Hnacím motorem evoluce je chlad  
Mělo se zato, že v tropech probíhá vznik nových druhů snadno a rychle a proto že je zde také tak rozmanitá fauna. Byl to omyl, tvrdí zoologové Weir a Schluter, který se z učebnic bude odstraňovat. V teplých krajích totiž probíhá tvorba nových druhů mnohem pomaleji než například v místech mírného pásma.

 


 

Zvětšit obrázek
Tyran škraboškový (Tityra semifasciata). (Credit: Jason Weir, UBC)

Vědci z Univerzity v Britské Kolumbii zjistili, že navzdory obecnému mínění, se druhy vyvíjejí v chladných místech rychleji, než v místech teplých. Zoologové Jason Weir a Dolph Schluter to zjistili, když mapovali rodokmen 618 druhů savců a ptáků v Jižní a Severní Americe.
Z úzce příbuzných druhů vytvořili dvojice a na těch provedli testy mitochondriální DNA. Zkoumali tedy tu DNA, která se dědí po mateřské linii a která mutuje v ustáleném poměru.
To jim umožnilo pohled na strom rodokmenů nazpátek až o několik milionů let. Vyšlo tak najevo, že proces při němž se jeden druh rozdělí ve dva (speciace), je rychlejší v mírném pásmu, než v tropech. S touto horkou novinkou vyšlo včerejší číslo časopisu Science.

 


 

Dolph Schluter

To, že tropy mají široké zastoupení druhů se ví dlouho, ale proč tomu tak je, tak to se neví. I když příčina nebyla známa, tak jsme se tak nějak vzájemně utvrdili v tom, že to musí být následek příhodného prostředí pro rychlý vznik nových druhů. S touto všeobecně přijatou myšlenkou se dnes setkáte snad ve všech učebnicích a sylabech, podle kterých se evoluce vyučuje na vysokých školách.

 

Dva zoologové z kanadského Vancouveru jsou přesvědčeni, že nás nyní vyvedli z omylu. K jejich objevu jim pomohla genetika. Konkrétně rozbory DNA, které začaly svědčit o tom, že druhy se vyvíjejí tím rychleji, čím více se od rovníku posunujeme směrem k pólům. V tropickém pásmu to trvá jednomu druhu tři až čtyři miliony let, než dá vznik dalšímu druhu. V zeměpisných šířkách okolo 60 stupňů se totéž stíhá za jeden milion let. Jinak řečeno, štěpení druhů zde probíhá 3x – až 4x rychleji.  

 

Zvětšit obrázek
Bez ohledu na příznivé podmínky deštných pralesů, čím dál se od rovníku pohybujeme směrem k pólům, tím k rychlejšímu vzniku a výměně druhů dochází.

Pravdou ale také je, že v těchto vyšších zeměpisných šířkách působí tlaky, které celé řadě nově vzniklých druhů nedávají dlouhé trvání. A tak zde také větší počet druhů vymírá. Vymírání je dáno většími výkyvy klimatu. Přesto, že v teplých krajích vzniká druhů méně, dochází tu k vymírání druhů mnohem pomaleji. Stabilní životní prostředí dává druhům větší šanci přežívat dlouhodobě.

 

Jako příklad pomalého vývoje druhu dávají autoři studie plodožravého ptáka  tyrana škraboškového (Tityra semifasciata), který žije v Kostarických pralesích. Rozšiřuje zde jeden druh stromu, na němž jsou závislí skoro všichni ostatní plodožraví ptáci v době nouze. (Strom totiž plodí v době, kdy ostatní stromy neplodí). Tento pták je mediálně znám, protože jeho vyhubení by vedlo k vymizení tohoto stromu. Poté by další plodožraví ptáci vyhynuli, a tím by přestaly rozšiřovat semena prakticky všech ostatních druhů stromů, což by vedlo k zásadní proměně celého pralesa. Autoři ale zmiňují tyrana škraboškového  z jiného důvodu a sice proto, že se oddělil od sesterského druhu tyrana černoocasatého (Tityra cayana) a stalo se tak před 4 miliony let. Je to jeden z případů, na kterém autoři dokládají platnost své teorie.


Pramen: University of British Columia

 



Komentář osla:
Je-li inkubátorem speciace chlad, potom z pohledu rozšíření rozmanitosti druhů se podle nových poznatků jeví ochrana našich oblastí mírného pásma důležitější, než v Amazonii.

Datum: 18.03.2007 04:47
Tisk článku

Související články:

Užaslí vědci se stali svědky největšího známého sežrání v oceánu     Autor: Stanislav Mihulka (30.10.2024)
Psi stokrát jinak     Autor: Pavel Houser (02.12.2023)
Australský Plot proti dingům velmi rychle ovlivnil evoluci klokanů     Autor: Stanislav Mihulka (10.06.2023)
Vyhynutí parních lokomotiv popírá evoluční předsudky     Autor: Stanislav Mihulka (29.03.2023)
Nezastavitelná evoluce: Invazní vetřelci v Austrálii se mění na nové druhy     Autor: Stanislav Mihulka (09.02.2023)



Diskuze:

Neni to cele hloupost?

Youdda,2007-04-06 14:13:58

Imho predpoklad, ze existuje prostredi, ve kterem nejlepe/nejcasteji trvale vznikaji nove druhy je nepravdepodobny. Predevsim proto, ze funkce vzniku novych druhu nad prostorem (cas X prostredi X vstupni druhy) je ocividne dynamicky system.

Odpovědět

souhlas

wouk,2007-03-19 00:01:53

nejsem biolog, ale připadá mi logické, že adaptabilní systém v horších podmínkách (blíže k pólům) bude mít tendenci zkoušet častěji produkovat mutace (ve smyslu genetických algoritmů), zkoušející nové kombinace genů pro zvýšení odolnosti vůči prostředí - to znamená vyšší rychlost speciace v těch to podmínkách, zatímco na rodiny živočichů a rostlin v pohodových podmínkách u rovníku není vyvíjen takový tlak na získání nového kmene "na zkoušku". otázkou samozřejmě je, zda je rovník přívětivější pro život než mírné pásmo, ale už z důvodu vyšší stability dopadu slunečních paprsků by mohl být rovník opravdu ideální.

jinak ale taky souhlasím s názorem ohledně rychlosti speciace a metabolismu, zní to logicky :o)

Odpovědět


spise

PT,2007-03-21 16:57:48

Spise nez "vetsi skouseni mutaci" by to mohlo byt tim, ze proste je vetsi selkcni tlak - v tropech se asi mutace ztraci v prezivajicim davu, zatimco v chladnejsich podminkach je populace vice "decimovana" a dobra mutace se tak snazejic muze projevit. hm?

Odpovědět

Co vlastně tvrdí teorie

David Storch,2007-03-18 12:49:58

Učebnice se přepisovat nebudou, poněvadž tato zjištění jsou zcela v souladu se současnou představou, jak teplota a rychlost metabolismu ovlivňují speciaci a druhové bohatství. Teorie tvrdí, a řada studií dokládá (na Oslu se o nich vesměs referovalo), že speciace je v tropech rychlejší u ektotermů, jejichž tělesná teplota a tímpádem rychlost metabolismu rostou s teplotou prostředí. Naopak u endotermů, jichž se týkala tato studie (zkoumali se savci a ptáci) bývá metabolismus v průměru vyšší ve vyšších zeměpisných šířkách, poněvadž tam si kvůli zimě nemohou dovolit metabolismus zpomalit. Teorie tvrdí, že rychlost speciace je úměrná rychlosti metabolismu, takže tato studie neukazuje nic nového. Zajímavé je, že rozmanitost endotermů je samozřejmě stejně vyšší v tropech (i když ten gradient není tak strmý); má se za to, že je to nižší rychlostí vymírání danou vyššími početnostmi populací, což je zase způsobeno vyšší produktivitou - ale ta zas souvisí s teplotou. Takže zatím žádný převrat.

Odpovědět


môže byť

Martin,2007-03-18 14:35:41

A okrem toho by sa mal zohľadniť celkový spôsob života - počas typickej zimy musia naše živočíchy buď hibernovať alebo byť schopné vyhrabať si potravu spod snehu, čo výrazne obmedzuje počet druhov, schopných prežiť u nás. V trópoch majú živočíchy dostatok potravy počas celého roka, aj preto tam môže prežiť viac druhov.

Odpovědět

asi je to celé hloupost!

SM,2007-03-18 11:57:08

Existuje spousta velmi dobře doložených studií, že to funguje opačně, že evoluce je rychlejší v tropech. Může to být dané výběrem druhů. Mám hluboké podezření, že je zatím urputná snaha dokázat, že oteplovaní je špatné, protože jinak vychází, že globální oteplování je pro biodiverzitu přínos. A to se oteplovačům opravdu, ale opravdu nelíbí.
Řekl bych, že tady oteplovači krutě narazí,už teď se objevují hlasy tuhle práci zpochybňující. Na rozdíl od tlachů o globálním oteplování je tohle promakané odvětví biologie, ve kterém se dá slušně formulovat a vyvracet hypotézy.

Odpovědět


...tady oteplovači krutě narazí

ZEPHIR,2007-03-18 12:17:18

Váš příspěvek postrádá logiku: pokud by článek neměl sloužit oteplovačům, proč by měli narazit, když už teď se objevují hlasy tuhle práci zpochybňující..?? ...;-)

Nicméně článek jako takovej je skutečně doopravdy blbost: když je někde biodiverzita zjevně vysoká, asi tam bude evoluce probíhat rychlejc už kvůli vzájemný druhový konkurenci.

Odpovědět


nebo

Mirek,2007-03-18 14:14:20

kvuli mene castemu vymirani druhu, ne?

Odpovědět


hrozba oteplovani

bluemoon,2007-03-19 08:55:01

zkus se na nejakou dobu zavrit doma do garaze a zapni motor. az vyjdes bude z tebe zastance globalniho oteplovani, i kdyby to nebyla pravda, uz jen kvuli tomu hnusu, co se z tech dopravnich prostredku produkuje.

Odpovědět

Martin

Pepa z depa,2007-03-18 10:35:21

Děkuji Vám za odpověď.Pokusím se vyhledat více informací na internetu a v knihovnách i místní univerzity.Také si vyhledám informace o stromu rodokmenů ptačích a živočišných populací.Doufám,že se nebude opakovat diskutovaný případ Darwinových pěnkav,který všichni vědci úplně neakceptují jako průkazný.Existují i v Evropě provedené testy mitochondriální DNA ptáků a zvířat?

Odpovědět


niet za čo :)

Martin,2007-03-18 11:31:52

Evolúcia vo vnútri blízko príbuzných skupín je takmer vždy sieťovitá, to znamená, že blízko príbuzné druhy sa ešte medzi sebou niekedy dokážu krížiť.
Darwinove pinky sú podľa mňa názorným príkladom nedokonale oddelených vývojových línií, chcelo by to len viac času, tvrdšiu selekciu a účinnejšie bariéry. Rovnako by sa mohli krížiť naše kravy a zubry alebo bizóny, keby sa dostali k sebe.

Odpovědět

???

Pepa z depa,2007-03-18 08:22:37

Kdy je v tropických deštných kostarických pralesích doba nouze?Semena stromů,aby mohla klíčit,musí projít jedině trávícím traktem pouze-kterých- ptáků?Omlouvám se za neznalost.

Odpovědět


...

Martin,2007-03-18 09:53:34

Kostarika leží na 10.stupni severnej zemepisnej šírky, čiže v tropickom pásme, ale je možné, že v tejto oblasti dochádza k určitému striedaniu období dažďov a sucha. Z toho by vyplývala určitá sezónnosť vo vývoji vegetácie. Ale neviem, či sa nemýlim...
Pokiaľ ide o prechod plodov tráviacou sústavou vtákov, tak len všeobecne - tráviace šťavy rozložia oplodie a narušia osemenie, takže semeno ľahšie vyklíči. Platí to aj pre naše druhy stromov.

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz