Čínští CASIC zvládli vakuový test ultrarychlého maglevu T-Flight  
Čínský maglev T-Flight, který jezdí tunely s hrubým vakuem, by měl mít na svém kontě rychlostní rekord 623 km/h a dělá si zálusk na 1 100 km/h, což je rychlost, která pokoří i běžné dopravní letouny. Pokud dojde i na třetí fázi vývoje, mluví se o rychlostech kolem 4 tisíce km/h. Z toho se točí hlava.
T-Flight na výstavě. Kredit: China Science via Twitter.
T-Flight na výstavě. Kredit: China Science via Twitter.

China Aerospace Science and Industry Corporation čili CASIC je největší čínský výrobce raket všeho druhu. Umějí ale i jiné věci. V posledních letech závratnou rychlostí vyvíjejí ultrarychlostní maglev T-Flight, který sviští v potrubí s hrubým vakuem a do jisté míry, jistě nikoliv náhodou, připomíná zkrachovalý koncept hyperloopu.

 

Testovací dráha pro T-Flight. Kredit: China Science via Twitter.
Testovací dráha pro T-Flight. Kredit: China Science via Twitter.

Od podzimu 2023 inženýři CASICu testují T-Flight za různých podmínek. Postupně zvyšovali rychlost na velmi krátké trati, až se jim povedlo prolomit rychlost 623 km/h a T-Flight by měl být nejrychlejším vlakem současnosti. Jak je ale v podobných případech obvyklé, přesné informace nejsou k dispozici, ani o rychlosti nebo použitém vakuu.

 

Testování ultrarychlého maglevu. Kredit: China Science via Twitter.
Testování ultrarychlého maglevu. Kredit: China Science via Twitter.

Součástí první fáze testů byl i nedávný úspěšný test, v němž T-Flight jel v prostředí hrubého vakua. Podle dostupných údajů by mělo jít o vakuum cca 0,9 až 0,07 bar. CASIC má velmi ambiciózní plány, které zahrnují druhou fázi testů na zhruba 60 kilometrů dlouhé trati, kde by se měl T-Flight řítit rychlostí asi 1 000 km/h. Pokud se jim to povede, půjde o rychlosti asi o 161 km/h vyšší, než je typická cestovní rychlost nejběžnějšího dopravního letounu světa Airbus A320.

 

Ani tam to ale možná nekončí. Asi 6 let staré video CASISu uvádí, že by mělo dojít i na třetí fázi, v níž by měl tento extrémní maglev svištět rychlostí kolem 4 000 km/h. Ať se jim to v dohledné době povede anebo ne, CASIC hodná tímto typem veřejné dopravy propojit shluky megaměst, jako například Peking se Šanghají. Jde o vzdálenost asi 1 100 kilometrů, kterou dnešní rychlovlaky jezdí za 4,5 až 6,5 hodiny a běžné dopravní letouny létají asi 2 hodiny.

 

Jak uvádí Joe Salas na platformě New Atlas, Čína má dost obyvatel na to, aby takový projekt mohl být ekonomicky zvládnutelný. Pokud jde o financování, je to jeden velký otazník. Čína je v tomto směru obvykle velmi neprůhledná. Není jasné, kolik už CASIC do projektu vložil, ani kolik by stálo potrubí s hrubým vakuem v potřebné technické kvalitě, které by mělo délku zmíněných 1 100 kilometrů. Časem se jistě dozvíme víc.

 

Video: T-Flight - China’s supersonic train would reach 4000 km/h

 

Video: China completes superconducting test run for 1,000km/h ultra high-speed maglev train

 

Literatura

New Atlas 9. 8. 2024.

Datum: 10.08.2024
Tisk článku

Související články:

Fascinující pasivní maglev IronLev jezdí po obyčejných kolejích     Autor: Stanislav Mihulka (15.03.2024)
Čína staví elektromagnetický railgun pro vypouštění masivních kosmoplánů     Autor: Stanislav Mihulka (22.03.2024)



Diskuze:


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz