Mnozí lidé, včetně politiků či významných osobností, rádi považují morální hodnoty za úhelný kámen, který drží pohromadě celou společnost, ať je doba dobrá nebo zlá. Vztahují se k nim jako k majáku, díky němuž je možné přečkat bouřlivé časy. Když všechno ostatní selže, bývá zvykem právě na morální hodnoty apelovat ve víře, že jsou neměnné a že se na ně lze spolehnout.
Problém je, že to tak úplně nefunguje. Tedy do jisté míry ano, ale s mnoha háčky. Lidé se ve vnímání morálních hodnot mohou navzájem podstatně lišit. Vztah k morálním hodnotám se také mění během života. A jak nedávno zjistil Ian Hohm z kanadské University of British Columbia se svými kolegy, přinejmenším v některých zemích morální hodnoty znatelně kolísají v průběhu roku. Jinak řečeno, do našich základních hodnot podstatně mluví roční období.
Webový portál Yourmorals.org, který provozují sociální psychologové, od roku 2009 shromažďuje pomocí dotazníků data o tom, jak účastníci experimentu podporují pětici sledovaných morálních hodnot. Jde o 1. loajalitu, oddanost skupině a udržování vztahů v rámci skupiny, 2. autoritu, následování vedení a respektování pravidel, 3. čistotu (v religiózním smyslu), důraz na posvátnost a dodržování tradic, 4. péči, laskavost a předcházení ubližování jiným, 5. spravedlnost, rovné zacházení se všemi.
První tři, tedy loajalitu, autoritu a čistotu badatelé označují jako „spojující“ (binding), protože mají blízko ke skupinovým normám. Rovněž úzce souvisejí s dnešním politickým konzervatismem. Zbylé dvě, tedy péči a spravedlnost, považují za více liberální, protože se orientují spíše na individuální práva. Podle dřívějších výzkumů všechny tyto hodnoty ovlivňují úsudky lidí o tom, co je správné a co špatné.
Hohm s kolegy analyzovali odpovědi více než 230 tisíc Američanů v průběhu více než 10 let. Zjistili, že vztah ke studovaným morálním hodnotám se mění během roku. Jde především o „spojující,“ tedy konzervativní (nebo z jistého úhlu pohledu autoritářské) hodnoty, na které Američané dávají větší důraz na jaře a na podzim.
Je to sezónní cyklus morální nálady, který byl ve sledovaném období víceméně stabilní. Podobný sezónní cyklus konzervativních hodnot ukazují i menší soubory dat z Kanady a Austrálie, ale nikoliv z Velké Británie. Rovněž vyšlo najevo, že letní pokles podpory konzervativních hodnot je více výrazný v oblastech, kde panují extrémnější klimatické rozdíly mezi ročními obdobími.
Badatelé také použili data o úzkosti a vystopovali nápadnou souvislost zmíněného sezónního cyklu morální nálady se sezónním cyklem úzkosti. Jak uvádí vedoucí výzkumného týmu psycholog Mark Schaller, Američané jsou více úzkostliví na jaře a na podzim, což je v souladu s nárůstem preferencí pro konzervativní hodnoty. Je to logické, doslova biologicky dané. Když se lidé bojí, hledají útěchu tam, kde vždy během historie byli v největším bezpečí – ve své tlupě, i když dnes může být taková tlupa zcela virtuální.
Podle autorů studie mají jejich zjištění dalekosáhlé důsledky se značným vlivem na fungování lidské společnosti. Například, načasování voleb v rámci roku může mít podstatný vliv na jejich výsledek, obzvláště ve vyrovnaně rozdělených společnostech, kterých je dnes mnoho. Stejně tak může hrát velkou roli načasování soudních procesů a právních rozhodnutí. Příklon ke konzervativním hodnotám obecně znamená méně tolerance. Během roku se může citelně měnit postoj společnosti k pandemickým opatřením či kampaním veřejného zdraví. Stejně tak se s ročními obdobími mohou měnit skupinové předsudky vůči odlišnostem, ať už jakéhokoliv druhu.
V různých zemích a kulturách se vztah sezonality k morálním hodnotám bude nejspíš lišit. Každopádně to ale bude velmi zajímavé dál zkoumat. Hohm a spol. každopádně opět potvrzují, jak velice důležité jsou ve fungování společnosti pocity a emoce. Vlastně z jistého úhlu důležitější než „morální hodnoty.“ Pokud nechceme, aby se společnost stala rukojmím bezskrupulózních politiků, odvolávajících se na „tradiční“ nebo třeba „rodinné“ hodnoty, nabízí se jako řešení usilovat o to, aby co nejvíce lidí cítilo co nejméně úzkostně.
Video: Nature & Nurture #35: Dr. Mark Schaller - The Behavioral Immune System
Literatura
Diskuze: