Jak si skutečně představit 66 milionů let  
…aneb Jak děsivě dlouhá je doba od vyhynutí neptačích dinosaurů

Acheroraptor temertyorum je jedním z neptačích dinosaurů, známých ze sedimentů geologického souvrství Hell Creek. Od jeho vyhynutí nás dělí právě doba, o níž je pojednáno v článku. Kredit: Emily Willoughby; Wikipedia (CC BY 3.0).
Acheroraptor temertyorum je jedním z neptačích dinosaurů, známých ze sedimentů geologického souvrství Hell Creek. Od jeho vyhynutí nás dělí právě doba, o níž je pojednáno v článku. Kredit: Emily Willoughby; Wikipedia (CC BY 3.0).

V románu Jurský park amerického spisovatele Michaela Crichtona (1942–2008), který návštěvníkům tohoto webu jistě nemusím představovat, je uvedeno i jedno zajímavé připodobnění, umožňující čtenářům lépe si představit nesmírné dálavy tzv. hlubokého (geologického) času. Konkrétně je zde uvedeno, že fiktivním paleontologem Alanem Grantem objevený Velociraptor (ve skutečnosti však šlo o většího severoamerického dromeosaurida, konkrétně rod Deinonychus – ten žil ale o nějakých 30 milionů let dříve, pozn. aut.)[1] zahynul v době před 80 miliony let. Crichton právě prostřednictvím úvah Alana Granta navrhl, že bychom si tuto závratně dlouhou dobu mohli přiblížit následujícím způsobem – pomyslně zkrátíme dobu lidského života o délce 60 let na jeden jediný den (tedy přibližně 21 900krát). Pokud stejným poměrem zkrátíme oněch 80 milionů let geologického času, ještě stále nám vyjde doba v trvání nějakých 3652 let – k současnému roku by se tedy jednalo o letopočet 1628 př. n. l., odpovídající poslednímu rozkvětu Mínojské civilizace doby bronzové.

 

Autor článku jako dobrovolník na vykopávkách v souvrství Hell Creek ve východní Montaně (červenec 2009). Okolní sedimenty mají převážně stáří 67,2 až 66,0 milionu let a nabízejí tak pohled na ekosystémy obývané posledními neptačími dinosaury. Kredit: Vladimír Socha, 2009.
Autor článku jako dobrovolník na vykopávkách v souvrství Hell Creek ve východní Montaně (červenec 2009). Okolní sedimenty mají převážně stáří 67,2 až 66,0 milionu let a nabízejí tak pohled na ekosystémy obývané posledními neptačími dinosaury. Kredit: Vladimír Socha, 2009.

Tak dávná minulost oproti jedinému dni coby celému lidskému životu! Už před mnoha lety jsem si podobná přirovnání pro přednáškové a výukové účely vytvářel také, přičemž jsem se většinou zaměřoval na celou dobu existence naší planety, trvající ještě výrazně delší období v délce omračujících 4,56 miliardy let.[2] Protože se ale v poslední době věnuji přeci jen mnohem více otázce vymírání na konci křídy a často se snažím dobu 66 milionů let od jejího průběhu přiblížit také širší veřejnosti, rozhodl jsem se věnovat ještě jeden příspěvek právě tomuto tématu. Využijeme přitom nejpřesnější dosavadní dataci této katastrofické události, činící (po zprůměrování několika relevantních a aktuálních odborných prací) přibližně 66 050 000 let.[3] Jak si ale dobu 66 tisíc a k tomu padesáti milénií reálně představit? Je něco takového vůbec možné?

 

Tentokrát se ovšem vyhneme zkracování doby lidského života, kterou jsem osobně posunul z Crichtonových 60 let na více odpovídajících 75 let (případně pak na 79,84 roku, což je společný „průměr průměrných délek“ životů mužů a žen v České republice k roku 2023).[4] Mimochodem, v tom případě by „Crichtonovským“ systémem výpočtu vyšla doba 2265 let oproti jedinému dni coby celému lidskému životu průměrné délky. Po odečtení od současnosti bychom se dostali k roku 241 př. n. l., tedy do doby končící první punské války. V tomto článku nám postačí jednodušší způsob – dobu 66,05 milionu let od osudného dopadu chicxulubského impaktoru můžeme jednoduše zkrátit do doby jednoho roku. Zaokrouhlíme pro jednoduchost tuto dobu na rovných 365 dní (zatímco tzv. tropický rok má ve skutečnosti 365,242 dne), tedy 8760 hodin, 525 600 minut a 31 536 000 sekund. Tedy ještě jednou – pokud by doba 66,05 milionu let představovala jeden jediný rok, pak každý měsíc činí průměrně zhruba 5,5 milionu roků, každý týden asi 1,3 milionu let a každý den zhruba 181 tisíciletí. Jedna hodina by stále představovala nějakých 7540 let, minuta by činila přibližně jedno a čtvrt století a nepatrná doba jediné sekundy by ještě stále představovala nějaké 2 roky a měsíc k tomu. Skutečně zajímavé přirovnání – pokud by od doby vyhynutí dinosaurů uplynul jeden rok o rovných 365 dnech, potom od vzniku Alvarezovy impaktní teorie v roce 1980 by nás nyní dělilo zhruba 21,5 sekundy.[5] Průměrně dlouhý lidský život (trvající řekněme 75 let) by uplynul za pouhých 36 sekund a dokonce ani nejdelší zaznamenaný lidský život Francouzky Jeanne Calmentové (1875–1997), tedy doba 122 let a 164 dní, by nepřekročila dobu jediné minuty (58,6 sekundy).[6] Římský státník a vojevůdce Gaius Julius Caesar (100–44 př. n. l.), od jehož smrti nás dnes dělí téměř 2069 let, by pak zemřel před pouhými 16 minutami a 28 sekundami, tedy zhruba před čtvrthodinou.

 

Škála geologického času, zobrazující dobu od vzniku planety Země před zhruba 4,56 milardy let. Proti této extrémně dlouhé době je dokonce i 66 milionů let kenozické éry jen velmi krátkým obdobím, představujícím přibližně sedminu její délky. Kredit: Jarred C Lloyd; Wikipedia (CC BY 4.0)
Škála geologického času, zobrazující dobu od vzniku planety Země před zhruba 4,56 milardy let. Proti této extrémně dlouhé době je dokonce i 66 milionů let kenozické éry jen velmi krátkým obdobím, představujícím přibližně sedmdesátinu její délky. Kredit: Jarred C Lloyd; Wikipedia (CC BY 4.0)

Písmo vzniklo pravděpodobně v Mezopotámii kolem roku 3400 př. n. l., což by znamenalo přibližně dobu 43 minut a 10 sekund, zde už ovšem stačí zaokrouhlit na tři čtvrtě hodiny.[7] Poslední doba ledová skončila podle současných poznatků asi před 11 700 lety, což odpovídá přibližně době 1,5 hodiny z našeho pomyslného roku.[8] Oproti době od vyhynutí dinosaurů tedy činí pomyslný začátek jiného geologického období před necelými dvanácti tisíciletími jen nepatrný zlomek (je přibližně 5645krát kratší), v rámci jednoho roku se jedná o pouhých 93 minut. Ostatně rovná hodina, odpovídající při zpětném chodu času přibližně roku 5500 př. n. l., je dobou (neolitického) vzniku zemědělství v užším smyslu. Věstonická Venuše, zhotovená zhruba před 27 tisíciletími, by měla v našem porovnání přidělený čas lehce přes 3,5 hodiny. Druh Homo sapiens se ve fosilním záznamu objevuje asi před 300 000 lety, což představuje dobu necelých 40 hodin, tedy stále méně než dva dny.[9] Období čtvrtohor (kvartéru) je dnes datováno na dobu posledních 2,58 milionu let, což v našem pomyslném roce od vyhynutí dinosaurů představuje dobu dvou týdnů (14 dní a 6 hodin). Jen o trochu delší je pak časový úsek, který nás dělí od vzniku biologického rodu Homo (2,8 milionu roků, tedy 15,5 dne).[10] Jeden z našich nejstarších vzpřímených hominidních předků Sahelanthropus tchadensis žil asi před 7,2 milionu let, což zde činí necelých 40 dní – teprve zde jsme překonali desetinu délky celé doby od vyhynutí druhohorních neptačích dinosaurů.[11] Geologická perioda neogén (dříve také mladší třetihory) začíná s počátkem epochy miocénu před 23,03 milionu let (zde potom 127 dní, tedy 4 měsíce a týden). Zde už se blížíme polovině celého sledovaného období, závěrem proto výrazně přidáme a zmíníme už jen dvě události naopak z doby velmi blízké dopadu planetky. Zhruba po 185 000 letech již existovala na území Colorada opět pevně ustavená savčí fauna, což nás dovádí k údaji 24,5 hodiny od pomyslného novoročního přípitku.[12] Počítáno od naší současnosti zpětně se tito raně kenozoičtí savci objevili poprvé k datu 30. prosince ve 23:28 hod.

 

Extrémní podmínky zastíněné oblohy a tzv. impaktní zimy trvaly podle většiny současných odhadů přibližně 2 roky, což představuje v našem porovnání fascinujících 95 setin sekundy.[13] Dva roky toho nejhoršího období krátce po dopadu by tedy v našem zpětně namířeném porovnání představovalo čas mezi půlnocí (dobou dopadu) a 31. prosince, a to v čase 23:59:59,05 hod. Spíše jen pro zajímavost a s trochou nadsázky pojďme do úplného geologického extrému – ekosystém po dopadu v 3050 kilometrů vzdálené lokalitě Tanis na území Severní Dakoty byl patrně zdevastován kmitajícími stojatými vlnami (séšemi) způsobenými zemětřesením, které na toto místo dorazilo spolu s dopadajícími impaktními sférulemi již asi za 10 minut po impaktu.[14] Protože okamžik srážky planetky se Zemí můžeme považovat za skutečný přímý konec druhohorní éry a začátek kenozoika, jedná se o vůbec první událost, kterou z tohoto 66 milionů let dlouhého období známe.

 

A jak bychom si stáli v našem kalendáři? Vskutku pozoruhodně, doba 10 minut by totiž představovala zhruba 0,00001 sekundy, tedy deset mikrosekund. Za tuto dobu urazí světlo přibližně 3 kilometry a naše planeta na své oběžné dráze 30 centimetrů. Informace v naší nervové soustavě se pak za stejnou dobu „posune“ o jeden a čtvrt milimetru, a konečně i z mé oblíbené atletiky – nejrychlejší sprinteři za tuto dobu „urazí“ vzdálenost 0,12 milimetru, což přibližně odpovídá například tloušťce běžného papíru nebo lidského vlasu. Protože se ale v nejlepším má přestat, nechme již zmíněná čísla stranou a na závěr zde uveďme už jen jediné. Pokud jste dočetli článek až sem, zkrácený časový úsek pomyslného roku od vyhynutí druhohorních neptačích dinosaurů se nám za tu dobu zase o trochu posunul a navýšil. Jedná se zhruba o dobu, za kterou se zabijácký uhlíkatý chondrit, řítící se k Zemi rychlostí kolem 72 000 kilometrů v hodině[15], přiblížil na své kolizní dráze stejnou rychlostí asi o dalších zlověstných 20 centimetrů…

 

Short Summary in English: If you imagined 66.05 million years (time from the extinction of non-avian dinosaurs at the end of the Cretaceous) was compressed to a single year, only 16 minutes would separate us from Gaius Julius Caesar and two weeks from the earliest member of the genus Homo.

 

Video: Jak si představit 66 milionů let?

 

Odkazy:

https://www.goodreads.com/quotes/7159539-grant-knew-that-people-could-not-imagine-geological-time-human

https://en.wikipedia.org/wiki/Geologic_time_scale

https://stratigraphy.org/chart

https://opengeology.org/historicalgeology/geologic-time/

https://deeptime.info/



[1] D’Emic, M. D.; et al. (2019). Chronostratigraphic Revision of the Cloverly Formation (Lower Cretaceous, Western Interior, USA). Bulletin of the Peabody Museum of Natural History. 60 (1): 3–40.

[2] Dalrymple, B. G. (2001). The age of the Earth in the twentieth century: a problem (mostly) solved. Special Publications, Geological Society of London. 190 (1): 205–221.

[3] Renne, P.; et al. (2013). Time Scales of Critical Events Around the Cretaceous-Paleogene Boundary. Science. 339 (6120): 684–687.

[4] Údaje z webu https://csu.gov.cz/deaths-life-expectancy-causes-of-death

[5] Alvarez, L. W.; et al. (1980). Extraterrestrial cause for the Cretaceous–Tertiary extinction. Science. 208 (4448): 1095–1108.

[6] Robin-Champigneul, F. (2020). Jeanne Calment’s Unique 122-Year Life Span: Facts and Factors; Longevity History in Her Genealogical Tree. Rejuvenation Research. 23 (1): 19–47.

[7] Regulski, I. (2016). The Origins and Early Development of Writing in Egypt. Archaeology (online book).

[8] Corrick, E.; et al. (2020). Synchronous timing of abrupt climate changes during the last glacial period. Science. 369 (6506): 963–969.

[9] Hublin, J. J.; et al. (2017). New fossils from Jebel Irhoud, Morocco and the pan-African origin of Homo sapiens. Nature. 546 (7657): 289–292.

[10] Villmoare, B.; et al. (2015). Paleoanthropology. Early Homo at 2.8 Ma from Ledi-Geraru, Afar, Ethiopia. Science. 347 (6228): 1352–1355.

[11] Lebatard, A.-E.; et al. (2008). Cosmogenic nuclide dating of Sahelanthropus tchadensis and Australopithecus bahrelghazali: Mio-Pliocene hominids from Chad. PNAS. 105 (9): 3226–3231.

[12] Clyde, W. C.; et al. (2016). Direct high-precision U–Pb geochronology of the end-Cretaceous extinction and calibration of Paleocene astronomical timescales. Earth and Planetary Science Letters. 452: 272–280.

[13] Brugger, J.; Feulner, G.; Petri, S. (2016). Baby, it’s cold outside: Climate model simulations of the effects of the asteroid impact at the end of the Cretaceous. Geophysical Research Letters. 44 (1): 419–427.

[14] During, M. A. D.; et al. (2022). The Mesozoic terminated in boreal spring. Nature. 603 (7899): 91–94.

[15] Collins, G. S.; et al. (2020). A steeply-inclined trajectory for the Chicxulub impact. Nature Communications. 11 (1): 1480.

Datum: 02.12.2024
Tisk článku


Diskuze:

Cožpak šrouby v uhlí nebyly?

František F,2024-12-05 07:49:57

Byl nalezen šroub v kamenném uhlí? Naprosto umělé vyrobené věci. Pokud však tam být nesmějí, tak tam nebyly. To pro nás není:
https://enigmaplus.cz/kladivko-z-ery-dinosauru-komu-patril-140-milionu-let-stary-nastroj/

Odpovědět


Re: Cožpak šrouby v uhlí nebyly?

Tomáš Novák,2024-12-05 08:13:36

Viz článek pana Sochy zde: https://www.osel.cz/8851-zahada-londynskeho-kladiva.html

Odpovědět

66 milionů let

Matěj Jánský,2024-12-03 16:40:10

je tak velký časový úsek, že za tu dobu tady mohlo vzniknout několik desítek rozvinutých civilizací a ani bychom o tom nevěděli...

Odpovědět


Re: 66 milionů let

František Kroupa,2024-12-03 18:19:12

To není moc pravděpodobné. Ony civilizace by po sobě musely zanechat stopy a ty bychom museli najít.

Odpovědět


Re: Re: 66 milionů let

Matěj Jánský,2024-12-03 21:16:11

Tak to nesouhlasím, 66 milionu let je tak dlouhá doba, že by stopy nebyly - vlastně nejstabilnější produkty naše jsou pyramidy a vyhořelé palivo jaderek. Odhad stop - nějaké velmi nízké jednotky milionu let. U paliva by byla stopa možná, pokud by ho nějaká civilizace zakopala jako my. Pokud by ho dál využila, vystřelila do kosmu nic by nebylo... No a pravděpodobnost, že by jiná civilizace stavěla pyramidy, taky nebude asi moc vysoká...
Takže předpokládat, že bychom našli stopy je spíš velké přání než pravděpodobnost...

Odpovědět


Re: Re: Re: 66 milionů let

Martin Smatana,2024-12-03 22:25:31

Nesúhlasím. Ak sa zachovali napríklad mikroskopické štruktúry na povrchu zuhoľnatených fosílnych výtrusov stromovitých prasličiek Calamites, ktoré rástli pred 300 miliónmi rokov alebo perá jurských pravtákov, určite by sa zachovali aj nejaké stopy a artefakty starých civilizácií.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: 66 milionů let

Matěj Jánský,2024-12-04 08:36:57

OK, vezměme na chvíli Vaše přesvědčení za pravděpodobné - o jaké zachovalé struktury by se mělo jednat?

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: 66 milionů let

Boris Stec,2024-12-04 13:49:05

Ak by pred nami existovala technologická civilizácia, nemali by sme dostatok uhlia.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: 66 milionů let

Martin Smatana,2024-12-05 23:23:02

V tomto článku máte ich obrázky, sú to fosílie z územia Českej republiky.

https://www.mdpi.com/2075-1729/14/6/701

No a z kvalitne zachovaných zuhoľnatených listov, ak neprešli vysokou teplotou a tlakom, je dokonca možné vypreparovať kutikulu a pod mikroskopom skúmať žilnatinu, prieduchy, trichómy atď.

Odpovědět


Re: Re: Re: 66 milionů let

Vojtěch Kocián,2024-12-04 08:40:03

Nejstabilnější produkty naší civilizace jsou spíš broušené diamanty a různým způsobem zpracované zlato. A fosilizovat může skoro jakýkoliv výrobek z dřeva, plastu, kovu... To jsou věci, které se také častěji ztrácejí než jaderné palivo, které mohli (jak píšete) dále zpracovat, vystřelit do vesmíru nebo zahrabat na dně hlubokomořských příkopů, kde by ho v řádu milionů let tektonika pohřbila natrvalo. A také by by se měly najít fosilie koster, které by vykazovaly známky toho, že daní tvorové uměli používat nástroje (s drápy šavlozubého tygra to moc nejde). I kdyby byli pečliví a své mrtvé spalovali, pořád by spousta těl skončila pohřbená po nehodách jako jsou sesuvy půdy nebo povodně.

Jediná šance na to, že by existovala pravěká civilizace je, že by nebyla globální, ale vyskytovala by se jen na území řekněme velikost Mezopotámie a na místě, které nemáme dostatečně prozkoumané. Pak by ale nešlo o civilizaci s naší úrovní techniky, protože taková by se ještě dávno předtím rozšířila globálně.

Odpovědět


Re: Re: Re: 66 milionů let

D@1imi1 Hrušk@,2024-12-04 10:23:04

Souhlasím, že pravděpodobnost zapomenuté civilizace před miliony let nelze vyloučit zcela, ale nesouhlasím s tím, co považujete za nejstabilnější produkty naší civilizace Pokud jde o pyramidy, ty jsou z části dochovalé díky tomu, že od poslední doby ledové je v severní Africe suché klima. Kdyby se nacházely v podnebí s normálními srážkami, vypadaly by po pár tisíciletích jako zvláštně symetrické kopce porostlé vegetací. Ostatně památky po středoamerických civilizacích přesně takto vypadají a jsou přitom výrazně mladší.

Šance nalezení pravěkých pozůstatků je podle mého názoru daná primárně četností. Třeba tyranosauřích kostí se dochovalo o několik řádů méně než trilobitů, přestože trilobiti jsou starší. To, co naše civilizace produkuje v bezkonkurenčním množství a má zároveň šanci přečkat miliony let, jsou plasty, výrobky ze skla a keramiky (dlaždice...) a korozivzdorné metalurgické výrobky. Ve velkém množství by se pod sedimenty mohly též zachovat asfaltové silnice, žulové dlažební kostky a obrubníky apod.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: 66 milionů let

D@1imi1 Hrušk@,2024-12-04 10:55:13

Pozn.: Vědomě jsem neuvedl beton a cihly, i když obojího produkujeme hodně. Problém je s dlouhodobou trvanlivostí a s podobností přírodním materiálům, díky čemuž by po milionech lete nemusely upoutat naši pozornost. Ale asi bychom nějaké též našli.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: 66 milionů let

Matěj Jánský,2024-12-07 06:33:00

Asi se shodneme u typů případných stop - stopy, které jsou buď tak stabilní, že vydrží nebo stopy existující díky přírodním procesům a jsou výsledkem množství. A právě to je ta potíž - Technologické stopy případné vložené technické civilizace nesplňují ani jednu podmínku.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: 66 milionů let

D@1imi1 Hrušk@,2024-12-07 10:49:36

V tom právě nesouhlasím. Pokud by ta hypotetická civilizace byla zhruba na naší technologické úrovni, musela by platit jedna ze dvou speciálních podmínek, abychom po ní dosud nenašli žádné stopy:

1. Buď by musela být silně lokalizovaná na ploše velikosti max. malého kontinentu a lokalita by následně musela být zničena geologickými procesy (dopad planetky, kompletní zerodování…)
2. Nebo by musela být mimořádně uvědomělá a likvidovat po sobě veškekré materiální pozůstatky.

Ani jednu možnost nepovažuji za příliš pravděpodobnou. A jinak je šance, že bychom nenašli NIC, spíše vyloučená. Technologie jsou nedílně spojené s masovou výrobou a když něco vyrábíte opravdu masově, dostane se to na planetě prakticky všude - například v roce 2019 se při ponoru na dně Mariánského příkopu nalezl v hloubce 11 km plastový pytlík. Co teprve na místech, kde se lidi běžně pohybují.

Plastu se ročně vyrobí téměř půl miliardy tun. Kdyby se pouhé 1% dostalo do prostředí, je to pořád obrovské množství. A i kdyby se plasty po milionech let nějak rozložily, co se nerozloží, je struktura. Z plastů se vyrábí velká část textilu a ten by v sedimentech zanechal jedinečnou strukturu, která by upoutala pozornost každého geologa. Přírodní organická hmota k fosilizaci potřebuje speciální chemické podmínky, jinak se rychle rozloží. Zato textil z umělých vláken by zanechal stopy prakticky v každém sedimentu.

Další pravděpodobné pozůstatky jsem uvedl v předchozím příspěvku (keramická dlažba, asfaltové silnice, žulové prvky...). Část by zničila eroze, ale zbytek by se dochoval.

Odpovědět


Re: 66 milionů let

Tomáš Novák,2024-12-04 09:38:08

Teoreticky ano, a pokud by ta civilizace zůstala řekněme na úrovni lidského pozdního paleolitu, asi bychom opravdu neměli šanci ji objevit (snad jen se štěstím, když bychom zrovna narazili na skvěle dochované pohřebiště s nějakými odolnými artefakty apod.)

Odpovědět


Re: 66 milionů let

Tomáš Novák,2024-12-05 08:14:55

Desítky určitě ne, ale teoreticky tak jedna, dvě...kdo ví, každopádně by musela existovat velmi krátce (tisíciletí?) a zůstat na úrovni doby kamenné... Ale jde o to, z jakého tvora by se mohla taková civilizace (resp. její nositelé) vyvinout?

Odpovědět


Re: Re: 66 milionů let

D@1imi1 Hrušk@,2024-12-05 10:59:20

Podle mého názoru by nemusela zůstat jen na úrovni doby kamenné. I starověkou či středověkou společnost bychom po desítkách milionů let měli zanedbatelnou šanci najít. Za desítky milionů let příroda zcela běžně zeroduje stovky metrů silné vrstvy horniny, nebo naopak navrší stovky metrů sedimentů. Extrémem je Grand kaňon - ten se za pouhých 6 milionů let zařízl téměř 2 km hluboko.

Pozůstatky po staré civilizaci by byly z největší části znehodnoceny geologickými procesy. A pátrá někdo v třetihorních nebo dokonce druhohorních sedimentech po stopách keramických střepů apod.?

Odpovědět

prirovnanie

Martin Smatana,2024-12-02 19:14:26

Ja som si vymyslel iné prirovnanie - v tom mojom jeden rok predstavuje 1 milimeter.
1 000 rokov zodpovedá vzdialenosti 1 000 milimetrov, čiže 1 meter.
1 000 000 rokov zodpovedá vzdialenosti 1 000 000 milimetrov, čiže 1 kilometer.

Takže stačí si predstaviť, že vzdialenosť z Hlavnej stanice v Bratislave z Prezidentskému palácu (1 kilometer) prejdeme tak, že za rok, od Vianoc do Vianoc, sa posunieme o 1 milimeter. Takže rýchlosťou 1 mm/rok nám presun potrvá milión rokov. Reálne to peši trvá 10 minút.

Z Bratislavy z mosta SNP do Lanžhotu na Morave to je približne 66 km, čo pri rýchlosti 1 mm/rok zodpovedá 66 miliónom rokov, ktoré uplynuli od prelomu K/T (krieda/terciér), tzn. od pádu planétky Chicxulub do Mexického zálivu.

Vzdušnou čiarou z Bratislavy do Adenu v Jemene to je približne 4600 km, rýchlosťou 1 mm/rok by nám presun trval 4,6 miliardy rokov, čo je vypočítaný vek Zeme aj Slnečnej sústavy.

Odpovědět


Re: prirovnanie

Tomáš Novák,2024-12-03 11:59:06

Zajímavé, pan Socha to takto také psal v článcích o geologickém čase (dá se zde dohledat). Podstatné je asi pochopit, že se jedná o tak šílenou dobu, že si ji náš mozek vlastně ani neumí vybavit...

Odpovědět

čas

Josef Nýč,2024-12-02 17:57:06

velice dobré přirovnání a hlavně: ti tzv. důležití by si měli uvědomit, jak jsme nicotní

Odpovědět


Re: čas

Tomáš Novák,2024-12-03 12:00:36

To ano, ostatně celá existence člověka je z hlediska času nicotná (civilizace v užším smyslu jen v řádu tisíciletí, druh 300 tisíciletí a biologický rod necelé tři miliony let), jsme vlastně stále mladý druh. Bohužel agresivní a expanzionistický...

Odpovědět


Re: Re: čas

_jakub_ _v_,2024-12-05 16:52:00

Proč bohužel?
Rozpínavost je důležitá vlasnost úspěšných druhů na Zemi.
Navíc není důvod si myslet, že to neplatí i v měřítku celého Vesmíru.
Lidstvo by mělo expandovat nejvíc, jak podmínky dovolí.

A k tématu: nemám přehled o vývoji geologických procesů v čase, ale co bylo před Pangeou?
Nemohly stopy hypotetické staré civilizace zakrýt pohyby tektonických desek?

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz