Nízkotučné mléko přímo z vemene  
Byly časy, kdy byl obsah tuku v mléce známkou kvality. Dnes je slovo „tuk“ bezmála sprosté a zemědělci se podle toho brzy zařídí. Krávy začnou dojit nízkotučné mléko.

 

Novozélandští genetici zjistili, že některé krávy nesou geny, které jim dodávají schopnost produkovat nízkotučné mléko. Do roku 2011 chtějí mít stáda, která by produkovala „odstředěné“ mléko. Slibují si od toho velkou úsporu. Dneska se prodává jen asi čtvrtina mléka v plnotučném provedení. Mnohem větší oblibě se mezi konzumenty těší mléko (neměli bychom psát „mléko“?) se sníženým obsahem tuku. Mlékařům nezbývá než odstřeďovat a odstřeďovat. Jenže kam s mléčným tukem, který jim zbude? Mrazírny jsou ho plné a nikdo o něj nestojí.  

 

Zvětšit obrázek
Novozélandská holštýnská kráva Marge dojí „odstředěné“ mléko a stane se zakladatelkou stáda, které bude produkovat nízkotučné mléko.


Novozélandská společnost ViaLactia prověřila složení mléka u všech ze 4 milionů novozélandských krav a narazila přitom na krávu Marge, která dojí mléko s velmi nízkým obsahem tuku. Mlékárenská firma Fonterra odzkoušela technologické a chuťové vlastnosti mléka této krávy a stejně tak testovala i výrobky z tohoto přirozeně nízkotučného mléka. Výsledky jsou prý povzbudivé. Mléko i výrobky z něj chutnají dobře.

 

Biotechnologové by rádi mléku nějaké tuky vrátili. Byly by to ale především tuky s nenasycenými mastnými kyselinami. Ty se těší u spotřebitelů mnohem lepší pověsti a to by mohlo zvýšit zájem o mléko a mléčné výrobky.

 

Pramen: Chemistry & Industry

 

 


 

Datum: 30.05.2007 00:34
Tisk článku

Související články:

Vezmeme krávy na milost?     Autor: Josef Pazdera (07.12.2022)
O kravském mléku, které se nedojí, nýbrž vyrábí     Autor: Dagmar Gregorová (20.10.2022)
Čeští vědci… podojili myš     Autor: Jan Nevoral (11.02.2022)
Nezvyklá léčba alergie na mléko     Autor: Josef Pazdera (03.11.2008)
Kolostrum spolu s kysaným zelím brání rozvoji infekcí     Autor: Josef Pazdera (18.09.2008)



Diskuze:

dekadence

sxsd,2007-06-01 22:22:53

Ono sehnat normální máslo už dneska taky není snadný ... všechno se ředí margarínem .. fuj... a ještě nám sem lifrujou po kvantech Bčkový máslo z Polska ...

Jojo .... jde to všechno do řiti.

Odpovědět


pravda

pavelm,2007-06-02 13:05:43

Vypadá to jako normální máslo, kouknu na obal a tam něco ve smyslu "minimální obsah másla 30%"...

Odpovědět

mam

had,2007-05-31 15:44:45

dojem, ze s tou nizkou poptavkou je to asi takto:

"Dneska jste uz padesatej, komu vysvetluju, ze toto zbozi neobjednavame, ponevadz o nej neni zajem !"

Parkrat za rok se dostanu k mliku od kravy - to, co se vydava za mliko v obchodni siti, je hnusny blivajz, vyrobeny patrne z ropy. :-(

Odpovědět


Mléko z ropy

Krucipísek,2007-11-15 19:07:35

Mýlíte se, pane Hade, myslím, že je spíše vyrobeno ze starých ponožek. Zkuste z tohoto mléka způsobem obvyklým u našich babiček vyrobit domácí sýr. Ještě v roce 1970 to šlo, ale to, co získáte dnes, je odporná nahořklá, gumózní hmota, snad by se dala použít jako tmel.
Měl jsem nedávno dvě petky domácího mléka a napadlo mě domácí sýr vyrobit. Nápad vydržel do prvního ochutnání. Dokonce i můj malý vnuk neomylně rozpoznal, které mléko je lepší. Proto mu nemám za zlé, když tvrdí, že mléko se vyrábí v mlékárně.
To jsem se rozepsal, ale stejně bych se rád dočetl na obalu, z čeho že to mléko je, nebo toto nařízení u mléka neplatí?

Odpovědět

..zas nejakej vul

jara cimrman,2007-05-30 19:08:22

..zas nejakej vul neco mermomoci zlepsuje....no, vono to asi nebude tak horky....Vas Jara Cimrman, obtloustlej paprda co jeste ji maslo....

Odpovědět


Toť otázka!

josef pazdera,2007-05-31 10:49:46

Ja bych to viděl jinak. Ten "vůl" totiž jen plní společenskou objednávku. Pokud takový produkt spotřebitel žádá, tak ten "vůl" dokázal dát práci lidem (chovatelům), kteří si jeho služby (resortní výzkum) platí. Navíc lze předpokládat, že daný produkt bude komerčně úspěšný a že bude exportován do USA, podobně jako "zdravější mléko" označované jako "mléko A2". Ubezpečuji Vás, že není moc firem, které jsou schopny na americký potravinový trh proniknout. Navíc se jedná o produkt, který obézním Američanům může jen prospět.
A jen tak na okraj, Češi už patří v Evropě také již k těm "nejhmotnějším"...

Odpovědět

opravdu?

pavelm,2007-05-30 11:49:03

Já měl za to, že ten "mléčný tuk" je docela normální máslo?

Odpovědět


...

...,2007-05-30 12:00:33

mozna, jenze to docela normalni maslo ji jenom par obtloustlejch paprdu. Takze co s nim???

Odpovědět


pár obtloustlých páprdů?

pavelm,2007-05-30 20:26:16

Neřek bych že sem jedinej co margarín nesnáší...

Rozhodně by bylo daleko jednodušší a rozumnější to máslo zlevnit, než shánět krávy s vadným mlíkem.
A sejry taky, i kdysi dobrý sejry jsou teď nastavený nějakou želatinou. Pak se někdo diví, že lidi v dobrým vzpomínají na socialismus...

Odpovědět


To proto, že nebylo proč šetřit

Colombo,2007-05-30 22:16:00

dneska se každý honí za minimalizací výrobních nákladů a ceny. Kdysi když byl jen jeden sýr, jedna plechovka s masem, nebylo proč snižovat cenu:)

Odpovědět


když je přebytek

pavelm,2007-05-31 00:26:51

Když je přebytek, je logický ceny snížit, abych nemusel syslit másla v chladírně, kde se mi stejně dřív nebo pozdějš zkazí.
Kdy nebylo proč snižovat cenu?

Odpovědět


Samozřejmě za Socialismu.

Colombo,2007-05-31 12:16:28

Ano, logika říká, že když je přebytek, snížit cenu. Ale to by pak si na to lidi i zvykly, takže je častokrát výhodnější to vyhodit, místo prodat.

Odpovědět


no?

pavelm,2007-05-31 12:55:57

A co že nebylo proč snižovat cenu? Dneska je snad proč snižovat cenu? Jedině když není odbyt je důvod snižovat cenu. Pokud článek nelže, tak důvod snižovat cenu je.

Odpovědět


Dneska je DUVOD snižovat cenu

Colombo,2007-05-31 14:17:54

jestli nevíte jaký, podívejte se jednou za měsíc na zprávy.

Odpovědět


Jaký zprávy?

pavelm,2007-05-31 14:33:38

Nevim jaký zprávy?
V tržním prostředí není důvod snižovat cenu dokud máš odbyt. Jen by sis zbytečně snižoval zisky!

Odpovědět


Důvod je

Pavel,2007-05-31 14:49:17

Například na skladování přebytků másla dostávají zemědělci dotace (a ještě řvou, že to je málo a že na produkci nízkotučných produktů prodělávají). Takže to drahé máslo a plnotučné mléko v obchodech je ještě dražší o ty dotace na skladování přebytků. Proč to tak je, to opravdu nechápu. Je-li po odtučnělém mléku větší poptávka než po plnotučném, tak by logicky mělo odtučnělé zdražit a plnotučné zlevnit, máslo by se pak mělo rozdávat téměř zadarmo jako odpad (případně by se k němu mělo připlácet za likvidaci odpadu). Pokud po odtučnělém mléku poptávka není (čemuž by nasvědčovala nižší cena), tak zase není důvod ho vyrábět (aspoň ne tolik). Zum, zum, zum, zum, nejde mi to do kebule...

Odpovědět


dotace

pavelm,2007-05-31 19:32:00

S těma dotacema je to fakt?

Odpovědět


Zemědělci máslo neskladujou!

Dane,2007-06-01 16:34:11

A tak na jeho skladování dostávají veliký, kulový a ještě k tomu s přehazovačkou.

Odpovědět


Re: par obtloustlych paprdu

Jenda,2007-06-01 19:06:02

Spis bych rekl, ze normalni maslo ji uz jenom ti co si nenechali proplachnout mozek propagandou zastancu "zdrave" vyzivy umelou hmotou. S opravdovou maslovou chuti!

Odpovědět


jo

pavelm,2007-06-01 22:12:53

Tak v tom máte pravdu. Ta "máslová příchuť" je na tom úplně nejhorší...

Odpovědět


TO Dane

Pavel,2007-06-04 07:46:50

Ano, máte pravdu, napsal jsem to nepřesně. Správně jsem měl napsat potravináři. Jenže pro mě to je jen jedna velká dotovaná banda příživníků a já v ní subspecie nerozlišuju.

Odpovědět

máslo a mléko

dd,2007-05-30 11:25:24

Jen doufám, že se ty krávy moc nerozšíří. Při představě, že by člověk měl v budoucnu pít pouze nízkotučné mléko a jíst k tomu chleba s margarínem se mi dělá nevolno. Fuj. :-(

Odpovědět

Chudák kráva,

lada,2007-05-30 08:01:34

nejspíše trpí genetickou poruchou, která by jí znemožnila uživit svoje telátko. Bohužel pro krávy celého světa se vyskytla v době, kdy je místo nepřežírání se a pohybu módní přežírat se "zdravými" náhražkami.
Jinak ono odstředěné už není mléko. Divím se, že EU pro 0,5% mlékovou tekutinu označení mléko připouští. I kočky, jindy bojující o přístup k misce mléka, poznají 0,5% hnus už čichem a bez jediného líznutí znechuceně odcházejí.

Odpovědět


ads

sd,2007-06-01 22:23:39

zlatá slova

Odpovědět


...

...,2007-06-03 10:44:46

tak to musis mit dost nehorazne rozmlsanou kocku :-)

btw. ja piju mliko kuli bilkovinam (ne kuli tukum) a tech je v odstredenym vic nez v plnotucnym...

Odpovědět


?

pavelm,2007-06-03 11:04:46

To moc nechápu, zaprvý stejně máš nejspíš přebytek bílkovin, za druhý těch bílkovin v mlíce zas nějak moc neni. Třeba v rejži je jich 2x tolik...

Odpovědět


...

...,2007-06-03 14:28:21

2. V ryzi je bilkovin 7-8%, v mleku 3.3. To je sice min, ale mleko je tekuty a vypit ho litr je precejen o dost snadnejsi nez snist kilo ryze...

1. posiluju, takze se snazim snist 2g bilkovin na kg hmotnosti denne. Pri moji vaze je to 170g denne a to uz neni uplne snadny...

Odpovědět

Cena

Pavel,2007-05-30 08:00:12

Je-li tak nevýhodné produkovat nízkotučná a odstředěná mléka, proč jsou levnější než mléko plnotučné? Ať prodávajíé plnotučné mléko za 8, polotučné za 12 a odstředěné za 16 a mají po problémech s přebytky mléčného tuku.

Odpovědět


Neni nabidka...

pttt,2007-05-30 10:33:23

Ono se plnotucne mleko taky hned tak nevidi. V obchodech, kam chodim ho jednoduse nevedou, prip. jen nekdy. Vysvetloval jsem si to tim, ze kdyz jsou odstavena telatka, je vic mlika a vznikne prebytek tuku. Jinak v prubehu roku je tuku nedostatek.

A ted se dozvidam o opaku... Jinak, cas od casu se k nam dostane mleko primo od kravy. Mnam!

Odpovědět


..

..,2007-05-30 17:35:15

> Ať prodávajíé plnotučné mléko za 8, polotučné za 12 a odstředěné za 16 a mají po problémech s přebytky mléčného tuku.

- to by vyzadovalo aby ceny byly rizeny od nekud zhora, kdo by vsem naridil za kolik maji prodavat. Takhle NASTESTI trh nefunguje...

Odpovědět


Tak tomu nerozumím

Pavel,2007-05-30 23:27:19

Proč prodávají výrobky s nižšími výrobními náklady (plnotučné mléko) dráže, než výrobky s vyššími výrobními náklady (odstředěné mléko) a proč skladují tisíce tun másla draze v mrazírnách, místo aby ho levně prodali? Není to náhodou způsobeno deformací trhu díky nesmyslné politice? Podle mě právě trh by vedl k tomu, že by byly ceny (zhruba) jak jsem napsal. Že tomu tak není je důsledek nesmyslné regulace trhu s potravinami.

Odpovědět


Energie?

Duke,2007-06-01 16:39:45

Energie potřebná na odstředění mléka je určitě menší než energie, která by se získala, byť jen prostým spálením "nepotřebného" a draze skladovaného másla.

Odpovědět

maslo

Martin,2007-05-30 07:55:47

Ja používam zásadne normálne maslo, margarínové blato ignorujem, sa nedá žrať, je to hnus.

Odpovědět

moji předci

CC,2007-05-30 07:46:59

konzumovali kvanta mléčného tuku, v žádném případě umělohmotné margaríny a odpadní ekutinu z odstředivky - a zmírali v plném věku a spokojeni

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz