Jasný výhled z kokpitu za všech okolností
Dokonce si mohou nechat zobrazit "tunel", který je navede optimálním způsobem k přistávací dráze. Jeden ze zkušebních pilotů se dokonce nechal slyšet, že takto by dokázala přistát i jeho třináctiletá dcera.
Jak to funguje?
V paměti počítače letadla je uložena podrobná trojrozměrná mapa terénu, kde jsou zaneseny všechny objekty trvalého charakteru. Tedy kopce, letištní budovy, přistávací dráhy - v podstatě vše, co se nehýbe. Poloha letadla v této virtuální krajině se určuje s pomocí navigačního systému GPS v kombinaci s daty naměřenými přímo v letounu (náklon kolem všech os a doplňkově rychlost a výška nad povrchem a směr letu). Pilot vidí totéž, co by viděl, kdyby se díval z okénka. Problémem je, že do statického terénu musíme zahrnout i pohyblivé objekty jako jsou ostatní letouny, letištní vozidla, případně nečekaně postavené budovy. K tomu slouží dvojice radarů.
Radar pracující v pásmu X (7 – 8,5 GHz) má větší dosah, ale nezobrazuje objekty tak detailně jako milimetrový radar (frekvence ve stovkách GHz) v kombinaci se snímáním okolí na infračervených vlnových délkách, který má nižší dosah.
Informace ze všech zařízení se zpracují ve výkonném počítači a zahrnou se do modelu krajiny zobrazovanému pilotovi. Ten tak vidí provoz nad letištěm i v okolí přistávací dráhy, a může tedy bezpečně přistát a rolovat po dráze i za nulové viditelnosti.
Samozřejmě existují a v praxi se rutinně používají radarové systémy pro přistání letadel za nulové viditelnosti sledující pohyb letadel i pozemní techniky, ale nejsou jimi vybavena všechna letiště. Nový systém se však může uplatnit i jinak, než jen pro přistávání za nulové viditelnosti. Nejdříve se však podíváme na otázku bezpečnosti.
Každého napadne, zda je možné věřit tomu, co počítač na obrazovce zobrazí. Jestli náhodou podle počítače nebude letadlo 100 metrů nad zemí, ale ve skutečnosti už 2 metry pod ní. Toto riziko existuje, ale je minimální. Jeden pilot vždy hledí na svět přímo bez zprostředkování počítačem, a když by mu manévry pilota řídícího dle obrazovky připadaly neadekvátní reálné letové situaci, přebere řízení. V mlze je sice závislost na přístrojích téměř stoprocentní, ale to platí i v případě dnešních navigačních systémů.
Ovládání letadel v budoucnosti
Když dokážeme již dnes zahrnout všechny objekty v okolí letounu do počítačového modelu, už nic nebrání tomu, aby počítač ovládal celé letadlo sám. Řízení letadla není tvůrčí činnost. Alespoň tehdy, když víme, odkud kam letíme. Piloty lze zcela nahradit počítačem. Lidský zásah by mohl být potřeba v případě zcela nečekané závady, ale moderní systémy řízení se dokáží vyrovnat s leckterými chybovými stavy a často lépe než člověk, protože jednají bez emocí na základě daných pravidel. Letadlo bez pilotů má i tu výhodu, že nikdo z paluby jej nemůže unést - změnit cíl letu. To by činili operátoři na zemi.
Hlavní zdroje informací:
A Clear View for Pilots (18. 10. 2005) – Článek popisují test systému pro jasné vidění z letounu bez ohledu na povětrnostní podmínky
Letecká sekce NASA
Videoukázka z testovacího letu (formát Quicktime video)
Autor píše weblog o vědě a technice Techblog.
Diskuze:
Dve poznamky
mirek,2006-01-13 10:09:10
1/ Pokud si predstavime dopravni letadlo plne rizene pocitacem, kdo ma trestni a hmotnou odpovednost v pripade jakekoli nehody? Autor ridiciho sw? Toho bych se chtel jednou dozit, aby tvurci jakehokoli sw na sebe prevzali odpovednost za sve produkty!
2/ Bezpilotni prostredky a vubec human-free valceni zni hezky, ale v praxi je to hodne problematicky pouzitelne. Valceni, i kdyz to zni hrozne, je vysoce tvurci zalezitost, kde jakykoli pocitac ma pozici podpurnou (lepsi informovanost, apod.), ale nikoliv rozhodovaci. Navic, letadla, kde je to dnes nejblize realite, jeste zadnou valku nikdy nevyhrala, kam nevstoupi noha pesaka je odjakziva uzemi nepritele :-))
jenze
Czert,2006-01-18 20:25:45
letctvo, zvlast v dnesni dobe rozhoduje valku - nevyhraje ji ve smyslu obsazeni uzemi nepritele (hele, co paragani ?), ale ma moc na to, znemoznit nepriteli klast asktivni odpor.
Viz. obe valky v iraku.
Bezpilotnim prostredkum patri budoucnost
Jan Kotek,2006-03-29 13:51:43
Dovolim si odporovat. Bezpilotni bojove prostredky jsou naopak vysoce efektivni. Rozhodnuti samozrejme vzdy provadi clovek - nyni ale v bezpeci za bojovou linii. Naproti tomu bezpilotni prostredek muze nepretrzite krouzit nad zajmovou oblasti a zasahnout na prani lidskeho operatora, ktery pracuje 'na smeny' - treba tak, ze provede mysi oznaceni cile a hellfire udela z vozu hromadku srotu (skutecny priklad nasazeni ozbrojeneho Predator-a).
Jenže
Petr Fojtík,2006-01-08 16:16:53
nesmíme zapomenout na to, že člověk je kreativní. Kdykoliv může objevit nějakou novou fintu kterou nemá stroj v "databázi" a ti co se na něj spoléhali můžou prohrát stejně rychle jako si mysleli že vyhrajou:)
Až budou války plně automatizované
edison,2006-01-08 12:28:14
mohlo by jich poněkud ubýt, neb se začne stávat, že řídicí systém slabší strany sám vyhlásí kapitulaci hned při analýze situace, pár ms po vyhlášení války:-)
Válka v počítači
Martin Šrubař,2006-01-08 14:08:31
To je velmi zajímavá myšlenka. Bylo by fajn hodit veškerá data o válčících stranách do počítače, který by rozhodnul, kdo vyhraje. Ušetřilo by to jistě mnoho životů. Připustíme-li, že tato simulace je možná a výsledek bude respektován, tak zůstane problém s tím, že protivníci nedodají zcela přesné údaje. Takže i potom, co by v simulaci někdo vyhrál, poražená strana by to asi stejně chtěla ověřit v praxi.
Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce