Boj o počítačové hry neustává. Stále se najde dost těch, co na ně sesílají plameny pekelné, na druhé straně, oficiální věda je už podle všeho přijala za své a zcela otevřeně se jim věnuje. Když ponecháme stranou mnohými badateli hojně využívanou a takřka zázračnou relaxaci, až dosud se většina studií počítačových her věnovala hledání a vypočítávání jejich negativních účinků na bezbranné dětské mozečky. Pozvolna se však objevují mimořádně zajímavé studie, které ignorují obvyklá nudná klišé a nacházejí ve hraní počítačových her pozoruhodné objevy.
Daphne Bavelier a Shawn Green, badatelé z University of Rochester v americkém státě New York věnovali pozornost hráčům Unreal Tournamentu, klasické a každopádně extrémně návykové first-person střílečky od Epic Games. Asi je poněkud zbytečné představovat, takže jen stručně pro jistotu. Unreal Tournament sice může hrát i jeden hráč, je to ale jako si načepovat do půllitru pivo a jít z hospody domů. Celá hra je vymyšlená jako nepřetržitý futuristický masakr spoluhráčů, v lepším případě nikoliv softwarových, ale sedících u dalších počítačů. Hrát lze několika různými styly, od vraždění všech proti všem až po vraždění v týmech za účelem získání nepřátelské vlajky. K dispozici máte několik druhů zbraní, několik desítek různých herních lokací a nespočet pobíhajících cílů.
Pokud lze o některých hrách filozofovat, jak rozvíjejí tvůrčí myšlení či sociální cítění, tak Unreal Tournament spíše není ten případ. O to překvapivější jsou závěry výzkumu Bavelierové a Greena. Na prvním místě je nutné ocenit, že vůbec byli ochotni se zabývat hrou jako je Unreal Tournament. Není to nakonec až taková záhada, hodně napoví jejich fotografie. Nicméně, jde o hojně publikující badatele o jejichž věrohodnosti není důvodu pochybovat.
Během výzkumu testovali skupinu vysokoškolských studentů, kteří rok před zahájením experimentu vůbec nebo takřka vůbec nehráli žádné počítačové hry. Autoři studie přiznávají, že toto byl jeden z nejtěžších kroků celé práce. Počítačové hry totiž podle nich v kampusu University of Rochester hraje skoro úplně každý.
Na začátku experimentu každý student prošel zrakovými testy. Jejich úkolem bylo co nejrychleji rozeznat polohu písmena „T“ ve shluku dalších rušivých znaků. Poté byli dobrovolníci rozděleni do dvou skupin. Polovina z nich hrála jednou denně Unreal Tournament, druhá polovina věnovala hodinu denně notoricky známému skládání cihliček, čili hře Tetris. Tetris má zhruba stejné nároky na motoriku hráče jako Unreal Tournament, ale je o poznání méně náročná vizuálně.
Hráči obou skupin byli průběžně testováni stejným testem zraku, jako na počátku studie. Studenti hrající Tetris nejevili ani po měsíci hraní v testu zraku žádnou změnu. Naproti tomu hráči Unreal Tournamentu se v testu nápadně zlepšili. Podle Bavelierové se u hráčů Unreal Tournamentu i jiných akčních her příznivě mění mozkové dráhy zpracování zrakových vjemů. Tyhle hry dají centrům zrakového vnímání mozku pořádně zabrat a mozek na to patřičně zareaguje. Lepší zrakové vnímání se pak pochopitelně netýká jen počítačových her, ale přenáší se do každodenního života dotyčné osoby.
Autoři vidí mimo jiné velké možnosti uplatnění svého výzkumu ve vývoji speciálního rehabilitačního software pro lidi stižené tupozrakostí a dalšími poruchami vidění. Možná by ale bylo nejjednodušší pouze adaptovat Unreal Tournament či podobnou hru pro potřeby rehabilitace, herní vývojáři by jistě byli vstřícní. Nejspíš nejen jednoduché, ale i příjemnější, asi i lidé s vadou zraku by průměrně raději stříleli nepřátele, než šmejdili s barevnými čtverečky nebo kolečky. Na University of Rochester by to měli vědět nejlépe, ostatně ve výzkumech zrakového vnímání mozku pokračují a teď dokonce budují kompletní laboratoř virtuální reality.
Pramen: Psychological Science (in press), Wikipedia
Diskuze:
Raději ne
Al,2007-02-13 07:37:22
Já se hrám raději vyhýbám...
Proč?
- Těžká závislost
- Poškození zdraví ( bolení hlavy, zad, ale hlavně stres bez pohybu)
- Polykač času
- Virtuální svět je dobrý, ale raději dávám přednost reálnému (práci na mé zahradě, lyžováním na horách...)
Zamyšlení nad nulami a jedničkami
DJ.chleba,2007-02-12 09:34:51
Trochu programuju v knihovně OpenGL (V které je Unreal Tournament vytvořen) Každopádně mi neleze do hlavy, jak mohou rychle se střídající obrázky blitnuté (zobrazené) na monitoru složeny z malinkatých barevných pixelů(bodů monitoru),mít nějaký vliv na kvalitu zraku.
Je to tedy velice zajímevé,když...
Každý obrázek je v podstate tvořen z barevných a otexturovaných (s povrchem z malého obrázku) polygonů (trojůhelníků).
Půjdem-li ještě dál, tak obrázky a trojůhelníky jsou na konci zase jen nuly a jedničky...
Nabízí se zamyšlení, proč nuly a jedničky tak ovlivňují zrak, psychyku nebo vývoj?
A až kam se to dá využít, nebo zneužít?
HOAX
ing petr svec,2007-02-11 12:45:27
co to znamena HOAX? predpokladma ze to je nejaka zkratka v anglictine
volba
PT,2007-02-11 11:49:11
Kazdopadne to muze byt zajimavy privydelek pro studenty :) pokud je teda nesoupnou do skupiny hrajici tetris :)
Čím ještě rozvíjejí střílečky lidské dovednosti?
Vojta,2007-02-09 22:08:04
Má zkušenost je bohužel jiná. Zanícení hráči počítačových stříleček mají dle mých zkušeností velmi žalostnou slovní zásobu. Dokonce i vysokoškoláci. O psaném projevu už raději vůbec nehovořím.
synapse
Ocean,2007-02-09 21:04:41
Ony se ty mozkové spoje jakž takž vytvářejí pořád, to byste se jinak nic v dospělosti nenaučil.
vady zraku
martin,2007-02-09 20:29:19
Možná se těmto lidem sníží tupozrakost a zlepší postřeh, ale jaký na ně bude mít vliv koukání do monitoru při častém hraní her? Aby jen nevyměnili jednu zrakovou vadu za jinou :)
Pověra
Jan Havlík,2007-02-09 22:16:37
Domnívám se, že to že si někdo kazí zrak koukáním do monitoru, nebo čtením je pouhá tradovaná pověra. Ostrost zraku je především dána tvarem oka a čočky. Nevidím důvod proč by nedostatek světla vnikajícího do oka při čtení v šeru, či sledování LCD u lampičkym měl mít za důsledek zhoršení jeho optických kvalit. Leda že by se čočka těma "šerýma fotonama" nějak ošoupávala. Kdyby to byla pravda tak nejspíše nejvíce brýlatých bude myslivců, neboť pravidelně sedí na číhané při světle měsíce a sledují kde se jaký stín srnky vynoří. Velmi rizikové by také asi bylo povolání vojáka průzkumníka, neboť ten si také jen těžko během noční akce může přisvěcovat halogenkou. Přiznávám, že dlouhodobé soustředěné čtení nebo sledování jednoho místa může namáhat okohybné svaly. Nevím ale, jestli by tohle byl důvod pro to aby se nějak výrazně poškozovaly či odumíraly.
monitor
Pan Býček,2007-02-09 23:11:33
Nejde o "ošoupání čočky" ale o zhoršenou akomodaci. můžu potvrdit z vlastní zkušenosti. totéž mají známí a kolegové z častého civění do mikroskopu.
na druhou stranu - to že akční hry rozvíjí postřeh a zlepšují schopnost "analyzovat obraz" se dalo předpokládat a můžu to rovněž z vlastní zkušenosti potvrdit.
sledování jednoho místa může namáhat okohybné sval
ZEPHIR,2007-02-09 23:40:39
Nejde jen o okohybné svaly. Např. při vyřazení akomodačních svalů v řasnatým tělese duhovky po očních operacích vám doktoři sundaj obvaz, aby se duhovka nezůstala roztažená a nedošlo na ní k srůstům.
jasně
CC,2007-02-11 11:41:45
je to s tím ovětlením přesně naopak - když maj starý matičky tendenci přisvěcovat silnejma svítidlama, tak páchaj medvědí službu; ale nikdo mně nevymluví, že de právě vo ty svaly a pod. a ne vo vývoj tvaru lebky, jak tvrdí někdo jinej, že pak máme skupinu inteligentů zasaženou krátkozrakostí
Spíše postřeh
Colombo,2007-02-09 20:27:10
V onom zrakovém testu, který zde není specifikován, ale na jiných webech věnující se npř. hrám, kde tato zpráva už nějaký čas je,se jedná o rozpoznání písmena T ve změti jiných znaků. Tam nějaká ostrost vidění podle mého nehraje roli, ale roli hraje spíš postřeh a rozpoznávací dovednost. Nevím jakým mechanizmem by se měla zvyšovat ostrost zraku, která závisí na očním aparátu, ale rozpoznávací a postřehové dovednosti se velmi jednoduše vytvářejí spojováním právě neuronů v mozku.
Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce