněných čekárnách
kirast,2008-04-12 11:31:55
zdravotnických ordinací. Když jsem byl děcko, k nemocnému volali doktora. Ovšem tenhle buržoasní luxus vzápětí vystřídala socialistická rovnost i s právem nakazit všechny, kdo snad mou nemocí ještě netrpí. A tak nemocní se začali tlačit do veřejných dopravních prostředků hromadného ničení a pak do čekáren a posléze i do chodeb zdravotnických zařízení, aby snad někdo o jejich bacily nebyl zkrácen. Čím jsem starší, tím méně rád vstupuji do čekárny plné kýchajících a chrchlajících nemocných, kde už jako hypochondr tuším nejnovější hity mutací tuberkulózy. V zemědělství tomu asi učiní přítrž, tam jde o peníze zemědělců, ale ve zdravotnictví?
socka
Medvědovič,2008-04-14 15:41:13
Je právo každého socky, který musí jezdit hromadnou popravou, vytvořit si vlastní ZOO patogenů ve svém organismu. Ten který má na poslední model Mercedesu si holt musí zavolat kvalitního lékaře k sobě domů. Ale také za kvalitní léčení zaplatit. Socku zůstane doma s nejasnou diagnozou obvoďáka a VĚŘÍ že se uzdraví.
Chytřejší socka si najde dostatečně chytrého doktora ktrý alespoň zajistí testy na kterých se přijde na příčinu choroby.
Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce