James Bruton je ostře sledovaný sériový vynálezce šíleností, jak decentně upozorňuje Joe Salas na platformě New Atlas. Zároveň to ale jsou osvěžující technické nápady, které rozhodně stojí za pozornost. Nejnovějším Burtonovým počinem je bizarní samovyvažující elektrická „motorka“ (omnidirectional self-balancing electric bike), která se pohybuje všemi směry po dvou ďábelsky rudých koulích.
Konstrukce vozidla je posazená na těchto koulích. Každou z koulí pohánějí z vnější strany dva elektromotory, které komunikují s jednotkou Inertial Measurement Unit (IMU). Jednotka používá akcelerometry a gyroskopy k měření zrychlení, orientace a úhlové rychlosti vzhledem k povrchu. Na základě těchto údajů motory neustále „motorku“ vyvažují. Výsledkem je na pohled až magicky elegantní pohyb Brutonova vynálezu, který vyvolává nutkání si to taky vyzkoušet.
Všesměrová „motorka“ na koulích má ještě pátý elektromotor, který je umístěný vzadu a zajišťuje výhradně pohyb vpřed nebo vzad. Ovládání pozoruhodného stroje je, jak by se dalo čekat, velmi zajímavé, a také promyšlené. Otáčením pravé rukojeti se jede dopředu nebo dozadu, otáčením levé rukojeti vpravo nebo vlevo. Také lze ovlivnit, jak se stroj naklání či natáčí. Může se otáčet jako vznášedlo nebo jako běžný motocykl.
Pohon zajišťuje šest lithium polymerových baterií 6S. Pikantní je, jak upozorňuje Salas, že kdyby Brutonova technologie dokázala těžit statickou elektřinu, kterou generují zmíněné rudé koule, na nichž „motorka“ jezdí, zřejmě by už nebylo nutné dobíjet baterie ze sítě. Bruton je i zdatný programátor a vše potřebné si naprogramoval sám na Arduinu.
Součástky na tuhle věc asi jen tak neseženete. Většinu komponent si Bruton sám navrhl a vytiskl, zbývající, převážně kovové části podle Brutonova návrhu vyrobil někdo další. Bruton každopádně všechno zveřejnil. Každý, kdo by si chtěl „motorovou kouloběžku“ vyrobit, najde CAD designy a software na Brutonových XRobots na Githubu, stejně jako dokumentaci jeho dalších vynálezů. Směle do toho!
Video: I built an Omni-Directional Ball-Wheeled Bike
Literatura
Americký teenager navrhl kompaktní fúzní reaktor
Autor: Stanislav Mihulka (03.03.2013)
Thermonator je inteligentní robotický pes s plamenometem
Autor: Stanislav Mihulka (29.06.2023)
Fyzici, geometři a geologové doby kamenné
Autor: Jaroslav Petr (01.09.2024)
Barva kůže? A co takhle „průhledná“?
Autor: Jaroslav Petr (06.09.2024)
Čínský Rotunbot je dystopická obojživelná a vyzbrojená policejní koule
Autor: Stanislav Mihulka (18.12.2024)
Diskuze:
Jakub Fiala,2025-01-28 11:31:59
Osle, osle. Perpetum mobile prvniho radu. Cekal bych od redakce lepsi praci.
"Pikantní je, jak upozorňuje Salas, že kdyby Brutonova technologie dokázala těžit statickou elektřinu, kterou generují zmíněné rudé koule, na nichž „motorka“ jezdí, zřejmě by už nebylo nutné dobíjet baterie ze sítě. "
Re:
Miroslav Zvolský,2025-01-30 09:06:13
No jo, chybí základy fyziky ze základní školy. Doufám, že to pak aspoň někdo humanitně vzdělaný - u nich jsme na to dávno zvyklí - a ne třeba absolvent FITu, kteří po oddělení od Elektrofakulty jsou nejspíš podobných výplodů taky schopni.
Re: Re:
F M,2025-01-31 11:32:45
To je převzato z originálu. Pana Mihulku bych podezříval spíš z toho, že to tam nechal kvůli možné diskusi.
Takovy joke (zde u tohoto tématu), univerzálně snad i trošku k zamyšlení. Systém kdy se získá víc energie než se při používání vloží není univerzálně nemožný z jedné strany kamna, reaktor z jiné třeba tepelné čerpadlo. Kde však zde brát tu energii navíc? Z degradace koulí, hnacích koleček, nebo podložky? Když už jsme u těch technických výmyslů já bych dal pod podložku vynutí a čerpal energii indukcí, to by se mohlo vynechat i to slovíčko "možná".
řidítka
František F,2025-01-28 08:46:35
"otáčením levé rukojeti vpravo nebo vlevo" - promyšlením klasických řidítek by ovládání směru bylo intuitivní.
Zda brzdění je spolehlivé...
Re: řidítka
D@1imi1 Hrušk@,2025-01-28 09:43:11
Myslím, že by to naopak intuitivní nebylo, protože tělo je naučené pomocí řídítek jak zatáčet, tak udržovat rovnováhu. Vliv otáčení řídítky na rovnováhu u normální motorky či kola je silně zarytý v reflexech. Tím, že tady jsou řídítka pevná, se jich pouze drží jako pevného madla, nechá elektroniku, aby se starala o rovnováhu a neplete se jí do toho otáčením řídítek.
K tématu: tento člověk si zpřevodoval řídítka jízdního kola tak, aby zatáčela opačně. Trvalo mu 8 měsíců tréninku, než na něm byl schopný v kuse ujet PÁR METRŮ. A když se na tom kole s obráceným zatáčením naučil jezdit, zjistil, že není schopen ujet ani pár metrů na normálním kole a chvíli mu trvalo, než se to znova naučil. Takhle silně má člověk ty rovnovážné reflexy zaryté a každá změna je potom problém.
https://www.youtube.com/watch?v=MFzDaBzBlL0
Re: Re: řidítka
F M,2025-01-29 01:16:15
Taky jsem na to sedl a rychle sesedl. Ale mladí (+- mladší-starší žáci/kyně) se s tím relativně popasovali. Ten kdo s tím a dalšími podivnými vehykly na závody dorazil to zvládal na tomto i normálním vcelku v pohodě, i na kole s pákou řízeným výkyvným zadkem, kole v obruči určeném ke kotoulení (vepředu navařená 2x V brzda) a dalších. Tedy ne že by šlo o kdoví jakou zručnost, ale kroužit plyně po rovném poloprázdném parkovišti mu šlo pěkně. I těm mladým i když tam už nějaké to cukání a vyvažování bylo.
Re: Re: Re: řidítka
D@1imi1 Hrušk@,2025-01-29 01:44:13
Čím mladší, tím lepší. V tom videu nechal totéž učit svého malého syna, který na normálním kole uměl jezdit sotva 3 roky. Prvních výsledků na tom reverzním kole dosáhnul už za 2 týdny.
Jinak když s tím jezdil po školách, naprosto žádný student nebyl schopen ujet ani těch pár metrů. Většinou se chytali země dřív než po metru (za ujetí 3 metrů nabízel 200 dolarů).
Re: Re: řidítka
Jarda Ticháček,2025-01-29 19:07:59
Ono s tou intuicí je to trochu složitější. Já osobně bych přísahal na to, že řidítka nepotřebuji k udržení rovnováhy. Tu mám mít vyřesenu zcela jinak, něčím co jsem se naučil mnohem dříve, nežli jsem uměl stát na jednom místě. Každé dítě umí dříve chodit, nežli se postavit bez opory. Jezdím autem, na motorce, na kole, na kanoi, kajaku i raftu, na windsurfu i na surfu, na padleboardu. A na lyžích a snowboardu. Vše vychází z chůze a pohodlí. Video, které jste ukázal neukázalo, jak to může být těžké a neintuitivní. Bylo ukázkou toho, jak nešikovni jsou lidé. Popravdě řečeno, každý cyklista a motorkář, který umí driftovat by s něčím takovým neměl problém. A s těmi, kteří to neumí mám každou zimu problémy já. Musím někomu, kdo jezdí na kole, nebo motorce pracně vysvětlovat, že řidítka se otáčejí na druhou stranu.
To co jste ukázal je výborné kolo pro zkušeného lyžaře.
Jen s velkou výhradou. Ten převodový poměr je dost extrémní. Vypadá to 1:1 a to už je fakt hodně extrémní lyžování. To už musí být fofr. Ale 1:3, nebo 1:4 je něco, co by měl zvládnout úplně každý, kdo umí uvolněně a přirozeně lyžovat.
Re: Re: Re: řidítka
D@1imi1 Hrušk@,2025-01-29 21:46:02
1. Argumentujete svými doměnkami. Znáte konkrétní příklad člověka, který to reverzní zatáčení zkusil a hned mu to šlo? Autor videa s tím kolem navštěvoval školy a nenašel nikoho, kdo by na něm dokázal ujet pár metrů v kuse. Dokonce za to nabízel 200 dolarů. Nemám důvod věřit Vaší dedukci víc než jeho praktickým testům.
2. I kdybyste našel jednoho člověka ze sta, který by to reverzní řízení zvládal bez tréninku, nevyvrací to, že je těžce kontraintuitivní, protože 99% lidí s tím má velký problém. Ale máte pravdu, že lidé jsou nešikovní. Na planetě Kryptonu, odkud pochází Superman, by to zvládal každý :-)
Re: Re: Re: Re: řidítka
Miroslav Zvolský,2025-01-30 09:22:21
Ano, jen domněnky. Ať si dotyčný zkusí prohodit ty ruce na kole. Aspoň si nabije hubu a bude víc přemýšlet, co říká nebo píše, lyžař.
No práve..
Jaroslav Knebl,2025-02-01 09:10:25
..prečo teda niekto neskúsil tie 3m ujsť s prehodenými rukami? By sa to s prehodeným riadením mohlo vykompenzovať. Či to už nesmeli?
Re: No práve..
Igor Druhý,2025-02-01 09:54:18
Tými "prehodenými rukami" myslíte to, že riadite "normálny" bicykel so skríženými rukami teda pravá ruka na ľavej strane riadidiel a ľavá ruka napravo?
No ale to je úplne zjednodušená úloha od tej, že treba celými riadidlami otáčať opačne!
Napadlo mi, že s tým testovacím bicyklom by sa dalo vybabrať, ak by sa vodič vôbec nechytil riadidiel.
No bez riadidiel je náročné sa rozbehnúť zo stoja.
Ak už bicykel ide, tak to dokáže veľa cyklistov.
Re: No práve..
D@1imi1 Hrušk@,2025-02-01 09:58:02
Tady je každý druhý chytrý jak rádio a přitom se na to 8 minutové video ani nepodíval ;) Ano, přehození rukou také někteří zkoušeli, nepomohlo jim to.
Podle mého názoru by jedině pomohlo, kdyby někdo měl na kole takovou obratnost, že dokáže prakticky stát na místě zcela bez držení a jednoduše by se těch řídítek nedržel. Pak by ho tak obrácená zpětná vazba nemohla rozhodit (leda vizuálně).
Re: Re: No práve..
Igor Druhý,2025-02-01 10:18:24
Je úplne mýlna domnienka, že opačné položenie rúk na riadidlá na normálnom bicykli je rovnako náročné ako to, že treba celé riadidlá točiť naopak.
Vytrénované reflexy evidujú na ktorú stranu riadidlami točíme, nie to, kde máme ktorú ruku položenú.
Aj pri šoférovaní auta môže byť niekedy niektorá ruka "opačne", no šofér kvôli tomu nemá pocit, že by zrazu točil volantom opačne než naozaj.
Tak neviem, či pri tom rátaní rádií som na párnom či nepárnom mieste..
Jaroslav Knebl,2025-02-02 09:53:23
@pán Hrušk@: ..ale trafili Ste, video som kukol až teraz. Keby to tak nebolo, pýtal by som sa trochu inak. Reagoval som až na komentár pána Zvolského, keď mi to už fakt nedalo. Predošlé príspevky som zbežne čítal v iný deň, tak som zabudol, že Ste behom diskusie uviedli link na zdroj, pardon. Každopádne pokiaľ Ste mali na mysli prehodenie rúk naznačené pánom Destinom okolo 2:00, a následnú pársekundovú ukážku jedného nešťastníka, tak zhliadnutie mi moje otázky nezodpovedalo. Nie je prehodenie rúk ako prehodenie rúk, mal som na mysli iné (viďte štvrtý odstavec). A keďže som video nekukol vopred, nenapadlo ma bližšie to popísať, pretože ma vôbec nenapadlo robiť to ako v tom videu:))
Inak mierne off-topic, ale s tými 8 mesiacmi zveličujete, sám Destin v popise k videu upresňuje, že sa nijako zvlášť nesnažil, a že kopa ľudí to zvládla výrazne pod 24h.
@pán Druhý: Áno, mal som na mysli zrecyklovanie mozgového algoritmu pre "normálny" bicykel, ale nie len proste položiť ruky na opačné riadidlo. A áno, tiež myslím, že to je úplne iný algoritmus ako točenie riadidlami naopak. Vodičák síce nemám, a jazdil som volantom max na poli na traktore, ale k overeniu, že to tak je, nepotrebujem ani bicykel: Stačí mi zdvihnúť ruky pred seba a predstaviť si riadidlá a koleso bicykla. Okamžite vidím, že bez ohľadu na to, či ruky skrížim alebo nie, točím virtuálnym kolesom na očakávanú stranu.
Takže také skríženie rúk je úplne zbytočné, a je vtipné, že to ľudia skúšali takto. Myslím, že celkom známy čiastočný model ľudskej mysle (zas tá "The thousand brains", v nej to napr. uvádzajú) to celkom pekne vysvetľuje: Akokoľvek si to kto nepripúšťa, mozog je sieť neurónov uväznených v lebke. "Realita" vnímaná ako okolie, je virtuálne modelovaná vnútri, aj keď sa s realitou zhoduje, možno, ehm. Pričom model priestoru je zvyčajne ozaj modelovaný neurónmi priestorovo (pekný príklad bol, keď nechali AI hrať strieľačku, a po natrénovaní pozorovali v neurónke simulovaný 3D+ model dráhy "letiaceho projektilu"). To vie pekne vysvetliť rôzne bugy vo vnímaní reality, ako halucinácie neexistujúcich osôb alebo predmetov, alebo keď niekedy počujete niečo iné, než niekto povedal, a každý tvrdohlavo trvá na svojej "realite". Jednoducho je teoreticky nemožné na 100% dokázať, či vnímaná "realita" je realita, alebo či len ležíme v nejakých vyživovacích roztokoch, s mozgom zásobovaným falošnými stimulmi. Teda aspoň do momentu nejakého bugu, v popkultúre poznáme príklady tejto filozofie. Pán Páleš na to pred rokmi v ezorelácii mal jeden pekný príklad, ako u ľudí s mechanicky oddelenými hemisférami jedna až fanaticky odmietala ako "realitu" to, čo bolo videné okom a napísané rukou druhej hemisféry.
No a riadidlá sú zrejme len ďalší 3D+ model v našej mysli, takže je jedno, ako ich uchopíme, mozog proste prevedie našu manipuláciu s virtuálnymi riadidlami pomocou driverov pre ruky na tie správne sťahy svalov, a reálne riadidlá náležite otočí rovnako. Takto ho neodžubete.
Tak v prvom rade, aj keď som ten bicykel bláznov nikdy neskúsil, o náročnosti úlohy nepochybujem — zvyknem sa holiť skrz 1–3 zrkadlá. Trochu paradoxne tam sme zvyklí na nepárny počet odrazov, a teda prehodené strany. Ale iné pohyby ako tie rovnobežné so všetkými použitými zrkadlami, sú pri 2n zrkadlách fuška. Čo ma to ale naučilo, je, že úlohu výrazne uľahčuje, kam pozične vhodne umiestnim svoje vedomie. Inak povedané, či holím toho chlápka v zrkadle, alebo seba. Ani potom holenie nie je brnkačka, ale výrazne ľahšie áno.
Čas na rádio podcast, aplikované na náš bicykel: Mal som na mysli skrížiť ruky napevno napriahnuté a použiť ich ako prevodovku, čisto mechanicky, žiadne zmeny s nimi. Tzn. mohli by Ste trebárs priviazať napevno k obom rukám kus dreva, (= žiadne ohýbanie v lakťoch), a ruky priviazať k opačným riadidlám (= len pevný otočný úchyt, zápästia voľne ohybné). Inak žiadne premýšľanie o rukách ani riadidlách.
Ideálne by bolo uchopiť riadidlá na šírku ramien a v ich rovine, čo ten škaredý bicykel asi neumožňuje. Keď totiž dáte 4 body (2 dlane, 2 ramená) do jednej roviny, pričom uhlopriečky (napriahnuté ruky) aj 2 protiľahlé strany (riadidlá a plecia) majú po dvoch rovnakú dĺžku, tak výsledný štvoruholník si za každých okolností drží tvar rovnoramenného lichobežníka (dokázateľné cez SSS a nejaké uhly). Samozrejme v reáli: 1) jedna ruka musí ísť trochu popod druhú; 2) riadidlá sa otáčajú v rovine skôr smerom k pásu; 3) a sú od seba výrazne ďalej než ramená. Ale tak plus-mínus taká konštrukcia umožňuje čisto mechanicky zrkadlovo opačne otáčať ramenami presne naopak ako riadidlami, tzn. že v prípade toho bláznivého bicykla súhlasne s predným kolesom. No a tam by som aplikoval ten model mysle zmienený predtým, a stotožnil ramená s tými virtuálnymi riadidlami kolesa z modelu mozgu. Žiadne dynamické myšlienky o rukách, tie iba staticky vystreté v lakti, dlane zovreté. Pokiaľ by som iba točil trupom a predstavoval si ho ako virtuálne riadidlá kolesa, tak by som vlastne mohol zrecyklovať celý existujúci softvér normálneho bicyklovania. Alebo ak by sme chceli ísť do extrému, pre pochopenie myšlienky si predstavte ruky spustené k telu, a miesto nich pod každým ramenom upevnenú pevnú žrď druhým koncom krížom priviazanú k opačnému držadlu. Také tyče by Ste zaručene nemohli vedome ovplyvniť, museli by Ste teda krúžiť trupom a sledovať koleso. Takže ruky iba pasívne použiť ako tyče prevodovky.
Stručne: Proste iba "vedomie" kormidlovania umiestniť do ramien pevne napriahnutých rúk miesto dlaní. A to nikto v tom videu neskúsil. Čo som si to sám skúsil virtuálne s rukami vystretými pred seba, tak naozaj som točil do opačnej strany. Bláznivý bicykel síce nemám, ale toto by som si ľahko mohol otestovať aj na normálnom.. ak by to fungovalo, tak sa totiž musím okamžite zrúbať.
Re: Tak neviem, či pri tom rátaní rádií som na párnom či nepárnom mieste..
D@1imi1 Hrušk@,2025-02-02 10:59:34
No cvičil to 5 minut denně 8 měsíců. Ale nejzajímavější mi na tom přijde, že když už to uměl a sedl na normální kolo, trvalo mu asi 20 minut, než se na něm znova naučil udržet rovnováhu.
No je tam sice krátký záběr na zkřížené ruce, ale u toho záběru říká, že si někteří lidé mysleli, že když zkusí nějaký trik, tak jim to půjde, ale nešlo. Předpokládám, že triků zkoušeli víc.
Každopádně hlavní pointa mého prvního příspěvku byla, že otáčení řídítky má člověk přímo spojené jak s řízením, tak s udržováním rovnováhy. Takže z hlediska intuitivnosti je možná lepší, když je to ovládání "koulové motorky" úplně jiné než napůl jiné.
OT: K nadpisům příspěvků - když se v nadpisu mnohokrát opakuje: 'Re:', možná to působí jako balast, ale dá se podle toho spolehlivě orientovat, který příspěvek je pod co připojený. Když ty 'Re:' smažete, už to nejde ;-)
Re: Re: Ok, už tie 'Re' budem nechávať :p
Jaroslav Knebl,2025-02-03 09:08:10
@Hrušk@: Áno, dočasné odučenie normálneho bicyklovania bolo zaujímavé i trochu očakávané. Mozog asi už existujúce konektómy radšej "zrecykluje" pre invertované riadenie. Ľudia v komentároch písali, že striedaním oboch typov bicyklov sa tých 20min skracuje, nakoniec vedeli prepnúť behom 1s.
Podľa Destina skúšali viac trikov, ale asi to nebolo iba kríženie rúk — niekto v komentároch IIRC uviedol i chytenie riadidiel v jedinom mieste oboma rukami, a postupné presúvanie druhej ruky inam. Takže mi prišlo podozrivé, že jediné 2 jeho príklady kríženia rúk (naznačené jedným jeho gestom, a jedným pokusom) bola identická technika. Navyše najhoršia, teda Destin vlastne vybral pre seba najlepšie vyznievajúci príklad. Čo je argumentačne samozrejme v poriadku, ale najmenej objektívny prístup. Sebakriticky by naopak bolo vhodnejšie uviesť najúspešnejšiu techniku.
Inak Ste IIRC už videá pána Destina linkovali, a asi obecne stoja za kuknutie = sú dosť zaujímavé. Jeho zhrnutie a lá "Vedomosť neznamená pochopenie." bolo tiež veľmi pekné.
S hlavnou pointou o rovnováhe súhlasím. Samému by sa mi na guľobežke asi najviac páčil joystick ako v helikoptére. Možno niečo symetrické pre ľavákov aj pravákov, uprostred riadidiel na intuitívny pohyb ↔ a ↕. Nečakám závodnícku guľobežku, takže jediná ruka na riadidlách na udržanie rovnováhy by mohla stačiť. No a ak by zostávalo hlavne iba otáčanie/"diferenciál", tak práve kvôli stabilite jedinej ruky by možno pasovalo robiť aj to rotáciou rúčky joysticku. Teda aspoň mne by také ovládanie prišlo najintuitívnejšie, tzn. riadidlá by zostali nepohyblivé hlavne na úchop a rovnováhu (plus nejaké tie "udělátka", a dajme tomu záložné ovládanie pre prípad poruchy, resp. na výber).
Na invertovanom bicykli ako príklade mi najskôr čosi smrdelo, lebo po asfaltke Destin tak zúrivo šibrinkoval riadidlami, ako ani ja nie, keď sa na bicykli snažím nehybne stáť na mieste. Tak som mal podozrenie, že keď horná a dolná polovica riadidiel rotujú naopak, že výsledný moment otáčania je výrazne iný oproti normálnemu bicyklu, nie iba invertovaný. A že to má možno vplyv na stabilitu, zvlášť keď zdvojené osi rotácie sú mierne posunuté. Alebo že možno bolo ozubenie mierne rozviklané. Drobnosti, ale v prípade podvedomých reflexov by IMO mohli mať veľký dopad. Každopádne ku koncu videa predviedli so synom hladkú jazdu po javisku, takže asfaltka zrejme bola len menej natrénovaná.
@F M: Ja sa tu snažím uliať lacných 200$ na javisku, a niekto do toho rovno naostro v 15km/h (i keď teda bez invertu) :D Dlhodobé používanie nebol zámer, to by asi bolo ako škrabať ucho ponad hlavu :p
Tá páka ma zaskočila — nečakal by som taký odpor, bez skúsenosti neviem. Ale IMHO či to skôr nebude záležitosť tréningu svalových partií, napr. nemám problém robiť zdvihy bicepsom, ale pripažením ani náhodou. Pre bežného športovca oboje nie je problém. Možno by teda takú techniku jazdenia šlo využívať na posilnenie určitých svalov, ako Ste na tom so sixpackmi/sixšpekmi? :D
Na javisku by zmena vzdialenosti úchopu mala fungovať fakt ako prevodovka, od kladného pomeru prevodu pri neskrížených rukách, až do záporného pri skrížených. Tzn. s posilnením páky / momentu hybnosti za cenu pomalšieho otáčania, a naopak. Naostro Ste zrejme potreboval ruky presne na brzde/prevodovke.
Obmedzenia na trup som tipoval ako hlavný možný problém, vďaka za info. Niekedy vyskúšam, takto si všetky problémy neviem dobre predstaviť, zvlášť tie s pákou :/ Inak osobne mám ruky dlhé ako "orangutan", tak neviem :D
Re: Re: Re: Ok, už tie 'Re' budem nechávať :p
D@1imi1 Hrušk@,2025-02-03 10:46:23
No vidíte, já jsem si sice nevšiml, že by těmi řídítky kvedlal nějak podezřele, ale naopak mi celou dobu vrtalo hlavou, jak je ten převod udělaný, aby měl nulovou vůli a zároveň se mohl volně otáčet. Při ruční výrobě mi to přijde jako nadlidský úkol. Bylo mi jasné, že i malá vůle by na kole byla hodně otravná. Když má automobil vůli v řízení, je pořád schopný jet rovně díky geometrii přední nápravy. Ale jízdní kolo by mělo tendenci stále mírně zatáčet buď na jednu nebo na druhou stranu. Čili je možné, že ten převod nějakou vůli měl a pak by to vysvětlovalo Vaši o moji nejasnost ;-)
S joystickem souhlas.
Re: Tak neviem, či pri tom rátaní rádií som na párnom či nepárnom mieste..
F M,2025-02-02 23:24:57
Ten trik na ošizení mozku se mi zdá funkční, měl jsem k němu připomínky, ale neodolal jsem a vyzkoušel tedy bez křížení na normálním horském kole zatáčení tím otáčením v pase. Nejde to, příliš velká páka. K obecným problémům s těžištěm a přenesením váhy kvůli zablokování těla od krku pod hrudník, se i v případě teoretického většího záběru síla přenáší přes sedátko a naklání sedlo do strany (lze vyzkoušet vsedě na židli) a tam je jakékoli i drobné vychýlení třeba kompenzovat prací celého těla. Tedy ta úvaha je v té části s obrazem správná a děkuji za příspěvek zase jsem se něco dozvěděl, ale na kole nevyužitelná:-(
To kolo ve videu od pana Hrušky má tedy jiné řízení, kde by ta páka nebyla tak velká, dalo by se jet pomaleji (já to zkoušel cca 15+) nečekám však, že by to pomohlo, s tím zkřížením by té síly v pase zase bylo potřeba víc.
Tedy z jiné strany, ono by to zřejmě opravdu pomohlo (všude), ale tím že by to zablokovalo řízení takže by člověk alespoň nezahýbal na špatnou stranu a zřejmě by šlo opatrně zatáčet náklonem.
Re: Re: Tak mi to nedalo pokoj..
Jaroslav Knebl,2025-02-07 00:03:06
.. a skúsil som si zatiaľ aspoň teoreticky odvodiť tú priveľkú páku. Keď nič iné, vyšlo mi, že nám chýba veľmi dôležitý maximálny uhol ρ otočenia trupu z Vášho pokusu. Pretože pre ρ → 90° potrebná veľkosť sily vyvíjanej trupom skutočne → ∞, lenže taktiež s kolesom otočeným o 90° sa reálne ani nejazdí. Konkrétne:
Pre natočenie ramien o vodorovný uhol ρ (od východzej zvislej roviny približnej symetrie bicykla) mi bez prekríženia rúk (tzn. zidealizovane ±rovnobežník) vyšiel faktor prevodu momentu sily z trupu na riadidlá sin²ρ. Pri prekrížených rukách (tzn. zidealizovane ±ten rovnoramenný lichobežník), dĺžke rúk r a šírke ramien/riadidiel R zas vyšiel ten istý faktor ako [1-(R/r)²]sin²ρ (z 2 sínusových a Ptolemaiovej vety to hneď vypadne).
Skúška správnosti: Pre r → ∞ rúk pána Dlhého sa situácia prekrížených rúk limitne blíži tej bez prekrížených. Pre r → R efektivita pri prekrížených rukách obecne → 0. Malo by sedieť.
Takže máte pravdu, že skríženie rúk by malo znížiť efektivitu prenosu momentu sily na koleso. Konkrétne násobne faktorom 1-(R/r)², čo napr. u mňa s rukami dlhými ~2R by malo dávať pokles efektivity násobne asi o štvrtinu. Celkovo ale pre zatáčanie do ±30°, ktoré by IMO malo stačiť pre predvedenie priamej jazdy Destinovi, by to stále dávalo efektivitu nad 50% prenosu momentu sily na predné koleso (so skríženými rukami). To mi nepríde ako až tak šialená páka, keďže predné koleso horského bicykla by nemalo mať nejaký extra veľký moment zotrvačnosti. Akúkoľvek horšiu pozorovanú empirickú efektivitu oproti teoretickému modelu pripisujem na vrub prítomnej temnej energii :D
S problémami s ťažiskom, prenesením váhy a zablokovaním riadenia čiastočne súhlasím, ale ako vravíte, nakláňanie trupu by malo stále pomôcť. Myslím, že pri náklone trupu o vodorovný uhol α od osi riadiel by to pri prekrížených rukách malo ako vedľajší efekt spôsobiť vychýlenie kolesa o 2α na nesprávnu destabilizujúcu stranu. Takže pri prekrížených rukách by bolo treba sa viac nakloniť, alebo to kompenzovať otáčaním riadidiel. Ktoré našťastie by sa točili súhlasne s ramenami.
Vo výsledku proste bez praktického odskúšania neviem, ale jednoduché podídenie pár metrov rovno na pódiu by IMO malo byť ok. O balanse je to tak či tak, akurát tou fintou by to nebolo kontraintuitívne.
Pokiaľ by som sa miesto toho chystal na invertovanom bicykli absolvovať Tour de France, tak pochopiteľne na niekoľkodňovú jazdu nemá zmysel krížiť ruky, a radšej je lepšie investovať pár hodín do naučenia sa ovládať nenormálny bicykel normálne ;)
Re: Re: řidítka
Miroslav Zvolský,2025-01-30 09:14:00
Každý se může naučit jezdit na kole s prohozenýma rukama. Učení trvá asi 1 hodinu, rozhodně ne 8 měsíců. Ale ihned rozhodně neuspěje nikdo. Je fakt, že na tom je trik - musíte řídit jednou rukou, druhou ruku k ní přiložit, a postupně ji předávat zodpovědnost. Tady by naopak zase mohl hned napoprvé uspět ten, kdo by si pod prohodil ruce.
Re: Re: Re: řidítka
Miroslav Zvolský,2025-01-30 09:16:17
ji=jí, pod prohodil=prohodil; proč to sakra nelze opravit? a proč to pro psaní na mobilu není vidět, co píšete?
Re: Re: Re: řidítka
F M,2025-01-31 12:09:55
On je také rozdíl jízda a jízda. Opatrné popojíždění po prázdném prostoru je myslím zvládnutelné, právě kvůli možnosti využití nějakého triku kdy se to dá obejít relativně rychle, ale ne hned. Další věc je opravdová jízda s přenášením váhy, třeba rychlejší otočka s větším náklonem, jízda vyšší rychlostí, nebo intenzivnější brzdění spolu se změnou směru, natož jízda v provozu nebo terénu.
V praxi, i když to není úplně srovnatelné, nějakou dobu trvá zvládnutí upínacích bot. Třeba u toho asi nejjednoduššího rozšířeného systému SPD je vcelku normální, že se člověk ze začátku (týdny) párkrát převrátí, protože se mu nohu nepodaří vytáhnout a někdo to ani nezvládne/vzdá.
Problém, i u těch otočených řidítek, není jen v těch rukách, o ně se při normální jízdě (kromě nějaké exhibice úplně bez držení, nebo s držením řidítek jen tak na oko ad ty triky) opírá celé tělo a leží na nich část váhy. A tady by myslím ta aktivní řidítka u koulí narazila, minimálně by to dělalo problém se zpětnou vazbou a to dovažovaní v reálném čase (spíš by se muselo predikovat) by bylo tak pro AI, ne pro Arduino. Proto bych tipl ta fixní řidítka.
sneh
Martin Smatana,2025-01-27 21:39:19
Neviem si predstaviť lepšie vozidlo na jazdu po snehu alebo po zľadovatenej ceste :D A na svahu nebude potrebovať ani elektromotory, postačí gravitačný pohon, aj keď v takom prípade už nebude "omni-directional".
Re: sneh
D@1imi1 Hrušk@,2025-01-27 22:08:20
Žádná motorka není dobré vozidlo na sníh nebo zledovatělou cestu ;)
A tohle je samozřejmě jen technologická hračka pro zábavu, ne pro praktické použití.
Re: Re: sneh
Igor Druhý,2025-01-28 04:42:06
A táto, s hladkými guľami, namiesto pneumatík s dezénom, je nevhodná ešte viac.
Martin Smatana si asi myslí, že dezén je len na parádu.
Na jazdu po snehu sa už oddávna používajú pásové vozidlá.
Re: Re: Re: Re: sneh
D@1imi1 Hrušk@,2025-01-28 08:52:59
Řekl bych, že to určitě myslel ironicky. Ale hlavně oni i normální motorkáři na zimu motorku zazimují nebo jezdí jen při dobrém počasí. Na namrzlé silnici by s motorkou jezdil jen úplný šílenec.
Re: Re: Re: Re: Re: sneh
Martin Smatana,2025-01-28 19:14:33
Presne tak, bolo to myslené na 100% ironicky.
Pokiaľ ide o jazdu na jednostopom vozidle po snehu a ľade, po tom, ako som sa pred nejakými 20 rokmi šmýkal na zadku 10 metrov, lebo sa mi nepodarilo prejsť z jednej vyjazdenej koľaje na ceste do druhej, už cez zimu na bicykli nejazdím, iba ak sú suché cesty. Našťastie to bolo bez úrazu a bez materiálnej škody.
Len pripomeniem, že sú aj motorky s ježatými kolesami, určené na jazdu priamo na ľadovej dráhe. Ale to nie sú štandardné vozidlá, samozrejme.
Vytvoriť vozidlo s guľami ježatými ako koronavírus miesto gulí s hladkým povrchom by asi bolo problematické kvôli pohonu.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: sneh
F M,2025-01-29 02:17:39
S obratností to jde. Osobně jsem jezdil i s klasickými koly (i na kolo jsou hřeby a pásy) po ledě do/z kopců do cca 10%, ale radši v lese na silnici bych na náledí nevlezl (spíš kvůli autům). Pravda je, že je třeba (ten les) využít i příkopy (k přibrzdění) když dojdou "bodličky z modřínu". Paradoxně jsem ve sněhu na místních okreskách byl schopný jezdit i když si řidiči netroufli, na "normálním sněhu" když nebyla totální kalamita jsem se samozřejmě autům zbytečně na silnici nemotal, ale v těch několika málo situacích kdy to auta nemohla reálně zvládnou (sněhová bouře, neposypaná sklínka, těch pár co jsem potkal bylo v příkopě) jsem si to užil. Legrace byla když jsem ledovými koryty předjížděl sjezd milionových hamrů které měly řetězy, tedy předjížděl jsem je trávou vedle lesní cesty po které jsme jeli, korytem z kopce jsem jim potom ujížděl.
Každopádně je potřeba mít absolutně zvládnutý smyk a být v tom smyku (ideálně obou kol) schopen jet tam kam je třeba, nejlépe i s nějakou trakcí, smyku a trakcí ve sněhu/břečce. Na ledu se dá (bez záběru pneumatik) využít jen setrvačnost (mít do daného úseku správný směr) a hlavně nebýt ve smyku a využít opravdu každé bodličky, zrníčka písku, kamínku jak k té trakcí tak ke změně směru. Jenže to chce kromě dobrých reflexů i velmi velkou pohyblivost (opravdu oboje), takže teď už mám s ledem ve velkém smůlu max tak nějakou kaluž nebo krátký úsek, tedy sníh v lese ještě dám i když se nesmí moc bořit, to už zase nestíhá fyzička a určitě už to nepustím z kopce ke 40km/h teď už i pod 30 cvakám kari sítě :-( A chce to levné kolo, nebo velmi nadprůměrné příjmy, protože narozdíl od ledu ve sněhu komponenty hoří, zvlášť když je třeba projet úsekem se solí.
Omluva za odklon od tématu, snad to někoho pobaví.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: sneh
Jarda Ticháček,2025-01-29 18:10:33
Jezdí se ledová plochá dráha.
A ti chlapi to zvládají na kluzišti.
Pravdou je, že na to mají pneumatiky s hroty, které málokdo bere v úvahu. On je totiž málokdo pamatuje. Ale já jsem z hor a vím, že když jsem byl malým klukem, tak si takové a dědové přezouvali na zimu auta. Ale ne na zimní gumy, ale na gumy s hřebíky. A také pamatuji, jak jim bylo líto, že se to náhle nesmělo.
Ale ty gumy stále existují, lze je sehnat, jen se přesunuly z běžného sortimentu do kategorie luxusního zboží. Protože se s nimi nesmí do provozu na komunikacích. Ale stále na ně občas narazím. Má to pár lidí na autech, které používají výhradně v horách, a kterým došlo, že i za ty peníze je to stále mnohem levnější, nežli si své horské auto stavět na pásy. A jezdí nám na tom pár kluků, kteří nepotřebují skútr ani čtyřkolku, takže jim i v zimě na horách stačí mašina.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: sneh
Martin Novák2,2025-01-30 09:11:33
Gumy s hřeby se normálně používají v severských státech. U nás při současných mírných zimách by vám byly k ničemu.
Jezdil jsem s motorkou na ledu, kdysi...
Jde to, ale kolo je lepší, když se v zatáčce odrážíte nohou abyste nespadl je váha motorky problém...
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: sneh
F M,2025-01-31 12:18:20
To je velká výhoda kola, navíc v podstatě v těch rozumných rychlostech ani nevadí když skončíte v příkopě (les). Ale to samozřejmě nepatří do silničního provozu a neplatí pro vyšší rychlosti. Tedy jinak nepatří, ale dostkrát jsem tím příkopem kvůli autům (většinou předjížděla v protisměru) jel.
Libor Zak,2025-01-27 07:48:29
Může prosím někdo s adminů smazat ty výlevy bytosti, která zjevně přehnala sebeintoxikaci?
Jinak vynález to úplně není, funkční prototypy jsem viděl v mnoha provedeních už mockrát. Koncept se nikdy neujal nejen z prostorových důvodů, ale i proto, že se hodí jen narovné plochy a relaxační účely, při nadskočení nebo převržení, mají koule tendenci vozidlo bez rozloučení opouštět.
Re:
Matěj Jánský,2025-01-27 08:40:19
Nechte ho žít, tenhle je neškodnej, dostal se prostě do stavu kdy v režimu 24/7/365 cítí štěstí
Re: Re:
Zdeno Janeček,2025-01-28 09:11:11
vsak aj cesta je cielom, niekto prosto rád bádá a zkúša a hotové veci ho nebavia.
Však aj koleso musel niekto vynalezt. A bol to genius.
To som čítal
Jaroslav Knebl,2025-02-02 10:59:24
@výlevy: Vymazaný pán sa myslím snažil zdeliť nejaké posolstvo, ale všetky súvislosti som nepochytil :p Dopamínová pavučinka, to poznám, všade vidieť tajomné súvislosti.
Celkom ma zaujali jeho dnešné démonické sny pod iným článkom, ale žiaľ bez bližších detailov som nič nespoznal. A to som si vravel, že ja mávam hnusné sny.. Osobne som ich mával občas behom psychóz, začínajúc tou prvou pred ~15 rokmi, ale odkedy som si so svojimi vnútornými démonmi po poslednej psychóze zabojoval, snívajú sa mi už skôr len ježibaby premieňajúce ľudí na žaby a krajiny so zmrzlým časom, v ktorých ľudia kamenejú na stromy, a tak :D
A ako to, že v jeho zozname antikristov SK stále nie som? Človek sa tu snaží konce sveta a žiaden kredit:(( No nič, možno na tieto Vianoce sa konečne zadarí, pani Rei s kartami vravela, že tieto 2 roky budú kritické.. Neviem, ako vedela, že mi zostáva už len 25.12.2025 a 26.12.2026 na Vianočné konce sveta O.O
Tie náhodičky vlastných myšlienok poznám: Ako keď som jednu stredu kolegovi vysvetľoval Chapline-Laughlinovu teóriu, ale keďže som si ich mená nevedel zapamätať, tak som ho spotvoril na Chaplina. A v piatok, bam, na Hůrke či Lužinách na seba kukáme s Chaplinom. V živote tam nechodil. A za pár dní zas.
Alebo keď som mal zas po rokoch halucináciu mladého chalana smejúceho sa "Pikachu", a za nejaký ten týždeň ten chlapík v kostýme s kapucňou Pikachua. A potom zas a zas, zjavne rád cestoval predným vozňom ako ja. A o nejaký ten mesiac potom v autobuse aj nejaký svalovec s Pikachu čiapkou. Divné..
Ale pánovo vysvetlenie s démonmi ma teda nenapadlo, by mohlo byť. Ako keď som raz mal halucináciu "Mojžíš.. Mojžíš.. Mojžíš". A za ~2 dni nato som si pustil prednášku pána Podolského, ktorú som mal už chvíľu nachystanú že si pozriem, a on tam začal rozprávať, že preňho je ten Bohr ako taký Mojžíš, Mojžíš, Mojžíš. No asi tiež to vo videu zotrikrát zopakoval, neviem čo ho to pochytilo. Fáákt akože divné, škoda, že som si nepozrel, kedy sa to točilo, u koho že by bol démon. U pána Podolského asi nejakí budú, prinajmenšom viem o Lorentzovom, Maxwellovom a Pinesovom O_O
@vozidielko: Mne tam najviac vadí to zbieranie špiny na guliach, asi by to dosť zanášalo koliečka. To zdrhanie gulí by sa hádam ešte dalo rozumne vyriešiť takými tenkými pavúčimi úchopmi cez polku obvodu, dva dlhšie bližšie pri sebe v priestore medzi guľami, a jeden vždy naproti vzadu/vpredu.
Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce