Výsledky výzkumu publikované 12. 12. 2007 on-line v časopise International Journal of Climatology vydávaném Royal Metheorological Society vzbuzuje obavy o spolehlivost modelů pro předpověď globálního oteplení.
„Obvykle se vedou diskuse o tom, nakolik jsou realistické předpovědi klimatických modelů pro předvídání klimatických změn na sto či více let dopředu,“ říká vedoucí výzkumného týmu David Douglass z University of Rochester. „My předkládáme něco mnohem důležitějšího: Mohou modely vysvětlit klima v nedávné minulosti? Zdá se, že odpověď je nikoli.“
Vědci z Rochesteru, z University of Alabama v Huntsville (UAH) a z University of Virginia porovnali „předpovědi“ změn klimatu u 22 nejcitovanějších modelů globální cirkulace s údaji o teplotách v tropech naměřených na povrchu, ze satelitů nebo prostřednictvím senzorů balonových sond. Modely udávají, že by se přízemní vrstva atmosféry měla ohřívat více, než se ve skutečnosti ohřívá.
„Modely soustavně předpovídají významné rozdíly mezi trendy ve vývoji klimatu na povrchu a v troposféře, vrstvě atmosféry, která se nachází mezi zemským povrchem a stratosférou,“ říká John Christy, ředitel Earth System Science Center při UAH. „Modely udávají, že by se troposféra měla ohřívat více než povrch a že tento trend by měl být obzvláště výrazný v tropech. Když jsme se podívali na aktuální data o klimatu, tak jsem neviděli urychlené ohřívání tropické troposféry. Místo toho se nižší a střední atmosféra otepluje stejně a nebo méně než povrch. Pro tyto vrstvy atmosféry je pozorovaný trend oteplování obvykle méně než poloviční ve srovnání s tím, co předpovídají modely.“
Dvaadvacítka klimatických modelů použitá v této studii se shoduje s modely, které používá Mezivládní panel o změně klimatu Organiazce spojených národů, jenž nedávno dostal společně s bývalým viceprezidentem USA Alem Gorem Nobelovu cenu míru.
Data o atmosféře použitá pro potřeby této studie byla získána prostřednictvím senzorů aparatur na satelitech NOAA od konce roku 1979 a dále pak z měření získávaných dvakrát denně na desítkách míst v tropech teploměry na balónových sondách plněných héliem. K tomu byla použita i odpovídající data z pozemních měření. Data jsou získávána z různých zdrojů a vzájemně konfrontována, takže jejich spolehlivost je skutečně vysoká.
„Posledních 25 roků představuje období, kdy se provádějí kompletnější a přesnější měření a zároveň se provádí i modelování,“ říká Fred Singer z University of Virginia. „Nicméně modely zjevně s naměřenými daty nesouhlasí. Projekce budoucího klimatu založené na těchto modelech by proto měly být hodnoceny s velkou opatrností.“
Závěry této studie ostře kontrastují s předpoklady autorů klimatického modelování, kteří předpokládají, že tam, kde se liší výsledky modelu a naměřených dat, je chyba v měření a nikoli v modelu.
„Položili jsme si otázku, co by předpověděly modely o změnách v horních vrstvách atmosféry v uplynulých 25 letech a jak by tyto předpovědi odpovídaly realitě,“ říká Christy. „Pro nalezení odpovědi jsme potřebovali výsledky klimatických modelů, které by se za tu samou dobu shodovaly se skutečnými změnami teplot na zemském povrchu. Pokud modely určují povrchové teploty dobře a průběh teplot v troposféře špatně, pak to ukazuje na značné problémy při modelování. Ukázalo se, že v průměru všechny klimatické modely zachycují vývoj povrchových teplot v tropech správně. To znamená, že jejich výsledky můžeme použít pro testování spolehlivosti jejich předpovědí trendů v nižší atmosféře.“
Pramen: Wiley-Blackwell
Komentář Osla: Text je překladem tiskové zprávy, kterou o studii vydalo vydavatelství časopisu International Journal of Climatology Wiley-Blackwell. Redakce text nedoplňovala vlastními komentáři. Redakcí byl dodán jen ilustrační obrazový materiál s titulky. Kontaktní osobou vydavatelství Wiley-Blackwell, která zodpovídá za tuto zprávu, je Jennifer Beal, jbeal@wiley.co.uk.
Rozprašování diamantů do atmosféry je znovu ve hře
Autor: Josef Pazdera (20.10.2024)
ExxonMobil si zachraňuje karmu největším úložištěm oxidu uhličitého v USA
Autor: Stanislav Mihulka (13.10.2024)
Rizika plynoucí z akceptace posledních doporučení organizace Fakta o klimatu
Autor: Vladimír Wagner (08.10.2024)
Další zdroj CO2 s kterým se nepočítalo
Autor: Josef Pazdera (28.01.2024)
Sluneční šlamastyka: Masivní solární farmy mohou měnit klima jinde ve světě
Autor: Stanislav Mihulka (14.01.2024)
Diskuze:
Co se týká klimatických modelů
otazník,2007-12-20 07:11:31
doporučuji k přečtení tento článek s názvem Snižují vyšší teploty odpar? z časopisu Vesmír http://www.vesmir.cz/clanek.php3?CID=7462
(omlouvám se, jestli už tu někde odkaz na něj je)
Grónsko
J,2007-12-16 12:54:49
Máte někdo odkaz, že se v Grónsku skutečně pěstovalo obilí?
Pokud dostalo Grónsko název zelená země oprávněně, proč se teda Island jmenuje ledová země? Myslíte si snad někdo, že bylo Grónsko tehdy zelenější než Island. Nebo spíš je v názvu Grónska nějaká propaganda ...
Psychosociální studie....
Al,2007-12-16 07:11:34
Je prosím někdo ze čtenářů sociolog? Myslím, že diagnóza "ZEPHIR" je velmi zajímavá z vědeckého hlediska:
Jedná se o duševní poruchu nebo je to spíše projev našich biologických základů (a našich kognotivních funkcí) vzniklých v průběhu evoluce? Je toto myšlenkové nastavení (= touha bát se, vytvářet stále složitější nábožné riruály, dělat "z komára vola" a "z vola kormorána") adaptivní? Proč je nastavení našeho mozku takto evolučně optimální - dělat "z komára vola" přece nemůže být nejefektivnější - zvlášť když pro komára nevnímám tygra za stromem...
Konečně by mě zajímaly otázky, zda-li jsou tyto vzorce chování (sklon k iracionálním obavám, vzniku náboženských rituálů) - ostatně dosti rozšířené i u celé řady druhů -převažující. Zda-li tedy není "doma osvícenectví" kterou prošlo několik málo států evropské kultury jen výstřední a velmi nezvyklou "pozitivní deviací"?
Tyto otázky jsou zajímavé samozřejmě "jen" z vědeckého hlediska. Také bychom se mohli dozvědět, jak rychle vezme tato "pozitivní deviace" (tzn. Rozum) za své a s ní i tato civilizace na ní založená...
(Ahoj příště, odjíždím na hory na crosscountry-skiing!)
Blíží se doba ledová!
Al,2007-12-16 07:18:17
Blíží se doba ledová - ochlazení až o 12 st.! Jako důkaz posílám ZEPHIRovi link:
http://pocasi.idnes.cz/pocasi.idn?t=mapa&c=18.12.2007%2013;00;01
Spíš se blíží doba...
ZEPHIR,2007-12-16 14:20:34
..kdy na vánoce nebude vůbec sníh. Sklon k náboženskejm rituálům je zřejmě záležitost 90% klimatologický obce, vlád co podepsaly Kjockskej protokol, Zephira i Alana Gorea - akorád pět čtenářů na Oslovi má vyhaslý instinkty.
...
JonnY,2007-12-16 18:54:03
hele kto to je Alan Gore ?
co su to "vyhaslý instinkty" ?
co pijete ?
btw k tomu vasemu velkemu vzoru
http://news.bbc.co.uk/1/hi/education/7037671.stm
Gore climate film's nine 'errors'
...
JonnY,2007-12-16 18:55:00
http://business.timesonline.co.uk/tol/business/law/corporate_law/article2633838.ece
"The drying of Lake Chad, the loss of Mount Kilimanjaro’s snows and Hurricane Katrina were all blamed by Mr Gore on climate change but the judge said the scientific community had been unable to find evidence to prove there was a direct link."
...
JonnY,2007-12-16 18:56:47
http://www.newparty.co.uk/articles/inaccuracies-gore.html
"Inaccuracies in Al Gore's An Inconvenient Truth"
to je take smutneeee :(
zamyslenie...
JonnY,2007-12-16 19:12:25
pane ZEHPIRE toto nieje vyzva pre vas postnut sem 20 postov ako sa ja, internetove denniky a britske sudy mylime. aky sme zadubenci, ignoranti, placame kraviny, skodime svetu a snazime sa potopit genia a zachrancu planety uja Gore-a
toto je namet na zamyslenie pre ostatnych ludi.
PRECO SI HLAVNY PREDSTAVITEL OTEPLOVACOV MUSI VO SVOJOM DOKUMENTE VYMYSLAT.
ako je mozne, ze hlavny propagator oteplovacov nieje schopny poskytnut informacie, ktore by boli nezpochybnitelne. a to este pred sudom v britanii, co je krajina nesmierne postihnuta CO2 maniou...
a ked si hlavny propagator musi fakty vymyslat, o co teda ide.
Musím se zastat ZEPHIRA...
Al,2007-12-15 08:37:54
Musím se zastat ZEPHIRA...a jemu podobných zoufalců.
Ve středu jsem v na ČRo1 slyšel blábolit o tom, že "hladina moří se zvedne o několik metrů" (!!!),
včera jsem 5 minut koukal na nejmenovaný dokument na ČT2, kde blouznili o rozšiřování pouští, ničení lesů, hurikánech a blablabla... (musel jsem tu agitku vypnout aby se mně neudělalo zle).
Lze se tedy divit prostým občanům typu pana ZEPHIRa že jsou z toho zmatení?
Pokud budou v médiích většinou pitomci a rádoby-intelektuálové kteří nerozeznají borovici od jedle, tak lze těžko žádat, že občané získají Rozum!
Zephira netřeba litovat.
V.Novák,2007-12-15 17:54:10
Zephir není oblblý, Zephir je aktivní až agresivní oblbovač. Že je !alternativně informovaný" a tedy se mu mezi lidmi, kteří mají aspoň ponětí o věci, nedaří - to mu nevadí. Uplatní se jinde.
Žádné zastávání a žádný soucit!
Pouště na postupu
ZEPHIR,2007-12-15 22:36:51
http://cestovani.atlas.cz/zajimave-clanky/83933-pouste-na-postupu.aspx
"jemu podobných zoufalců"?
Andrej,2007-12-16 12:24:38
Rad by som podotkol, že jeden z nich si tento týždeň prevzal Nobelovu cenu mieru.
A k takýmto agresívnym reakciam len toľko: Psy brešu (lepšie povedané osli híkajú) a karavana ide ďalej.
Nobelova "cena míru"????
Al,2007-12-17 14:10:32
Kdyby existovala Nobelova "cena míru" už před 60 lety, tak jsem si na 100% jist, že tuto "cenu" obdrží zajisté osobnosti jako Himmler, Heydrich případně Dr. Mengele (ten se zasloužil mj. o aplikovaný výzkum na poli odolnosti extrémnímu chladu).
Veškeré idealistické a velké myšlenky pro blaho vlasti, planety, proletariátu apod. vždy zanmenaly v !reálu" jen násilí, fanatizmus, utlačování, teror a smrt...
Táhne se to jako nit od inkvizice přes "výbor pro veřejné blaho" (velký lidumil a idealista Maxmilien Robspierre) až po dobu nedávnou ( Stalin, Mao, Pol Pot)...
Vždy je to stejné: idealismus "veřejného blaha" - na úkor "obyčejné" svobody člověka. Mediální oblbování, fanatizmus, idealizmus.
sladká a slaná voda
Martin,2007-12-14 21:19:39
Občas sa objavujú hlášky, že keď sa roztopí grónsky a arktický ľad, vrstva ľahšej sladkej vody na povrchu oceánu vraj odkloní Golfský prúd a do Európa príde doba ľadová.
Ľad sa veselo roztápa, podľa najnovších predpokladov by o šesť rokov nemal byť v Arktíde cez leto už vôbec žiadny ľad, a tá doba ľadová nie a nie prísť...
Skôr sa mi zdá, že keď na hladine Severného "ľadového" oceánu nebude žiadny ľad, vzduch nad ním sa bude výraznejšie ohrievať od vody, resp. jeho teplota neklesne tak, ako by klesla nad povrchom ľadu, a budú miernejšie zimy.
Nevšímajte si ma, len si tak mrmlem popod nos...
V minulosti se ledový doby pravidelně střídaly...
ZEPHIR,2007-12-15 01:18:10
..a akumulovaly tak CO2 z teplý periody. Bohužel v posledních 70 let lidi dokázali uvolnit do atmosféry fosilní uhlík, kterej se z ní ukládal fotosyntézou stovky milionů let hluboko od zem. S něčím takovým žádnej klimatickej model, extrapolující data z minulosti nemůže počítat.
...
JonnY,2007-12-15 10:32:19
ZEPHIR: to my chcete povedat, ze ujo Gore spolu s ipcc nieco take nevedia nasimulovat? ze dokonca ich expertne simulacie su chybne ? :O
to je take smutne, to sa nedozvieme, ze zajtra stupne teplota o 18stupnov a hladina oceanov a 15metrov... :(
to je take smutne
ZEPHIR,2007-12-15 22:47:41
Do určitý míry vás chápu, je to opravdu smutný, protože ani já netušim, co by se s tim za současný situace mohlo dát dělat. Lidstva je sice hodně, ale většina je docela chudá, sotva stíhaj svoji reprodukci. I kdybysme přestali CO2 produkovat od zejtřka, námi zubožená biosféra ho nestačí akumulovat zpátky pod zem. Celá diskuse je plná lidiček, který odmítaj uvěřit, že zlatá éra civilizace na zemi pomalu končí. Že si už nebudou moct užívat jako jejich rodiče a prarodiče. Ano, je to smutný, ale tím, že před tím budem zavírat oči tu situaci nezměníme. S fosilníma palivama musíme přestat tak jako tak, protože se kvůli nim jinak vyhubíme atomem a zredukujem svoje stavy na rovnovážnou hodnotu uměle. Pokud svoji cestu k "trvale udržitelnýmu rozvoji" nenajdeme sami, přírodní rovnováhy to lehce zaříděj za nás.
...
JonnY,2007-12-16 00:19:47
pane Zpehire, to bolo na mna?
naozaj nemam predstavu ako to suvisi s mojim postom
Pane Johny...
ZEPHIR,2007-12-16 01:35:18
o vás tu přece vůbec nejde. Když nedokážete a nexete pomoc, tak aspoň neškoďte.
mimochodem
Roman,2007-12-13 11:55:26
Zmiňovaná studie už byla přesvědčive zpochybněna zde http://www.realclimate.org/index.php/archives/2007/12/tropical-troposphere-trends/
Mimo jiné proto, že autoři v ní pro své výpočty použili stará data, která už byla dávno opravena a zkorigována.
Klimatoskeptická kampaň, nic jiného..
To mi něco připomíná
Pavel,2007-12-13 12:32:04
To mi připomělo, jak se v dobách minulých plnily plány. Počkalo se, jak to dopadne, pak se plány dodatečně upravily a pak se slavilo překročení plánu. Podobně ti klimatologové, počkají jak to dopadně, pak (dodatečně) model upraví, aby dobře vyšel, a pak si honí triko jací jsou machři. A když někdo na ten podvod ukáže, tak ho utřou, že má stará data, oni pracují jen s těmi nejnovějšími.
hmm
Roman,2007-12-13 12:53:01
Takhle to možná funguje u vás v JZD, ale ne ve vědě. Když nerozumíte, jak se dělají klimatické modely, tak se do toho radši nepleťte :)
Praha 10
Jirka Kolman,2007-12-13 14:05:13
A jakýpak je vědátor pan Roman, že se do toho plete? No,naznač kdopak jsi?
pro Jirku Kolmana
J,2007-12-13 14:52:24
Správně, napřed ho pořádně prokádrovat. Osla si rozvracet nedáme.
Kaliště, okr. Jihlava
Jan Tůma,2007-12-14 12:28:48
Ale mne by take zajimalo, kdo tady hází rozumy jak je chytrej a ví "jakto chodí v JZD", tak kdo to vlastně pan Roman je? Na tom přece není nic zlého se zeptat někoho, kdo se staví do role odborníka. To by měla být jeho stavovská čest. Nebo jí nemá?
Inu, drahé J.,
V.Novák,2007-12-14 15:41:48
Roman nekádruje - on rovnou útočí. Je tedy na místě zeptat se, machruje-li (a on machruje silně), zda je skutečně machr.
To je celkem normální dotaz, víte? Před pár lety na mě machroval jeden "alternativně vzdělaný fyzik" (nejspíš pfilozóf), že nerozumím úloze moderátoru v reaktoru. Že ji "moderuje", tedy zpomaluje - a když se z Temelína vyvaří voda, tak to bouchne... Hirošima! Byl hodně překvapen - já ostatně taky. Jeho drzostí. A od té doby se "machrů" ptávám...
Ano, když se z tlakový nádoby reaktoru
ZEPHIR,2007-12-15 01:12:59
vyvaří voda, tak reaktor bouchne. Nesouvisí to s moderací neutronů, ale s prostým faktem, že nádoba a celý primární okruh jsou navrženy na tlak 17,6 MPa (180 atm) při teplotě 350 °C. To není zvlášť moc předimenzovaný, protože provozní tlak je 15,7 MPa při teplotách 290-320 °C).
Hrozivý scénář pro Arktidu: roztaje do šesti let
ZEPHIR,2007-12-13 00:02:20
Američtí vědci přišli ve středu s dosud nejdramatičtější předpovědí úbytku ledu v Severním ledovém oceánu. Jejich poslední modelové výzkumy naznačují, že moře na severním pólu by mohlo být v letním období zcela bez ledu už během šesti let. Předchozí scénáře přitom hovořily o letech 2040 až 2100. Podle vědců ale podcenily procesy, které nyní odtávání ledu urychlují.
Sem docela zvědav, kdy OSEL zveřejní další článek o tom, že GW je neprůkazná záležitost.
...
Martin,2007-12-13 08:03:20
Dopravné spoločnosti sa potešia, keď sa im pre ich lode otvorí severná morská cesta...
Arktida
luke,2007-12-13 08:41:57
Zajimalo by me, kdo zverejnoval clanky o GW nebo GC ("Global Cooling" - ze bych si nechal nazev patentovat ? az prestane byt modni GW, zacne novy hit GC... :-) )kdyz antarktida cyklicky rozmrzala a zamrzla.
Re: Jonny: mozete nejak zareagovat na moj post
ZEPHIR,2007-12-13 15:10:53
http://cs.wikipedia.org/wiki/Erik_Rud%C3%BD
Odkud víte, ZEPHIRE,
V.Novák,2007-12-13 21:35:47
jaké je "správné" zalednění Arktidy? Co já vím, veškeré seriozní výzkumy Arktidy spadaly do doby Malé doby ledové. Tak odkud víte, že to zalednění, které známe, je "správné", zatímco současný stav je "nesprávný"?
Co když jenom relaxujeme z extrémní výchylky k normálu?
Nevím, co je pro vás normální..
ZEPHIR,2007-12-13 22:48:16
...ale situace, kdy celou Afriku pokrývá poušť mi moc ekonomicky výhodná nepřipadá.
Rostoucí koncentrace CO2 v oceánech...
ZEPHIR,2007-12-14 02:12:37
..zřejmě brzy zlikviduje korálový útesy.
http://www.physorg.com/multimedia/pix1479/
...
JonnY,2007-12-14 11:01:33
ZEPHIR: cize suhlasite ze v gronsku sa v minulosti pestovala psenica? (btw co som cital ja, tak to s nou tak tragicke, ako pise wiki, nebolo) uz len samotna moznost pestovania psenice naznacuje pomerne priaznive klimaticke podmienky.
a ako to je mozne? ujo gore tvrdil ze momentalne je najteplejsie od poslednej doby ladovej.
a co sem pletiete africku pust? co to ma spolocne s globalnym oteplovanim? to uz ste ako spravny oteplovac tak zaslepeny a arogantny, ze za vsetko co sa vam nezda moze nejake imaginarne GO ?
tak si skuste pustit wikipediu a prestante placat kraviny
"According to the Oxford Atlas of World History, in the year 4000 BC the climate of the Sahara started to become drier at an exceedingly fast pace.[17] This climate change caused lakes and rivers to shrink rather significantly and caused increasing desertification"
a to vase placnutie o afrike naozaj ani naznakom nebola odpoved pre V.Novák -a. nikto tu nehovori o afrike, o pustiach ani o ekonomickej vyhodnosti. hovorime o gronsku a lade.
Ještě k té Africe,
Tokamak,2007-12-14 12:05:10
ekonomické výhody vyschlé Sahary dnes asi moc velké nebudou. Ale možná pro někoho bude dost překvapivé, že pokud by ke "katastrofálním" klimatickým změnám nedoházelo, tak tu nejspíše nikdo z nás nediskutuje. První moderní civilizace, ať už jde o Egypt nebo Blízký východ, začaly vznikat právě kvůli klimatickým změnám, kdy se lidé museli přizpůsobit dramatickému vysychání svého životního prostoru a koncentrovat do relativně malých oblastí, kam jim potřebnou vláhu a hnojivo přinášely řeky. A právě díky těmto změnám bylo nutné vytvořit jistý společenský řád a začít se zabývat vědou a technikou.
Já se VÁS ptám na "správné" zalednění Ar
V.Novák,2007-12-14 13:38:07
Zephire. JÁ je totiž neznám. VY tvrdíte cosi o hrůzách roztátých ledovců - já je nevidím. Zato vím, že za středověkého optima bylo u nás několik set let tepleji než dnes a u Severního ledového oceánu se našly pozůstatky kultury, která bez pochyb kočovala podél celého pobřeží Sibiře - je jednotná v "duchovní" sféře - v kultovních stavbách. Domorodci mluvili o "cestě velkého mořského hada" jako o sjízdné cestě podél pobřeží - v době, kdy dávno sjízdná nebyla.
Takže se ptám znova - jak víte, že zmizení LETNÍ souvislé ledové pokrývky není ZÁLADNÍ stav, s drastickým výkyvem Malé doby ledové?
Afrika rozhodně pouští pokrytá není, ale to, že Sahara vysychá nejméně 7000 let, je fakt. Jakpak to způsobil člověk doby kamenné?
co sem pletiete africku pust?
ZEPHIR,2007-12-14 16:56:46
Šířením africkejch pouští to celý začalo, toho si lidi všimli už v 50. letech. Když se někdo zeptá "co to ma spolocne s globalnym oteplovanim", tak už nemusí nic dalšího řikat.
...
JonnY,2007-12-14 19:41:35
takze este raz a pomaly pre ZEPHIRa.
sirenie africkych pusti zacalo priblizne v roku 4000 BC
takze vtedy si egyptania vsimli, ze vypustaju moc sklennikovych plynov? ze maju prilis zrave SUV ? wow
a ked uz sme pri tom. nejaka masivnejsia produkcia co2 zacala zhruba okolo roku 1945. to pripusta aj mudrc Gore. vy my chcete tvrdit, ze za 5 rokov to nepatrne zvysenie mnozstva CO2 v atmosfere sposobilo globalne oteplovanie a zvacsovanie rozlohy pusti?
takze este raz. CO TO MA SPOLOCNE S GLOBALNYM OTEPLOVANIM ?
a ked nemate ziadnu odpoved, tak radsej mlcte a nerobte zo seba blbca.
tak radsej mlcte a nerobte zo seba blbca
ZEPHIR,2007-12-15 01:04:14
S kym si myslíte, že mluvíte? Co tu máte lidem co říkat, co můžou dělat a co ne? Proberte se.
Šíření pouští samozřejmě s poruchama klimatu..
ZEPHIR,2007-12-15 01:09:19
...uzce souvisí. Kdyby timhle tempem vysychaly jezera v Čadu a Tanzánii už 4000 BC, dávno bysme netušili, že tam nějaký vůbec byly. To samý Kaspický a Aralský moře, jejichž plocha se za posledních 30 let zmenšila o 70%. To samý vývoj koncentrace CO2 nebo hladiny moří, která klesala a stoupala od nepaměti. Problém neni v trendu, ale tempu těch změn. Proto GW neříkám oteplování (nějaký oteplování probíhalo vždycky) - ale porucha klimatu. Je to porucha dynamiky.
S kym si myslíte, že mluvíte?
JonnY,2007-12-15 02:08:27
ono z tejto diskusie mam pomerne dobru predstavu. a prave v tom je ten problem... ja vam nehovorim co mate robit. ja som vas len varoval, ze zo seba robite blbca :)
to ze Aralske more rusaci aktivne udvodnovali je asi irelevantne ze?
ale hlavne si nepriznat ze placame kraviny, jen houst do toho, pokracujme !
uz ste len zabudol na ohromny ubytok pralesov v juznej amerike a vymretne tazmanskeho tigra. za to tiez moze globalne oteplovanie !!!
teda pardon. globalna zmena klimatu
to ze Aralske more rusaci aktivne udvodnovali
ZEPHIR,2007-12-15 05:12:54
A kdo odvodňoval Čadský jezero, Kaspický moře nebo třeba Černý moře? Vy už zapíráte i nos mezi očima. Všechny vodní plochy na světě vysychaj - některý víc, některý míň. http://www.commondreams.org/headlines03/0814-05.htm
...
JonnY,2007-12-15 10:29:17
ZEPHIR: neviem koho posty citate, ale moje asi uplne nie. ja nic nezapieram, k nicomu okrem aralskeho mora som sa nevyjadroval.
poslednych par postov reagujem hlavne na totalne kraviny ktore sa vo vasich postoch vyskytuju.
tak ako aralske more asi nikto.
nic nemeni na fakte, ze zo strany ludi doslo k pomerne zasadnym zasahom do systemu (priehrady...) ktore najskor maju nejaky ten efekt. hladat sa mi to nechce.
linky by som poprosil nejake vedecke. nie oteplovackske...
JonnY
ZEPHIR,2007-12-15 14:51:14
Jasně, jakmile ti dojde, že plácáš blbosti, protože vysychá většina jezer, začneš se ohánět vědou.
Co se nám tady zase pokoušíte nalhat, Zephire?!?
V.Novák,2007-12-15 18:05:15
Kaspik že vysychá? Ten "vysychá" tak, že jeho rostoucí hladina ohrožuje těžní věže a hlavně skládky a stavby na pobřeží. Až je zaplaví, bude malér - Azerbajdžáncům už z toho slízaj vlasy hrůzou. To bejvávalo, že Kaspik vysychal a sovětští vědci do něj chtěli napumpovat vodu ze severských řek.
Černé moře? A kdepak jste to viděl? Kdypak jste byl naposled v Bulharsku? A jak by asi tak mohlo vysychat, když je spojené se Středozemním mořem a to s Atlantikem? Jo, pár desítek tisíc let zpátky, když Bospor byla ještě řeka, TENKRÁT vyschlo.
A Sahara prostě vysychá tisíce let, to neobelžete. Za římské republiky se ještě dalo dojet na vozech až k Nigeru. Kolem roku 0 už jen na koních, od 3.-4. století museli introdukovat velbloudy. O Tassíli jste něco slyšel? O Henri Lhotovi a kresbách hrochů na Sahaře? Těžko, že - ale lhát budete ja Baron Prášil...
Černé moře???
Al,2007-12-15 18:11:25
Ten člověk má snad velmi vysokou horečku! Černé moře, které je spojené se světovým oceánem, že vysychá?
Vy jste buď úplný šílenec nebo zelený aktivista (nebo obojí).
PS
Nevystudoval jste čirou náhodou filozofii nebo "sociální ekologii"?
Myslel sem samozřejmě Mrtvý moře...
ZEPHIR,2007-12-15 22:53:05
...ne Černý, jehož hladina je spojená s oceánem, kde hladina naopak stoupá.
Největší čínské jezero může prý do 200 let zcela vyschnout http://ekolist.cz/zprava.shtml?x=1956096
http://edcwww.cr.usgs.gov/earthshots/slow/Aral/Aral
...
JonnY,2007-12-16 00:16:19
ale pane Zephire copak, my si tykame?
a pozor na tlak, nejak to tu nezvladate...
1) nie, dovolim si tvrdit, ze som sem nenapisal ziadnu (aspon nie zasadnu) blbost. VY ste tu zacal opakovane placat tak neskutocne kraviny, ze moja reakcia bola vcelku opravnena.
a vacsina gymnazistov by vam povedala to iste.
ja na rozdiel od vas, ked si v niecom nejsom isty, tak o tom nediskutujem. vy v domnienke o vlastnej genialite a neprekonatelnosti placate totalne koniny a nejste si to schopny priznat. a nie, aby som si dohladaval kazdu kravinu co postnete a potom sa s vami siahodlho hadal a presvedcoval vas o tom, co vedia decka v skole, za to mi naozaj nestojite.
2) mozete mi prezradit kto je teda Steve Connor ?
ake ma skoly? tituly? na zaklade coho je pre vas vedecka "autorita" ? alebo je to len rovnaky "so called expert" ako vy ? (bez urazky pane Connor)
3) urcite mate overene, ze cinania z toho ich jazera neodvadzaju vodu na zavlazovanie, neodklanaju od neho rieky (zavlazovanie) ani nic podobne, ze ano :)
Vysychání jezer
ZEPHIR,2007-12-16 01:18:39
Sibiřská jezera vysychají http://gnosis9.net/view.php?cisloclanku=2005060004
Jezera v jižních částech Sibiře se zmenšují. 125 z nich už dokonce úplně zmizelo. Dokládá to nová studie amerických vědců z Kalifornské, Newyorské a Aljašské univerzity. L. Smith, G. MacDonald, Y. Sheng a L. Hinzman porovnali satelitní fotografie z počátku 70. let s fotografiemi z konce 90. let minulého století. Zmapovali prostor o rozloze 515 tisíc čverečních kilometrů. Zprávu o jejich výzkumu zveřejnil ve svém červnovém vydání časopis Science
Jezera vysychají. Kvůli oteplování
http://aktualne.centrum.cz/veda/clanek.phtml?id=278961
Před několika dny byla v Británii zveřejněna zpráva předního ekonoma britské vlády a někdejšího hlavního ekonoma Světové banky sira Nicholase Sterna. Ten v rozsáhlém materiálu varoval, že pokud svět nezasáhne proti změnám klimatu, čeká ho v budoucnu hospodářská krize. Přitom účinný zásah by přišel asi na procento světového HDP ročně.
VYSYCHAJÍCÍ JEZERO CHUNGARA.
ZEPHIR,2007-12-16 01:20:59
To není alpská idylka, ale oběť globálního oteplování.
http://aktualne.centrum.cz/video/?id=54614
Proč bych měl věřit nějakýmu Steve Connorovi, když si to můžu přečist na desítkách míst nezávislýho tisku?
Vysychání jezer
ZEPHIR,2007-12-16 01:25:17
je tragédií pro milióny ptáků v Keni.
http://gnosis9.net/view.php?cisloclanku=2005040015
Vysychání jezera Čad: množství srážek je stále menší v důsledku posledních sušších dvaceti let a jezero vysychá. Porovnat tento vývoj můžete na: http://earthobservatory.nasa.gov/Newsroom/NewImages/Images/chad_combined.jpg
a
http://earthobservatory.nasa.gov/Newsroom/NewImages/Images/landsat_chad.jpg.
Mrtvé moře umírá
ZEPHIR,2007-12-16 01:28:50
Mrtvé moře umírá. Pusté a suché je téměř celé pobřeží Mrtvého moře. Připomíná spíše měsíční krajinu, jejíž barva je monotónně světle hnědá a okrová. Oblast bezprostředně podél břehů je rovná, půda je mnohde rozpraskaná. Snad nejvýmluvněji dokládá úbytek vody v moři okolí lázní Ajn Gedi na izraelském pobřeží. Když byly v roce 1950 vybudovány, stály na břehu moře. Teď je hladina od lázní zhruba 300 metrů. Vzdálenost mezi lázněmi a břehem vyplňuje nevábná vyschlá půda. Pacientům ji pomáhá překonat minivláček. Dříve stačilo, když vyšli z budovy a byli u vody.
http://www.national-geographic.cz/detail.asp?id=322
Kecáte, ZEPHIRE a snažíte se vylhat.
V.Novák,2007-12-17 09:57:34
Kdybyste myslel Mrtvé moře, tak je tu naprosto zřejmá odpověď - zřejmá snad i vám. Mrvé moře napájí jediná řeka Jordán. Řeka Jordán je taky jediná větší řeka v Izraeli a prakticky jediný zdroj sladké vody pro celý Izrael. Stále více vody se odčerpává na zavlažování, pro průmysl a pro rostoucí spotřebu domácností - pro Mrtvé moře zbývá tím méně.
Izrael má takový nedostatek neslané vody, že mohutně odsoluje a dokonce kupuje a nechává dovážet tankery vodu z Turecka...
Tentýž případ je Aral, jen tam jsou dvě řeky, Amu-Darja a Syr-Darja, pro které platí totéž co pro Jordán, jen ve větším měřítku. Navíc většinu vody spolklo zavlažování polí bavlníku. Ani jedna z obou řek už většinou do Aralu neústí - jen ve obzvlášť teplých jarech, když roztaje víc ledovců.
O Kaspiku jste lhal už naprosto sprostě - nejen že nevysychá, naopak dělá problémy růst jeho hladiny. Halt na horní Volze víc prší.
Takže jsa chycen při lžích nás zaplavíte potopou odkazů - myslíte, že po předchozích zkušenostech se pohrneme do ověřování? Jste nevěrohodný a sám jste se znevěrohodnil!
..nevadi doplnime si sami...
jara cimrman,2007-12-12 19:39:14
"Redakce text nedoplňovala vlastními komentáři"....plyny se, jak znamo zejmena z navstev v takzvane lepsi spolecnosti, nedaji dobre jak casove tak prostorove kontrolovat...proto se veskere teoreticke modelovani v praktickem zivote neda pouzit a predpovedet...jedine vyuzit snad v televizi nebo parlamentu k vyjadreni nevyslovitelnych nuanci v techo lokalitach diskutovanych "problemu"....vas Jara Cimrman
Stranky s tématem globální oteplování
Igor Tureček,2007-12-12 18:38:43
Na adrese http://www.john-daly.com/cause/cause.htm otištěná zpráva Vincent Gray: The cause of global warming, 2000, jde ještě dále. Tvrdí se v ní, že údajné „globální oteplení“ se děje pouze v blízkosti lidí, nikoliv ale v přírodě samotné. Autoři to tvrdí na základě porovnání 4 metod měření teplot: (1) letokruhy, sedimenty a vrty do ledu (zachycující posledních 1000 let), (2) radiosondy (posledních 44 let) a (3) satelity (posledních 21 let) neukazují žádné zvýšení globálních teplot.
Pouze záznamy (4) pozemských stanic za posledních 140 let ukazují průměrný nárůst o pouhých 0,6°C. Vzhledem k tomu, že měření prováděná mimo vliv člověka neukazují žádné zvýšení globálních teplot, jsou malé a nepravidelné nárůsty u pozemních stanic způsobené skutečně člověkem. A sice bytovou nebo průmyslovou zástavbou v okolí stanic, zhoršením nátěru těchto stanic, jejich omezený kontakt s atmosférou (přístroje jsou v budce), nárůstem letecké dopravy pokud se nacházejí v blízkosti letišť, apod. Tato „vysvětlení“ ale nevysvětlují úbytek ledovců v Arktidě, Grónsku a Alpách. Asi zde hrají roli dosud nepoznané přírodní jevy, vztahy, zákony.
Stránka http://www.john-daly.com/index.htm obsahuje další články ke globálnímu oteplování.
Na úvodní straně je fotografie značky kam až sahala průměrná hladina moře v roce 1841. Značka se nachází 50 cm nad hladinou při odlivu, který kolísá méně než 1 metr. Z toho by mělo plynout, že současná úroveň moře v okolí Tasmanie je pod úrovní moře z roku 1841 nebo nanejvýše na stejné úrovni. Tato informace je vhodná k článku „Co prozradily přílivoměry“ www.osel.cz/index.php?clanek=2787.
Další informace ke globálnímu oteplování nalezne čtenář na www.co2science.org anebo na http://si.vega.cz heslo „Globálni oteplování“.
hmmm
Roman,2007-12-12 18:51:45
Proč pořád odkazujete na stránky co2science? Proč neodkážete občas třeba na realclimate.org nebo třeba earthobservatory.nasa ? To podle vás není objektivní zdroj informací?
Mimochodem, co vyvozujete z toho článku o klimatických modelech? Dalo by se to chápat i tak, že oteplení v příštích letech bude ještě větší, než modely předpovídají..
...
JonnY,2007-12-12 22:52:27
k ubytku ladovcov
cca 1000 rokov dozadu objavili vikongovia gornosko, a pomenohali ho greenland. zelena krajina.
nejakych 400 rokov tam zili, chovali dobytok, pestovali obylie... nez to zas zmrzlo.
cize ubytok / prirastok ladu mi prijde relativne prirodzeny proces...
a celkom by ma zaujimalo, ako to vysvetluje ujo Gore. netvrdil ze je najteplejsie za poslednych 1'568'714rokov ? :)
ale inac suhlasim...
TO JonnY - propaganda v dějinách
agáta,2007-12-13 13:38:50
Jméno "Zelená země" dal Grónsku jeho objevitel Erik Rudý, aby tam nalákal (spolu)osadníky. Je hezké, že jeho propaganda funguje už přes 1000 let.
Doporučuji, spolu s autory článku, "hodnotit s velkou opatrností" nejen výstupy modelů.
Víte, Agáto, oni ti kamarádi Eríka Rudého
V.Novák,2007-12-13 21:31:58
byli vikingové - a to byli ostří hoši. Ti by se nerozpakovali odpovědět na lživou propagandu sekerou... Ostatně ty vikingské osady v Grónsku skutečně existovaly a prosperovaly. Dokud se "něco" nezměnilo a lidé tam nevymřeli.
Ostatně nemusíme vůbec chodut tak daleko. V Čechách bylo ve 2. 3. čtvrtině 16. století podstatně tepleji než dnes - a pak se to velmi rychle zhouplo dolů. Tak dolů, že ještě teď relaxujeme z Malé doby ledové.
Co vy na to? Propaganda?
...
JonnY,2007-12-14 13:41:35
agáta : fakty su, ze tam to obilie pestovali, ze tam rastol sem tam strom, a ze tam chovali dobytok. cize predpokladam, ze tam rastla trocha travy.
nesplnuje to podmienky "zelenej"? :)
Pokud se zastaví oceánský proudění...
ZEPHIR,2007-12-15 01:22:03
...tak se na pobřeží Grónska může klima paradoxně ochladit, protože už ho nebude mít co ohřívat. Takže to, že v minulosti pobřeží Grónska nebo Špicberků bylo mnohem teplejší spíš svědčí o tom, že mořský proudy vyrovnávaly teploty mnohem efektivněji, než dnes.
Milý Andreji
Nataša,2007-12-12 16:45:32
No, hlavně, že jsi pochopil. A taky, že tady máš co říci. Jsi prostě inteligent.
.
Andrej,2007-12-12 17:12:47
Nataška, vieš aký je rozdiel medzi nami? Ja komentujem článok, ty komentuješ mňa.
Ja som skromný človek, a myslím, že takú pozornosť si nezaslúžim (teda aspoň v porovnaní s predmetným článkom).
.
Andrej,2007-12-12 15:24:23
Už som sa začal čudovať, aky to vecný a netendenčný článok tykajuci sa globalného otepľovania bez ideologického balastu. Potom som prečital komentár Osla, a pochopil som.
Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce