Otázky v nadpisu článku jsou zavilé a nechci hned na začátku zastrašit jejich detailním rozmotáváním. Filosofové je ještě víc zkomplikují tím, že řeknou, že tyto otázky jsou filosofické, což je sice pravda, jenže tím vznikne metodický uzel. Někteří dokonce zavedli tzv. metafilosofii, tedy filosofování o filosofii, což je poněkud cyklické. Oproti tomu to například biologové nebo fyzici mají jednodušší. Vedle nějakých definic svých oborů mohou funkčně popsat, co dělají a jak to dělají, což je srozumitelné, navíc je o tom dostatečně široká shoda, přestože jednotlivých dílčích témat, metod i škol může být mnoho. K tomu přistupuje nepopiratelná užitečnost části jejich výsledků, i když to sami většinou dělají pro radost z poznávání. (Těmi, kdo tak činí pro udržení bydla získáváním bodů a titulů, se zabývat nebudeme, ať už tak činí v jakémkoli oboru.) K potížím filosofie také patří, že její kvalita se obtížně popisuje scientometrickými postupy obvyklými v přírodních vědách.
Kdo na to má žaludek, může se spokojit s byrokratickým zařazením filosofie v systému školství, vědy, výzkumu a inovací (CEP & CEZ & RIV, i když pod názvem filozofie). Ten předpokládá, že filosofie je jedna z humanitních (nebo společenských) věd, která se zabývá obecnými otázkami poznání a skutečnosti, dokonce nejobecnější z nich. Takové určení filosofie není hloupé, navíc je potvrzeno samotnou praxí. Nevylučuji, že jsou oblasti filosofie, kterým to svědčí nebo aspoň nevadí. Kdyby ovšem filosofie ve svém celku byla vědou, dokonce v obvyklém popperovském smyslu slova, bylo by to jednoduché. Rozhodčím mezi různými tvrzeními by bylo pozorování nebo experiment. Pak bychom případně mohli diskutovat, zda jde o vědu humanitní nebo jakou jinou.
Mezi různými typy filosofie najdeme i takové, které tvrdí, že filosofie je věda. Aristotelští scholastici o tom napsali řadu traktátů. Jenže jim jde o vědu ve zcela jiném smyslu slova, než jak dnes vědu chápeme. Navíc často tvrdí, že ostatní vědy existují až díky filosofii, což fakticky vzato není pravda.
Lépe je na tom tzv. „analytická filosofie“, tedy vlastně rozšířená formální logika: Filosofie je zkoumání jazykové formy našich výpovědí. To je určení přímo vědecké a část filosofických otázek opravdu pokryje. Dokonce to může mít aplikace, ať už při tvorbě jazykových překladačů nebo v teorii práva. Komu tento rozsah stačí, může u něho zůstat. Hůř je na tom ten, kdo se chce zabývat něčím jiným než jazykovou formou.
Co když je filosofie spíše čímsi uvnitř pomyslného trojúhelníku, jehož vrcholy představuje věda, umění a náboženství? A co když se její jednotlivé typy („školy“) mezi sebou liší hlavně tím, čemu z toho jsou blíže a od čeho dál, jakou mají pozici v té ploše; a také tím, o kterou vědu jde, o jaký umělecký žánr a jaké náboženství (případně ateismus)? Soukromě si to myslím, ale nehodlám to vnucovat víc než jako možnou heuristickou hypotézu.
Školní tradice filosofie nabízí řadu dalších určení toho, čím filosofie je. Například v dědictví zlidovělé verze stoické školy: Filosofie je věda (resp. vědění) o smyslu života (případně také světa), nebo aspoň „hledání smyslu života“. Nebo řada platónských pochopení filosofie: péče o duši; teoretický způsob života; kolize různých mínění, která v přátelském prostoru umožňuje poznání. Tento výčet by mohl být podstatně delší, vlastně bychom mohli projít celé dějiny filosofie, a ty jsou překvapivě pestré. Ukázalo by se, že každá filosofická škola je filosofií v jiném smyslu slova. Viz článek Alternativy (dějin) filosofie, referující o mé poněkud obsáhlé knize.
S otázkou, co je filosofie, souvisí i ona druhá otázka, kde ji hledat. Kdo na to má žaludek, může se spokojit s parafrází určení vědy, které podal Paul Feyerabend (1924-1994): „Vědou je to, co je jako věda společensky akceptováno.“ Filosofie by byla obsahem knih a článků, považovaných za filosofické, a hledat ji máme v patřičných školách a ústavech (např. FF UK, FÚ AV ČR), neboť je tím, co se tam vykazuje jako hlavní činnost. Těžko s tím polemizovat, ve společnosti to tak opravdu funguje, ale příliš hlubokomyslné určení to není.
Raději to zkusíme trochu „od lesa“, oklikou přes otázku vzniku a vývoje filosofie. Pak se k určení filosofie můžeme vrátit.
Kde filosofie vznikla?
Jsme navyklí začínat otřepanou větou: „Již staří Řekové…“ Mnohdy na tom leccos je, ale svět je větší a pestřejší. Evropská filosofická tradice samozřejmě navazuje na řeckou, byť zprostředkovaně (např. latiníky) a krkolomně, ale není jediná. Nemyslím teď středověkou arabskou a židovskou filosofii, neboť to jsou metamorfáty té řecké, nýbrž linie indické a čínské filosofie, které jsou opravdu nezávislé. Přesto jsme dlouho žili v zahledění do vlastního hnízda. Nejprve z nevědomosti, pak dokonce s ideologickou umanutostí, že počátek filosofie a málem všeho (dějin, politiky, vědy…) je právě a jen v Řecku, jak to formuloval např. Hegel (1770-1831). Díky setrvačnosti akademického prostředí tuto podivnost sdíleli i velice moudří lidé, u nás např. Jan Patočka (1907-1977) a dokonce i Ladislav Hejdánek (1927-2020).
Oproti tomu mluvil Karl Jaspers (1883-1969) o ustavení základů civilizace nejen v Řecku (včetně filosofie), ale také na Blízkém východě (judaismus, zoroastrismus), v Indii (hinduismus, buddhismus) a v Číně (konfuciánství a taoismus). Přes určitou trapnost systematizačních „ismů“ se tím otevřel prostor pro komunikaci filosofů s indology a sinology. Tradiční umanutost dějinami Jaspers proměnil do podoby termínu „osová doba“ (Achsenzeit). Myslí tím vznik jmenovaných kulturních proudů, málem synchronně, byť se značným rozostřením na období přibližně odpovídající řecké antice. Pro předběžnou orientaci je to pěkné, nicméně jde opět o ideový konstrukt, i když obecnější a realističtější.
Plastika z ranějšího 5. století n. l. byla považovaná za zobrazení „typu filosofa“, až se ukázalo, že je to portrét konkrétního athénského filosofa té doby. Více v popisce po rozkliknutí linku. Muzeum Akropole v Athénách, Acr. 1313. Kredit: Zde, Wikimedia Commons. Licence CC 4.0.
|
Siddhártha Gautama alias Buddha Šákjamuni. Gandhára (severní Pákistán), 3. až 4. století n. l., štuk se zbytky polychromie, výška 28 cm. NG v Praze, NG Vp 782. Foto ze zrušené expozice Umění Asie v paláci Kinských. Kredit: Zde, Wikimedia Commons. Licence CC 3.0.
|
Vlivy nečekanými směry dokážou překvapovat. Příkladem může být silný vliv řeckého výtvarného kánonu v tzv. gandhárském umění na pomezí střední Asie a Indie, dokonce i při zobrazování Buddhy. Jenže to už je o dost století poté, co se indická i řecká filosofie zformovaly každá po svém a nezávisle na sobě. Buddha a jeho přímí žáci z řeckých zdrojů nečerpají. Metafora řeky i metafora probuzení jsou vůči Hérakleitovi analogiemi, bez vlivu. Linie indické filosofie je samostatná, a to nejen u buddhistů. (Absenci vlivu jako ostatně lecčeho je těžké přísně prokazovat, leč kde nemáme žádné indicie vlivu, tam není důvod o něm mluvit.) A v opačném směru: Působení indických myšlenek v Řecku je patrné až od helénistické doby, kdy už je všechno dávno „hotovo“, ustaveno jako tradice.
Jinou samostatnou linii představují filosofové staré Číny. Také u nich najdeme četné analogiemi s řeckými myšlenkami, v tomto případě bez výraznějších výtvarných vlivů, které by nás mohly zmást. Musíme se prostě smířit s tím, že genealogie filosofie není reprezentována větvícím se stromem s jedním kmenem, byť uvnitř jednotlivých tradic to tak občas vypadá, leč i to je možná ošidné zdání. Místo hry na ideově zdůvodněný počet stromů se pustíme do orientace v křoví, spíše v krajině se stromy i křovím. Zkusíme se v ní orientovat co možná empiricky. K orientaci se stromy hodí, ale nepodceňujme křoví.
Za bazální úroveň můžeme považovat třeba mýty, tedy důležité rámcové příběhy. Jsou všudypřítomné, přestože některé kultury jejich přítomnost ve svém domě popírají nebo aspoň nerady vidí (např. křesťané, muslimové a ateisté). Důležitější je, že bez jejich sladění s prostředím by „primitivní“ etnika nepřežila. Kromě poetiky příběhů jde o moudrost mýtů, která se ovšem snadno obrátí v soubor předsudků, když se z jakýchkoli důvodů změní prostředí.
K mýtům mohou patřit základní ponaučení typu přísloví. V některých kulturách je tato vrstva velice rozvinutá, až do podoby tzv. sapienciální (mudroslovné) literatury. Příkladem může být třeba hebrejská kniha Přísloví, ale jde o žánr velice rozšířený od Egypta po Indii.
Filosofie a podobně i věda představují ještě něco jiného, co se zmíněnými vrstvami kulturní tradice sice souvisí, ale chová se svébytně, dokonce i kriticky vůči nim.
Nehodlám stavět nějakou obecnou hierarchii opřenou o milníky vývoje, byť nějaké ve s vývoji kultur vidíme. Stačí, že zmíněná rozlišení (mýty, sapienciální literatura, filosofie nebo věda) můžeme použít pro orientaci a snadnější domluvu. Také považuji za zbytečné mluvit o tradiční místní filosofii v subsaharské Africe, u australských domorodců nebo původních obyvatel Ameriky – alespoň dokud mi u nich někdo neukáže i něco jiného než moudrost mýtů a přísloví. Nijak je tím neponižuji, proč by potřebovali zrovna filosofii. Filosofie i věda jsou podniky nejen úžasné, ale také tuze nebezpečné. Nemyslím hned na atomovou bombu a biologické zbraně, spíše na tvorbu ideologií. Přítomnost nebo nepřítomnost filosofie nebo vědy je zásadním kritériem v akademickém prostředí, ale ne obecně. Například kvalita piva v hospodě se nepoměřuje přítomností filosofie nebo vědy v ní, ba ani naopak. Ani to nic nevypovídá o poměru důležitosti hospod a filosofických ústavů. Naše společnost má obojí, čímž se vytahujeme, i když si pak s následky nevíme vždy rady, což platí i pro tu hospodu.
Vznik filosofie v Řecku
Teď půjde o tu evropskou linii, i když víme, že není jediná, možná ani monofyletická, třeba neroste jen větvením unikátního počátku. O vzniku filosofie v Řecku máme několik mýtů. Například, že ji zavedl Pythagoras. To je zvláštní uzel napříč žánry, že máme mýtus o vzniku filosofie, který se vyskytuje v učebnicích už asi dvě tisíciletí. Latiník (a pod jeho vlivem taky Anglosas nebo pozitivista) by měl mýtus vymýtit ve prospěch fakt, nebo ukázat, že to není mýtus, ale faktum. Jenže to je mýtus, tedy příběh, dokonce skoro bez faktického základu. Mýtus by mohl být moudrý nebo aspoň pěkný (malinko snad je), jenže tohle je mýtus tzv. aitiologický (zdůvodňující něco), a s takovými bývají potíže. Navíc pracuje s etymologií, což je osvědčený nástroj mnoha podivínů. Tak si jej ocitujeme podle Diogena Laertia (I,12):
„Filosofii jako první pojmenoval Pythagorás a sebe nazval filosofem [přítelem moudrosti], (…) jak praví Hérakleidés Pontský ve spise O mrtvé ženě. Nikdo z lidí totiž není moudrý, nýbrž jen bůh. Dříve se totiž pro filosofii užívalo názvu „moudrost" (sofia), a moudrým (sofos) se nazýval ten, kdo se jí zabýval z povolání, tedy člověk vrcholné úrovně duše, kdežto filosofem je nazýván ten, kdo dychtivě následuje moudrost.“
Vypadá to jako pramenný doklad. Jenže tento text z 3. století n. l. nemá dostatečnou oporu ve starších pramenech a koliduje s absencí dokladů pro slovo filosofie v době, o které píše. Z doby před Platónem (428-347 před n. l.) máme doložený jediný výskyt slova filosofie, a to u Hippokrata (O starém lékařském umění 20,5). Pochází asi z doby Platónova dětství. Navíc je vůči filosofii kritický, odmítá ji jako formalistní hru se slovy, která příliš důvěřuje reálné pravdivosti logicky platných výroků, a navíc předpokládá existenci něčeho podobného idejím. Kritizovaná nauka samozřejmě musela být starší, snad i pythagorejská, ale ne z doby Pythagorovy. Kritika možná míří také na elejskou školu.
Legenda o Pythagorově určení filosofie je docela pěkná, taky se ujala. Filosof je milovníkem moudrosti! Má však i jiné vady než nehistoričnost. Filosofií by bylo hodně leccos, například sapienciální tradice a valná část umění a vědy. Druhou vadou je, že legenda trochu účelově tlačí na etymologii slova filosofia. V takových složeninách on fil většinou neznamená kdovíjakou lásku, ale spíše náklonost k něčemu. Dobře, filosof je nakloněn moudrosti. Jenže sofia neznamená vždy moudrost, ale také prostou šikovnost. Někdy dokonce vychytralost. Přiznejme si, že i ta k filosofii bohužel občas patří.
Pravidla českého pravopisu nám připravila léčku v podobě slova filozofie. Lidé od fochu to většinou ignorují a píši „s“, a to nikoli z pouhé staromilnosti. Řečtina totiž zná i slovo zofos. Znamená mrákotu, temno. (Pro byrokratické účely je lépe se s tím „z“ smířit, jinak bychom mohli dopadnout jako jeden kolega, jehož profesorské řízení se muselo opakovat, aby se trefilo do tabulkového oboru, tedy se „z“.)
Vraťme se k mýtům o vzniku řecké filosofie. Patří k nim i jiný text u Diogena Laertia (VIII,8), tentokrát o „teoretické“ metafoře Pythagorova filosofování:
„Život prý přirovnával ke shromáždění při hrách. Jako tam totiž jedni přicházejí soutěžit, druzí za obchodem a třetí, ti nejlepší, jako diváci (theatai), tak se v životě rodí otrocké duše jako lovci slávy nebo bohatství, ale filosofové jako lovci pravdy.“
Metafora je to průhledně platónská. Její světlou stránkou je ustavení pojmu teorie (theória), viz článek Theórie. Problematická je metafora lovu pravdy. To je oblíbená zábava Platónova, viz článek Platón: Hlavně odtělesněně. (Pythagorejské legendy o vzniku filosofie jsem zmínil už v článku Pythagorejská filosofie, v kontextu toho, co historicky víme o Pythagorovi.)
Předsokratici
Spolehlivé dějiny filosofie bychom mohli klidně začínat až Platónem. Je prvním autorem, který termín filosofie (a příbuzná slova) běžně používá, navíc napsal obrovské dílo, které se zachovalo a navázala na ně rozsáhlá interpretační tradice. Všechno před Platónem je vlastně taková prehistorie filosofie. Hned před Platónem máme Sókrata, ale toho pořádně známe spíše jako Platónovu literární postavu, přestože nepochybně žil a přinejmenším prostřednictvím Platóna podstatně ovlivnil vývoj filosofie. Viz článek Byly všechny Sókratovy nápady moudré?
Tím se dostáváme k „předsokratikům“. To je novodobé označení pro filosofy v dobách před Sókratem, tedy v 6. a 5. století před n. l. Jenže oni sami se filosofy nenazývali, do dějin filosofie je zpětně inkorporovali až Platón a Aristotelés, v posledku pak novodobá ediční a školní tradice. Nebudeme se hádat o nálepku jako firmy o logo, jde přece o obsah. Jenže i ten je mnohdy dost jiný, než tradiční školní filosof očekává. Zásadně odlišná je i část terminologie, v archaické době prakticky veškerá, ba také způsob vedení úvah.
Nepustíme se teď do výkladu jednotlivých předsokratiků, ale všimneme si obecných jevů. Zásadní je už to, že filosofie vzniká souběžně s přírodovědou a historií, viz článek Iónská trojčata – zrození řecké filosofie a vědy v archaické době. Typickým literárním žánrem je „iónská naučná próza“, novinka oné doby (Míléťané, Hérakleitos). Někteří z předsokratiků však klidně píší i v jiných a poměrně nečekaných literárních žánrech, včetně třeba satirického verše nebo epické básně. Dlouho bychom také marně hledali slova, podle kterých laik rozpoznává, že jde o nějakou tu filosofii, například myšlení, pravda, bytí, jsoucno. Místo toho se používají příměry typu „rozpraskaná jako kůra stromu“, „jako deska kamenného sloupu“, „jako píšťala blesku“ (Anaximandros z Mílétu) a různé ilustrující metafory, například proudu řeky nebo vztahu spánku a probuzení (Hérakleitos). Místo logiky se uplatňuje pečlivě budovaná síť vzájemných vztahů klíčových slov, jejich význam je precizován jinak než definicí. Až na pár výjimek se přitom vystačí s běžnými slovy.
Přísně vzato se tohle všechno týká předsokratiků v archaické době, asi tak do roku 490 před n. l. (Ve škole mám starost, jak se s nimi vejít do zimního semestru, a to si Hérakleita nechávám pro liché roky na oba semestry.) Pak ovšem následují předsokratici klasické doby (ve škole jsou povyražením pro letní semestr). Představují most směrem k tomu, co se pak za filosofii většinou považuje a postupně se i takto nazve. Už se objeví i notorické filosofické termíny typu jsoucno, pravda a jim příbuzné (Parmenidés), což taky souvisí se vznikem a aplikací formální logiky. Vytváření divných nových slov v roli pojmů se stane módou. Do toho přijdou sofisté. Ostatně, předěl mezi řeckou archaickou a klasickou dobou patří k nejvýraznějším obecně kulturním předělům, konkurovat mu snad může jen předěl mezi dozvuky renesance a pozdějším novověkem v užším slova smyslu někdy koncem třicetileté války, kdy se objeví i subjekt a vědomí.
Co dál?
Sledovat řeckou filosofii a přírodovědu ve stavu zrodu je fascinující, přinejmenším pro mě. Fandím archaické literatuře a výtvarnému umění, ale to je můj soukromý problém. Obecnější snad může být zkušenost, že používání až nadužívání formalistních jazykových postupů se snadno stává samoúčelným, a že pozdější filosofe je tím často promořena. Pak se spíše než (empirickou) skutečností řídíme jazykovou formou, dostáváme se pod nadvládu jazyka a řečí, málem podobně, jako když v naší době považujeme jazykové modely za málem inteligentní (tím neumenšuji užitečnost překladačů ani použití AI v rozpoznávání patterns ve velkých datech, kritizuji pouze jednostranné spoléhání se na děje čistě uvnitř jazyka). O rizicích nadvlády jazyka a textů psal i Jacques Derrida (1930-2004). Co do míry nadvlády jazyka se dva významní tradiční rivalové, totiž metafyzici a sofisté, ocitají pospolu na téže straně, oproti opatrnějším autorům.
Když slyšíme nějakou výpověď, tak se samozřejmě ptáme, zda je pravdivá, čím je garantovaná. Z valné části nějakou mimojazykovou skutečností, ale také svou logickou strukturou. Přesto rozumný člověk dá přednost třeba i nešikovně vyjádřené pravdivé výpovědi před formálně vybroušeným nesmyslem nebo dokonce lží. Dál nás zajímá, co z daného tvrzení plyne. To je v pořádku, ale ještě zajímavější je opačný postup, totiž zkusit se ptát, proč nás ono téma vlastně tak zajímá, a díky čemu o něm mluvíme právě v onom použitém pojmosloví, a ne nějak jinak. Řada skvělých myšlenek hyne na to, že byly vysloveny v jazyce, který nekriticky přejaly. A nejzajímavější je hledání předpokladů toho všeho, jak o tom vlastně můžeme vědět a mluvit. Mezi předpoklady a předsudky bývá totiž tuze křehký rozdíl. Takovým úvahám se říká hermeneutika. Jedním z jejích mistrů byl například Hans-Georg Gadamer (1900-2002).
Filosofie nemusí mít jen podobu hledání definic a důsledků. Plodnější může být pátrání po předpokladech. Při něm se nerozběhnu po linii formálních úvah jako fretka, někdy může šťourání do předpokladů bolet, protože může leccos zpochybnit, nebo aspoň ukázat, že to dává smysl jen v určité relaci. Umění kriticky relativizovat určitý předpoklad je jedním z důležitých společných jmenovatelů pokroku ve filosofii i vědě.
Zbývá pojednat životy a díla těchto nejstarších filosofů, spíše pre-filosofů, leč to necháme na příště. Oproti tématům tohoto článku to už bude prosté, spíš málem sranda.
Literatura
Zdeněk Kratochvíl: Alternativy (dějin) filosofie. Červený Kostelec: Pavel Mervart 2020.
Anne Cheng: Dějiny čínského myšlení. Přeložila Olga Lomová aj. Praha: DharmaGaia 2005.
Oldřich Král: Čínská filosofie - Pohled z dějin. 2005.
Jiří Holba: Nágardžuna: Filosofie střední cesty. Praha: Oikúmené 2012.
Jiří Holba: Kauzalita v buddhistickém myšlení. Praha: Oikúmené 2020.
Egon Bondy (Zbyněk Fišer): Indická filosofie: Poznámky k dějinám filosofie 1. Praha: Vokno 1991.
Dražba filosofů
Autor: Zdeněk Kratochvíl (29.11.2019)
Filosofie s kladivem
Autor: Zdeněk Kratochvíl (11.12.2019)
Hérakleitova „politická filosofie“
Autor: Zdeněk Kratochvíl (01.05.2020)
Galileiho fyzika a filosofové
Autor: Zdeněk Kratochvíl (25.05.2020)
Alternativy (dějin) filosofie
Autor: Zdeněk Kratochvíl (18.08.2020)
Iónská trojčata – zrození řecké filosofie a vědy v archaické době
Autor: Zdeněk Kratochvíl (06.10.2020)
Starý mudrc a šikovnej kluk
Autor: Zdeněk Kratochvíl (31.03.2021)
Diskuze:
První filosof v dějinách
Tomáš Novák,2024-10-04 16:01:38
Pane docente, byl to opravdu Thales z Milétu? Osobně se domnívám, že prvním filozofem mohl být klidně autor jeskynních maleb v Lascaux...
Re: První filosof v dějinách
Zdeněk Kratochvíl,2024-10-04 17:35:23
Thalés z Mílétu se v roli prvního filosofa (v Řecku) dostal až konsensem učebnic od antiky podnes, a to kvůli spojení sapienticality, geometrie a navigace. Za nejstaršího píšícího filosofa se konselzuálně považuje Anaximandros o půl generace později (diference alias protiklady, obecné úbvahy o proměnách kosmu, proměny počasí, změření sklonu eklptiky). Netvrdím, že ten konsensus je ideální, ale nechceme-li dělat zmatky, je dobré se hodržet. (Já bych raději začal trochu dřív, u Archelocha, ale to je moje libůstka, každý máme nějakou, naštěstí.)
Autor dotyčných jeskyních maleb byl v daném ohledu určitě zručnější a možná i hlubokomyslnější, ale podle konsenzu školní tradice se to nepočítá do filosofie.
Filosofie nemá být pochvalou (ani pohanou), ale názvem oboru. Asi podobně, jako nejspíš nebyl šachista, já taky ne.
Re: První filosof v dějinách
Zdeněk Kratochvíl,2024-10-04 18:57:46
Teď vypadám jako školometný zastánce tradice a učebnic, což mi vůbec nesedí. Ale nechci míchat žánry. Problém je v tom, že filosofie je jako obor určena mimo jiné taky výčtem postav. Kdo se tam nevyskytne, není hloupější, ale dělá jiný obor. Jiná věc je, že ten výčet je samozřejmě občas divný a zralý na reformu.
kde konci mytus a zacina filosofie /mozna/
Eva M,2024-10-02 20:54:25
... trochu mi to pripomina takova ta nedavna videa "krkavcovitY ptak musi naplanovat radu ukonu - tusim 9 to bylo, a s nastroji, vcetne nutnosti nahazet kameny do lahve, aby stoupla hladina a vyplavila se dalsi pomucka - aby se dostal k pamlsku .. kde zacina inteligence?".............k moji hruze bych pamlsek nejspis nevydolovala................/snad to nebyl fake/
.............pokud jde o pocatky filozofie, zda se, ze k predpokladum patri schopnost zaznamu/zapisu.............a ze filozof je konkretni civilni clovek s vlastnim jmenem bez kouzelnickych/nadprirozenych atributu, ktery mysli a podepisuje sam za sebe /myslim, ze toto se od samanu, proroku a mytickych hrdinu a pod. neceka/...asi. mozna.
Re: kde konci mytus a zacina filosofie /mozna/
Zdeněk Kratochvíl,2024-10-02 21:16:06
Asi tak, aspoň pokud jde o rozdíl mezi šamanem a filosofem. Ale skoro ze všeho je nějaká výjimka, takže máme i kategorii "filosof - muž boží", což je takový napůl šaman, např. Pythagorás, z píšících autorů Epimenidés a Ferekydés.
Re: kde konci mytus a zacina filosofie /mozna/
Eva M,2024-10-02 21:17:42
..tedy zda se aspon, ze na rozdil od vedy nelze filosofii oddelit od filozofu... vedu od vedcu ano.... nabozenstvi se vetsinou tvari, ze lidsky nosic/nositel neexistuje..... :)
Re: Re: kde konci mytus a zacina filosofie /mozna/
Zdeněk Kratochvíl,2024-10-02 21:34:55
Jenže ta věda bez vědců je pak leda tak v učebnici nebo ve fabrice. A vnáboženství je to různé, lidi se tam často a docela přiznaně uplatňují (viz Ježíš, Evangelisti, Buddha...).
Re: Re: Re: kde konci mytus a zacina filosofie /mozna/
Eva M,2024-10-02 22:04:23
"věda bez vědců je pak leda tak v učebnici" - no myslím, že ti vědci v případě kvalitní vědy až tak nechybí, kdyby Pythagorovu větu nebo Mendělejevovu tabulku nebo slavné mc na druhou formuloval někdo jiný, dopadlo by to stejně ....
no, pokud jde o Ježíše - nejsem úplně znalec, ale nevím nevím, jak by dopadl ten, kdo by mu řekl "Mistře, teď jsi řekl úplný nesmysl" .. s proroky se nediskutuje a nehádá...pravdy jsou "z vyššího zdroje", zjevené a pod.
u filozofů se hádat myslím lze /někteří i polemiku vyhledávají/, a to i v případě, že provozují vlastní školu a jsou povahy prchlivé :)
(to je jen takové "na okraj" seriosních diskusí :) )
Re: Re: Re: Re: kde konci mytus a zacina filosofie /mozna/
Zdeněk Kratochvíl,2024-10-02 23:14:26
Já to myslele jinak, že v tom lidi hrají nějakou roli. Jiná věc je míra autoritativnosti a její zdůvodnění. A ještě jiná věc je, že každá zveřejněná myšlenka pak má svůj vlastní život, nezávislý na autorovi, jak ostatně pravil Roland Barthes. Třeba zrovna o Pythagorově větě nevíme, kdo ji objevil, i když ten pythaoras není úplně vyloučený. Antika ji ale nezná v podobě součtu mocnin, nýbrž jako rozklad trojúhelníka nad přeponou na ty dva nad odvěsnami. A radši nemyslet, co s ní v neeukledovských geometriích, kde nenejsou čtverce. Ale to jsou jinačí problémy, byl to jen příklad.
Anicius Manlius Torquatus Severinus Boëthius
Tomáš Novák,2024-10-02 13:32:28
Si tacuisses, philosophus mansisses. Toto geniální rčení zneužívají dnes rádoby intelektuálové, politici i novináři (stále se o tom píše v souvislosti s výroky v parlamentu), jaký to má ale vlastně původ, a komu, v jakém kontextu, to bylo původně směřováno? Děkuji!
Re: Anicius Manlius Torquatus Severinus Boëthius
Zdeněk Kratochvíl,2024-10-02 14:20:43
Ten citát se často úvádí jako od Boëthia, z raného 6. století n. l., ale divil bych se, kdyby neměl starší latinský pramen. Tohle by líp věděl nějaký latiník.
Asi jde o to, že i buran se může tvářit vznešeně nebo tajemně, dokud nepromluví. Když ale jde o Thaléta nebo Sókrata, tak je situace úplně jiná. Oni jenom nepsali spisy a tradice toho využila a někdy až zneužila.
Re: Pěkné :-)
Many More,2024-10-01 22:20:13
Akorát si říkám, jakáömjsem měl kliku, že jsem se nepustil do studia filosofie, neboť dodnes nevím, zda je pro absolvování důležitější znát všechny ty poudačky o filosofujících předchůdcích a nebo vymejšlet neotřepané myšlenky. A, samozřejmě, očekávám výtku, že to první je přinejmenším vhodné pro to druhé :-)
Re: Re: Pěkné :-)
Zdeněk Kratochvíl,2024-10-01 22:32:07
Většinou se zkouší znalost textů, pojmosloví, nauk, plus jejich výkladů. Při studiu filosofie jako oboru se na můj vkus silně podceňují předsokratici a přeceňují současné či nedávné výklady toho či onoho učence, plus taky klasiků novověké filosofie (Kant, Hegel...). "Poudačky o filosofujících předchůdcích" ani "neotřepané myšlenky" by se moc neocenily. Mě se to píše, když mě živí důchod a 0,20 úvazek na Přírodovědě (kvůli nejstarším dějinám vědy v kontextu filosofie).
Laický dotaz
Petr Hilaris,2024-10-01 16:36:47
Vymezení filosofických směrů trojúhelníkem věda-umění-náboženství zní rozumně, ale nejsem si jistý, kam v něm umístit myšlenkové směry zaměřené na způsob života. Například římský stoicismus učil jak žít v souladu s řádem světa daným bohy, tj. přirozeně a zbožně. Má tedy určitě blízko k náboženství, ale asi ho nelze redukovat na praktickou aplikaci náboženství. Souvislost s vědou nevidím a spojovat ho s uměním by mi přišlo poněkud násilné. Kam ho tedy v tom pomyslném trojúhelníku umístit? Možná chápu vrcholy trojúhelníka příliš úzce, anebo mylně řadím takové myšlenkové školy do filosofie.
Mimochodem, kritická poznámka o současných AI modelech a jednostranném spoléhání se na děje čistě uvnitř jazyka je velmi výstižná.
Re: Laický dotaz
Zdeněk Kratochvíl,2024-10-01 18:31:35
Děkuju za příklad z oblasti, kterou asi nechtěně opomíjím. Z mého hlediska je to sice málem okraj filosofie, ale pořád ještě filosofie, přinejmenším u některých autorů tohoto proudu. Blízkost k náboženství tam je, jak píšete, možná aspoň někdy i s uměním ve smyslu dobové literatury. Ale místo nějakého (třeba i negativnho) vztahu k vědě spíše vzdálenost od ní, míjení se s ní, zato blízkost problémům praktického života. On by to vlastně měl být mnohoúhelník, zmíéěný trojúhelník se z toho stává při tématech, s nimiž nejčastěji pracuji.
Re: Re: Laický dotaz
Petr Hilaris,2024-10-01 21:38:07
Také jsem si říkal, že římský stoicismus (podobně jako třeba konfucianismus) bude spíše na okraji filosofického univerza, protože jde o "aplikovanou moudrost". Pokud by se ale měl pomyslný trojúhelník rozšířit o jeden nebo více dalších vrcholů, tak bych se klonil spíše k čtyřstěnu nebo obecně k mnohorozměrnému simplexu (jen žertuji).
Re: Re: Re: Laický dotaz
Zdeněk Kratochvíl,2024-10-01 21:50:50
Ano, pokud ten okraj nemyslíme pejorativně, ale jen co do ostrosti oboru. A s tím multidimenzionálním modelem to nemusí být jenom žert. Jednou z možností analýzy vztahů mezi klíčovými slovy je mnohorozměrný binární model, místo počtu vrcholů jsou v něm navájem "kolmé" (formálně) výskyty nebo nevýskyty té či oné souvislosti. Pro Hérakleitův text jsme měli model s aso 140 dimenzemi, PC pak zobrazí 2D řezy nebo to převede na hrany a příčky mnohoúhelníka, případně to dál ořeže podle síly vazeb, aby se v tom dalo líp vyznat.
Viz https://ps.ucw.cz/kolymbetes/ (grafy se zobrazí po klik na poslední link dole vpravo)
Co funguje pro takový účel, to by klidně mohlo být použito i pro formalizaci blízkosti té či oné filosofie k jiným oborům. Je jen otázkou, kdy to dává smysl a kdy je to samoúčelná hra na vědu.
Re: Re: Re: Re: Laický dotaz
Petr Hilaris,2024-10-01 22:55:05
Pozoruhodné a působivé. Vyplynuly z této síťové analýzy Hérakleitových a Anaxagorových zlomků nějaké zajímavé závěry nebo hypotézy?
Re: Re: Re: Re: Re: Laický dotaz
Zdeněk Kratochvíl,2024-10-01 23:20:09
Pořád na tom děláme. Celkem brzo to potvrdilo to, co jsem měl udělané pomocí kartonových kartiček a docela složité hry s nimi, s grafy na archu baličáku (ještě v 80. letech po nocích co by noční hlídač v Národním muzeu). Vztahy mezi klíčovými slovy také představují "síť malého světa", tedy "úplný graf", což ovšem udělá lecjaký důkladně koncipovaný text, i když v minulém desetiletí to byla fascinující módní záležitost. Porovnání s Anaxagorovým textem potvrdilo obecně známou různost žánrů i na úrovni jiných vazeb mezi klíčovými slovy.
Kdybychom se chtěli naivně prsit tím, že máme vědecky (počítačově a matematicky) potvrzeno to, na čem jsme léta stavěli díky méně formalistní analýze, tak bychom mohli, ale bylo by to trapné. Spíš je problém v tom, že těžko hledáme něco, co by se díky takovým chytrým postupům nově ukázalo. Nějaké zatím netušené relace, které by mohly vést k novému výkladu. Nejspíš jsme to kdysi udělali bez matematiky a bez PC natolik dobře, že teď nedokážeme najít nic víc, aspoň zatím. Srovnávacím pokusům na větších textech (třeba Platóna) brání to, že zadávání je velice pracné. Ono nevadí, že i čiperná mašinka pak docela dlouho vrní, ale to, že zadáním člověk tráví měsíce i víc. Hérakleita jsme zvládli asi za měsíc jen díky tomu, že to bylo nachystané z těch muzejních dob.
Takže zatím máme hlavně možnost procházet Hérakleitovy zlomky podle různých souvislostí klíčových slov, jako "čínskou zahradu". To považuju za hodně inspirativní. Krom toho máme různé vizualizace míry vazeb, na čemž každý názorně vidí aspoň to, že je to notně komplexní a zatroleně koncipované.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Laický dotaz
Petr Hilaris,2024-10-02 09:01:42
Občas se stává, že sofistikovaná matematická metoda pouze potvrdí to, co odborník v dané oblasti už věděl nebo tušil. Nenapíšete někdy o těchto síťových analýzách Hérakleita a Anaxagora pro Osla článek? Nic o této metodě nevím a myslím, že by to zajímalo nejen mne.
Není mi například jasná už ta zmíněná náročnost zadání. Laicky si představuji, že síť má uzly tvořené jednotlivými textovými zlomky a uzly tvořené klíčovými slovy. To pak umožňuje zkonstruovat např. graf, který zlomky provazuje pomocí klíčových slov, nebo dělat různé složitější analýzy, jaké máte na uvedené webové stránce. Co je tedy potřeba manuálně připravit pro matematické zpracování kromě textů zlomků a seznamu klíčových slov včetně všech jejich možných tvarů?
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Laický dotaz
Zdeněk Kratochvíl,2024-10-02 10:34:01
O článku uvažuju v pokročilejší zimě. Zatím jsem to odkládal kvůli možné kolizi s publikací odborné verze. Já se původně inspiroval méně formální analýzou, jak ji podali třeba Bollack a Wismann, zčásti i Ch. Kahn. Během několika let jsme to se Štěpánem Kosíkem dovedli ve vrátnici muzea k pomyslným mezím toho, co se dá takhle ručo udělat. Na rozdíl od jiných jsme totiž měli dost času a měli jsme to málem jako společenskou hru, třeba místo šachů. Pak se v tom století objevil Pavel Šácha, tehdy matematický doktorand ve službách síťové analýzy proteinů.
Zadáním je matice, v případě Hérakleita přibližně 140 krát 150. Je tam potřeba "jen" to, co píšete: vybrat klíčová slova a označit jejich výskyty ve zlomcích. Je to ovšem jedna z věcí, které se snadněji řeknou než udělají. Předchází tomu řada rozhodnutí. Řecká flexe klade řadu nástrah, nutno se rozhodnout, které tvary považovat za 1 klíčovíé slovo, a to pak všude držet. Taky co všechno chápat jako fragment, co jako jeho jinou verzi. Prostě jako u čehokoli, co se z dost fluidní podoby "digitalizuje". A kontrola takové matice je taky docela na nerv.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Laický dotaz
Zdeněk Kratochvíl,2024-10-02 11:46:36
Pardon, zkomolil jsem příjmení kamaráda, správně má být Pavel Šanda. Dláme na tom s přestávkama už skoro 20 let (teď je v Ústavu informatiky).
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Laický dotaz
Petr Hilaris,2024-10-02 13:24:42
Výborně, budu se těšit na článek, přičemž publikace odborné verze má samozřejmě přednost.
Rozumím vysvětlení, že definice klíčových slov a jejich tvarů je náročná a vysoce odborná práce. Také chápu, že se musí volit mezi různými verzemi fragmentů nebo nějak zohlednit existenci více verzí. A skláním se před prací, kterou jste s p. Kosíkem odvedli v muzejní vrátnici. Už mi ale není jasné, proč je ještě dnes potřeba ručně označovat výskyty klíčových slov v textových zlomcích a kontrolovat incidenční matici. Vždyť na tyto činnosti lze naprogramovat script a pak případně ručně prověřit jen méně jednoznačné případy, které může script automaticky detekovat např. na základě vhodně zvolené metriky. Ovšem protože o této problematice nic nevím a spolupracujete na tom s erudovaným informatikem, tak to určitě vidím příliš jednoduše a musím si nejprve přečíst ten zamýšlený článek.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Laický dotaz
Zdeněk Kratochvíl,2024-10-02 14:15:51
Předběžně: Střídají se spisovné a iónské dialektové tvary, v některých opisech taky attické. Znamenalo by to naprogramovat řeckou gramatiku, ještě k tomu v několika dialektech. A programově zvládat problémy přídechů nebo ióta adscripta se taky nikomu nechce. Možná by se už ale dalo využít nabídek analýzy tvarů v programu Diogenés. Jenže ten zase neobsahuje kritický aparát a verze textů, aby se vyhnul žalobám na "autorská" práva (platí na aparát, ne na holý text).
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Laický dotaz
Petr Hilaris,2024-10-02 15:19:24
Aha, chápu a děkuji za trpělivost. Možná by pro předběžné analýzy přesto mohl být užitečný nějaký zjednodušený a snadno zprogramovatelný přístup, který by automaticky vygeneroval aproximativní vstupy pro síťovou analýzu, aby bylo možné zjistit, zda vůbec stojí za to věnovat čas poctivě připraveným datům. Ale to už jen planě spekuluji bez znalosti věci, počkám si na článek.
Zdeněk Kratochvíl,2024-10-01 11:47:48
Moudrost naučných přísloví je v obasti subsaharské Afriky opravdu velice zajímavá a hluboká (podobně jako moudrost mýtů australských domorodců a amerických Indiánů). K tomu, abych ji považoval za filosofii se vším všudy, mi tam ovšem chybí provázání s kritickým ohledem a s přírodovědou. Nechci však vést plané spory o adekvátní pojmosloví. Jen se snažím najít rozumnou cestu mezi tradičním europocentrismem a módou vidět filosofii všude, málem i ve firmě nebo reklamě (tam často jde spíš o zneužití nápodoby filosofie, zatímco ti Afričané bývají moudřejší a upřímní).
Je to podobný problém jako schopnost vidět naráz jednotu lidství napříč kulturami - a současně i specifika jednotlivých kultur. Místo slova kultura by zde klidně mohlo být slovo rasa, ale to bych se dostával do problémů, přestože mi jde právě o jednotu lidství, byť v pestrosti. Několikrát jsem to diskutoval se znalci "africké filosofie" i s Afričany samotnými, ale nedošli jsme ke konsensu, přestože to probíhalo naprosto přátelsky a inspirativně. Jsou ovšem tuze citliví (podle mě přecitlivělí) na to, že by dříve neměli něco, co my měli ("my" ve smyslu v Evropě, v Čechách jsme byli až do Karlovy doby dost podobní spíš té africké situaci.) Psychologicky to chápu.
Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce