Nečekaný objev: Výtrysk supermasivní černé díry v okolí odpaluje novy
Když se něco přimotá přímo do cesty obrovitému výtrysku supermasivní černé díry, dostane to nejspíš pořádně zabrat. Jak se ale ukazuje na příkladu eliptické supergalaxie M87, takový výtrysk, jehož délka je v tomto případě asi 3 tisíce světelných let, nějakým zatím neznámým způsobem odpaluje novy, které se nacházejí poblíž. Je to pozoruhodná záhada!
Výtrysk odpaluje novy. Ale jak? Kredit: NASA, ESA, Joseph Olmsted (STScI).

Exploze nov představují sice pozoruhodný, ale jinak notoricky známý scénář. Když se v těsné dvojhvězdě obíhá bílý trpaslík s nějakou normální hvězdou, může jí krást hvězdný materiál, který si syslí na svém povrchu. Když si takhle natankuje něco přes kilometr vysokou vrstvu vodíku, vrstva exploduje jako gigantická jaderná bomba. Bílý trpaslík takovou explozi obvykle přežije a začne opět odsávat materiál svému hvězdnému partnerovi.

Alec Lessing. Kredit: A. Lessing.

Jak ale ukazuje nedávný výzkum, který vedl Alec Lessing ze Stanford University, stále ještě jsou věci, které o cyklických explozích nov na bílých trpaslících nevíme. Při pozorování Hubbeovým vesmírným dalekohledem se jim povedl překvapivý objev, který je mrazivě vzrušující. Přímo před zraky našich teleskopů se cosi děje, ve hře mohu být gigantické kosmické síly, ale netušíme, o co jde.

Legendární výtrysk v galaxii M87. Kredit: NASA, ESA, STScI, Alec Lessing (Stanford University), Mike Shara (AMNH); Acknowledgment: Edward Baltz (Stanford University); Image Processing: Joseph DePasquale (STScI).

Ukázalo se, že vesmír protne monumentální výtrysk supermasivní černé díry, konkrétně výtrysk z centra super gigantické eliptické galaxie M87 v souhvězdí Panny, podél jeho trajektorie se nápadně častěji odpalují novy. Nikoliv přímo ve výtrysku, ale v jeho blízkosti. Přitom je galaxie M87 přímo plantáží na novy.

Astronomové odhadují, že tam nova exploduje každý pozemský den.

Pro astrofyziky je to záhada. V tuto chvíli pro to nemají vysvětlení. Jak přiznává Lessing, v tuto chvíli víme vlastně jen to, že je to ohromně zajímavé. Vše nasvědčuje tomu, že něco podstatného schází v našem chápání interakcí výtrysků supermasivních černých děr s vesmírným prostředím, kterým prolétají.

Výzkum výtrysku galaxie M87 ukázal, že v jeho blízkosti se během studovaného časového období odpálilo zhruba dvojnásobné množství nov oproti ostatním oblastem galaxie. Výtrysk pochází z bezprostředního okolí mamutí supermasivní černé díry o hmotnosti 6,5 miliard Sluncí.

Délka výtrysku je asi 3 tisíce světelných let a protíná prostor rychlostí blízkou rychlosti světla. Když se něco ocitne takovému výtrysku přímo v cestě, pořádně ho to osmahne. Jak se ale ukazuje, pokud výtrysk prosviští blízko, tak je to zjevně také podstatné riziko.

Video: Hubble Spots Black Hole Beam Causing Stellar Eruptions

NASA 26. 9. 2024.

Datum: 28.09.2024

Pokud je ten výtrysk...

Petr Mikulášek,2024-09-29 16:26:07

... rychle oscilující nebo rotující proud plazmatu, může klidně generovat VF magnetický pole a ohřát tím nově získanou atmosféru trpaslíka. Ale pokud vím, na elektromagnetickou interakci v galaktickým měřítku kosmologové nevěří. Takže tady bude "Temná energie 2.0"...

Re: Pokud je ten výtrysk...

F M,2024-10-04 01:04:40

On tam nakonec nějaký mechanismus v rámci klasické fyziky vyjde, nejspíš, což je škoda. Jde o 135 nov z různých přístrojů a období. Výzkum lze přepnout do HTML, pěkně je ten rozdíl vidět na tom obrázku 3. Zbytek je zkoumání toho rozložení a statistiky na různých výsečích s různými klíči. "Pravděpodobnost náhodného výskytu pozorované distribuce se liší podle tvaru a velikosti vybraných podoblastí, ale obvykle se pohybuje v rozmezí 0,1 % až 1 %." Zbytek je právě vyvrácení několika hypotéz, ohřev hvězdy její zvětšení a zvýšený přenos hmoty (slabé o mnoho řádu), zvýšenou tvorbu hvězd (ty by se měly "motat kolem místa vzniku, popírají tím, že by to muselo být i u counterjetu), galaxie prošla několika srážkami tak navrhují, že je oblast zasažena právě jednou z nich (nesedí o řád, ale to si myslím, že se tam ještě nechtíčkem drží s využitím těch % a překryvu), a potom zůstane jen ten holý výsledek té statistiky.
Zajímavé je, že v druhém směru se nic nepozoruje.

"I když je možné, že mezi výtryskem a „přebytečnými“ novami, které pozorujeme, neexistuje žádná příčinná souvislost, je mezi nimi zjištěna pozoruhodná prostorová shoda. Došli jsme k závěru, že zvýšená rychlost nov podél jetu M87 je téměř jistě skutečná a zůstává nevysvětlena."

efekt motyliho kridla

Zdeno Janeček,2024-09-28 18:25:37

ono je to asi tak, ze ty hvezdy jsou na hrane a ten vytrysk to jen urychlil.
Vsak sami pisete, ze je tech nov hodne.

Re: efekt motyliho kridla

Jaromír Šindelář,2024-09-29 11:04:40

Však on to ten článek říká, vědci ale nevědí ČÍM ty hvězdy výtrysk ovlivnil, protože je nezasáhl.

Re: Re: efekt motyliho kridla

Zdeno Janeček,2024-09-29 13:09:55

a vedi vubec ti vědci, co spousti vybuch novy ??

Re: Re: Re: efekt motyliho kridla

Lucie Crkalová,2024-09-29 17:40:10

Ano, vědí. Prudký pád kolabující hmoty do jádra, vytvoří rázovou vlnu, která hvězdu roztrhá...

Re: Re: Re: Re: efekt motyliho kridla

Zdeno Janeček,2024-09-29 17:57:01

vsak pisem, efekt motyliho kridla !!

Re: Re: Re: Re: Re: efekt motyliho kridla

Lucie Crkalová,2024-09-29 18:22:35

Efekt motýlích křídel je součástí komplexnější teorie chaosu a sám o sobě nevysvětluje nic. Vyjádřuje pouze citlivost vývoje nějakého systému na počátečních podmínkách. Lze jej vztáhnout na cokoliv... Lituji, ale to je strašné rozhraní tady na oslu.

Re: Re: Re: Re: efekt motyliho kridla

Igor Druhý,2024-09-29 18:58:47

To si asi pletieš so supernovou.
Pri nove spôsobujú zvýšený jas len povrchové vrstvy plazmy na hviezde.
Viď.:

Re: Re: Re: Re: Re: efekt motyliho kridla

Lucie Crkalová,2024-09-29 19:03:25

Ano! Myslela jsem, že to bude stejný princip. To se moc omlouvám. Už jsem poučená...