Testovací prototyp Boom Supersonic XB-1 dosáhl svého nového rekordu  
Boom Supersonic usilovně pracují na vývoji nadzvukového dopravního letounu Boom Overture. Jejich prototyp XB-1 pilotovaný Tristanem “Geppettem” Brandenburgem, dosáhl nového rekordu, když se dostal do výšky 5 425 metrů a letěl rychlostí Mach 0,69 (791 km/h). Po pěti dalších letech by měl poprvé překonat rychlost zvuku.
XB-1 na pátém zkušebním letu. Kredit: Boom Supersonic.
XB-1 na pátém zkušebním letu. Kredit: Boom Supersonic.

Jak nostalgicky poznamenává Joe Salas na platformě New Atlas, je to už přes 20 let, co jediný skutečný nadzvukový dopravní letoun Aérospatiale-BAC Concorde 101/102 naposledy letěl oblohou. Od té doby běžní zákazníci létají pouze podzvukovou rychlostí. V dnešní době se několik společností snaží tuto neblahou situaci napravit a otočit ukazovatel vývoje letecké dopravy opět směrem dopředu.

 

XB-1 na ranveji. Kredit: Boom Supersonic.
XB-1 na ranveji. Kredit: Boom Supersonic.

Přední místo mezi nimi zaujímá Boom Supersonic z Colorada. Jak jsme psali na OSLU, letos v březnu (2024) se poprvé vznesl jejich prototyp Boom Supersonic XB-1, který pilotoval zkušební pilot Bill „Doc“ Shoemaker. Boom Supersonic od té doby nezaháleli a stále letos 7. října poslali letoun XB-1 do vzduchu již popáté.

 

Tentokrát seděl za kniplem vrchní zkušební pilot Tristan “Geppetto” Brandenburg, který si s letounem XB-1, poháněným motory GE J85-15, zaletěl do výšky 5 425 metrů a během 50minutového letu dosáhl rychlosti Mach 0,69 (791 km/h). Jak výška, tak i rychlost představují nový rekord pro tento letoun.

 

Boom Overture. Kredit: Boom Supersonic.
Boom Overture. Kredit: Boom Supersonic.

Boom během tohoto letu testoval pozoruhodný „rozklepávací“ systém FEM (flutter excitation system), který záměrně vytváří za letu vibrace. Pomáhá tak inženýrům odhalit potenciálně slabá místa konstrukce, především za vyšších rychlostí. Pro zkušebního pilota to jistě musí být úchvatný zážitek. Jak je vidět, prototyp XB-1 se zvolna blíží ke hranici rychlosti zvuku. Podle Boom Supersonic by za tuto hranici měl vydat po pěti dalších zkušebních letech.

 

Boom Supersonic XB-1 je testovací platformou pro budoucí nadzvukový dopravní letoun Boom Overture. Ten by měl vozit 64 až 80 pasažérů při rychlosti Mach 1,7 (2 200 km/h), až do vzdálenosti 7 869 kilometrů. Vzhledem k požadavkům dnešní doby by měl Overture létat převážně nad vodou, s co nejmenším hlukem a jeho motory Symphony by měly hltat stoprocentně udržitelné palivo.

 

Overture by měl být schopen létat také podzvukovou rychlostí, aby mohl operovat z běžných letišť. Velkou výhodou by mělo být, že nebude muset používat prodlouženou ranvej, jako kdysi potřeboval Concorde. Pokud vše půjde podle plánu, Overture by měl být hotový v roce 2025, první let absolvovat v roce 2027 a na trhu by se měl objevit v roce 2029. Uvidíme, jak se jim to podaří.

 

Video: Go Inside the Cockpit: XB-1 Flight 4 Full Video Narrated by Nick Sheryka—Chief Flight Test Engineer

 

Video: Introducing Symphony™

 

Literatura

New Atlas 10. 10. 2024.

Datum: 14.10.2024
Tisk článku

Související články:

Northrop Grumman a Boom vyvíjejí nadzvukový transportní letoun     Autor: Stanislav Mihulka (24.07.2022)
Boom testuje pojíždění na ranveji s prototypem nadzvukového letounu XB-1     Autor: Stanislav Mihulka (31.08.2023)
Boom Supersonic poprvé vzlétli s nadzvukovým demonstračním letounem XB-1     Autor: Stanislav Mihulka (24.03.2024)



Diskuze:


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz