Nejsou to jen silácká gesta hodná hrdiny akčních filmů, jako když demonstrativně předvedl veřejnosti svého Hummera přestavěného na vodíkový pohon, ale je to jasné směřování vytýčeným směrem. Zatímco my nemáme ani jasno, zda se hybridní auta mají či nemají počítat mezi auta spotřebovávající elektřinu (jak ukázala i nedávná diskuse na Oslu) v Kalifornii jednají dle nekompromisní politiky, tak vlastní akčním hrdinům, které tak často jejich nynější guvernér představoval ve svých dřívějších rolích. Jak se zhostí své nové role terminátora klasických automobilů v Kalifornii? Uvidíme.
Zatímco v Evropě je podíl hybridních a elektrických vozidel na silnicích mizivý a v nejbližší době se nedá předpokládat příliš veliká změna, v USA a hlavně v Kalifornii se musí zabývat řešením situace, která reálně „hrozí“ zasáhnout Spojené státy během jednoho či dvou příštích desetiletí. Kvůli hybridním automobilům se možná budou muset v celých Spojených státech postavit stovky nových elektráren, zejména pokud dojde k jejich rychlému rozšíření a pokud je jejich majitelé budou chtít dobíjet v hodinách energetické „špičky“. Rostoucí počet „plug-in“ hybridních osobních a nákladních aut může zamenat rostoucí potřebu nových energetických zdrojů, ale třeba také ne. To záleží hlavně na tom, jak a kdy budou majitelé svá vozidla dobíjet.
Očekávaný vývoj v nejbližší budoucnosti
Nedávno zveřejněná studie Oak Ridge National Laboratory (ORNL) zkoumala, jak očekávaný nárůst provozu osobních a nákladních automobilů s hybridním pohonem ovlivní elektrickou síť v závislosti na denní či noční době, kdy jsou auta dobíjena. „Některé odhady vlivu elektromobilů předpokládají, že je majitelé budou dobíjet pouze v noci,“ řekl Stan Hadley z programu Cooling, Heating and Power Technologies na ORNL.
„Tento předpoklad ovšem nebere do úvahy lidskou povahu,“ řekl Hadley, který tuto studii vedl. „Spotřebitelé budou spíš zapojovat svá vozidla do zásuvky tehdy, kdy se jim to hodí, než aby tak činili v době, kdy by to upřednostňovali provozovatelé elektrických sítí. Proto bude krom jiného potřeba vytvořit mechanismy, kterými by se zvýhodnilo racionální chování spotřebitelů.
V analýze možného dopadu „zásuvkových hybridních automobilů“ projektované na roky 2020 a 2030 ve 13 oblastech Spojených států zkoumali pracovníci ORNL možný vliv těchto vozidel na poptávku po elektřině, dodávku proudu, infrastrukturu, ceny a také s tím spojenou úroveň emisí. Jejich studie předpokládala, že by do roku 2020 měla skupina hybridních sedanů a SUV dělat čtvrtinu prodaných aut, a to včetně podílu v kategorii hybridních sportovních vozů. Pomocí počítačových simulací s použitím Oak Ridge Competitive Electricity Dispatch modelu, který byl vyvinut na ORNL v minulých 12 letech k hodnocení různorodých problémů tohoto kritického elektrického sektoru, bylo modelováno celkem sedm pravděpodobných scénářů vývoje, kde bylo uvažováno s různými časy nabíjení vozidel a bylo počítáno i s různými dalšími proměnnými.
Výsledná zpráva zřetelně ukázala, že potřeba dalších zdrojů, pokud nedojde k rychlejším změnám, by byla nejkritičtější v roce 2030, kdy by hybridní vozy měly už nějakou dobu významný podíl na trhu a tvořily by významnou část automobilů na amerických silnicích. V nejhorším možném případě – pokud by všichni majitelé „elektrických přibližovadel“ nabíjeli své vozy v 5 odpoledne, při potřebě šesti kilowattů příkonu, by bylo potřeba postavit až 160 velkých elektráren, aby pokryly tuto zvýšenou potřebu energie a tato enormní poptávka by přitom navíc ještě omezila rezervní zdroje potřebné pro regulaci jednotlivých regionálních systémů.
Nejlépe vycházel scénář, kdy byla auta zapojena po 10. hodině večer, když je zatížení elektrické sítě minimální a velkoobchodní cena energie nejnižší. V závislosti na poptávce po energii pro domácnosti, by dobíjení vozidel po desáté večer nevyžadovalo, díky této nižší poptávce, žádnou dodatečnou výrobu energie nebo při předpovědích vyšší poptávky jen asi osm nových elektráren v celých Státech.
Nabíjení vozidel
K přeměně střídavého proudu z místní rozvodné sítě na stejnosměrný proud potřebný pro nabíjení baterií elektromobilu a „plug-in“ hybridního automobilu je potřeba transformátor a usměrňovač, které jsou hlavní součástí každé nabíječky. Nabíječka může být umístěna buď v autě, nebo v zařízení navrženém speciálně k dobíjení baterií „plug-in“ hybridních elektromobilů zaparkovaných na delší dobu u bytových komplexů, v hotelech, garážích a podobně. Výzkumníci z DOE spolupracují s americkým automobilovým průmyslem na optimalizaci výkonu „plug-in“ hybridních vozidel, motorů a baterií k optimálnímu provozu. ORNL a univerzita v Tennessee s experty na energetickou elektroniku v National Transportation Research Center hledají zlepšení návrhu nabíjení tak, aby udělali toto zařízení menším, lehčím a levnějším. ORNL je členem Plug-in Hybrid Development Consortium.
Budoucnost patří „chytrým nabíječkám“
Ideální scénář počítá s tím, že automobil zítřka nemusí pouze dostávat energii ze sítě, ale také může „vrátit imaginární energii“ zpátky do sítě. „Plug in“ hybridní elektromobily projektované v Department of Energy by měly být zapojované v noci doma do zásuvky, čímž se napojí na lokální systém distribuce elektřiny, aby se jim dobila baterie. Další den bude auto jezdit díky kombinaci získané elektrické energie a podle potřeby i paliva. Podle vize výzkumníků z Oak Ridge National Laboratory bude „chytrá“ autonabíječka schopna napomoci stabilizovat síť rozvodu elektrické energie. Tento stabilizující efekt bude možný za pomoci nových technologií, protože se bude stále více využívat tzv. „chytrých nabíječek“, které znají cenu energie, požadavky rozvodné sítě a čas, kdy by mělo být auto nabité a připravené k jízdě. Sofistikované využití těchto informací bude optimalizovat nabíjení jak z pohledu uživatele, tak i veřejné služby. „Chytré nabíječky“ mohou chránit síť proti náhlým výkyvům napětí v síti, které jsou častým jevem zejména na západě Spojených států. Takový náhlý propad v napětí může způsobit nejenom ztlumení světel, ale třeba i zhroucení počítače či poruchu dalších přístrojů a vybavení.
Možné výhody hybridů
Vyrovnání „špiček a propadů“ ve spotřebě elektřiny je velkým problémem elektrárenských a distribučních společností. Ideální by bylo, kdyby zákazníci omezili spotřebu energie v období nejvyšších nároků v reakci na zvýšení okamžité tržní ceny. To by předpokládalo pružnou cenu energie měnící se podle okamžité spotřeby. Během horkého léta může poptávka kvůli klimatizaci mezi 2. a 6. hodinou odpoledne zvýšit vrchol zatížení téměř nad hranici možností. Oproti tomu, v ostrém kontrastu, ta samá síť může být tu samou noc nevyužitá a energie se spotřebovává prakticky zbytečně. Dobíjení baterií v nočních hodinách by mohlo prospět výrobním a distribučním společnostem, které normálně mají skutečně efektivní využití svých zařízení pouze několik hodin za den. Lokální distribuční síť by pocítila významnou změnu v jejich využívání.
Další výhoda plyne ze skutečnosti, že byly dány limity na emise oxidů dusíku z elektráren, ale auta žádné horní limity na NOx nemají. Namísto toho má každé auto regulovaný stupeň emisí na ujetou míli; takže více aut nebo více mil znamená více emisí. Mezi výhody rozšíření použití „hybridů“ by tak připadla i menší závislost na zahraniční ropě a čistší vzduch.
Další plus širšího použití „hybridů“ je, že nabíjecí stanice mohou být schopny pomoci při regulaci napětí v síti. Výzkumníci v Distributed Energy Communications and Control laboratory ORNL plánují testovat právě tuto koncepci. Pod vedením Toma Kinga experimentují John Kueck, Tom Rizy a Fran Li s kontrolním a řídícím systémem umožňujícím „chytrým nabíječkám“ regulovat napětí a vylepšovat parametry elektrické energie v síti.
„Naším cílem je ukázat že distribuované zdroje energie, jako třeba palivové články, minielektrárny a pole solárních článků mohou přispět k efektivnějšímu elektrickému distribučnímu systému,“ říká Kueck. „Naše cesta je trochu odlišná od konvenčního energetického průmyslu, který vyžaduje mohutné centrální řízení komunikačního a kontrolního systému.
Myslíme si, že distribuované zdroje energie mohou být kontrolovány lokálními, nezávislými, autonomními, adaptabilními regulátory, které fungují nezávisle, aniž by způsobovaly problémy ostatním součástem rozvodné sítě. Lokální regulace je totiž mnohem levnější, jednodušší a efektivnější než mohutný hierarchický řídicí systém. Předkládáme využití „chytrých nabíječek“ k řízení lokálního napětí jako službu elektrickému systému. S těmito prostředky by obsluha neměla mít starosti s tím, že by se napětí příliš zvýšilo nebo snížilo, pokud by navíc četné malé elektrárničky a fotovoltaická pole byla připojena do tohoto distribučního systému.
Je zřejmé, že Amerika se technologicky vyzbrojuje, aby se přichystala na novou („plug-in“) automobilovou éru. A co Evropa?
Zdroj: Oak Ridge National Laboratory
Diskuze:
Zajímavý článek
Daniel,2008-04-01 08:59:59
Je na něm znát, že ta Amerika je ve své vizi vývoje nejen automobilismu zas o nějaký kus dál, než náš starý kontinent a naše republika zaostává ještě víc.
Vzpomínám si na jeden kreslený vtip jak muž předvádí dědečkovi svoje krásné nové auto a dědeček na to odpovídá: "A uvnitř je pořád spalovací motor? Tak to není nic nového."
Evropě schází vize a jasné směřování. V Bruselu krom ochranářské politiky a handrkování okolo evropské ústavy neústavy, zemědělských dotací spojených s kvótami na výrobu čehokoli nic nového nevymysleli.
jednoduché řešení
edison,2008-03-30 18:53:47
Nemá rád jednoduchá řešení, ale občas se nějaká přeci jen najdou. Existuje jedno, extrémně nebezpečné pro všechny regulátory, monopolisty jiné a zneužívače státní moci:
Zrušit monopol centrálních bank a povolit soukromně emitované, vzájemně si konkurující měny.
Od toho okamžiku nebudou žádné státní rozpočty dlouhodobě deficitní. Díky tomu žádné dotace, ani jiné regulace upřednostňující nesmysly. Odborům se vrátí odpovědnost za nezaměstnanost. Bez dotací a nezodpovědných emisí vynycené měny nebudou maskovány skutečné příčiny problémů. Zmizí cyklické krize.
Je to až neuvěřitelné, co všechno z takového počinu vyplývá... Obecně z toho plyne návrat k odpovědnosti za své činy.
Doporučuji přečíst F. A. Hayek - Soukromé peníze - Potřebujeme centrální banku?
ehm...
sinney,2008-04-01 01:16:16
ja bych taky doporucil jednu literaturu: Vseobcna ekonomicka teorie - skripta pro prvni semestr ekonomickych skol:)
Re: ehm..
edison,2008-04-01 09:33:53
Myslím, že je velmi nepravděpodobné, že by skripta pro první semestr obsahovala nějaký vážný protiargument. Na první pohled to sice vypadá, že jich je spoustu, ale půlka té knížky se věnuje jejich vyvracení. Ale možná se mýlím - zkuste nějaký ocitovat:-)
To by me
Miguel,2008-04-11 07:41:16
skutecne zajimalo,jak souvisi neuskutecnitelna teorie soukromych men s elektromobily v USA ...
Využívání nočního proudu snad není žádná novinka
kirast,2008-03-29 00:06:23
Jestliže lze dálkově zapnout a "nabít" elektrický boiler, tak jistě půjde stejně zapnout a dobít elektrovozidlo připojené ke vhodné zásuvce. Problém ale vidím, v jaké elektrárně se bude energie vyrábět (pokud nepostavíme další jaderné bloky, nic si nepomůžeme) a potom jak těžká vozidla budeme po silnicích prohánět a jakou rychlostí. Dokud si nezvykneme na to, že Velorex džínový je to pravé ořechové (nebo ještě lépe dva spřažené bicykly potažené pláštěnkou a doplněné o motorek z vysavače), jsou to všecko asi jenom témata k pivu. A pokud si zvykneme, zůstává otázka, jestli je lepší, aby každý Velorex vozil těžké baterie s krátkou životností i dojezdem nebo raději u elektrárny z přebytku nočního proudu vyrábět energetické tabletky viz OSEL: "Nový způsob získávání vodíku z vody by měl nahradit v autech benzín"
zapínaní tarifů HDO
jin,2008-03-29 00:47:33
V Americe se snad dálkové zapínání tarifů (neboli noční proud) ani nepoužívá. Nejesm si jistý. Je to velmi efektivní technologie pro přesměrování části spotřeby do hodin, kde ji člověk chce - lidem jde pak totiž o vlastní peníze.
Jinak než elektromobily by byli lepší auta na vodík - nemusí obsahovat velmi těžké baterie, tankování může být stejně rychlé, jako u benzínu, a samozřejmě se také může spotřebovávat levný noční proud na elektrolýzu vodíku. Pokud by přišli lehké a levné baterie, bylo by to ovšem jinak.
Noční proud sice u nás není žádná novinka,
Dwarf,2008-03-29 09:39:22
ale v Americe ve svém uvažování míří ještě mnohem dál než je nějaké hloupé přepínání tarifů. Jde o to že distributoři uvažují o dynamické změně ceny, dle okamžité spotřeby a na druhé straně chytré nabíječky, které této novinky dokážou bezezbytku využít ke stabilizaci elektrické sítě.
Když vidím, co za bordel proudí do mé zásuvky, že na to musím mít drahý přístroj, protože nemám odvahu to pustit do svého Hi-fi, tak jejich snaze tleskám.
Pro začátek...
Karel,2008-03-28 20:08:01
¨...by možná stačilo, aby auta měla možnost rekuperace energie při brždění na pokrytí následné akcelerace. Tedy baterii pro "dojezd" třeba 1 km, nebo i méně. Ale vymýšlet dvoutunová "úsporná" auta, to je prostě absurdní. Takové dvoutunové SUV žere ve městě skoro stejně, jako dvě tunová. A mimo město to není o mnoho lepší.
Pro úplný začátek...
Michal,2008-03-28 22:20:14
by stačilo, aby se v autoškolách řidiči naučili jak se jezdí úsporně a pak to dodržovali. Při dodržování zásad úsporné jízdy s moderními motory se vstřikováním se skoro brzdit nemusí. Stačí totiž podřadit. Pak není ani žádná rekuperace potřeba.
Horší je, že my ještě nejsme ani na tomto úplném začátku.
Zatímco v Americe, vymýšlejí nové technologie, k lepšímu využití energie. Mají plány jaký budou mít podíl "plug-in" aut na trhu v roce 2020, a u nás většina lidí ani neví co to je. Vrcholný "ekologický" počin v Evropě je kolik bude muset být draze vyrobeného a nadotovaného lihu v benzínu, či neméně draze vyrobené bionafty v naftě.
nie len elektromobil...
robert,2008-03-28 14:04:23
Rád by som pripomenul. že hybridný automobil nie je to isté čo elektromobil. Hoci. „Arnold Schwarzenegger vytýčil smělý plán – do roku 2020 snížit emise CO2 v Kalifornii o 25 %.“ a článok začína hybridnými automobilmi, všetky problémy uvádzané ďalej sa týkajú elektromobilov. Treba si uvedomiť, že hybridný automobil sa principiálne vôbec nemusí nabíjať z elektrickej rozvodnej siete. Hybridný automobil má totiž spaľovací motor, generátor el. prúdu, zásobník elektrickej energie (akumulátory) a elektromotor. V čom je potom úspora? Hneď na dvoch miestach:
1) spaľovací motor môže byť na podstatne menší výkon - keď má automobil motor s výkonom napr. 100kW, používa tento plný výkon len pri akcelerácii, teda relatívne zriedkavo. Väčšinu času beží na podstatne nižší výkon. Výkon spaľovacieho motora v hybridnom aute musí byť teda len o niečo väčší ako priemerný používaný výkon v danom automobile. V okamihoch potreby zvýšeného výkonu sa tento odoberá z akumulátora. Úspora je potom hlavne v tom, že motor môže byť navrhnutý prakticky pre jedny - optimálne otáčky, kedy je jeho účinnosť najvyššia a teda spotreba na 1kWh najnižšia a zároveň emisie sú tiež minimálne. Iste si už každý všimol, že automobil najviac zadymí vtedy, keď vodič šliapne na plyn až po podlahu... Samotný tento efekt hybridného automobilu ľahko umožní splniť úvodnú požiadavku na zníženie emisií.
2) všetci vodiči vedia, že spotreba vozidla v meste je nižšia ako mimo mesta. Prečo, lebo automobil na to aby sa pohol z miesta a dosiahol určitú rýchlosť potrebuje určitú energiu ktorú získa z paliva a premení ju na energiu kinetickú. Túto kinetickú energiu však už pri brzdení nie je bežný automobil premeniť na nejakú rozumnú - použiteľnú formu energie ale ju premieňa v brzdách na teplo. Hybridný automobil je schopný túto energiu pri brzdení vrátiť naspäť do batérií, tým šetriť spotrebované palivo a samozrejme aj znížiť množstvo emisii.
Tento Schwarzeneggerov plán sa mi zdá veľmi rozumný a už sa teším na prvé hybridné automobily aj v Európe.
Jen aby
Pavel,2008-03-28 14:34:36
Pokud se nemýlím, tak ty popsané úspory na energii jsou více než vyváženy ztrátami při výrobě elektřiny a taháním několika metráků mrtvé váhy baterií navíc. Já bych to tak růžově neviděl.
Mám obavu, že se ve dvou věcech mýlíte.
Duke,2008-03-28 14:37:52
Za prvé zapomeňte na to, co si představujete pod pojmem hybridní auto. Plug-in hybridní automobil je vlastně elektromobil, který je navíc vybaven také spalovacím motorem. Takže v běžném režimu jede většinou jako čistokrevný elektromobil a spalovací motor používá při potřebě zvýšeného výkonu, nebo když jsou baterie vybité. Na běžné pojížďky po městě a dojetí do zaměstnání to stačí.
Za druhé asi nejsem řidič, protože o tom, že by měly automobily ve městech nižší spotřebu než mimo město, nic nevím.
ospravedlnenie
robert,2008-03-28 14:46:09
1) ospravedlňujem sa - samozrejme som myslel v meste vyššiu spotrebu ako mimo mesta, spôsobenú práve častejším brzdením.
2) tá váha tých batérii je čím ďalej tým nižšia a predpokladám, že bude ešte výrazne klesať.
Fantastické
Honza2,2008-03-28 16:39:08
Mně to nepřestává fascinovat. Lidi maj pocit, že by měli neco udělat pro svoje životní prostředí a že by měli snížit závislost na fosilních palivech. Tak koumaj, bádaj, vymyslej spoustu fantastickejch věcí od lepších baterií až po účinnější spalovací motor.
A pak, aby to vůbec někdo koupil to nacpou do dvoutunovýho SUVmonstra. V něm pak jeden člověk popojíždí dvakrát denně přes město do práce a zpátky s průměrnou spotřebou větší než má 15 let starej favorit.
No možná i tudy vede cesta, kdo ví...
Proč by mělo být dvoutunové auto nějaké monstrum
Michal,2008-03-29 11:49:59
Dvě tuny má každé trochu fortelněji postavené auto v kterém by se mohl člověk v té džungli, co panuje na našich silnicích cítit trochu bezpečně. Když vás ale narempluje na sněhu na D1 Turek s kamiónem na hladkejch gumách pod druhej kamión, tak i dvě tuny jsou houby platný.
Dvoutunové auto je monstrum
Honza2,2008-03-31 23:40:07
protože dneska existují půltunová auta se stejnou nebo lepší pasivní bezpečností. Zrychlení z nula na sto se u nich vůbec neudává a jsou k vidění občas v neděli v TV. :-)
Pravda, asi vyjdou trochu dráž, ale zato s nima ten tureckej kamion podjedete :-)
Mimochodem, chápete někdo, proč se třeba na kola, brusle nebo žehličky běžně používaj "kosmický" technologie, a u auta je pořád symbolem "fortelnosti" dvě tuny nekvalitního plechu?
Dvoutunové auto není monstrum.
Michal,2008-04-01 08:38:29
Je to pohodlné a bezpečné vozidlo, které odveze běžnou rodinu i se zavazadly na víkend na chalupu a to i po nezpevněné cestě a dá se ještě pořídit za zaplatitelný peníz.
Neznám auto se stejnou užitnou hodnotou a bezpečností, které by dokázalo totéž a k tomu vážilo pětset kilo.
To že se v neděli díváte na televizi je chvályhodné, až tam zas nějaké takové auto uvidíte, klidně si ho kupte. Já zůstanu u toho svého. A kdybychom se náhodou potkali, tak já věřím těm svým dvěma tunám kinetické energie a velké deformační zóně "nekvalitního" pozinkovaného plechu. Fyzika se okecat nedá.
:-)
Honza2,2008-04-01 11:21:05
Tím půltunovým autem, co bejvá k vidění v neděli v TV jsem myslel F1 :-)
tezka auta versus lehka
Palo,2008-04-03 15:40:27
Prave, ze jsou jedinci, kteri si sve bezbeci chteji zajistit vetsim a tezsim autem. Zprvu to funguje, ale je to cesta do pekel. Protoze se tim padem pri srazce znevyhodni lehci auta, tak ti pro ty v lehcich autech bude nebezpecnejsi a jak to asi budou resit? Koupi si tak vetsi a tezsi auto. Takze timto vyvojem se bude prumerna velikost a vaha auta zvysovat a nebezpeci se bude zvysovat obecne, protoze tezsi auto se treba hure brzdi atd. (neporovnavat tu S105 a nove SUV, ale technologicky srovnatelne vozy) Tim nerikam, ze by jsme meli jezdit v hadroletech, ale chte to trosku brat s rozumem. Nehlede na to, ze lidi v techo bezpecnych autech maji vetsi pocit bezpeci, tak jsou ochotni vice riskovat. Ano riskuji i blbci ve starych pleckach, ale pro ostatni okolo jsou neme nebezpecni (radeji at do me nadazi blbec ve S120 nez "poradnym" SUV)
Je to stejne jako kdyz si poridim samopal a budu ho sebou vsude viditelne nosit (teda pokud bych mohl). Ano nikdo si na me netroufne, protoze mam samopal a ja budu v bezpeci. Ale co kdyz si ten samopal poridi i ostatni a bude to mit temer kazdy? Vazne pak bude na ulicich bezpecneji?
Takze vetsi a bezpecnejsi auta je ciste "sobecka" bezpecnost, ktera se vrati jako bumerang.
Souhlas s Palo
Honza2,2008-04-03 16:49:02
Bohužel se to bude jenom zhoršovat. Od "pouze" těžších aut časem přejdeme k aktivní obraně. Třeba v případě akutně hrozícího nárazu se dneska napnou pásy a vystřelí airbagy. Časem se třeba "napumpují" přední tlumiče tak, aby i při prudkém brždění byl předek auta co nejvýš. Nebo se rovnou odpálí vnější aktivní pancíř, nějaká civilní obdoba toho co používají moderní tanky. Nebo vám počítač nasměruje auto do nejměkčího místa auta "soupeře".
U nás...
Honza2,2008-03-28 13:29:31
...by kompletní přechod všech automobilů (včetně nákladní dopravy) na elektřinu znamenal nárůst spotřeby elektřiny zhruba o třetinu.
Pokud by se kromě dvoutunových elektro-plug-in-hybrid-eko SUV dělaly i normální elektromobily, mohl by ten nárůst spotřeby být výrazně nižší. A to nemluvím o přesunutí nákladní dopravy na funkční železnici (u nás neexistuje).
Jenže k přechodu na elektromobily by lidi mohlo donutit jenom extrémní zdražení benzínu. A to až nastane, budeme mít spíš starosti kde sehnat něco k jídlu než kde sehnat elektromobil.
Proč ten maximalismus?
JirkaF,2008-03-28 13:48:37
Proč hned uvažovat o přechodu veškeré dopravy na elektřinu. O tom zatím neuvažují ani v té zmiňované Kalifornii. Znám spoustu lidí, kteří mají doma dvě auta a jedním jezdí denně do práce autem. Dvacet, třicet, padesát kilometrů daleko. Denně tam a zpět. Maximálně se zastávkou u supermarketu pro nákup. Proč by na to potřebovali pálit benzín ve studeném motoru, když by měli podmínky k tomu, aby si auto nabili přes noc a případně dobili na firemním parkovišti před kanceláří.
Kdyby to takto fungovalo u nějakého podílu vozidel jezdících po silnicích možná, že by se nárůst potřeby nových kapacit vůbec nekonal, jen by ty stávající byly lépe využity.
Proč maximalismus?
Honza2,2008-03-28 14:29:16
Já nejsem maximalista.:-)
Jenom jsem si pro zajímavost spočítal, o kolik by stoupla spotřeba elektřiny, kdyby na ni přešla úplně všechna doprava. A jedna třetina mi nepřijde až tak moc, původně jsem čekal, že by to bylo víc. Takže jak říkáte, při postupném nárůstu elektromobilů by to mělo jít zvládnout.
To v žádném případě neměla být výtka
JirkaF,2008-03-28 14:48:14
Jen se mi to zdálo příliš smělé dnes uvažovat o tom, že budeme mít komplet silniční dopravu na elektřinu. Sami američané jsou ve svých odhadech střízlivější a to jim třeba v té Kalifornii už dnes jezdí elektrických vozítek podstatně víc, než se dá potkat u nás. U nás potkáte tak maximálně elektrickou ještěrku na nádraží. :o)
Jak jste to spočítal?
Daniel,2008-04-01 12:56:49
Vy byste jim měl jít do té Ameriky poradit Honzo2. Oni dvanáct let vyvíjejí počítačový program na odhad budoucího dopadu silniční elektřinou poháněné dopravy na výrobu a rozvod elektřiny a Vy už to máte v České repoublice dávno spočítané. Bravo!
Výpočet
Honza2,2008-04-01 15:43:36
V roce 2006 se v ČR spotřebovalo 7,3 mld. litrů nafty (63%) a benzínu (37%). (idnes.cz)
Hustotu a výhřevnost jsem našel v tabulkách.
Násobit a trochu i sčítat umím od základní školy.
Výsledek je, že na dopravu potřebujeme ročně cca 68 TWh ve formě fosilních paliv.
Kolik potřebujeme "čisté" energie? Tady už jsou to odhady. Spalovací motor může mít účinnost tak 25%, takže čisté energie je potřeba 17 TWh.
No a protože spotřeba elektřiny v ČR byla cca 59 TWh, stačilo by nám zvýšit výrobu o necelou třetinu a můžeme jezdit na elektřinu všichni.
Plug-in
Jirka,2008-03-28 12:20:30
Urcite jeste zbyva poresit spoustu detailu, ale i zasadnich veci - preorientovani na elektromobily prinese vyrazne zvyseni poptavky po elektrine (zejmena tam, kde se elektrinou netopi).
Jinak plug-in elektromobilum zejmena ve mestech fandim. Jakmile bude cenove unosne jejich porizeni a provoz, tak si nejaky poridim. Na cestu do prace a na nakup po meste mi to prijde jako mnohem lepsi reseni nez paleni benzinu ve studenem motoru.
Na delsi cesty zatim elektromobil jako moznost nevidim. Bylo by potreba vyresit dojezd (alespon 500, spise 1000 km) a hlavne rychle docerpani (v radech minut) energie na dalsi cestu. To pomoci plug-in technologie asi nepujde - preci jenom uz jen prenaset po dobu nekolik minut elektrickou energii ze site do auta s vykonem v radu jednotek az desitek MW, to si nedovedu predstavit.
Zátěž planety eko-vozy???
John Snner,2008-03-28 09:52:11
Článek je prima, akorát nevím, jestli tu, na Oslu, nebo jinde jsem četl, že vztaženo na míli je takový eko-vůz, např. z pohledu vody, mnohem větší zátěží, než současné vozy.
I když tento článek směruje trochu jinam, tak by mě zajímalo, jak by to vypadalo, kdyby se tyto studie spojily...
Je to pravda.
Ota Beran,2008-03-28 10:23:39
Dokazující, že nic není absolutní a svět není černobílý jako šachovnice.
Ve zmiňovaném článku bylo na konci uvedeno:„To neříká nic o tom, že by tento negativní vliv na vodní zdroje činil tyto změny nepřijatelnými. Přesněji řečeno tento nárůst spotřeby vody představuje výrazný potenciální dopad na regionální vodní zdroje a měl by být vzat v úvahu při plánování jejich zapojení do ekonomiky automobilismu.
Takže z toho vyplývá hlavně apel na to, aby byly vzaty v úvahu regionální možnosti při plánování rozvoje automobilismu. Nikoliv zavrhnutí této cesty vývoje jako takové. Což je tak trošku vzpomenuto i v tomto článku, kde se hovoří o využití regionálních možností výroby energie a přednostech částečné autonomie při její regulaci.
Takže je to spíše o hledání technologií a cest co nejúčelnějšího vývoje, než o zavrhování jedné či druhé možnosti.
sptřeba vody
Erika,2008-03-28 10:53:37
Zmiňovaný článek (13.3.) porovnával spotřebu vody při zpracování ropy a výrobě elektrické energie. Pokud by však vyšly tyto projekty naznačující, že by úpravou chování spotřebitelů došlo k lepšímu využití stávajících zdrojů energie, připadné doplnění o specifické zdroje pro elelktromobily, jako třeba ta stání se solárními panely, pak by spotřeba vody nemusela být problémem ani při zvyšujícím se počtu "eko-vozů".
Postupný vývoj
Tom,2008-03-28 09:01:26
Nejdřív primitivní hybrid, potom plug-in, ev-auto se záložním spalovacím motorem a nakonec plnohodnotné ev-auto. Vývoj je sice pomalý, ale nezastavuje se. Určitě se dožijeme doby, kdy všechna auta budou na baterky. Ono ani jiná možnost nebude.
who killed the electric car?
Prcek,2008-03-28 11:59:33
Doporucuju podivat se na tenhle film, je to celkem zajimavy. Mluvi se tam prave o elektrickych autech, vodikovych autech, ropne lobby, Kalifornii, Arnoldovi atd.
http://www.whokilledtheelectriccar.com/
http://www.csfd.cz/film/225582-who-killed-the-electric-car/
Jenže to by musel být nějaký pokrok být vidět
JirkaF,2008-03-29 14:00:51
Zelení se exhibují v parlamentě, jejich předseda ani neumí mailovat, ČEZ dělá obrovské zisky a nakupuje elektrárny ve světě a vůbec neinvestuje do technologií. Takže o pokroku popsaném v článku si musíme nechat tak akorát zdát...
Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce