Hybridní a elektrická auta jsou příliš „žíznivá“  
Jedna ze zvažovaných variant dalšího vývoje automobilismu spočívá v nahrazení aut se spalovacími motory jejich ekologickými elektrickými následovníky. Podle Američanů získala nyní tato teorie určitou trhlinu – týká se jejich velké potřeby vody.

 


 

Zvětšit obrázek
Elektrická a hybridní vozidla by mohla zvednout spotřebu vody ve Spojených státech. Vědci informují, že tato auta poháněná elektřinou spotřebují třikrát více vody než ta co jezdí na benzín nebo naftu.

Možná že si při placení u benzinového čerpadla taky občas říkáte: „Kdyby to raději jezdilo na vodu.“ Ale ono jako navztek jezdí na benzín nebo naftu a ty jsou stále dražší. „To auto ale chlastá“, říkáváme také, ale ono „jen“ spaluje benzín. Více žíznivá po vodě jsou totiž auta na elektřinu. A to může znamenat vážný problém pro další rozvoj automobilismu nejenom v USA.

 

 

Ekologicky smýšlející řidiči, kteří si první pořídili hybridní vozy nebo elektromobily, možná nejsou tak ekologičtí jak si původně mysleli. Nová studie ukázala, že masivní zavedení hybridních aut a čistokrevných elektromobilů do provozu na americké silnice může ostře zvednout spotřebu vody ve Spojených státech, což by se obzvláště výrazně mohlo projevit zejména ve státech sužovaných suchem. Není divu, že tato práce vznikla na Texaské univerzitě v Austinu, právě Texas je jedním z těch států, kde si vody musejí vážit.

Zvětšit obrázek
Za první elektrické vozítko bývá považován tento kočár z roku 1896. Byl postaven v Británii. Je vybaven dvěma motory na 72 voltů, řízen byl pákami. (Richard A. Wright)

   
 
Carey W. King a Michael E. Webber spočítali a porovnali využití vody při rafinaci ropy a výrobě elektřiny. Vzali do úvahy veškerou její spotřebu a odpad během těchto dvou výrobních procesů. Pak dovedli propočty až do konce – na silnici. A vyšly jim zajímavé výsledky: Studie ukázala, že na každou míli projetou vozidlem poháněným elektřinou je potřeba třikrát více vody. Při jízdě na elektřinu bude náš dopravní prostředek potřebovat více než tři čtvrtiny litru vody na kilometr. Srovnání se spalovacím motorem vychází: 0,76 versus 0,17 – 0,33 litru na km.

 

Zvětšit obrázek
Carey W. King a Michael E. Webber: „Politika strůjců strategií vývoje osobní dopravy úplně přehlíží dopad, který vozový park hybridních a elektrických vozidel může mít na omezené vodní zdroje.“

 

„To neříká nic o tom, že by tento negativní vliv na vodní zdroje činil tyto změny nepřijatelnými,“ dodávají King a Webber. Přesněji řečeno tento nárůst spotřeby vody představuje výrazný potenciální dopad na regionální vodní zdroje a měl by být vzat v úvahu při plánování jejich zapojení do ekonomiky automobilismu.

Podrobný článek o této studii bude zveřejněn v červnovém vydání „Environmental Science & Technology“


Pramen:  American Chemical Society 

 

 

 

 

 

Autor: Ota Beran
Datum: 13.03.2008 14:33
Tisk článku


Diskuze:


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz