Nový navigační systém s neuromorfní kamerou čte „otisky prstů“ v krajině  
GPS systém je fajn, ale také je bohužel zranitelný prostředky elektronického boje. Zajímavou alternativu vyvíjejí australští Advanced Navigation s evropskými MBDA. Jejich letecká navigace obsahuje neuromorfní kameru, která čte terén a detekuje v něm „otisky prstů,“ z nichž je možné odvodit pozici letounu.
Otisk prsty krajiny, vytvořený podle přiložené fotografie. Kredit: Advanced navigation.
Otisk prsty krajiny, vytvořený podle přiložené fotografie. Kredit: Advanced navigation.

Aktuální situace na bojištích potvrzuje, co odborníci věděli už dávno. Navigace, které využívají pro určení polohy satelitní systém GPS, jsou velmi zranitelné zbraněmi pro elektronický boj. Signál systému GPS je možné relativně snadno rušit (jamming). Ještě horší je GPS spoofing, tedy útok falešným signálem, který přesvědčí napadený stroj, že se nachází jinde než ve skutečnosti.

 

Neuromorfní kamera od MBDA. Kredit: Advanced navigation.
Neuromorfní kamera od MBDA. Kredit: Advanced navigation.

Vědecké týmy po celém světě proto pracují na alternativních navigačních systémech, které by nepotřebovaly GPS. Zranitelnost systému GPS je obzvláště aktuální pro letouny, pro které je tato navigace často otázkou života a smrti. Australská společnost Advanced Navigation a evropský výrobce raket MBDA společně vyvíjejí převratný navigační systém, který namísto GPS využívá neuromorfní kameru a s její pomocí čte „otisky prstů,“ tedy významné rysy v krajině, které porovná s databází.

 

Neuromorfní kamera (neuromorphic camera, nebo též event kamera či silicon retina) nepořizuje snímky jako běžná kamera. Namísto toho sleduje své jednotlivé pixely, které pracují nezávisle na sobě a detekují změny jasnosti. Díky tomu si neuromorfní kamera mnohem lépe poradí s detaily a mnohem lépe zvládá podmínky se špatnou viditelností kvůli nedostatku světla.

 

Logo. Kredit: Advanced navigation.
Logo. Kredit: Advanced navigation.

Letecký navigační systém s neuromorfní kamerou sleduje terén a detekuje v něm „otisky prstů,“ tedy unikátní tvary na povrchu, a tyto otisky krajiny v reálném čase porovnává s databází otisků v palubním počítači, aby zjistil reálnou pozici letounu. Databáze otisků krajiny vzniká na základě dat získaných ze zdrojů jako NASA, NOAA nebo Google Earth. Navigace využívá jen světlé a tmavé body, nikoliv barvy, díky čemuž je výpočetně úsporná, dobře se s ní pracuje a v tuto chvíli nepotřebuje ke spolupráci umělou inteligenci.

 

V případě špatné viditelnosti může dočasně pomoci inerciální navigační systém. Tvůrci nového systému jsou si vědomi, že výzvou zřejmě budou lety přes oceán. První letové testy s novou navigací by měly proběhnout již příští rok v Austrálii.

 

Video: Advanced Navigation #JoinTheAutonomyRevolution

<iframe src="https://www.youtube.com/embed/F7uAqs1gtuk" frameborder="0" allowfullscreen allow="accelerometer; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" ></iframe>

 

Literatura

New Atlas 14. 12. 2024.

Datum: 12.12.2024
Tisk článku

Související články:

Kvantový kompas nabízí navigaci bez satelitů     Autor: Stanislav Mihulka (11.11.2018)
Převratná mionová navigace uspěla v prvním testu     Autor: Stanislav Mihulka (20.06.2023)
Polarizované sluneční záření nahradí pod vodou GPS navigaci     Autor: Stanislav Mihulka (12.07.2023)
Kvantová navigace pomůže letounům proti útokům falešným GPS signálem     Autor: Stanislav Mihulka (21.05.2024)



Diskuze:


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz