Možná že si při placení u benzinového čerpadla taky občas říkáte: „Kdyby to raději jezdilo na vodu.“ Ale ono jako navztek jezdí na benzín nebo naftu a ty jsou stále dražší. „To auto ale chlastá“, říkáváme také, ale ono „jen“ spaluje benzín. Více žíznivá po vodě jsou totiž auta na elektřinu. A to může znamenat vážný problém pro další rozvoj automobilismu nejenom v USA.
Ekologicky smýšlející řidiči, kteří si první pořídili hybridní vozy nebo elektromobily, možná nejsou tak ekologičtí jak si původně mysleli. Nová studie ukázala, že masivní zavedení hybridních aut a čistokrevných elektromobilů do provozu na americké silnice může ostře zvednout spotřebu vody ve Spojených státech, což by se obzvláště výrazně mohlo projevit zejména ve státech sužovaných suchem. Není divu, že tato práce vznikla na Texaské univerzitě v Austinu, právě Texas je jedním z těch států, kde si vody musejí vážit.
Carey W. King a Michael E. Webber spočítali a porovnali využití vody při rafinaci ropy a výrobě elektřiny. Vzali do úvahy veškerou její spotřebu a odpad během těchto dvou výrobních procesů. Pak dovedli propočty až do konce – na silnici. A vyšly jim zajímavé výsledky: Studie ukázala, že na každou míli projetou vozidlem poháněným elektřinou je potřeba třikrát více vody. Při jízdě na elektřinu bude náš dopravní prostředek potřebovat více než tři čtvrtiny litru vody na kilometr. Srovnání se spalovacím motorem vychází: 0,76 versus 0,17 – 0,33 litru na km.
„To neříká nic o tom, že by tento negativní vliv na vodní zdroje činil tyto změny nepřijatelnými,“ dodávají King a Webber. Přesněji řečeno tento nárůst spotřeby vody představuje výrazný potenciální dopad na regionální vodní zdroje a měl by být vzat v úvahu při plánování jejich zapojení do ekonomiky automobilismu.
Podrobný článek o této studii bude zveřejněn v červnovém vydání „Environmental Science & Technology“
Pramen: American Chemical Society
Diskuze:
Hovadina
Honza,2008-03-17 04:44:20
Takže spalovací motor spotřebuje na 1 km 0.33 litru vody. To bych každých 100 km musel někam do auta nalít 30 litrů vody. A já blbec jsem to nikdy neudělal. Jak je možný, že to moje auto jezdí.
Problém...
Erika,2008-03-17 09:03:19
...je asi ve výkladu. V článku je psáno, že byla porovnána spotřeba vody při výrobě pohonné "látky" (elektřiny x benzínu) a z toho vyšlo, že (na výrobu paliva) pro ujetí jednoho kilometru je potřeba "x" litrů vody. Nikoliv, že se musí někam dolívat.
Voda se vrátí
Couba,2008-03-15 08:47:40
Nevím kolik vody je potřeba pro výrobu vodíku, ale vodíkové palivové články při spalování vytvářejí zase.. vodu. Vodu. která se vypaří do ovzduší.
V tomhle článku mi chybělo, jaké má trojnásobná spotřeba vody na výrobu vodíku dopady na životní prostředí. Myslím si osobně, že jen ty pozitivní :). Což se nedá říct o ropném hnusu.
Jiná alternativa
Hm,2008-03-14 16:46:02
Tohle také spotřebuje hodně vody?
www.autonavzduch.cz
Proč se pořád jen uvažuje o elektromobilech nebo autech na vodík, když se ví, jak obtížná je distribuce jejich paliva.
Re: Jiná alternativa
edison,2008-03-15 11:53:59
Auto na vzduch se dobíjí také elektricky, takže spotřebě vody na výrobu elektřiny se nevyhne. Navíc účinnost procesu komprese-skladování-expanze je max 50 %, takže auto na vzduch spotřebuje vlastně víc vody než čistokrevnej elektromobil.
Drobná vada na kráse
Vojta49,2008-03-15 15:16:23
Ač se MDI pokouší o tento vůz už od roku 1991, zatím jejich prototyp ujede na těch 300 kubíků vzduchu SOTVA 7 KM. Odborníci tvrdí, že 10 km je hranice snů?!?
to Edison
Mirek,2008-03-15 17:52:53
Účinnost procesu stlačování a skladování je mnohem nižší,než udávaných 50%.80% energie se mění na teplo a musí se odvětrat.Její využití by mohlo účinnost zvýši,ale co nárůst ceny zařízení?
pro Hm
Mirek,2008-03-15 18:01:11
Jen nechápu,proč se pokoušejí o klasícký motor s písty a ojnicí.Lepší by byl rozhodně rotační píst(jako Wankel,lamelové kompresory).Jenže tak podobně už pár desítek let pracuje třeba ruční pneu nářadí :-).Dobrý způsob ,jak mít šikovné zaměstnání ve vývoji na desítky let.
spatny pristup
Mti.,2008-03-14 14:24:24
neni problem na co jezdi auto - problem je to auto. Dokud nebude primarne uprednostnena zeleznice, pak autobus a auto jen nouzove, tak to bude porad stejne.
lobbizmus
Martin,2008-03-14 15:04:16
Ale to by najskôr niekto musel byť schopný odstaviť automobilovú a ropnú lobby.
A jak?
Aleš Procháska,2008-03-14 15:08:11
Jenže to by musel "někdo" zařídit, aby železnice byla levnější než auta (včetně skrytých a souvisejících nákladů, státních dotací apod.). Pak už se nemusí nic upřednostňovat, pak už to půjde samo. Zatím je to problém když třeba ČD požadují jen na dotacích 63 kč/km osobního vlaku, zatímco autobus stojí 25 kč/km. Bližší čísla nemám, tohle je z novin.
Železnice
karpinus,2008-03-14 15:57:29
Kdo jednou jedinkrát zkusil posílat vagon zboží železnicí, už to neudělá, pokud to není smrtelně nutné. Obstrukce, zdržování, neochota, neuvěřitelné papírování - ty peníze, co to stojí, jsou pak hřebíčkem do rakve odesílatele. Železničáři jsou spokojený, že maj od státu svý jistý, tak co by se starali o lepší a levnější služby.
proc hybridni auta?
Filip,2008-03-14 10:20:50
Muze mi prosim nekdo vysvetlit, jak se vyse zmineny vypocet tyka hybridnich automobilu? Podle mne vubec nijak. Jinak, ze elektromobily nemaji prilis nadejnou budoucnost nepochybuji. Jedine, ze by byl udelan zasadni pokrok v technologii akumulatoru. Za soucasnych technologii nemaji na vetsi rozsireni prilis sanci.
Jinak podobne vyzkumy mne vetsinou pouze pobavi. Autori si predem urci, co ma vyjit a tomu pak prizpusobi parametry, ktere vezmou v uvahu.
Re: proc hybridni auta?
edison,2008-03-15 11:59:39
Protože do ČR ještě neproniklo, že za velkou louží se v poslední době pod pojmem hybrid hovoří spíše o plug-in hybridech. To jsou hybridní auta, která navíc můžete nabíjet ze zásuvky. Obecně se právě plug-in hybridy jeví jako nejsnažší cesta přechodu od klasických aut k elektrickým. Prostě můžete tankovat i dobíjet, podle toho, na co máte zrovna náladu.
ten hybrid je nesmysl
Jakub,2008-03-16 01:59:46
U hybridu je to zcela zavadejici, elektrinu ze site vetsina nijak nevyuziva. Ziju v USA a kdo muze, ten si kupuje hybridni vuz (benzin je uz 3$ za galon a Prius co v CR prodavaji za 800k je v USA za 24k). Starsi modely byvaji obycejne, tj. maji klasicky spalovaci motor a k tomu relativne maly akumulator (v porovnani s elektromobilem), ktere se dobiji rekuperaci behem brzdeni vozu. Nasledne elektromotor pomaha pri akceleraci vozu. Ciste na baterii lze ujet podle zpusobu jizdy cca 20-30 mil. Toho vyuzivaji novejsi "plug-in" modely, kde muzete akumulatory po prijezdu do garaze nabit. A kdyz pracujete ne dale nez par mil od domova, tak na cesty do prace a zpet, na nakupy apod. vubec nemusite pouzivat spalovaci motor. Jinak nove technologie baterii prinaseji uz tak vysokou hustotu energie, ze se skutecny elektromobil stava realitou - viz "Volt" ktery bude do seriove vyroby zaveden v r. 2010.
ma to trhlinu
jozo,2008-03-14 09:40:28
Preco sa stracaju udroje pitnej vody ? no preto ze nam tu jazdia auta na benzin/naftu a posobia tak na klimu a oteplovanie. Jak moze niekto povedat ze ako auta potrebuju moc vody ked ne-eko mozu vo velkej miere zato ze nam miznu zdroje pitnej vody. Normalne ma vytacaju s tymi zavermi.
Zelenecké zázraky
J.K.,2008-03-14 09:34:28
Pobavily mě ukřivděné zelenecké výroky v diskusi. Pánům spasitelům se nelíbí, že jejich bůžci nejsou neomylní?
Vždyť je přece povinností celé vědy, obhajovat první blbost, která někoho v cestě ke korytu napadla (hybridní auto). A děti jejich bohatých zaváděčů polezou do koryt skrze jejich odstaňování.
auto na vzduch
Kája,2008-03-14 09:31:55
no, mě by do města stačil vozítko, co má motor na vzduch. Nemusím vozit baterie nebo vyrábět pracně vodík. Do města stačí 50 km/h, nepotřebuji aby to jelo 250. Takže se zmenší následky nehod. Při čerpání stlačeného vzduchu je potřeba pochopitelně elektřina, ale nač máme ty jaderky... navíc vypouští "emise" čistého vzduchu.
http://www.21stoleti.cz/view.php?cisloclanku=2005052028
http://magazin.auto.cz/tema/auto-na-vzduch-je-to-budoucnost-automobilu.html
Taky si myslím....
Ccecil,2008-03-14 11:25:02
Taky si myslím, že je to dobrý nápad. Průšvih je, že ta technologie má ještě poměrně dost much. Třeba v zimě to jezdí opravdu, ale opravdu mizerně.
Voda v Jaderkach.
Jirka,2008-03-14 12:12:21
V Temeline se 2/3 jeho vykonu musi "odchladit" a to se deje za soucasne nemale spotrebe vody.
Temelín
karpinus,2008-03-14 15:51:33
Proto stojí u Vltavy. A že vodu vypaří do vzduchu ? Pánbu zaplať ! Aspoň trochu se jí v té vysušené krajině dostane do vzduchu ! Na co by byla dobrá, když odteče pryč ?
Demagogie
Petr,2008-03-14 03:39:44
Typická demagogie, 2 vědci, které zaplatil nejspíše OPEC, a jejich výpočet na objednávku. Jestli někdo viděl dokument \\"Who killed electric car\\", ví o čem mluvím. Podobnými články se tenkrát hemžily noviny také, jen aby si lidi nemuseli kupovat tu zatracenou električku...
A s ropou problem nemaji?
Karel,2008-03-13 16:04:31
Rekl bych ze vetsina americkych (i jinych) statu ma podstatne mene vydatna naleziste ropy nez naleziste vody, presto se v nich v klidu na benzin jezdi, cim to asi bude ze to funguje?
Výzkim za fšecky prachy
Hezi,2008-03-13 15:49:32
Ano při výrobě elektříny je potřeba voda, ta se odpaří přitom jak ochlazuje médium,co se vrací do elektrárny..
Takže můžeme spalovat ropu, nebo odpařovat vodu, která nám pak spadne zpátky.
A jaké je řešení téhle "veliké krize"? no, jsou valstně dvě: 1) nestavit elektrárny, tam kde není voda :).
2) nedávat granty takovým šumařům :D.
Jo, a to že mluví o hybridních a elektrických vozidlech, ačkoli údaje platí jen pro elektromobily je vyloženě podpásovka hlavně pro Toyotu.
Málo vody ?
karpinus,2008-03-13 14:52:20
To si autor představuje, že každý majitel elektromobilu bude mít u domu malou elektrárnu, a že " ve státech sužovaných suchem" mu nebude fungovat ? Nedá se náhodou elektřina přivést od pobřeží moře, kde může být několik jaderných elektráren ? ( A ještě si tím pomůžeme proti zvyšující se hladině moří ...)
Asi je potřeba se podívat, kde to vzniklo!
Duke,2008-03-13 22:14:31
Na univerzitě v Austinu v Texasu. A právě Texas je stát, kde mají obrazně řečeno víc té ropy (a rafinerií) než vody. Takže je asi třeba to brát jako otázku, co by se stalo, kdyby se v Texas vydal cestou Kalifornie. Je to takové malování bubáků na zeď, i když to není tak docela plácnutí do vody.
RE: podivný výzkum
Na oslu je pěkně,2008-03-15 10:33:45
Souhlas s kritickými hlasy. Na oslu bývají pěkné články, ale tento výzkum se mi jeví jako rozvíjení neživotaschopné myšlenky. Například kolik procent z celkové vyrobené neregie by padlo na auta, kdyby jezdila všechna na el.? A kolik vlastně dělá spotřeba elektromobilu? Kolik v budoucnosti? Elektrárny se staví, kde je voda, přenos na velké vzdálenosti...
Problém je spíš abychom nejezdili tolik auty ale využili třeba MHD a pokusili si najít práci u bydliště (nebo bydliště u práce)...
Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce