Božský odér: Antické sochy byly nejen nabarvené, ale také voněly  
Pokud se octnete na výstavě antických soch, je to obvykle přehlídka více či méně bělostných postav, vzdálených běžnému životu. Původně ale vypadaly úplně jinak. Obvykle hýřily barvami a připomínaly komiksovou verzi svého vzoru. A jak se zdá, antické sochy útočily na smysly i libou vůní. Dnešní muzea a galerie by se měly zamyslet.
Commodus převlečený za Herkula, cca 191 n.l. Kredit: Jofrey Rudel Marie-Lan Nguyen (Jastrow), Wikimedia Commons.
Commodus převlečený za Herkula, cca 191 n.l. Kredit: Jofrey Rudel Marie-Lan Nguyen (Jastrow), Wikimedia Commons.

Pokud dnes něco víme o antickém umění, pak to, že antické sochy, které vystavuje v muzeích v bělostné kráse, tak ve většině případů v době svého vzniku rozhodně nevypadaly.

 

Cecilie Brøns. Kredit: Ny Carlsberg Glyptotek.
Cecilie Brøns. Kredit: Ny Carlsberg Glyptotek.

Už před časem vyšlo najevo, že řecké a římské sochy byly často intenzivně nabarveny teplými, snad až vyloženě jásavými barvami.

 

Dodnes se na nich nacházejí stopy pigmentů. Podle nové studie dánské badatelky to ale nebylo všechno. Některé antické sochy byly také parfémovány.

 

Jak říká specialistka na antiku Cecilie Brønsová, dneska vnímáme antické sochy jako umělecká díla z mramoru nebo podobných materiálů. To ale vlastně nebyl původní účel těchto soch. Měly co nejvěrněji představovat skutečné, živoucí božstvo.

 

Brønsová, která je archeoložkou a kurátorkou muzea Ny Carlsberg Glyptotek v Kodani, financovaného pivovarem Carlsberg, k tomu dospěla analýzou římských textů, například Cicera, a také nápisů v řeckých chrámech.

 

Bysta Caliguly. Vlevo rekonstrukce původního vzhledu podle nalezených pigmentů. Kredit: Ny Carlsberg Glyptotek, København, Wikimedia Commons.
Bysta Caliguly. Vlevo rekonstrukce původního vzhledu podle nalezených pigmentů. Kredit: Ny Carlsberg Glyptotek, København, Wikimedia Commons.

Podle Brønsové jsou parfémy a vonné oleje často zmiňovány jako součást „dekorací,“ které se používali při výrobě soch, například náboženských nebo soch pro kulty.

 

Cicero v jednom ze svých projevů hovoří o rituálním ošetření sochy Artemidy, bohyně lovu, lesa a zvířat, které se odehrálo ve městě Segesta na Sicílii. Socha tam byla pomazána mastí a vonnými oleji.

 

Podle nápisů v chrámech na ostrově Délos v Egejském moři, kdysi významném centru náboženství a obchodu, byly některé ze soch udržovány potíráním parfémem s vůní růže. Brønsová to shrnuje s tím, že sochy v antice nebyly jenom barevným vizuálním zážitkem, ale také zážitkem olfaktorickým, tedy čichovým.

Třeba by takový antický trik pomohl naplnit muzea a galerie.

 

Video: Meet the Team: Cecilie Brøns

 

Literatura

Phys.org 14. 3. 2025.

Oxford Journal of Archaeology online 3. 3. 2025.

Datum: 18.03.2025
Tisk článku

Související články:

Anti-antiafrodisiakum     Autor: Josef Pazdera (12.07.2017)
Venus de Milo     Autor: Zdeněk Kratochvíl (01.07.2019)
Korai – sochy dívek z řecké archaické doby     Autor: Zdeněk Kratochvíl (09.10.2022)
Kúrové – sochy mladíků z řecké archaické doby     Autor: Zdeněk Kratochvíl (31.10.2022)
Kolosální kúrové     Autor: Zdeněk Kratochvíl (20.11.2022)
Ať voní jako stolistá růže     Autor: Dagmar Gregorová (09.05.2023)
Fascinující výzkum: Vůně ženských slz výrazně tlumí mužskou agresi     Autor: Stanislav Mihulka (22.12.2023)



Diskuze:

Pozdější sochy

Vojtěch Kocián,2025-03-18 13:55:48

Zajímalo by mě, jestli existuje souvislost mezi tím, že antické sochy časem přišly o svou barevnost a tím, že sochy vytvořené relativně nedávno (řekněme od renezance dodnes) jsou většinou nebarvené? Tedy ty z kamene nebo kovu. Dřevěné barvené jsou (asi i kvůli konzervaci materiálu) a tam spadá většina soch v kostelech. Je to kvůli tomu, že se pozdější umělci inspirovali antikou, aniž by věděli, že barva ze starých děl dávno oprýskala nebo šlo spíš o praktický přístup, který preferuje nižší náklady na údržbu nekolorovaných soch?

Odpovědět

posun v estetice i "významu"

Eva M,2025-03-18 11:58:23

černobílý a barevný film....

absence barev a vůní a zápachů (nepodceňovat) dodává dojmu z antiky jakousi čistotu, která v reálném antickém světě patrně neexistovala...

možná si ani neuvědomujeme, jak moc je výsledné vnímání posunuté

(zajímavé porovnání estetickopsychologického dojmu z muzejní instalace v předcházejícím článku - velmi pěkné, s tou bílou a fialovou - a ukázky kolorovaných soch - "císař jako živý" v tomto...)

Odpovědět




Pro přispívání do diskuze musíte být přihlášeni



Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz