Zní to bláznivě, ale Shawyer se svými kolegy experimentálně dokázali, že je možné vyvinout tah pouze prostřednictvím mikrovln.
Srdcem celého motoru je uzavřený kónický měděný válec, do něhož jsou z magnetronu pouštěny mikrovlny a rezonují v něm jako ve zvonu.
Vzhledem k tomu, že mikrovlny jsou nízkofrekvenční formou světla, neřídí se podle klasické fyziky, ale podle Einsteinovy speciální teorie relativity. Podobně jako světlo a další formy elektromagnetického záření mají i mikrovlny povahu vln a zároveň pohybujících se částic. V tom samém okamžiku, kdy se mikrovlnné částice pohybují rychlostí světla, neboli fázovou rychlostí (phase velocity), vlnění předává energii skupinovou rychlostí (group velocity). Skupinová rychlost je výsledkem vzájemné interakce vln o různých vlnových délkách.
Podle Einsteina je fázová rychlost elektromagnetických částic v odpovídajícím médiu rovna vždy rychlosti světla, nicméně v jakémkoliv pohyblivém místě pozorování se skupinová rychlost liší. Skupinová rychlost může být v rozmezí od nulové až po rychlost světla (někteří fyzikové předpokládají, že i větší) - a tento rozdíl způsobuje i rozdíl v pohybové energii narážející na nepřekonatelnou bariéru, jinými slovy vyvíjenému tahu na tuto bariéru. Je tedy možné mít láhev plnou elektromagnetických vln vyvíjející větší sílu na jednom konci než na tom druhém.
Neuvěřitelné, ale je to tak.
V případě prototypu EmDrive je uzavřená rezonační dutina širší na jednom konci než na druhém. Matematická analýza ukazuje, že skupinová rychlost je vyšší na širším konci než na tom úzkém a tudíž vzniká "čistá síla" (net force) vyzařovaná z širšího konce. Tato síla je úměrná efektivitě, se kterou dutina rezonuje, neboli kolikrát se vlna odrazí, než ztratí na síle. Tento ukazatel Shawyer nazývá Q.
Většina akademiků před touto myšlenkou strachy brala nohy na ramena, aby se náhodou nezapletli s něčím tak kontroverzním. Nakonec potřebné výpočty dodal Dr Richard Paris, profesor matematiky University of Abertay, Dundee. Jakkoliv mohou být teoretické analýzy chybné, není možné popřít, že prototyp přístroje se chová podle předpokladů.
Resonátor prototypu EmDrive je z mědi a je plněn mikrovlnami ze sériově vyráběného magnetronu o frekvenci 2,5GHz, výkonu 850W s účinností přibližně 70%. Od elektromagnetických a radiofrekvenčních interferencí je odstíněn kovovým EMC krytem. Celkově aparát váží 15Kg a vypadá jako plechová krabice. Testy probíhaly na klasické váze s protizávažím. Výzkumník jednoduše uvedl váhu do vyrovnané polohy a zapnul zařízení do chodu. Po zapnutí najednou vážilo zařízení o dva gramy méně (15kg - 2g), a když je otočili vzhůru nohama, tak vážilo o dva gramy více (15kg + 2g).
Docela slušný výkon na plechovou krabici zapnutou do proudu. Někomu se mohou dva gramy za 850W zdát málo, ale v porovnání s iontovým motorem Evropské sondy SMART-1, která nedávno uhodila do Měsíce, je to obrovský rozdíl a navíc k němu není zapotřebí žádné palivo.
Vývoj funkčního motoru byl naplánován do tří fází. Výsledkem první fáze je výše popsaný aparát prokazující správnost konceptu. K realizaci druhé fáze obdržela společnost SPR Ltd v roce 2004 od britského Ministerstva průmyslu a obchodu grant ve výši 125.000,- liber s cílem postavit přesvědčivou demonstraci této technologie. Měla by mít podobu motoru zavěšeného na otáčivém ramenu, který po zapojení roztáčí toto rameno. Sám Shawyer na oficiálním webu své společnosti (http://www.emdrive.com ) tvrdí, že již úspěšně otestovali pokusnou jednotku, která konvertuje sluneční záření přímo do dopředného pohybu.
Třetí fáze spočívá v sestrojení supravodivého rezonátoru, který by měl neporovnatelně vyšší Q než současné prototypy. Podle neověřených odhadů by mohl takový rezonátor při vstupním výkonu 1 kW zvednout až 3 tuny.
Primárně byl tento způsob pohonu vyvíjen pro satelity a vesmírné sondy, kterým by ušetřil velké procento váhy, kterou zabírá palivo. Značně by tak snížil náklady celého kosmického průmyslu. Jako další možné uplatnění se nabízí využití supravodivého motoru k anulaci gravitace, přičemž horizontální pohyb by zajišťovaly klasické vrtule. Odpadla by tak potřeba křídel u všech létajících strojů. Aplikací by se našlo nepřeberně.
Zní to celé trochu jako nultá epizoda ze StarTreku křížená s Hvězdnými válkami a nedostatek informací na webu tomu jen napomáhá. Na druhou stranu je to tématem jednoho z hlavních článků posledního vydání renomovaného časopisu New Scientist. Pokud by se tento jev prokázal jako skutečný, znamenalo by to totální revoluci v dopravě a pak by nebylo divu, že to stojí za trochu utajování.
Uvidíme, co se z toho vyklube. Já osobně vím zatím pouze o dvou způsobech létání bez pohyblivých součástí, a to pomocí magnetické levitace a tzv. "lifter" . Jestli k nim přibude i mikrovlnný rezonátor, ukáže čas.
Poznámka redakce: Pokud nám fyzikové pošlou případné opravy či doplnění,, rádi vše uvedeme na pravou míru.
Linky:
http://www.newscientist.com/channel/fundamentals/mg19125681.400-relativity-drive-the-end-of-wings-and-wheels.html
http://www.theengineer.co.uk/Articles/Article.aspx?liArticleID=295931
http://www.theengineer.co.uk/Articles/Article.aspx?liArticleID=295931
http://www.shelleys.demon.co.uk/fdec02em.htm
http://www.emdrive.com/
http://forum.keypublishing.co.uk/archive/index.php?t-34574.html
Diskuze:
Gravitace
Pavel Lašák,2008-08-07 10:33:50
Kdyby to skutečně fungovalo nebyla by tu pěkná cesta k nějaké teorii gravitace?
"Kachna" má pokračování
Ccecil,2007-05-18 17:51:10
ve formě funkčního prototypu.
Tak co včil? Teď mudrujte....
a co na to wikipedia
akela,2006-09-28 18:28:59
Pred tim, nez se po tomhle clanku oddate nekritickemu nadseni, je dobre se podivat na http://en.wikipedia.org/wiki/EmDrive
Akela
pro fantasty
Leonhart E.,2006-09-27 13:49:12
Tohle je mystifikace jak hrom.A bez urazky, nechapu jak tomu muze nekdo uverit. Mate prece rozum.A pochybuju ze umite pocitat, kdyz se tady takhle zastavate tohodle vylestenyho rozne na prasata. Autor by z vas mel radost.
Rovnice
Jan Zikmund,2006-09-25 12:55:11
Koukám pěkně veselá diskuse. Kdo na to má, ať skoukne teoretický podklad na
http://www.newscientist.com/data/images/ns/av/shawyertheory.pdf
Třeba najdete chybu. Já na to nemám.
Vidim tam jednu moznou chybu ....
Vena Maixner,2006-09-27 10:04:25
Jsou dve veci, ktere me na tomto motoru po podrobnejsim kouknuti zarazeji:
a) vyuziti grupove rychlosti ... pokud si dobre vzpominam, tak jsme si ve skole rikali, ze grupova rychlost nenese informaci a tudiz nemuze ani vyvolat silove pusobeni
b) v teorii je uvazovan pouze rozdil sily na vika, ale dle meho je velmi zasadni integrovat i silu ve smeru vik, ktera pusobi na steny .. ty jsou zkosene a proto je mozne silu na ne pusobici rozlozit na dve slozy a slozku ve smeru vik integrovat ... je to podobne, jako kdyby nekdo tvrdil, ze kdyz natlakuju lahev tohoto tvaru, musi konat pohyb ...
Takze co na to zdejsi fyzici?
BLBOST
xyz,2006-09-22 16:00:14
tak to tohle je jeste vetsi pitomost nez perpetuum mobile (resp. ono to JE perpetuum mobile). Zajimalo by me jestli autori clanku zamerne klamou nebo na 15 kilech opravdu meri se systematickou chybou >2g... hlavne ze to 'spocital matematik'..
kachna
Jirkas,2006-09-14 15:39:29
Tomu uveri jen ten kdo tomu uverit chce.
Kdo daval pozor pri fyzice prijemne se pobavi pri cteni.
Je hezky ze jsou na svete lide co si daji tolik prace s mystifikaci.
Ale no tak
pavel,2006-09-14 18:31:43
Fyzika se už kolikrát musela přepisovat. Odmítnout něco jen proto, že to neodpovídá teoriím je hloupost. Naopak, teorie se musí odmítat v závislosti na faktech.
Asi to bude chyba měření,
edison,2006-09-14 12:58:59
což je u podobných zpráv typické:-)
Takže nejpravděpodobnější vysvětlení je, že síla naměřená po zapnutí je interakcí mezi žhavícím proudem ve vodičích a nějakým vnějším mag. polem. Na obrázku to vypadá, že je to celé napájeno z lab. zdrojů, takže zde bylo nejspíš i žhavení stejnosměrné a může tedy vesele vyvíjet sílu třeba vůči zemskému magn. poli. Střídavý proud by prozměnu mohl působit třeba na rozptylové pole transformátoru ve zdroji. (Anodový proud neuvažuji, neb vzhledem k výkonu a napětí bude pro tento účel malý.)
Stačí kouknout na obrázek
Aleš Procháska,2006-09-14 21:25:39
a vidím, že to měření je špatně. Přece nemůžu chtít navážit dva gramy a přitom to mít připojené tlustými kabely ke zdroji postavenému mimo váhu. To jen jak se po zapnutí ty dráty ohřejou a tím změkne izolace tak to musí způsobit chybu v řádu gramů. Jinak řečeno blbost, ale naprostá.
bezva sterilizace
ja,2006-09-13 14:08:21
pokud by se to zacalo pouzivat na zemi, tak mikrovlny dokazi dobre sterilizovat to co je potreba k rozmnozovani cehokoliv, takze by nejspis lidstvo vymrelo po meci, bezva napad, fakt .....
Jestli jsem to dobre pochopil
zeleny had,2006-09-13 00:05:44
, tak se jedna o zarizeni, ktere prevadi elektricky gradient na gravitacni ... s tim, ze "ven" z trysky neleze vubec nic, pouze onen gradient - veskera kmitajici pole jsou uzavrena uvnitr hrnce ?
(docela bych rekl, ze tvar jeho vnitrniho povrchu bude dost presne definovan).
Uvaha: Maly 50 ccm motorek z male motorky muze mit kolem 1 kW, pokud k nemu pripojim alternator, nejakou tu elektrickou bizuterii a (kryo)hrnec, tak se vyhledove pocita, ze malou motorku bude tahnout sila 3 tuny....
nejak se mi na tom neco energeticky nezda - ale ma (nepocitajici) sci-fi cast rici nadsenim !
Všechno je OK
H,2006-09-13 13:06:01
zeleny had> K tomu motorku připočítej 30t aparát na chlazení pro zachování supervodivosti. Jeho nároky je nutno připočíst.
Více by mě zajímalo, když se do toho bude pouštět ta elektrika, co s potom s elektronama uvnitř té pixličky? Vždyť se to ucpe! Bude tam šoupátko nebo kohoutek? Promiňte mi, ale neví někdo jestli ty elektroni jdou vysypat nebo sami vytečou nějako malou ďovírkou?
Jak mohou plachetnice plout proti větru?
Saša,2006-09-12 12:23:01
Je to záležitost geometrická...
Zde půjde o něco podobného.
K připomínkám pana Edisona pak přidávám zásadní námitku mám proti termínu "anulace gravitace".
Ozubena kolecka
miraz,2006-09-11 15:09:54
Na fotce toho zvonecku jsou videt nejaka ozubena kolecka. Nevite k cemu by mohla byt?
jednoduše
pavel,2006-09-10 18:23:34
nahoře drát, dole alobal a do toho pár tisíc voltů. Ale proč to funguje, to nikdo pořádně neví.
i když
pavel,2006-09-10 18:27:38
I když nevim, pokud vim, tak se podařilo vznést lifter i ve vakuu a i když byla mezi elektrodami vrstva polystyrenu...
Tak sem o tom ještě chvíli přemýšlel
pavel,2006-09-10 18:33:10
A to vysvětlení ve wikipedii je podle mě blbost, protože kdyby to bylo tak, tak by přepólování vyvolalo tah v opačném směru, jenže to není pravda. Tah je vždy jen tím jedním směrem, i když s jednou polaritou je silnější. Opravte mě někdo, pokud se mýlím.
Wiki odkaz na NASA
jiri satanek,2006-09-10 23:08:30
V ramci odkazu na lifter ve Wiki je odkaz na studii delanou pro NASA, ktera jasne ukazuje, ze lifter ve vakuu nefunguje. Samotna fce lifteru je pomerne jasna, jak z popisu lifteru ve Wiki tak i ostatnich odkazu.
Nicmene hracka je to pekna :)
Jiří satanek
pavel,2006-09-11 13:04:30
Jestli myslíš tohle: http://gltrs.grc.nasa.gov/reports/2004/CR-2004-213312.pdf
Tak tam taky nedošli k jednoznačnýmu závěru jak to funguje...
lifter zadna zahada
K>,2006-09-12 15:34:42
v te zprave je ze lifter funguje na zaklade primitivni fyziky - elstat pole, pohyb iontu, prenos hybnosti, srazky s ostatnimi molekulami vzduchu. asi neumite anglicky:
"In spite of decades of speculation about possible new physical principles being responsible for the thrust produced by ACTs and lifters, we find no evidence to support such a conclusion. On the contrary, we find that their operation is fully explained by a very simple theory that uses only electrostatic forces and the transfer of momentum by multiple collisions."
Neuvěřitelná ...pitomost
css94381672,2006-09-10 14:07:44
http://aldebaran.cz/forum/viewtopic.php?t=623
Mimoradny objev zada mimoradne dukazy
Ladislav,2006-09-10 13:25:59
Dokud nebude dany experiment overen nezavisle na panu Shawyeru, je skepse na miste. Mimoradny objev zada mimoradne dukazy. Stranky emdrive.com tez nejsou velmi presvedcive.
Pár poznámek
edison,2006-09-09 21:52:46
1. Parametr Q je v české radiotechnice nazýván jakost. Bývá specifikován u krystalů, rezonátorů, rezonančních obvodů a jejich součástí.
2. Namísto skupinové rychlosti čeští fyzikové používají rychlost grupovou, jenžto odvodili z matematikou převzatého termínu grupa.
K předchozí diskusi:
- Síla vyvíjená tímto zařízením není jen běžnou reakční silou od vyzařovaných fotonů a může být nejspíš libovolně veliká s omezením dle zákona zachování hmoty a energie, tzn. teoretickou horní hranicí je přímá přeměna el. energie na kinetickou, což by nastalo při použití rezonátoru s nekonečnou jakostí (po jeho vnitřním povrchu by tekly proudy limitně se blížící nekonečnu).
- Mikrovlny uzavřené v "plechové krabici" by na své okolí neměly mít žádný vliv, kromě oné mechanické síly.
- Rozhodně by to ale chtělo nějakého odborníka na OTR, který by k tomu mohl říct, jak moc je to reálné. Kdyby ano, byla by to opravdu naprostá revoluce, neb s tímhle může kosmické zařízení odstartovat z obydlené oblasti a to i několik metrů nad hlavami obyvatel. Otázkou je, jestli není možné třeba změnou fáze vyvolat brždění, při kterém by se kinetická energie zas přímo rekuperovala na elektrickou:-)
To určitě nepůjde
Zdeněk,2006-09-10 14:19:51
Výroba elektřiny při brždění nepůjde - to je, jako bys chtěl, aby se těleso, co srovnalo teplotu s okolím, znovu zahřálo. Navíc ani ten jeden trychtýř nebude umět obrácený tah, bylo by nutné tam mít buď dva, nebo přetočit loď o 180°.
Kdyz odkaz na lifter,
Ellucius,2006-09-08 22:21:22
tak by se spis sluselo uvest web JN Naudina. http://jnaudin.free.fr/
Schvalne uvadim home page, kde je sbirka jeho dalsich projektu, dela toho opravdu hodne.
Z jeho stranek jsem se kdysi dostal na stranku (tusim Paula E. Pottera) o reverse engineeringu UFO technologie letani, ktera je udajne zalozena na rezonanci dvou mirne od sebe rozladenych mikrovlnnych frekvenci. Ty pak vytvareji v prostoru kolem talire asymetricke vlneni, ktere talir "tlaci" do zadaneho smeru.
Mam pocit, ze vysokoenergeticke mikrovlny nas jeste v budoucnu prekvapi.
UFO
Martin,2006-09-08 23:14:44
Keď ste už spomenuli to UFO, tak doplním, že som v jednej UFOlogickej knihe čítal, že UFO okolo seba vytvára vákuum, preto sa nemôže rozpáliť trením o vzduch, na rozdiel od našich lietajúcich strojov. Ale ako to tí UFOni robia, to by ma teda zaujímalo... :)
to Martin
pavel,2006-09-09 14:52:59
Jen pro upřesnění, raketoplán se rozžhaví ani ne tolik třením, ale tim, jak před sebou stlačuje vzduch.
Nejak se mi to nezda...
iop,2006-09-08 22:11:52
Lze samozrejme zkonstruovat motor bez paliva, ale v tom pripade slouzi jako pracovni medium jen zareni. Pri prikonu 1kW by takovy motor mel maximalni tah 3.3*10^-6 N (o deset radu mene nez tvrdi oni).
V jednom z odkazu (www.shelleys.demon.co.uk/fdec02em.htm) je v nadpisu "... with no reaction" tak bych se zeptal co na to rika zakon zachovani hybnosti.
No právě o to jde.
pavel,2006-09-09 14:52:01
No vždyť právě proto se do toho uznávaným vědcům moc nechtělo.
suhlasim
ArthurPhD,2006-09-13 09:00:56
Aj mne to tak vychadza. Tah motora je hybnost/cas. Hybnost je m*v (hmotnost krat rychlost). Ked pouzijeme "E=m*c^2" a pri nulovych stratach "E=P*t" kde P je prikon tak po upravach dostaneme tah = P/c = 1000/299792458 = 3.3*10^-6. Vylepsit by sa to dalo keby v>c co je mozne pre rychlost vlnoveho balika (group velocity?), ale musela by byt poriadne vacsia. Navyse si nie som isty ci sa rychlost vlnoveho balika da povazovat za rychlost media vystupujuceho z trysky motora.
850W, 2,5GHz ...
Stanislav,2006-09-08 21:19:10
To je nějak podezřele podobné magnetronu do mikrovlnek :-) Kdo jste šikovný a zmáknete to doma?
Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce