Vodíková energetika ještě ani není v plenkách a jejímu šíření zatím brání celá řada závažných praktických problémů. Na druhou stranu, pohon, který vypouští namísto smradlavých spalin fosilních paliv vodní páru, je příliš uhrančivý, fascinující (přes problémy s dusíkem při teplotách nad 1 093 °C). Vývojáři to nevzdávají, každou chvíli se objevují prototypy vodíkových technologií a vodík očividně bojuje o místo na Slunci.
Francouzské společnosti Turbotech, Safran a Air Liquide nedávno spojily síly, aby vyvinuly turbovrtulový motor pro lehké letouny, který bude poháněný kapalným vodíkem. První dvě jmenované společnosti zhruba před rokem v lednu 2024 v rámci projektu BeautHyFuel provedly pozemní testy turbovrtulového motoru TP-R90, který je navržený pro 2-7místné letouny a pohání ho plynný vodík.
Letos v lednu to zopakovali s turbovrtulovým motorem na kapalný vodík. Přibrali kvůli tomu společnost Air Liquide Advanced Technologies, která se specializuje na kryogenní technologie s kapalným vodíkem. Podle nich to mělo být poprvé, kdy byl kapalný vodík použit jako palivo pro tento typ motoru v oblasti lehkých letounů.
Šéf Turbotechu c to považuje za významný milník ve vývoji plně dekarbonizovaného leteckého pohonu. S kolegy doufají, že takový pohon bude k dispozici, až se bude v dostatečném vyrábět zelený vodík. Spolupráci si pochvaluje i Xavier Traversac z Air Liquide. Vodík je podle něj jednou z klíčových komponent při přechodu energetiky na nízkoemisní technologie.
V dnešní době je vodík stále dost komplikovaný. Není právě levný a jeho logistika je noční můra. Kapalný vodík je sice podstatně výhodnější tím, že nabízí více paliva ve stejném objemu, ale je nutné ho udržovat při teplotě mínus 253 °C, což pochopitelně není legrace. Jak ale říká Pierre-Alan Lambert ze Safranu, díky pokročilému kryogennímu systému od Air Liquide to zvládají. Stojí to za to, protože vodík obsahuje podstatně více energie (cca 33,3 kWh/kg) než třeba populární kerosin (kolem 12 kWh/kg). Všichni jsou zvědaví, jak si turbovrtulový motor na kapalný vodík pro lehké letouny povede ve vzduchu.
Video: Toyota's New WATER Engine Will Destroy The Entire EV Industry!
Literatura
Airbus vyvíjí supravodivý letecký pohon, který bude chlazený palivem
Autor: Stanislav Mihulka (22.04.2021)
Rolls-Royce poprvé zažehli letecký turbovrtulový motor na vodík
Autor: Stanislav Mihulka (01.12.2022)
Moderní letadla Boeing a Airbus měla životní prostředí šetřit, jenže…
Autor: Josef Pazdera (08.08.2024)
Airbus s Toshibou vyvíjejí supravodivý letecký motor na vodík
Autor: Stanislav Mihulka (24.10.2024)
Diskuze: