Marihuana u dvojčat  
V Austrálii zjišťovali návyk na drogy a sklon k alkoholismu u dvojčat. Sledování jednopohlavních dvojčat umožnilo eliminovat vliv výchovy, prostředí a genetických predispozicí. Pokus učinil konec disputacím na téma, do jaké míry je používání marjánky bezpečné.
Australané studovali velkou populaci dvojčat. Zaměřili se především na  311 párů dvojčat u nichž zjistili, že jedno z dvojčat začalo před dovršením věku 17 roků experimentovat s marihuanou, zatímco druhé nikoli. Jakmile tito jedinci dovršili dvacet až třicet let, byli experimentátoři s marihuanou velmi často alkoholiky a nebo měli problémy s jiným druhem drogové závislosti. Výzkum  ukázal, že to z dvojčat, které okusilo marihuanu před dovršením 17 let, propadlo, ve srovnání se svým druhým dvojčetem, dvakrát až pětkrát častěji  závislosti na jiných drogách. Dvojčata si výzkumníci ke svému sledování vybrali proto, aby co nejvíce vyloučili  genetické vlivy a vliv výchovy. Odstranění „rušivých vlivů“ jim umožnilo dopátrat se i vlivu  takových „maličkostí“,  jako je časné vychutnávání jointu z marihuany. 

I když mechanismus vlivu závislosti nebyl dosud objasněn, odborníci soudí, že užívání marihuany v útlém věku způsobí snadněji změny na mozku a ten potom vyžaduje další a další drogy. Možné je i vysvětlení, že drogou ovlivněný mozek nedovoluje odpovědně posoudit rizika dalšího počínání.

Bez ohledu na to, jaká je fyziologická stránka návyku, faktem je, že zkoušení "marjánky" je pro mladistvé vysoce nebezpečným a riskantním aktem. Ty z dvojčat, které tuto skutečnost podcenily nám tím bezděčně podaly důkaz o tom, že marihuanu rozhodně nelze pokládat za tzv. bezpečnou drogu.

Datum: 17.02.2003
Tisk článku


Diskuze:

ALE GANJA NENI NAVYKOVA!!!! :)))

cyberhippie,2007-12-14 16:31:23

Souhlasím s EK. Prudce nesouhlasím s konzumentem. Marihuana je návyková a to poměrně značně. Vím o čem mluvím sám ji kouřím od 16 už deset let. Jestli ji někdo hulí pravidelně a tvrdí opak lže sám sobě. Na druhou stranu z pohledu přínosu a nagativ je za mě poměr 2:1 takže jednoduše pokud někdo drogy "potřebuje" je to jedna podle mě z neschůdnějších cest. Jinak zkusil jsem ledacos a musím říct že co se závislosti týče jsou zde daleko nebezpečnějsí látky a házení do jednoho pytle může podle mě neznalému člověku jedině uškodit. Liberální přístup k šířením ověřených informací je podle mě nejlepší cestou. Lhaní dětem je cesta do pekel, kdo chce stejně si k drogám cestu najde a s neznalostí můžou vzniknot negativní následky opravdu na celý život.Docela mě mrzí postoj lidí kteří zatracují ostatní jen proto že jsou jiní. Mé heslo pokud nikoho neomezuješ dělej si co chceš a pokud tohle někdo nechápe, tak podle mě uvíznul myšlením ve středověku.

Odpovědět


Navykovost

petron,2007-12-14 17:55:01

Fyzicky neni navykova, psychicky ano.

Odpovědět

I am

hehe,2006-12-02 15:23:48

Jsem dvojče. :)

Oba hulíme, taky chlastáme. Jenže já nikdy nebudu feťákem a troskou. Proč? Protože feťák není schopný vydělávat.

Peníze hýbou světem!

Odpovědět

predcasne zavery?!

jonny.narc,2005-10-22 14:57:41

"Pokus učinil konec disputacím na téma, do jaké míry je používání marjánky bezpečné."

jak tohle nekdo muze myslet vazne? zeby 311 australskych dvojcat zcistajasna dalo definitivni odpoved na otazku, ktera se tahne vedou uz desetileti? styl clanku o vedeckych vyzkumech je na ceskem webu opravdu spis senzacionalisticky, nez informativni.

Odpovědět

Jasne ze prvni bylo vejce, ne slepka!

EK,2004-11-25 14:09:01

Souhlas s Mirkem. Ti lide kteri meli pozdeji problemy proste byli lide s problemy... nezpusobila jim je cigareta vyhulena v patnacti.
Ze si je v mladi lecili marihuanou a ve stari alkoholem nema s marihuanou ani pitim nic spolecneho.
Tak maximalne je to argumentem k tomu, ze skutecne labilni lide maji vetsi tendenci drogy nejruznejsiho druhu zneuzivat........

Odpovědět


Jasně

Colega,2005-01-05 10:31:04

a to se stává u statistickýho průskumu často, že se zamění příčina a důsledek

Odpovědět


Konzument???

Dejlic,2005-02-28 09:31:13

Tak nevim neco na tom bude ALE GANJA NENI NAVYKOVA!!!!
Takze si myslim ze tenhle clanek je docela scestny...

Odpovědět

Vysledky kontra interpretace

Mirek,2003-04-28 18:34:08

Shodou okolnosti jsem tento clanek prekladal a rad bych podotkl, ze zde nebyl prokazan zadny kauzalni vztah, a ani to vzhledem k designu studie nebylo mozne. Je sice asi pravda, ze ta z dvojcat, ktera mela ranne zkusenosti s marihuanou vykazovala i castejsi drogove problemy i v pozdejsim zivote. ALE! Co myslite, ze by se delo, kdyby marihuana neexistovala, myslite, ze by tyto konkretni osoby byly bez jakychkoliv problemu? Je treba hledat pravou pricinu a ne shanet dukazy proti marihuane jako takove. Je za tim mnohem vice a sebedumyslnejsi dvojceci studie nemuze prokazat, ze je to konzumace marihuany, co dela z lidi fetaky. Viz alkohol atd. Opatrne s tou interpretaci!!! Zdar

Odpovědět


a taky mne napadá

Colega,2005-01-05 10:33:34

že se měli ve výzkumu spíš zaměřit na to, jak je možné, že z dvojčat jedno začne brát a druhé ne - to by bylo prospěšnější než trapná snaha o očerňování konopí

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz