Jules Verne se do vesmíru vydal 9. března. Už o tři dny později byly úspěšně otestovány jeho autonomní navigační schopnosti. Na základě těchto testů bylo rozhodnuto o tom, že loď je způsobilá pro operace v těsné blízkosti Mezinárodní kosmické stanice (ISS). Samotné spojení ale bylo plánováno až na dobu téměř měsíc po startu. Mezitím totiž ze Země odstartoval americký raketoplán Endeavour. Další operace automatické lodi tak mohly být zahájeny až po odpoutání raketoplánu od stanice.
Ve dnech 29. a 31. března proběhly dvě generální zkoušky všech systémů automatické nákladní lodi (dále ATV), při kterých se Jules Verne dostal na vzdálenost pouhých 11 metrů od stanice. I tyto zkoušky proběhly v pořádku a tak bylo vydáno svolení ke spojení obou těles. K tomu došlo ve čtvrtek 3. dubna v 15:45 SEČ ve výšce 341 km nad jižním Atlantikem. O několik minut později již byly ATV a ruský modul Zvezda pevně spjaty.
Na kosmické stanici loď očekávala tříčlenná posádka, která byla připravena v případě nutnosti dálkově přibližovací manévr ukončit a poslat loď dále od stanice. Zatímco ruské lodi Progress, které se se stanicí spojují rovněž automaticky, mají i manuální řízení, jež umožňuje kosmonautům na palubě do přibližovacího manévru vstoupit, v případě ATV jej lze ručně pouze ukončit a dát pokyn ke vzdálení se od stanice.
Jules Verne je prvním exemplářem evropské nákladní lodi ATV. Evropská kosmická agentura na jeho desetiletý vývoj vynaložila 1,3 miliardy eur. Plány zatím počítají celkem se sedmi ATV, jež budou vypouštěny v následujících letech. Druhá loď z této řady by se k ISS měla vydat v roce 2010. ATV je lodí válcovitého tvaru o délce 10 metrů a průměru 4,5 metru. Energii získává ze čtyř solárních panelů. Na palubě může vézt až 8 tun nákladu, což je 3krát více než ruská loď Progress.
Astronauté na palubě stanice by měli do nové lodi poprvé vstoupit během následujícího víkendu. Čeká je zde více než tuna nákladu zahrnující potraviny, ošacení a přístroje. Jistou kuriozitou jsou dva rukopisy spisovatele Julese Verna a ilustrované vydání jeho knihy „Ze Země na Měsíc“ vydané v 19. století. Loď dále dopravila na ISS 856 kg raketového paliva, 270 kg pitné vody a 21 kg kyslíku.
Raketové palivo použije vlastní pohonný systém ATV k opakovanému zvýšení oběžné dráhy kosmické stanice. Ta vlivem odporu řídké atmosféry neustále klesá – každý den je to v průměru o 200 metrů.
Poslední z rolí, které tuto kosmickou loď čekají, je role vesmírného popeláře. Astronauté postupně do nákladního prostoru uloží nepotřebný materiál a odpad. Podle plánu by se ATV měla od kosmické stanice odpojit na počátku srpna a poté se svým nákladem vstoupí do zemské atmosféry, kde shoří.
„ATV je mnohem více než obyčejná dodávka, je to inteligentní a univerzální kosmická loď, která právě předvedla své mimořádné schopnosti,“ komentuje poslední události Daniel Sacotte, ředitel ESA pro pilotované lety.
Zdroj:
ESA Press release, www.space.com
Žijeme v nejlepším vesmíru? Fyzici navrhují, jak otestovat antropický princip
Autor: Stanislav Mihulka (10.12.2024)
Rekordní simulace na Frontieru ohlašuje exakapacitní éru výzkumu vesmíru
Autor: Stanislav Mihulka (27.11.2024)
Pochází temná hmota z Temného Velkého třesku?
Autor: Stanislav Mihulka (21.11.2024)
Mléčná dráha a celá nadkupa Laniakea je součástí Shapleyho koncentrace
Autor: Stanislav Mihulka (15.10.2024)
Jsou černé díry ve skutečnosti zamrzlé hvězdy?
Autor: Stanislav Mihulka (23.09.2024)
Diskuze: