Hmota je pro nás samozřejmostí, navzdory podivným slovním spojením typu živá hmota, neživá hmota, umělá hmota, jako kdyby to byly nějaké málem různé hmoty. Slovo hmotnost nám zní trochu abstraktně, nicméně víme, že všechno skutečné je v nějakém smyslu hmotné. A umíme vážit. Za těmito samozřejmostmi se ovšem skrývá velice dlouhý vývoj, a to jak praktických dovedností, tak vědeckých teorií a filosofických konceptů.
Výraz pro hmotu patří k základním přírodovědeckým i filosofickým pojmům, ale přesto se v Řecku objevil nečekaně pozdě. Přišel s ním až Aristotelés (384-322 před n. l.). Předtím se sice běžně mluvilo o věcech, kterým my říkáme hmotné, ale ten abstraktní souhrnný pojem chyběl. Tím pádem o hmotě nikdo nepochyboval, neměl ani jak, krom toho, že by to bylo podivné. Slovo, které bude později znamenat také hmotu (hýlé, ὕλη), se zatím užívalo pro les a křoví, včetně významu dříví v lese, který trochu předjímá jeho pozdější význam materiál.
Tak si to probereme u Aristotela samotného, pak u jeho předchůdců, nakonec po Aristotelovi.
Hmota podle Aristotela
Aristotelovi jde o poznání podstat a příčin. Podstat je mnoho, ale teď je necháme stranou. Základní příčiny jsou podle Aristotela čtyři. Každá z nich je odpovědí na nějakou poznávací otázku. Odpovědí na otázku „z čeho?“ je právě látka nebo hmota. To je dobře intuitivní. Méně intuitivní pro nás je, že ji považoval za jednu příčin, ale to je dáno pouze jiným významovým rozsahem slova příčina v jeho nauce. Aristotelské příčiny působí ve dvojicích. Látka jakožto příčina působí v páru s tvarem (morfé). Teprve spojením látky a tvaru se něco stává tím či oním. Látka sama nepůsobí, je pasivní složkou, aktivní je tvar. Tvarová příčina uděluje formu, latinsky se jí bude říkat causa formalis. Tvar určuje, co to je. Látka je prý pouze možností k uplatnění tvaru, k existenci věci. On i každý chuchvalec přeci jenom má nějaký tvar, přestože se nám nemusí líbit ani k ničemu hodit, a taky je z čehosi.
V našem pojetí je odpovědí na otázku „z čeho“ spíše materiál. Z čeho ta věc je; lhostejno, zda přirozeně, nebo z čeho je sestavená, „co je uvnitř“, málem součástky a jejich materiály. Jako když dítko kuchá starodávný budík.
Jenže Aristotelés to myslí zajímavě vrstevnatě. Na první odpověď na otázku z čeho, tedy vlastně na materiál, se opět můžeme ptát stejnou otázkou, z čeho je. Odpovědí je třeba skladba minerálu nebo složení slitiny. V praxi většinou neumíme představit větší počet takových úrovní, spokojíme se s několika. Limitou takového tázání je „první látka“ (próté hýlé, materia prima). První látka je úběžníkem tázání pomocí otázky „z čeho“, je pouhou potencialitou, reálně není dostupná. Pracujeme vždy pouze s něčím, co je kromě své látkové povahy také už nějak „tvarováno“, určeno jako to či ono. V našem pojetí je to vždy už určitý „materiál“, kterému bychom rádi přišli blíže na kloub. Postupujícím poznáním zkoušíme jít stále hlouběji. Blížíme se k první látce, ale jakožto limity ji nikdy nedosáhneme, přestože všechno na světě je „z ní“. To překvapivě dobře odpovídá tomu, jak každé odkrytí povahy hmoty otevírá spíše bohatství nově zpřístupněných tvarů, zatímco ta hmota sama nám jaksi utíká stále dál, přestože její množství dokážeme určit. Poznání povahy hmoty se tak stává spíše poznáváním stále hlouběji ukrytých tvarů něčeho hmotného. Jako kdyby si s námi hrála na schovávanou. Už Hérakleitos říkal (zlomek B 123), že „přirozenost se ráda skrývá“, nejčastěji tím, jak se ukazuje.
S hmotností ve smyslu tíže (natož setrvačnosti) bylo aristotelské pojetí látky propojeno jen velice volně, přes koncept prvků. Ty byly látkové povahy, nejtěžší byla samozřejmě země. Aristotelici by se ovšem štítili odvažování hmoty na kila (kg) a tedy i fyzikální veličiny hmotnost. Skalní aristotelici dodnes ostře rozlišují mezi látkou v aristotelském smyslu a hmotou ve smyslu novověké fyziky, někteří kvůli tomu dokonce rozlišují mezi fysikou (prý hlubokomyslnou) a fyzikou (prý povrchně technickou). Za rozumnější považuji ocenit Aristotelovo pojetí látky nebo hmoty, ale nenásledovat jeho další metafyziku a fyziku.
Před Aristotelem?
Leckde se můžeme dočíst (například na české Wikipedii), že „Pralátka byla jedním z ústředních pojmů starořecké filozofie, zvláště v jejím předsokratovském období.“ Tento mem ovládnul přehledové učebnice a tím spíše popularizaci. Možná jste to potkali: Thalés prý za pralátku považoval vodu, Anaximenés a Anaxagorás vzduch, Hérakleitos oheň...
První dojem je, že to musí být omyl, protože v textech autorů z doby před Aristotelem se žádná látka (či hmota, natož pralátka) nenajde. Vyskytuje se výhradně v aristotelských referátech o nich. Pouze a jedině takhle se dostala do edic předsokratiků. Od části z nich máme tak málo zachovaného textu, že by si člověk méně znalý kontextů mohl myslet, že se ta látka, hmota nebo pralátka v jejich pojednáních jenom nezachovala a Aristotelés dosvědčuje nauku o ní. Jenomže to by pak musela podivně zmizet. V malinko pozdějších souvislejších textech nejen že není, ale není pro ni ani adekvátní významový prostor. Neřeší se v nich problém „z čeho“ něco je, nýbrž jak to či ono působí, hlavně jak se proměňuje. Vůči některým z nich je dodatečný látkový výklad méně násilný, vůči jiným naprosto. Ani ostatní literatura té doby s žádnou představou pralátky nepracuje, ať už na úrovni slovní nebo co do smyslu. Dokonce ještě sám Platón se ve svém velice obsáhlém díle bez tohoto slova dobře obejde. A ne pouze bez onoho slova, ale i bez filosofického konceptu spojeného s otázkou „z čeho“. Za mustr uspořádání kosmu považuje ideje a (v dialogu Tímaios) geometrické objekty. Ostatně, proto ho novověké učebnice nezařadí mezi „materialisty“.
Je tedy připisování láky či pralátky předsokratikům podvod? Nebo jenom hloupost? Nejraději bych napsal, že obojí. Leč akademická opatrnost i obyčejná lidská slušnost nedovolí, abychom za podvod označili to, co vzniklo bez zlého úmyslu. (Pokud ovšem za zlý úmysl nepovažujeme podsunout ostatním primitivnější podobu vlastní nauky.) Je to svérázný výklad, tendenční interpretace. Občas v dobré vůli, protože interpret předsokratiků je chce „přiblížit současnému čtenáři“, častěji spíše sobě. Jiná věc je, že je tím vzdaluje od rozumného a pramenného výkladu. Někteří vykladači si dokonce myslí, že tím jejich nejasné myšlenky tlumočí do zřetelnější pokročilejší terminologie. „My už víme, že tím chtěli říct..." Jenže ty prastaré myšlenky jsou nejasné pouze v takovémto chybně nastaveném výkladovém rastru, v něm nedávají mnoho smyslu, zato bez onoho pokusu o modernizaci jsou dobře zřetelné. Často totiž poukazují k možnému pokroku jiným směrem než zrovna k aristotelské nauce, ale to by se zachovanými texty předsokratiků člověk musel podrobně zabývat, a nepreferovat zrovna svoji představu o světě, ani si to neulehčovat zachovanými aristotelskými referáty.
Aristotelés sám psal tak, jako kdyby se všichni jeho „předchůdci“ (to je u něho standardní termín) správně trefovali pouze kombinací šťastné náhody a geniality, zatímco on už přišel na správnou metodu poznání. Z této „pokročilejší“ pozice je občas trochu pochválí, častěji zkritizuje, „i on se mýlí“. Když Aristotelés cituje text, činí tak až školometně přesně, a díky mu za to. Když však vykládá, tak se s konfrontací s pramenným textem vůbec nenamáhá. A když náhodou ano, pak po citátu napíše, že „tím chtěl říci spíše…“
Zakládající text pro mem o pralátce u předsokratiků najdeme v Aristotelově Metafyzice (I,3; 983b6 (= Thalés zlomek A 12 Diels-Kranz):
„Většina těch, kdo se první zabývali filosofií, se domnívala, že počátky věcí jsou jen v podobě látky. Neboť to, z čeho všechny věci jsou a z čeho nejprve vznikají i do čeho nakonec zanikají – přičemž podstata trvá a mění se jen ve svých stavech – to nazývají prvkem a počátkem jsoucen. Proto se domnívají, že nic nevzniká, ani nehyne, jelikož se vždy uchovává takováto přirozenost.“
Jenže ti nejstarší neznají ani žádná „jsoucna“, natož podstaty, ba ani prvky a počátky. Tyhle slova u nich prostě nejsou, a neznají ani kontexty, ve kterých by mohla dávat nějaký smysl. Hledají odpověď na otázku, jak probíhají změny ve světě, nikoli na otázku, z čeho svět je. Přesto se už u předsokratiků objeví kroky tímto směrem: u Parmenida jsoucno, u Anaxagory počátek a u Empedokla čtyři prvky, i když u něho to jsou spíše živly. O tom jindy.
Kandidátem na řeč o nějaké hmotě nebo pralátce by se zdáli být atomisté. Leč ouha, jde o rekonfigurační model proměn a je velkou otázkou, zda Démokritovy atomy mají aspoň tíži (spíš se zdá, že ne). Rozhodně nejsou „z něčeho“, nejsou dělitelné, ani logicky, a to definičně. Nejsou to objekty empirické, nýbrž modelové, změny jejich konfigurací mají sloužit k výkladu pozorovaných změn. Řádně hmotnými objekty se atomy stávají až v dobách po Aristotelovi, u epikurejců, zvláště římských. Novodobé atomy se takto pouze jmenují, navzdory tomu, že slovo atomos znamená nedělitelný. Především jsou však empirické a proměnlivé, nikoli věčně stálé.
Pythagorejci Platónovy doby se navzdory očekávání starají také o hmotnou stránku světa, což je v souladu s jejich pokročilou technikou. Velice pečují o správné standardy závaží, ale kvůli spravedlnosti trhu. Skutečná věda prý nemůže být na vážení postavena, neboť se takto nezjišťují harmonické poměry, nýbrž jen jakákoli navážená čísla.
V tomto článku jsem neshrnul pouze výsledky své práce za řadu desetiletí. Stejně nebo velice podobně se vyjádřilo mnoho lidí, kteří se předsokratiky pramenně zabývali (např. J. Bollack, D. Couprie, R. Hahn, H. Cherniss, Ch. Kahn, D. Sider, G. Vlastos…).
Najdou se však i tací, kteří chtějí dědictví aristotelských výkladů předsokratiků nějak (snad) poctivě přetlumočit, aniž by se s nimi rozešli. Základním pojmem je pro ně „generativní substance“. To je civilizovanější verze oné „pralátky“, nesugeruje tolik nemístných asociací. Je tím, „z čeho“ vše vzniká a zase do toho zaniká. U Aristotela se opravdu najde. Nejsem toho příznivcem, ani nevěřím na substance, ale učené to je.
Po Aristotelovi
Pojem látky nebo hmoty, jak jej zavedl Aristotelés, byl po dlouhou dobu určující. V latině pak převládnul překlad slovem materia, který v 1. století před n. l. zavedl Lucretius Carus, s odkazem na mateřskou roli hmoty, přestože už existoval doslovný latinský překlad slovem silva. Za zajímavější než pojmoslovné distinkce však považuji rozvoj vážení.
(Nemám volně přístupné fotky vah a závaží z rané doby bronzové, tak tady ukazuji věci z rané fáze pozdní doby bronzové. Tohle je dokonce už řecká práce, z mykénské kultury pod vlivem minojské Kréty. Ba ani hmota sama o sobě, bez nějakého tvaru, se nenechá fotografovat.)
Kromě uplatnění na trhu nebo v dílnách se vážení přece jenom začalo uplatňovat i jako metoda poznávání. Takový postup byl ovšem na okraji scholastického pojetí vědy (prý je málo důstojný, nejsou přece trhovci), zato na něj navázala renesance a fyzika Galileiho stylu.
Jedním z průkopníků byl Archimédés (287-212 před n. l.). Zůstala asi jen legenda o testu ryzosti zlaté královské koruny stanovením její hustoty (měrná hmotnost je prý už zastaralá), dnes třeba v g/cm3 nebo spisovněji v kg/m3. Tato veličina patří mezi základní vlastnosti látek. Mikuláš Kusánský (Nikolaus von Kues, 1401-1464) ji zkusil použít dokonce jako lékařskou diagnostiku, a to vážením moči. On si s vážením vyhrál, včetně třeba využití pro přesnější časomíru, viz jeho dílo O pokusech s vážením (Idiota De staticis experimentis), kde najdeme řadu zábavných aplikací, jak dělaných pro předvádění na základce.
Krom toho lze už u předsokratiků najít leccos, co bude později spojeno s popisem vlastností látek. Například Anaxagorás výslovně píše, že „nic není nesmíšené“. Předznamenal pojmy směs a čistá látka, ta je v reálu pouze méně nebo více čistá, což Anaxagorás už taky věděl, popisoval i různá ředění. Zatím mu však šlo o „kvality“, ne o látku nebo hmotu.
Věda o látkách je v antickém Řecku překvapivě málo zastoupená. Z valné části jde pouze o praktické znalosti v dílnách barvířů, koželuhů, hutníků a sklářů, plus v technikách barev keramiky, fresek a obrazů. Fyzikální teorie je v ohledu hmoty dost omezená a chemie prakticky chybí, tedy s výjimkami zmíněných dovedností. Další výjimky najdeme opět mimo hlavní proudy škol, především u alchymistů helénistické doby. Pořádně doložené je však máme až skoro v závěru antiky, a to v zachovaném díle Zósima z Panopole, asi z raného 4. století n. l. Kromě toho, co si spojujeme s alchymií, prý značně zdokonalil řadu laboratorních postupů, zvláště pokud jde o rozklad frakcí směsí. Slavná byla jeho destilační aparatura. Zdaleka nebyla první, ale byla prý dokonalá. (Představuji si poměřování dokonalosti ochutnávkou, nikoli ovšem kondenzovaných par při žíhání rumělky, i když měřítka byla nejspíš jiná a vědečtější, snad na způsob míry čistoty látky.) Možná prý nějak částečně rozlišoval i mezi směsí a sloučeninou.
Galileovská fyzika navázala na archimedovský přístup a na Kusánského. Uplatní vážení a výpočet, zkoumá tíži i setrvačnost. Část tezí Aristotelovy Fyziky Galilei vyvrátil experimentem, především ale znovu sjednotil svět do jednoho celku, nebeské a pozemské děje opět vykládá na témže principu. Jeho významným pokračovatelem byl Pierre Gassendi. Pak už přijde Isaac Newton a později Albert Einstein. Zvláštní a vlastně nepříliš samozřejmá je přesná totožnost gravitační a setrvačné hmotnosti. Na toto téma hojně uvažoval už Ernst Mach, ale do toho se nechci pouštět.
Poznámka o „ismech“
Zdálo by se, že ukázání významu látky nebo hmoty souvisí s materialismem. Jenže s těmi „ismy“ je mnoho problémů. Většina z nich se objevila v 19. století a poskytuje orientaci v myšlenkách své doby. S extrapolací do jiných epoch je to slabší. Laikům to možná nějakou hrubou navigaci nabídne, třeba že pythagorejci se ve světě orientují prostřednictvím matematických objektů a díky dějům velice specificky pojaté duše, takže jsou „idealisté“. Hérakleitos skončí jako „materialista“ spíš proto, že nespoléhá na matematické objekty ani na zásvětí. Platón je samozřejmě „idealista“, dokonce doslova, vždyť píše o idejích (taxonech), dokonce jako o zdrojích existence jevových věcí (exemplářů). Kam spadne Aristotelés, to závisí na tom, jak jej vyložíme a jak zavedeme pojem „materialismus“.
Ještě k tomu se pak v obecné kultuře ty „ismy“ používají také metaforicky. Jako kdyby materialisté ctili spíš peníze a idealisté cosi jiného. Pak by se kritici konzumní společnosti, jakými byli Hérakleitos a Platón, měli ocitnout pospolu. Oproti třeba části sofistů, kteří by byli stoupenci „materiálních hodnot“, slávy a zisku, spíše tedy virtuálních. Radši tuhle zmatečnou motanici necháme stranou. Je lepší se obejít bez takových obstarožních a často klamavých štítků na šuplících s naukami. Někdo je však má v pracovně rád, třeba jako dekoraci.
Literatura
Radim Kočandrle: Fysis iónských myslitelů. Rozprava nad peripatetickou dezinterpretací. Mervart 2008.
Kirk, Raven, Schofield: Předsókratovští filosofové. Přeložili Filip Karfík, Petr Kolev, Tomáš Vítek. Praha: Oikúmené 2004. (Pracuje s pojmem „generativní substance“.)
Hans J. Störig: Malé dějiny filosofie. Zvon 1992; Karmelitánské nakladatelství 2000. (Pro ranou antiku spíše notně varovné.)
Z. Kratochvíl: Mezi mořem a nebem. Odkaz iónské archaické vnímavosti. Pavel Mervart 2010.
Z. Kratochvíl: Alternativy (dějin) filosofie. Mervart 2020.
Aristotelés o plození živočichů
Autor: Zdeněk Kratochvíl (02.02.2023)
Přirozenost, rozličné přirozenosti a příroda, prostě fysis
Autor: Zdeněk Kratochvíl (29.01.2024)
Co je to filosofie? Kde ji hledat?
Autor: Zdeněk Kratochvíl (30.09.2024)
Životopisy nejstarších filosofů a jejich díla
Autor: Zdeněk Kratochvíl (09.10.2024)
Diskuze:
Vymírání druhů v představách řeckých filosofů
Tomáš Novák,2024-10-23 15:23:25
Pane Docente, o evolučních názorech/představách u starých Řeků je toho známo poměrně dost, ale existovala u nich i představa úplného vyhynutí druhů (nebo dokonce hromadného vymírání)? V křesťanské Evropě až do konce 18. století v podstatě platil názor, že žádný tvor (resp. spécie) nemohl zcela vyhynout, protože Bůh stvořil přírodu v již konečném stavu, takříkajíc ke svému obrazu. Jak to vnímali řečtí učenci? Děkuji!
Re: Vymírání druhů v představách řeckých filosofů
Zdeněk Kratochvíl,2024-10-23 15:35:10
Představa doslova hromadného vymírní nejspíš nebyla, nicméně nějaká tomu blízká ano. Např. Empedoklés vykládá mytické chiméry (a podobnu havěť) jako vzpomínku (možná zprostředkovanou jen fosiliemi?) na dobu, kdy v jiných podmínkách úživnějšího světa (prý tepleji, vlhčeji a lepší výživa) mohly existovat i takovéhle potvory. Když se podmínky změnily, zašly. Platónský pojem věčeného taxonu (ideje) taky umožňuje, aby přestal být ve světě fyzicky reprezontovaný, i když neznám skutečné úvahy tímto směrem. Později je to už horší a převládne představa, na kterou pak snadno naváže křesťanské přesvědční, které popisujete. Řada učenců se pak nad Darwinem horšila nejen z náboženských a etických "důvodů", ale taky proto, že podle nich taxon přece nemůže vzninout ani zaniknout, je jiného řádu než exempláře. (Asi jako cimrmanovská diskuze o nemožnosti krádeže dolu, na rozdíl od šrajtofle.)
Jména ze starověké řečtiny
Tomáš Novák,2024-10-22 11:23:53
Hylaeosaurus znamená skutečně "lesní ještěr", v pořadí třetí popsaný neptačí dinosaurus (1833). Na druhou stranu latinsky je to myslím "silva/sylva", například Agathaumas sylvestris (původní jméno pro triceratopse).
Vůbec antické Řecko se do názvů dinosaurů hodně promítá - Lailapsos (latinsky Laelaps) bylo první rodové jméno pro rod Dryptosaurus, dal mu ho E. D. Cope v roce 1869. A proč Lailapsos? Podle starořecké mytologie to byl pes, který doprovázel lovce Oriona (souhvězdí Velkého psa s nejjasnější hvězdou noční oblohy Siriem!) a ulovil jakoukoliv kořist - nic mu neuteklo. Podle Copea také dryptosaurus (tehdy Laelaps) musel ulovit cokoliv si zamanul).
A proč nejsou "deinosauři" místo "dinosauři? Řečtina má totiž slovo "deinos" (hrozný, strašný), nikoliv "dinos"! Dovolím si zkopírovat text odjinud:
For much of its history, English did not take its Greek vocabulary directly from Greek. It took it via Latin (and French). Even when English was making up new words based on Greek, it made those Greek words look like Latin, for consistency with the Greek words it had already taken in via Latin (and French).
So Greek-based words were spelled with c’s, not k’s, and y’s, not u’s: cyclic, not kuklik. And nouns ended in -us and -um, not -os and -on: bacterium, not bakterion, chorus, not khoros. (And, because of French: democracy, not demokratia or democratia.)
Now as it happens, has a complicated history in Greek: some words spelled with an were pronounced /ei/ in Homeric times. Others would have been spelled as , or did not even exist in Homeric times. But already by Classical times ended up pronounced as a single vowel, /eː/. And (outside of a brief experiment in Corinth) that single vowel was still written as . In fact, new instances of /eː/ that didn’t exist in Homeric times also ended up written as .
By the time Greek was in regular contact with Latin, that was not even pronounced as /eː/ any more: it was pronounced as /iː/. And Greek words with that ended up in Latin were spelled as they were pronounced by then, with an . Aristides, not Aristeides, Irene, not Eirene, idolum > idol, not eidolon. That continued with later Latin words coined via or based on Greek: clitoris, not kleitoris.
Hence, dinosaurus, not deinosauros.
Pane docente, jaký je dnes úzus při přejímání jmen a výrazů ze staré řečtiny? Jen pro zajímavost - vozík na převážení věcí na letišti se jmenuje metaphora! :-)
Re: Jména ze starověké řečtiny
Zdeněk Kratochvíl,2024-10-22 11:42:37
Ten Hylaeosaurus má první ást svého jména z řečtiny, a normálně hýlé znamená les.
K tomu deinos/dinos:
Zčásti je to otázka transkripce, zčásti časové vrstvy jazyka. Deinos se stejně časem četlo dinos. Podobný problém je v případech oikonomia/ekonomie, oikologia/ekologie, archaio-/archeo-, aitiologia/etiologie...
Usus je problematický, protože není jeden. Jde o to, jestli se při transkripci sleduje fonetika nebo písmenka, z které časové vrstvy řečtiny, případně jestli se jde přes latinizaci, případně přes angličtinu, dřív němčinu, v takových případech se např. místo "f" objevuje "ph".
Řecky je to metafora, což dnes znamená převoz, bývá to na náklaďácích, od tiráků po stěhovací.
Re: Jména ze starověké řečtiny
Eva M,2024-10-26 07:53:09
ovšem deinonychovi a spol, zůstalo dei- ,,,, slovni fragment, který přes latinu bývá vnínmán zvykově trošku jinak....
hvězdy a elementární "částice"
Eva M,2024-10-21 20:54:49
a také "fyzika, chemie, biologie" (nebo i jiné...)
je celkem legrační, že platí všechny zároveň...
nějak mám dojem, že k tématu "hmoty a hmotnosti" to bez "fyziků elementárních (tzv?) částic" a astrofyziků nemá cenu...
filozof a teolog mohou hloubat, zda a jak "je to možné, takhle samo od sebe?" - ale nakonec si stejně moc nepomohou, myslím....
v úrovni praktické každodennosti je myslím ledasco z výše uvedeného jedno a je vhodné 3 "školní vědy" respektovat, bez ohledu na "podstatu hmoty a hmotnosti"; aspoň tak se mi to jeví...
:) aktuálně to vypadá, že hmota je jedním ze způsobů manifestace matematiky ;-)
Re: hvězdy a elementární "částice"
Zdeněk Kratochvíl,2024-10-21 21:58:07
Taky v článku nepíšu, že filosofie poznává hmotu líp nebo srovnatelně jako přírodní vědy. Je jen o tom, jak se vůbec pojem hmoty objevil a jaké to mělo souvislosti.
Ono se sice nedá vážně uvažovat způsobem "co by, kdyby", ale pro ilustraci:
Nebýt Aristotela, tak by přírodní vědy asi vypadaly podobně jako vypadají, nejspíš bychom je dokonce měli o hodně dřív. Akorát bychom se spokojili s hmotností věcí nebo částic a nejspíš nepoužívali pojem hmota, což by ničemu nevadilo.
Předsokratiky bychom probírali zčásti v dějinách řecké literatury, zčásti dějinách přírodních věd, protože dějiny filosofie by možná začínaly až Platónem. To by taky nevadilo, leckde to tak stejně dělají. Dokonce bychom některé znali autentičtěji. Ale někteří by se nám ztratili, bohužel zrovna Míléťané.
Příčetný filosof (ba i teolog, ale ty většinou církve dohánějí k nepříčetnosti) si klade spíš jiné otázky. Třeba jak je to celé vlastně myšleno, jaké předpojatosti v tom můžou být skryté. A dějiny filosofie i dějiny věd se snaží mapovat kontexty později samozřejmých nauk a rozmotávat pojmoslovná klubka.
Poznávání struktury vesmíru, částic, látek i organismů nechávám na přírodovědcích. Filosofie by však mohla mírnit nedorozumění s unáhlenými popularizacemi (třeba mysticizací kvantovky), krotit sebestřednost role subkjektu, osvobozovat od setrvávání na představě nějakých podstat...
Ale s tou matematikou nevím. Co když je to spíš skvěle optimalizovaný formální jazyk, kterým se nám struktury světa velice dobře popisují, a to na různých úrovních? Ale opravdu nevím, otázka není řečníká, byť si to tak sám myslím.
Re: Re: hvězdy a elementární "částice"
Eva M,2024-10-22 23:29:14
obavam se, ze pri mire moji neznalosti a nenadanosti (sem tam nejaky ten autor scifi a pod. v mladi to nenahradi) mi nezbyva, nez si z toho vseho tak trosku delat legraci nelegraci :)
jinak - prijde mi, ze takove to jednoduche "jsou to kulicky/kosticky a z tech je to postavene" muselo dostat na frak pomerne davno, jakmile se - z fyzikalnich jevu - objevila "pole" (magnety?) (o svetle uz vubec nemluvit)...
... na hmotu nejlepe pozvat ty fyziky, bylo by to zajimave snad i pro filozofa (vsiml jste si, ze dokazi najit vsechno, co nekdo spocital? :) )
...ale ne nutne duveryhodne.
Re: Re: Re: hvězdy a elementární "částice"
Zdeněk Kratochvíl,2024-10-23 15:23:14
S těma kostičkam to bylo docela složité, dnešní představa o nich začíná až v 19. století. Ještě víc s pojemem pole, ten je až novodobý, ale v rané antice má předlohy v těch "apeiratických (spojitých) škálách", jak psali Anaximandros a Hérakleitos.
Už jsem psal, že pozvávání hmoty čekám od fyziků. Docela často se s nimi bavím, kvantoví fyzici mívají přednášky u nás na seminářích katedry a já zase občas na MFF, ale o dějinách vědy.
Se vztahem spočítání a nalezení je to spíš tak, že nalezení je kritériem adekvátnosti výpočtu(zdaleka ne pouze formální správnosti). Teprve nalezení rozhodne, a dokoud se nenajde něco jiného nebo lepšího, tak není rozumný důvod o té teorii moc pochybovatl.
Re: Re: Re: Re: hvězdy a elementární "částice"
Eva M,2024-10-26 08:02:53
já si nakonec otevřela wikipedii (co také pro laika), že se o těch současných představách něco dozvím................nakonec jsem se pročetla k různým rozporům, tzv temné hmotě a teorii strun....
Re: hvězdy a elementární "částice"
Zdeněk Kratochvíl,2024-10-21 22:11:39
Dějiny filosofie i vědy mají ještě jedno kouzlo: Můžeme rekonstruovat rozličné způsoby myšlení, pro našince mnohdy velice exotické, skoro jako výlet do jiných světů. Zajímavé je, že plodnost těch různých konceptů, poměřovaná dnešním stavem vědy, jen málo koreluje s tím, jak jsou ve své době nezvyklé. Exotičnost (v měřítcích své doby) někdy ústí v geniální novinky, častěji v exotické podivnosti až nesmysly. A ve své době standardní nauky buď zmizí se svou dobou, nebo přetrvají jako nenápadná součást naší kultury, nebo možná trvají v podobě dosud nerozoznaných předsudků.
Archimédova smrt
Tomáš Novák,2024-10-21 13:35:33
Je pravda, že Archimédés byl zabit římským vojákem, ale římský velitel Marcellus si to nejen nepřál, nýbrž dotyčného tvrdě potrestal? Archimédés byl již tehdy velmi známý pro svoji genialitu a vynálezy a měl být cennou kořistí pro tehdy ještě republikánský Řím. Marcellus pak údajně do Říma dovezl i dvě planetária (dnes telluria?), která Archimédés postavil. Historka s "narušenými kruhy" je však téměř s jistotou smyšlená, pravděpodobnější je snad verze, že římský voják nebo skupina vojáků zabili tohoto génia kvůli chamtivosti, protože se chtěl/i zmocnit jeho věcí (o nichž se domníval/i, že mají hodnotu cenného pokladu). Děkuji za reakci :-)
látka
František F,2024-10-21 10:54:23
Přidám jen zmínku o chorobné výměně látkové - u některých strojilek.
Laický dotaz
Petr Hilaris,2024-10-21 09:18:12
Zavedení pojmu hmota až někdy ke konci klasického období je skutečně zajímavé. Lze o zhruba 200 let starší Anaximandrův pohled (zlomek B1 a další) chápat tak, že vše vnímatelné (jevy i objekty) je projevem existence různých protikladů, které samy v neustálém koloběhu povstávají z bezmezna (apeiron) a zase do něj zanikají? Tj. lze jeho přístup chápat jako komplexní (i když obrazný) výklad světa, který nevyžaduje zavedení pojmu hmoty, anebo by to bylo nesprávné nebo příliš násilné zobecnění jeho zlomkovitě zachovaných myšlenek?
Re: Laický dotaz
Zdeněk Kratochvíl,2024-10-21 10:14:00
Z Anaximandrem je tisíc problémů, které ovšem stojí za to, aby je člověk zkusil rozplétat. Máme minimum původního textu: několik vět plus několik dalších slovních spojení. K tomu referáty, v tomto případě skoro výhradně Aristotelské. U pozdějších předsokratiků máme i jiné a vidíme ten rozdíl. Zachraňují to Simlikiovy komentáře k Aristotelovým spisům. Simplikios (novoplatonik konce antiky) sice následuje Aristotelův výklad, ale ve své puntíčkářské pečlivosti uvádí řadu Aristotelových výkladů na pravou míru. Tím pádem je to strašně komplikované, problémy u Anaximandra jsou zabalené do učenecké disputace Simplikios/Aristotelés (samozřejmě tuze dávno po smrti Aristotela).
Co je jisté:
Anaximandros byl naprosto mimořádnou postavou pro vznik řecké přírodovědy a filosofie. Školní učence překvapuje jak jeho nesmírně důkladná práce při měřeních i pozorováních a jejich interpretacích, tak absence skoro všech později užívaných termínů. Autor, který zásadně "předběhl dobu", se vyjadřoval zčásti v obyčejnm jazyce, zčásti asi v náznacích termínů, které pak nemají významné pokračování. Asi nebyl moc široce chápán. Doklady o existenci opisů jeho díla v pozdějších epochách (textový v Athénách a archeologický v Taormíně) jsou spíše příjemným překvpením. Možná mu rozuměli Hérakleitos a Xenofanés, ale s "vlivologií" to bývá ošidné. Zásadní je koncept diferencí, v pozdějším jazyce: protikladů.
Velice pravděpodobně:
Obrazné to je jen v řadě přirovnání a metafor. Zásadní je něco jiného, výklad diferencí. Je otázkou, nakolik jej umíme odlišit od pozdějšího Hérakleitova. Na populárnější úrovni jsem to spojil ve starém článku o Hérakleitovi (novodobý školní příklad kbelíků s různě teplou vodou), viz
https://www.osel.cz/10587-herakleitos-diference-a-spojitosti.html
Diference nevyžaduje vždy reálnou přítomnost nositelů opačných pólů, stačí jakýkoli rozdíl. Diference se otevírá oběma směry z každého "místa" škály, kterou zakládá. Diferencí je bezmezně, kolik umíme najít a kolika má smysl se zabývat. Pro některé obory je zásadní sledovat vztahy mezi několika diferenčními škálami (stupnicemi), například pro meteorologii teplotní a vlhkostní (Anaximenés k tomu přidá tlakovou), ale jinde mohou mít větší význam jiné diference, nejsou žádné "základní". Lokální rozevírání a vyhlazování diferencí se často děje v cyklech. "Substrátem" diferencí není "látka", ale cokoli, třeba rozvlněná vodní hladina, teplota vzduchu, výšk Slunce nad obzorem.
Z novodobých výkladů nejvíc důvěřuju monografii, kterou napsal Charles H. Kahn, v českém prostředí Radim Kočandrle. Časem bych tady chtěl něco z toho pojednat po kouskách, zatím to byl jen úvod, zaměřený spíš na objev 3D v astronomii, viz
https://www.osel.cz/10555-jak-si-anaximandros-pohral-s-gnomonem.html
Problém je, že zrovna u tohoto autora se výklad zajímavých věcí musí vybabrávat s kvantem školometných technikálii, pokud má být věrohodný.
Re: Re: Laický dotaz
Petr Hilaris,2024-10-21 11:00:37
Díky za přehled a vysvětlení. Diference jsou skutečně mnohem vhodnější koncept než protiklady.
Re: Re: Re: Laický dotaz
Zdeněk Kratochvíl,2024-10-21 11:20:39
Rádo se stalo a mám už jenom poznámku:
Obecně známý koncept protikladů zavedl pro výklad Hérakleita Hegel. Jako slovíčko se protiklady (ta enantia) s jistotou poprvé objevují u Sofokla, ale mnohem autentičtěji a v textech, které nejspíš myšlenkově navazují na Hérakleita.
Re: Laický dotaz
Zdeněk Kratochvíl,2024-10-21 10:41:35
Právě s Anaximandrem měl Aristotelés největší problém. Zkusil svůj látkový výkladový rastr na všechny předsokratiky, ale couvnul (podoně jako u Hérakleita). Diskutuje několik výkladů (na rozdíl od Hérakelita, jemuž prostě vynadal). Nejvíc ten, že podle Anaximandra vznikají prvky (živly) z jakéhosi "středního prvku", třeba z něčeho mezi vodou a vzduchem, snad kvůli tématu výparů. To je samozřejmě anachronické a navíc dost nejasné (zvláště na Aristotelovy poměry), ale dobře to ukazuje atypičnost Anaximandra i Aristotelovu námahu.
Problém je i s výrazem apeiron. Ve staré době se užívá jako adjektvitum, a to skoro výhradně ve spojení se zemí, mořem a vzduchem. Tohle vše je "širé". Pythagorejci klasické doby zavedou význam nevyhraněna, neurčita, asi etymologiací vůči peras, mez. V Aristotelově době (i přímo u něho) se uplatní i matematický význam "nekonečno" (zatím pouze "potenciální" a na rozdíl od metafyzické věčnosti nikoli kýžené).
Re: Re: Laický dotaz
Petr Hilaris,2024-10-21 11:16:26
Za zavedení pojmu apeiron budiž pythagorejcům díky, je to myslím myšlenkově velmi podnětný pojem.
Re: Re: Re: Laický dotaz
Zdeněk Kratochvíl,2024-10-21 11:23:09
Je to u nich základní dvojice protikladů: Peras (mez, vyhranění) a Apeiron (bezmezno, nevymezené, neurčité).
Peras je aktivní, také umožňuje poznání. Trochu to připomíná a možná i předjímá Aristotelovu dvojici tvaru a látky.
Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce