Francouzi staví turbovrtulový motor na kapalný vodík pro lehké letouny  
Francouzské společnosti Turbotech, Safran a Air Liquide spojily síly kvůli turbovrtulovému motoru na kapalný vodík. Motor, který je navržený pro lehké letouny, potřebuje důmyslný kryogenní systém, protože vodík je kapalný při teplotách pod mínus 253 °C. Pozemní testy byly úspěšné, časem by měl motor vzlétnout.
Turbovrtulový motor TP-R90 adaptovaný na vodík. Kredit: Safran Group.
Turbovrtulový motor TP-R90 adaptovaný na vodík. Kredit: Safran Group.

Vodíková energetika ještě ani není v plenkách a jejímu šíření zatím brání celá řada závažných praktických problémů. Na druhou stranu, pohon, který vypouští namísto smradlavých spalin fosilních paliv vodní páru, je příliš uhrančivý, fascinující (přes problémy s dusíkem při teplotách nad 1 093 °C). Vývojáři to nevzdávají, každou chvíli se objevují prototypy vodíkových technologií a vodík očividně bojuje o místo na slunci.

 

Logo. Kredit: Safran Group.
Logo. Kredit: Safran Group.

Francouzské společnosti Turbotech, Safran a Air Liquide nedávno spojily síly, aby vyvinuly turbovrtulový motor pro lehké letouny, který bude poháněný kapalným vodíkem. První dvě jmenované společnosti zhruba před rokem v lednu 2024 v rámci projektu BeautHyFuel provedly pozemní testy turbovrtulového motoru TP-R90, který je navržený pro 2-7místné letouny a pohání ho plynný vodík.

 

Letos v lednu to zopakovali s turbovrtulovým motorem na kapalný vodík. Přibrali kvůli tomu společnost Air Liquide Advanced Technologies, která se specializuje na kryogenní technologie s kapalným vodíkem. Podle nich to mělo být poprvé, kdy byl kapalný vodík použit jako palivo pro tento typ motoru v oblasti lehkých letounů.

 

Logo. Kredit: Air Liquide.
Logo. Kredit: Air Liquide.

Šéf Turbotechu c to považuje za významný milník ve vývoji plně dekarbonizovaného leteckého pohonu. S kolegy doufají, že takový pohon bude k dispozici, až se bude v dostatečném vyrábět zelený vodík. Spolupráci si pochvaluje i Xavier Traversac z Air Liquide. Vodík je podle něj jednou z klíčových komponent při přechodu energetiky na nízkoemisní technologie.

 

V dnešní době je vodík stále dost komplikovaný. Není právě levný a jeho logistika je noční můra. Kapalný vodík je sice podstatně výhodnější tím, že nabízí více paliva ve stejném objemu, ale je nutné ho udržovat při teplotě mínus 253 °C, což pochopitelně není legrace. Jak ale říká Pierre-Alan Lambert ze Safranu, díky pokročilému kryogennímu systému od Air Liquide to zvládají. Stojí to za to, protože vodík obsahuje podstatně více energie (cca 33,3 kWh/kg) než třeba populární kerosin (kolem 12 kWh/kg). Všichni jsou zvědaví, jak si turbovrtulový motor na kapalný vodík pro lehké letouny povede ve vzduchu.

 

Video: Toyota's New WATER Engine Will Destroy The Entire EV Industry!

 

Literatura

New Atlas 14. 1. 2025.

Datum: 16.01.2025
Tisk článku

Související články:

Airbus vyvíjí supravodivý letecký pohon, který bude chlazený palivem     Autor: Stanislav Mihulka (22.04.2021)
Rolls-Royce poprvé zažehli letecký turbovrtulový motor na vodík     Autor: Stanislav Mihulka (01.12.2022)
Moderní letadla Boeing a Airbus měla životní prostředí šetřit, jenže…     Autor: Josef Pazdera (08.08.2024)
Airbus s Toshibou vyvíjejí supravodivý letecký motor na vodík     Autor: Stanislav Mihulka (24.10.2024)



Diskuze:

Nízkoemisní technologie?

Matěj Jánský,2025-01-21 21:09:36

To teď nebude nikoho zajímat. Je čas převlékání kabátů, vylézání z jedněch zadnicí a soukání se do jiných. Kariérní zastánci všech těch zelených ideologií otočí na uhlí, ropu a budou tvrdit, že je to to nejlepší pro všechny. Kdo bude chtít financovat takovéto zajímavé, ale finančně náročné vývoje? Pokud Trump splní co řekl v inauguračním projevu...

Odpovědět

Ežo Vlkolinský,2025-01-17 10:14:25

Turbovrtuľové motory pod určitú veľkosť silne strácajú účinnosť. Mali by sa radšej zamerať na diesselový motor s palivom čpavok.

Odpovědět


Re:

Vojta Ondříček,2025-01-17 13:29:14

Nebýt té jedovatosti ...

Odpovědět


Re: Re:

Ežo Vlkolinský,2025-01-17 20:21:01

Palivo je jedovaté, ale výfukové plyny sú úplne čisté. Skladovanie a zabezpečenie paliva by bolo jednoduchšie, ako u kvapalného vodíka. Japonci na tom pracujú.

Odpovědět


Re: Re: Re:

D@1imi1 Hrušk@,2025-01-17 21:19:02

Bylo by ale složitější než u kerosinu, etanolu, metanolu apod.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re:

Ežo Vlkolinský,2025-01-22 09:04:17

Za tie palivá sa hľadá náhrada a skúša sa vodík.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re:

D@1imi1 Hrušk@,2025-01-22 13:01:46

Proč se za ně hledá náhrada? Nefungují nebo co?

Metanol a etanol se na pohon letadel nepoužívá. Používá kerosin nebo vysokooktanový benzin. Kdyby ale někdo trval na používání nějakého syntetického paliva, může zvolit právě některý z těch alkoholů a vyhne se tak nutnosti nepraktických kryogenních či tlakových nádrží.

Vodík se dominantě vyrábí ze zemního plynu a občas z jiných fosilních paliv. Je mnohonásobě levnější a ekologičtější použít pro pohon letadel přímo ta fosilní paliva, než z nich se ztrátami vyrábět vodík, zmražovat ho na -253 °C a pak překonávat technické a bezpečnostní problémy spojené s použitím vodíku v letadlech.

Odpovědět

No jasně...

Many More,2025-01-16 22:40:19

V tohle jim tedy držím palce! Motory na spalování vodíku se mi líbily už jako malému smradovi, když jsem o nich slýchal v rádiu v pořadech Meteor :-)

Odpovědět


Re: No jasně...

Otakar Ištvánfy,2025-01-21 18:13:47

A má to aj tú výhodu, že požiar netrvá dlho.

Odpovědět

Tohle musel vymyslet nějaký ekolog

Lvy Janáček,2025-01-16 15:28:05

Neznám horší variantu, než použití vodíku pro pohon. To budou páni emise. Odhadem to bude tak 6-8x tolik CO2 a k tomu mraky vodní páry, která je považována za nejhorší skleníkový plyn. Tož páni ekologové, tohle se vám vážně povedlo!

Odpovědět


Re: Tohle musel vymyslet nějaký ekolog

Martyn Moser,2025-01-16 18:51:39

Vodní para je nejsilnější skleníkový plyn, ale jeho koncentrace nemůže stoupnout nad určitou hodnotu (tzv. 100% vlhkost, přičemž tato hodnota není v atmosféře výjimečná.
Tedy generovaná pára prostě zkondenzuje a tím to hasne, ve vzduchu nezůstane.

Odpovědět


Re: Tohle musel vymyslet nějaký ekolog

Many More,2025-01-16 22:42:02

Za mě jsou Zelení použitelní pouze jako zelené hnojivo a tudíž patří pod zem :-)

Odpovědět


Re: Tohle musel vymyslet nějaký ekolog

Kamil Kubu,2025-01-17 08:10:18

"Neznám horší variantu, než použití vodíku pro pohon."

V tom s Vámi rozhodně souhlasím. A navíc ještě pro malá letadla, jejichž celkový objem emisí je proti zbytku prakticky neviditelný.

Bezemisní vodík dává možná smysl jako náhrada toho fosilního pro základní chemii - NH3, HCl, plasty, ztužování tuků, petrochemie. Ale v petrochemii už je otázka, jestli není smysluplnější využít to co "vyletí komínem" pro výrobu vodíku cestou syntézního plynu. Ale ta výroba musí dávat ekonomický smysl a ne to stavět na občasných zdrojích energie.

Odpovědět


Re: Tohle musel vymyslet nějaký ekolog

Ežo Vlkolinský,2025-01-17 10:07:37

Americký raketoplán na to lietal.

Odpovědět


Re: Re: Tohle musel vymyslet nějaký ekolog

D@1imi1 Hrušk@,2025-01-17 12:34:41

Raketoplán na to hlavně také dolétal. Při startu Columbie se z té obrovité externí vodíkové nádrže uvolnil kus tepelně-izolační pěny, narazil do křídla raketoplánu a poškodil jeho tepelný štít.

Lze říct, že nehoda jde z části na vrub právě použitému palivu. Palivo s vyšší hustotou by nevyžadovalo tak obrovitou externí nádrž a hlavně by nemuselo být zchlazeno na 20°K, takže by se mohla použít normálnější a mechanicky odolnější izolace.

Odpovědět


Re: Re: Re: Tohle musel vymyslet nějaký ekolog

Martin Šíra,2025-01-17 17:27:30

To je hodne dlouha argumentace. Kdyby raketoplan byl na spici, treba jako DynaSoar, X-39 nebo Dream Chaser, tak by uvolneny kus ledu taky neposkodil izolaci.
I kyslikova nadrz zvenci namrza (treba bily sojuz tesne pred startem), a kyslik pouziva vetsina velkych raketovych nosicu.
Takze vodikem to nebylo.

Priste prosim vice kritickeho mysleni driv nez se zacne psat.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Tohle musel vymyslet nějaký ekolog

D@1imi1 Hrušk@,2025-01-17 18:25:08

Vy jistě kritické myšlení máte, takže snad pochopíte:

1. Neuvolnil se kus ledu ale tepelné izolace.

2. Vodík má malou objemovou hustotu, proto je potřeba větší nádrž než ekvivalentní nádrž pro RP-1 nebo kapalný methan. Větší nádrž má větší povrch pláště. Kdyby na té pěně udělali ještě nějakou dodatečnou pevnou vrstvu třeba z hliníkového plechu nebo ze sklolaminátu, izolační pěna by neupadla, ale znamenalo by to díky obrovským rozměrům nádrže velký nárůst hmotnosti. Nutnost gigantické nádrže je specifický problém vodíku.

3. Kerosin nebo RP-1 nevyžadují za normálních okolností izolaci žádnou. LOX sice ano, ale stačí slabší než u LH2 a nádrž je mnohem menší.

4. Turbovrtulová letadla nepotřebují nádrž na LOX vůbec.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Tohle musel vymyslet nějaký ekolog

Ežo Vlkolinský,2025-01-17 20:27:34

Raketoplán skončil vďaka neodstrániteľných chýb koncepcie. Bez nich by lietal dodnes.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tohle musel vymyslet nějaký ekolog

Ežo Vlkolinský,2025-01-17 20:29:03

Raketoplán skončil v dôsledku neodstrániteľných chýb koncepcie. Bez nich by lietal dodnes.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tohle musel vymyslet nějaký ekolog

D@1imi1 Hrušk@,2025-01-17 21:13:06

Jasně, těch problémů v koncepci bylo víc (hlavně byl provoz drahý). Ale pokud jde konkrétně o tragický osud Columbie, tam hrála vodíková nádrž jednu z hlavních rolí.
Samozřejmě by šlo vymyslet nějaké technické opatření, aby se izolační pěna už nikdy neutrhla. Ale u letadla je nejrozumějším opatřením nepoužívat kryogenní palivo vůbec. (A když už, tak raději metan než vodík.)

Odpovědět

Problém je energie/objem

Mirek Bautsch,2025-01-16 13:10:56

Malé upozornění pro zastánce kapalného vodíku.
1) hustota kapalného vodíku je 0,071 kg/litr (při 20 K)
2) hustota leteckého kerosinu je 0,8 kg/litr
Tudíž vodíkových 33.3 kWh/kg = 2,36 kWh/litr,
kdežto u kerosinu 12 kWh/kg = 9,6 kWh/litr.
Pro stejné množství energie musíme mít pro vodík cca 4x větší nádrž.
A navíc izolaci a ty další kryogenní srandičky!
Kde budou v tom letadle cestující?

Odpovědět


Re: Problém je energie/objem

Florian Stanislav,2025-01-16 18:28:27

Chlazení (vodíku) bude zdrojem odpadního tepla, které cestujícím zahřeje nohy.

Odpovědět

je to beh na dlouhe trati

Zdeno Janeček,2025-01-16 12:44:43

Pokud nevyresime vyrobu, transport a skladovani,
je to pouze plytvani penezi na nepouzitelne veci.
Ekoteroristi nas zlikviduji !!

Odpovědět

Francúzku diktujú najfeministickejšie diktatúry

Lubomír Balvín,2025-01-16 08:54:22

Pamätáte sa, ako Francii okradli zmluvu s Austráliou o predaji ponoriek? Pamätáte, ako zlikvidovali konkurenčné civilné nadzvukové lietadlo?

Od roku 1989 v priamom prenose vidíme, ako nám násilne zakazujú obchod s Ruskom a Čínou.

Zrejme to isté čaká tento Francúzky motor. Iba ak by "dobrovoľne" zisky z predaja Francúzsko venovalo na likvidáciou heterosexuality.

Taká je politika v dobe degenerácie v kedysi slávnej Západnej civilizácii.

Odpovědět


Re: Francúzku diktujú najfeministickejšie diktatúry

Peter Harabín,2025-01-16 10:37:11

Vaše informácie sú obmedzené (v pôvodnom význame slova) a Vaše závery sú ešte obmedzenejšie (v oboch významoch slova).
Dúfam, že osel si postráži diskusiu voči takýmto obetiam ruskej propagandy.

Odpovědět


Re: Re: Francúzku diktujú najfeministickejšie diktatúry

D@1imi1 Hrušk@,2025-01-16 12:27:37

Souhlas. Ať si pan Balvín založí svůj blog místo spamování pod nesouvisejícími články.

Odpovědět


Re: Re: Francúzku diktujú najfeministickejšie diktatúry

Lubomír Balvín,2025-01-16 13:53:49

Úprimne vám ďakujem za obetavú ukážku útoku na osobu a text (nie na obsah) v spoločnosti ovládané poškodenými mozgami pseudo-výchovou slabším pohlaví... Na to upozorňoval už Sokrates a Platon v dově degenerácie a genocídy Gréckej civilizácie

Poprosím vás o kritiku myšlienkového obsahu textu... Čo je na ňom nepravdivé?

Odpovědět


Re: Re: Re: Francúzku diktujú najfeministickejšie diktatúry

D@1imi1 Hrušk@,2025-01-16 14:14:00

Já vás prosím, abyste ty svoje moudra necpal pod články, které s tím nemají žádnou souvislost.

Odpovědět


Re: Re: Francúzku diktujú najfeministickejšie diktatúry

Florian Stanislav,2025-01-16 14:34:28

Neřešme pana Balvína, může si založit účet pod jiným jménem a psát víc prefíkaně, jak by řekli naši bratři. Takhle alespoň víme, že jeho příspěvky nemá smysl číst a na ně reagovat.

Odpovědět

Zelený vodík

Kostera Martin,2025-01-16 04:14:45

nikdy zelený nebude.
Možná použít zlatý vodík. Pokud ho bude dost.

Odpovědět


Re: Zelený vodík

Many More,2025-01-17 22:24:29

Jen totálně zelenej magor a trotl může přemlouvat bezbarvý plyn, aby byl zelený :-)

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz