Moderní biologie vidí organismy jako vozíky, které si kolem sebe postavily geny, aby se mohly pohodlněji množit. Intelektuálové to slyší velmi neradi, protože se tím biologie poněkud bezelstně dostává na hrací hřiště filozofů a podobných existencí.
Ať už se to líbí nebo ne, reálným bezprostředním smyslem života všeho živého je posílat geny do dalších generací. Nic víc, nic míň, biologové to nijak nehrotí. Nezní to příliš velkolepě a hledače kosmických pravd to pravděpodobně neukojí, ale na druhou stranu to mohlo být i horší.
Z toho, že my tu jsme pro geny a nikoliv geny pro nás plyne spousta zajímavých věcí. Většina z nich nás ale bohužel moc nepotěší. Mezi nimi je i smutné zjištění, že oproti lidovým představám o evoluci, přírodní výběr nezajímá nějaké přežití, natož nejsilnějšího, ale především co nejúspěšnější rozmnožení a šíření genů. A to kupodivu může být s přežíváním v docela velkém rozporu. Doklady pro to lze najít leckkde kolem nás.
Nová studie velkého souboru druhů kopytníků přichází s objevem, že u samců kopytníků evoluce už předem nepočítá s dlouhým životem a že se dotyční samci rodí s výbavou pro kratší život. Juan Carranza ze španělské University of Extremadura a Javier Pérez-Barbería z britského Macaulay Institute porovnávali velikosti těla a zubů (konkrétně skus, occlusal surface area) obou pohlaví u celkem 123 současných druhů kopytníků. Badatelé sledovali jednak druhy, u kterých se samci výrazně liší od samic a mají sklony si vytvářet harémy, a pak druhy, u nichž se pohlaví příliš neliší a které vytvářejí rovnocennější svazky.
Vyšlo najevo, že zvětšování plochy skusu je v rámci evoluce ve srovnání se zvětšováním hmotnosti těla rychlejší u samic než u samců a také je rychlejší u druhů s rovnocennějšími pohlavími. V důsledku toho mají samci druhů s rozdílnými pohlavími vzhledem k velikosti svých těl malé zuby.
To docela dobře vede k závěru, že pohlavní výběr, jako mocná a bezohledná evoluční síla u samců kopytníků s velkými samci a harémy podporuje velikost těla na úkor zubů. To by na první pohled nemuselo příliš vadit. Potíž je v tom, že zároveň tito samci během stárnutí dřív přicházejí o zuby a to pro ně prakticky znamená smrt.
Z pohledu stárnoucího dvanácteráka je to jistě tragédie, jeho geny jsou ale spokojené. Pro ně nebyl a není žádný důvod, aby byli samci kopytníků ve formě po celý život. Když se dostatečně rozmnoží a splní tím svoji biologickou roli, tak staří samci kopytníků pro geny ztrácejí význam. Rozhodně je na místě obava, že nejen geny samců kopytníků jsou takoví křiváci.
To, jak se stárnutím lidem přibývají zdravotní problémy, určitě není samo sebou. V tom lepším případě nás vlastní geny odepsaly a jsme jim po reprodukčním věku lhostejní. Horší možnost je, že ve stáří naše vlastní geny pracují proti nám a urychlují konec. Použité vozíky po rozmnožení přece už jenom překážejí.
Pramen: American Naturalist 170: 370-380.
Diskuze:
Promiskuita filozofie...
Nina,2007-09-02 21:14:01
Jediny clovek nevi jak ma zit narozdil od vsech zivych tvoru na zemi. Jediny clovek si lame hlavu s tim co je dobre a co spatne. Nekdo hleda priklady v haremnich kopytnicich,jiny zase v bilych labutich.V haremu je sef zodpovedny za cele stado,na coz haremni lide radi zapominaji.U labuti a jinych parovych ptaku je to zase tak ze samecek se porad snazi,na coz parovi lide taky radi zapominaji. A vo tom to je.
Co je na tom špatného?
jary,2007-09-02 16:48:43
A já se ptám co je špatného na promiskuidním způsobu života? Podle mě je to fylozofická otázka.
Co je na tom špatného?
milchama,2007-09-02 18:54:40
Promiskuita vede k dezintegraci společnosti. Proto ji většina civilizovaných společností trestala. Také bychom se mohli třeba ptát, co je špatného na krádeži, že je to rovněž filosofická otázka...
promiskuita kontra kradez
Standa17,2007-09-02 21:07:04
Rozdil, jak to vidim ja, je v tom, ze promiskuita se tyka jen mne a kradez jeste nekoho jineho. Nebo jinak, slovy klasika - ma svoboda konci tam, kde zacinam omezovat svobodu nekoho jineho. A ja chci zit svobodne, takze pokud Vas svym chovanim neposkozuji, nechte, prosim, rozhodnuti, jak proziju svuj zivot, na mne...
ten byl dobrej..
kamil,2007-09-02 01:52:50
ja si se svym sofistikovanym hedonismem bezvadne rozumim a paradne si uzivame zivota, jo nekdo neco rikal o posmrtnym raji, ale pak mu nahle zezelenal jazyk a rika se ze ho snad samo peklo....
Toho užívání života bude jen do času,
milchama,2007-09-02 18:49:50
což musí být jasné každému, kdo není krátkozraký. Hedonismus se vám nakonec smrtí obrátí v naprostý nesmysl. Oč je na tom totiž lépe mrtvola, která za svého života měla stovky žen, vypila desítky hektolitrů piva atd., než ta mrtvola, která žila celý život s jedinou ženou, byla abstinetnem atd.? Hedonismus je opiem lidstva, berličkou, která má pomoci nemyslet na absurditu naturalisticky pojatého života...
milchama
Král Kojot,2007-09-02 21:17:19
Tak vstupte do kláštera a dejte nám, uvědomujících si svou dočasnost, pokoj.
Praktická ukázka hedonismu
Jake,2007-09-03 10:13:09
Čtenář milchama podal neadresný názor v oznamovací formě a vztahovačný kamil začal kopat kolem sebe rozkazovacím tónem. Kdože to tu čí svobodu narušuje a kdo že by se tedy měl klidit? ;-)
Re: Toho užívání života bude jen do času
Standa,2007-09-03 13:17:38
To sice ano, mrtvoly jsou na tom obě stejně. S touhle logikou by ale bylo možné si rovnou hodit mašli - nakonec to přece bude jedno, nebo ne? Já osobně preferuji sofistikovaný hedonismus (momentální jistota) před askezí (nejistá naděje na ráj).
Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce