Levný autonomní letoun Vanguard Loyal Wingman poprvé vzlétl  
Scaled Composites vyvíjejí autonomní, všestranný a přitom levný a postradatelný autonomní proudový letoun Model 437 Vanguard Loyal Wingman. Prototyp je vybavený kokpitem a v něm sedí pilot, prozatím lidský. Očividně testuje spíše aerodynamiku a mechanické vlastnosti letounu než autonomní řízení nebo avioniku.
Model 437 Vanguard Loyal Wingman na prvním letu. Kredit: Scaled Composites.
Model 437 Vanguard Loyal Wingman na prvním letu. Kredit: Scaled Composites.

Ve vývoji autonomních vojenských letounů se zřetelně prosazuje nový trend. Už není tak zásadní, aby byl letoun autonomní do té míry, že to bude geniální myslitel, který by přechytračil nejbystřejšího pilota. Moderní konflikty rozhoduje spíše kvantita. Mottem současného vývoje autonomních letounů se stala nízká cena, přinejmenším relativně nízká, spojená s postradatelností.

 

Vanguard zespoda. Kredit: Scaled Composites.
Vanguard zespoda. Kredit: Scaled Composites.

Tímto směrem se vydali i Scaled Composites, které momentálně vlastní korporace Northrop Grumman. V těchto dnech se blýskli prvním letem jejich pozoruhodného prototypu stroje Model 437 Vanguard Loyal Wingman. Jde o koncept odvozený od staršího designu Scaled Composites Model 401, který poprvé vzlétl v roce 2017.

 

Oba modely, 401 i nový 437, jsou součástí úsilí Scaled Composites vyvinout autonomní letoun, který by zvládl větší počet rozmanitých misí, sám i v týmu s pilotovanými letouny, ale zároveň by byl dostatečně levný a praktický pro výrobu ve velkém. Takový letoun by rovněž bylo možné použít jako postradatelný ve velmi obtížných či vyloženě sebevražedných misích.

 

Momentálně s lidským pilotem. Kredit: Scaled Composites.
Momentálně s lidským pilotem. Kredit: Scaled Composites.

Model 437 Vanguard Loyal Wingman se poprvé odlepil od země ve čtvrtek 29. srpna (2024). Na zveřejněných snímcích je ihned patrné, že to s autonomním řízením tohoto letounu bude poněkud komplikované. Vanguard Loyal Wingman má kokpit a v kokpitu sedí pilot, který vypadá velmi lidsky. Není sice jasné, o co přesně jde, ale nejpravděpodobnějším vysvětlením podle Davida Szondyho z platformy New Atlas je, že Scaled Composites v této fázi testují aerodynamiku a mechanické vlastnosti letounu spíše než autonomní řízení a avioniku.

 

Letoun má rozpětí křídel i délku shodně 12 metrů. Pohon zajišťuje jediný motor Pratt & Whitney 535, s jehož pomocí letoun unese náklad o hmotnosti 900 kilogramů, který je součástí maximální vzletové hmotnosti 4,5 tuny. Náklad může zahrnovat dvě střely typu vzduch-vzduch středního doletu AIM-120 AMRAAM, umístění v pumovnici. Vanguard Loyal Wingman vydrží ve vzduchu až 6 hodin a jeho dolet je asi 5 558 kilometrů.

 

Stroj při jeho prvním letu pilotoval zkušební pilot Brian Maisler. Let si pochvaluje a je rád, že se premiéra letounu ve vzduchu ukázala jako úspěšné završení dvou let tvrdé práce. Vanguard Loyal Wingman bude jistě stát za pozornost i do budoucna.

 

Video: Scaled Composites - Celebrating 40 Years

 

Literatura

New Atlas 29. 8. 2024.

Datum: 31.08.2024
Tisk článku

Související články:

BAE Systems vyvíjejí pozoruhodný X-wing bojový dron STRIX     Autor: Stanislav Mihulka (28.02.2023)
Ostře sledovaný bojový dron Valkyrie poprvé pilotovala umělá inteligence     Autor: Stanislav Mihulka (14.08.2023)
Airbus Wingman je evropským želízkem v ohni bojových dronů „parťáků“     Autor: Stanislav Mihulka (08.06.2024)



Diskuze:

Žádný příspěvek nebyl zadán

Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz