Nově objevená vosička skoncuje s octomilkou velmi hororovým způsobem
Nenápadná parazitická vosička Syntretus perlmani velmi dlouho unikala pozornosti vědců. Její objev ale rozhodně stál za to. Infikuje dospělé mušky a jejich larva po 18 dnech vyžírání octomilky předvede hororovou show. Nelítostně se prodere ven stále živou muškou, že by se za to nemusel stydět ani vetřelec Ridleyho Scotta.
Horor pod binolupou. Kredit: 	Matthew Ballinger.
Horor pod binolupou. Kredit: Matthew Ballinger.

Pokud jde o horory, jen málokdo překoná Matku Přírodu, která má občas opravdu šílené fantazie. Američtí vědci nedávno zkoumali nevinné octomilky Drosophilla affinis a přitom narazili na doposud neznámý druh parazitických vosiček. Pojmenovali ho Syntretus perlmani a jak se zdá, je to hmyzí fanoušek Vetřelců.

Matthew Ballinger. Kredit: Mississippi State University.

Jak se svými kolegy zjistil Matthew Ballinger z Mississippi State University, je to první vosička, o které víme, že napadá dospělé octomilky. Existují i jiné vosičky, napadající octomilky, ty ale infikují mladší, více zranitelná vývojová stadia – především larvy a kukly. V případě nově objevené vosičky samička najde octomilku a zabodne jí do hrudi kladélko jako injekční jehlu, aby tam vpíchla vajíčko. Pak se vylíhne larva, která nešťastnou octomilku 18 dní vyžírá zevnitř.

Po uplynutí této doby dojde na hororovou scénu, kdy larva vosičky, velká zhruba jako octomilka, prorazí bokem stále živé octomilky ven, jako ikonické stadium vetřelce „chestbuster.“ Vyžraná octomilka pak ještě dožívá několik hodin. Podobné druhy parazitických vosiček, které tohle dělají, známe třeba u včel.

Vosička Syntretus perlmani v celé své kráse. Kredit: Matthew Ballinger.

Badatelé objevili „vetřelčí“ vosičku v březnu 2023, když při výzkumu parazitických hlístic octomilek narazili v hrudi jedné z mušek na nemilosrdnou larvu vosičky. Nejdřív si mysleli, že je to nějaký omyl, hříčka přírody, která se již nebude opakovat. Při pitvání mnoha tisíců mušek občas narazíte na hodně divné věci.

Ballinger s kolegy pak ale našli další larvy a potvrdili jejich identitu chovem larev v laboratoři až do dospělosti, společně s analýzou DNA. Šlo o nový druh rodu Syntretus. Když se „vetřelčí“ larvy prodraly ven z octomilek, pár hodin se poflakovaly po okolí a pak se zahrabaly do substrátu. V něm se zakuklily a po 23 dnech z kukel vylezly elegantní dospělé vosičky.

Vědci následně v poněkud morbidním experimentu s předhazováním octomilek dospělým vosičkám zjistili, že vosička Syntretus perlmani může infikovat i octomilku druhu Drosophila acutilabella. Prohrabání databází sekvencí pak ještě odhalilo, že vosička s vetřelčími sklony napadá i laboratorní superstar, octomilku Drosophilla melanogaster.

Tahle octomilka je jedním z nejvíce prostudovaných zvířat světa. Jak to, že si nikdo nikdy nevšiml, že má takto brutálního parazitoida? Vědci jsou jen lidé, a když pracují s octomilkou stále dokola, po čase propadnou rutině. Nikdo nečekal, že nějaká vosička bude napadat dospělou mouchu. Takže je nikdo nehledal, a pokud je zahlédl, považoval to za šálení biologických smyslů. Teď to bude naopak a všichni půjdou po takových vosičkách ze všech sil.

Video: Emerging Syntretus trigonaphagus (Braconidae) larva from Tetragonula carbonaria

Vimeo: The fruit fly Drosophila affinis narrowly evades an egg-laying attempt by the wasp Syntretus perlmani

Live Science 13. 9. 2024.

Nature online 11. 9. 2024.

Datum: 14.09.2024