Pes - nepřítel biodiverzity  
Procházky přírodou s pejskem devastují ptačí populace.

 

 

Zvětšit obrázek
Člověk a jeho „nejlepší přítel“ – úhlavní nepřátelé ptactva ve volné přírodě.

Vyjít si do přírody s psíkem  - ideální představa o trávení volného času pro každého pejskaře.  Volně žijící zvířata jsou jiného názoru. Studie australských vědců zveřejněná v Biology Letters poprvé vyčíslila dopady procházek pejskařů a jejich miláčků volnou přírodou. Řeč čísel je neúprosná. Pokud jde o druhové spektrum mají psi na svědomí redukci ptačích druhů  o 35%. Co do početnosti jedinců je redukce 41%. Největší dopad mají psí vycházky celkem logicky na ptactvo, které se pohybuje po zemi.


Experimentální sledování proběhlo na 90 místech na sever od Sydney.V oblasti se nacházejí území, kde je zachován původní buš. Někde je vstup psům zakázán, jinde zase povolen.

 

 

Pramen: Biology Letters

Datum: 08.09.2007 03:20
Tisk článku


Diskuze:

Kritikům

Frant. Petrik,2007-09-12 23:16:46

Vy, kteří jste příspěvek rozcupovali a mluvíte o slátanině a jak to snižuje úroveň Osla.....
Možná Vás překvapí, že tuto informaci z Biology Letters, s odstupem času, převzal a v novinkách jako krátkou zprávu uvedl i Nature :)

Odpovědět

Souhlas - myslím, že tohle by mohl být jeden

Al,2007-09-12 13:21:38

... z důvodů.
Pavelm to vystihl s těmi hasiči....

Odpovědět

...to vas pes, muj ovsem ne...

jara cimrman,2007-09-10 15:49:49

...neco takovyho jako devastovat ptaci poulace, by MUJ pes nikdy nedokazal....tohle vsechno delaji JEJICH psi prece.....no rekenete, dela tyhle klukoviny VAS pes????

Odpovědět

Dingo

Bohouš,2007-09-09 17:28:17

Pes Dingo je míň nebezpečný pro zemní ptactvo než domácí pejskové?

Odpovědět


Re: Dingo

Reeve,2007-09-09 22:21:00

Divoký pes dingo se ovšem v tamní přírodě vyskytuje řádově mnohem méně často než psi "domácí".
I u nás se dnes vyskytuje řádově mnohem více psů, než se kdykoliv v minulosti vyskytovalo vlků. O kočkách mimochodem platí totéž.

Odpovědět

Pes = domestikovaný vlk

Reeve,2007-09-09 14:25:05

V celé Eurasii jsou nejúspěšními (a tudíž i nejobávanějšími) suchozemskými predátory vlci. Nelze se proto divit, že přítomnost vlka vyvolá mezi tamními obratlovci paniku, velmi častá přítomnost pak vyvolá stěhování jinam (je-li kam). A protože ptáci či savci nedokážou rozlišit "hodného" domestikovaného kokršpaněla od "zlého" vlka, z lesů navštěvovaných pejskaři mizí.
Tolik na upřesněnou.

Odpovědět

Článek je chatrný...

Karel,2007-09-09 10:12:42

Musím ale připustit, že psi zničí hnízda na zemi a nízkých patrech křovin, pokud nezničí, tak ptáky vyplaší a pokud se v daných místech psi volně pohybují pravidelně, tak to skutečně povede k tomu, že některé druhy budou hnízdit jinde a dojde i ke snížení jejich stavu. Pes je šelma, v lesích by neměl běhat volně!

Odpovědět

A víte že

pavelm,2007-09-09 07:08:00

A víte že podle statistik čím více hasičů hasí, tím větší napáchá požár škod? Řeč čísel je neúprosná, hasiči jsou jen ke škodě.

Odpovědět

Radši kdyby jste to ani nenapsali...

Colisa Chuna,2007-09-08 22:34:51

Jsem poučený čtenář Osla jedním slovutným a renomovaným autorem, kdy na mou obsahovou výtku reagoval, že Osel chce zprostředkovávat nové pohledy na "omšelé" témata (volně parafrázováno). Dobrá, uznal jsem. Ale takovouhle slátaninu už opravdu při vší slušnosti nelze omluvit. Tohle fakt myslíte vážně?! Toto už neokecáte......

Odpovědět


Ani se nesnažte

vosel,2007-09-09 04:40:07

To nemá cenu, jen vám vynadají že se musíte ještě hodně učit, hodně učit...

Odpovědět


napište lepší

jarda petr,2007-09-10 05:11:55

No, nebyl jsem to já, kdo začal první nadávat. Upřímně řečeno, podrážděné reakce na tento článek jsem čekal. A upřímně řečeno, proto jsem ho taky napsal. Provokovat mě baví. V plánu mám třeba článekl který by dokazoval škodlivost koní, protože kůň a pes, to jsou dneska prostě modly. O kočkách jsme už asi něco měli, takže ty nechám zatím stranou. Pravdu máte v jednom, klenot na literární cenu ten příspěvek není. Ale náprava je snadná. Napiště lepší. Podle toho, jak jste se rozčílil(a), vám to asi nedá moc práce. Už se těším, jak si počtu. Klidně napiště něco hodně provokativního. To mám ze všeho nejradši.

Odpovědět


Myslím, že

Bingo,2007-09-10 07:37:12

Také se kloním knázoru,že reagovat na výtky Chunů a Zephirů nema smysl. Jednak vám nic lepšího nenapíší a hlavně, budou vám lát dál, bez toho, aby vznesli argument, který by tvrdil opak - ve prospěch psů. Že prospívají - také z nějakého pokusu. Ale na to nejsou dost sečtělí. Akorát plácají, aby řeč nestála.
A nebo snad redakci nějaký článek Colisa napsala?

Odpovědět


Ale ale pánové...

Colisa Chuna,2007-09-10 08:49:25

Co vy víte o mé publikační činnosti...ale o to tady vůbec nejde. Už jsem mnohokrát napsal a za tím si stojím, že si práce redaktorů (as nejen Osla) vážím, protože vím, co je to za práci, ale vadí mi odborná stupidita. Pokud někdo píše články, protože ho baví provokovat, prosím, je to jeho právo, ale odbornou uroveň nelze tím pominout. Vím, že je demokracie, a pokud se mi něco nelíbí nemusím to číst, ale pokud jsem tomu porozumněl, struktura těchto stránek přímo vybízí k prezentaci názoru a pokud někdo pochopí, že nenadávám, ale vadí mí odborná úroveň vzdělání typu AHA. Vůbec se nevyjadřuji k tomu, jestli s obsahem souhlasím, nebo ne. Takže ukončím tuhle diskusi slovy jednoho mého oblíbenéného pana profesora:"Je mi rozumněno?"

Odpovědět


bingo

vosel,2007-09-10 11:12:10

Bingo to bylo na Chuna.

Odpovědět

no,zrovna v Australii

Nina,2007-09-08 20:10:07

sice co se tyce psu,tak zde podle clanku si mohu jen domyslet,cim zpusobuji psi takovou skodu na ptactvu,asi svymy excrementy,nebot kdyby psi lovili ptaky chodici po zemi,tak na to by snad prisli jako u nas ze pes nesmi byt v prirode vzdalen od psovoda vic jak 50m,jinak hajnej strili.
Jestli australane chteji obnovit puvodni biotop v Australii,tak by musili vystrilet vsechny kraliky co tam nasadili,zrusit chov ovci a skotu.Toto byla a jeste je nejhlavnejsi zkaza australske fauny a flory.

Odpovědět


...

Martin,2007-09-09 11:06:38

A tiež kone a ťavy, tých majú toľko, že vyvážajú do Arábie.

Odpovědět

a jak, to taky reknou?

Mti.,2007-09-08 15:19:04

A to jako ti psi ptaky zerou, nakazi nebo jen plasi? Po antarktide moc psu nebeha a z ptaku tam je akorat nejaky tucnak, albatros a racek a jeste jen na pobrezi. Obyvatele stredni Sahary jsou asi nejlepsi plavci, bo se tam utopi nejmin lidi. :-(

Odpovědět

Řekl bych,

Georgg,2007-09-08 14:11:35

že největším nepřítelem biodiverzity je sám člověk...

Odpovědět


Spíše prostředí, které sebou přináší- Města

Colombo,2007-09-08 14:48:44

Ona města jsou si strašně podobná, ono vytvořit město, které funguje jinak je celkem hloupost. Proto mám i teorii, že veškeré náboženství by se s postupem času proměnilo na něco podobného modernímu křesťanství, to proto, že víra hodně závisí na prostředí, a města jsou velice homogení prostředí. To mám z toho, že sem četl něco o Aztécích a Incích, tam u obou vznikaly snahy reformovat jejich stávající víru na něco velmi podobného křesťanství.

Odpovědět


To Georgg

Bikkhu,2007-09-10 11:07:15

Jistě že je největším nepřítelem biodiverzity člověk, jako každý jiný kriticky přemnožený druh. Problém je v tom, že člověk to kritické přemnožení dokáže dlouhodobě udržet na úkor celé přírody. Australani si tak mají na co stěžovat, ať se přijedou podívat do evropy co je to vliv člověka na přírodu.

Odpovědět

dotaz

vd,2007-09-08 10:12:44

nemůže to být také tím, že je vstup pro psy zakázán v těch cennějších částech buši? to by vysvětlovalo, že tam je více ptačích druhů...

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz