Koncept stíhače 6. generace Tempest oslňuje aerodynamikou  
Britští BAE Systems s italskými Leonardo a japonskými Mitsubishi vyvíjejí stíhací stealth letoun 6. generace Tempest. Na letošním aerosalonu ve Farnborough představili nový koncept Tempestu, na němž je znát pokrok v designu. Další osud Tempestu závisí hlavně na nové britské vládě.
Nový koncept stíhače Tempest. Kredit: BAE Systems.
Nový koncept stíhače Tempest. Kredit: BAE Systems.

Jak jistě vědí všichni příznivci létajících strojů, v pondělí 22. července (2024) odstartoval letošní ročník Farnborough International Airshow. Od roku 1948 se každé 2 roky (kromě pandemického roku 2020) celý letecký svět sejde na jihu Anglie na jednom z největších a nejvíce velkolepých podniků tohoto druhu.

 

Tempest by měl vzlétnout za 3 roky. Kredit: BAE Systems.
Tempest by měl vzlétnout za 3 roky. Kredit: BAE Systems.

Ve Farnborough mělo svůj debut na světové scéně mnoho legendárních letadel, jako například Concorde, Eurofighter, Airbus A380 nebo F-35 Lightning II. Spousta lákadel se jistě objeví i letos. První ochutnávkou je nejnovější koncept vyvíjeného stíhacího letounu 6. generace BAE Systems Tempest, který je součástí programu Global Combat Air Programme (GCAP). Na jeho vývoji se podílejí Velká Británie (BAE Systems), Itálie (Leonardo) a Japonsko (Mitsubishi).

 

Nový koncept zaujme především aerodynamikou a celkově ukazuje pokrok ve vývoji designu Tempestu. Výrazně se zlepšila aerodynamika trupu, především pokud jde zvětšené delta křídlo. Upravené jsou také vstupy přivádějící vzduch ke dvěma motorům, uloženým hluboko v trupu Tempestu, aby letoun byl ještě více stealth, a nejspíš i výstupy.

 

Tempest v barvách RAF. Kredit: BAE Systems.
Tempest v barvách RAF. Kredit: BAE Systems.

Proudový pohon pro Tempest vyvíjí Rolls-Royce. Měl by generovat desetkrát víc elektřiny v porovnání se soudobými stíhacími letouny. To by mělo stačit i pro energetické zbraně, jako jsou lasery. Generátor je přitom umístěný přímo v motoru, což šetří prostor a zvyšuje výkon generátoru.

 

Tempest doslova přetéká moderními technologiemi, včetně kokpitu založeného na rozšířené realitě, jehož virtuální prvky jsou promítány přímo do pilotovy helmy, pokročilého počítačového systému, co se může propojit s jinými platformami nebo pilotní umělé inteligence, která se bude učit od pilota. Leonardo dodá pokročilý radarový systém, který by měl poskytnout 10000krát víc dat než dnešní srovnatelné systémy.

 

Vyhlídky Tempestu jsou nejisté. V souvislosti s porážkou konzervativcům v britských volbách panují obavy o budoucí financování projektu letounu. Podle dosavadních plánů by měl Tempest poprvé vzlétnout v roce 2027 a v roce 2035 by se měl začlenit do letectva Velké Británie, Japonska a Itálie. Představení nového konceptu ve Farnborough ale podle komentátorů jasně ukazuje, že tvůrci Tempestu pokukují i po exportním trhu.

 

Video: The UK’s New Sixth-Generation ‘Tempest’ Fighter Jet Project

 

Literatura

New Atlas 21. 7. 2024.

Datum: 23.07.2024
Tisk článku

Související články:

Strategický stealth bombardér B-21 Raider se konečně představil veřejnosti     Autor: Stanislav Mihulka (03.12.2022)
Boom testuje pojíždění na ranveji s prototypem nadzvukového letounu XB-1     Autor: Stanislav Mihulka (31.08.2023)
NASA a Lockheed Martin slavnostně představili nadzvukový letoun X-59     Autor: Stanislav Mihulka (13.01.2024)



Diskuze:

Lukáš Kment,2024-07-29 11:26:42

Nakonec to stejně rozhodne schopnost vývojářů na poli SW, protože to bude v konečném důsledku nejkomplexnější a nejdražší část celého projektu. A jak ukázala už F-35, rozhodně se nejedná a jednoduchý problém.

Odpovědět

Ežo Vlkolinský,2024-07-26 13:20:28

Čo je na aerodynamike tak oslňujúceho, čo nemá už existujúca konkurencia?

Odpovědět


Re:

Josef Hrncirik,2024-07-26 21:34:25

Nejsou neviditelní.

Odpovědět


Re: Re:

Otakar Ištvánfy,2024-07-27 20:43:29

Ešte som nevidel neexistujúce lietadlo, ktoré by nebolo neviditeľné.

Odpovědět

Many More,2024-07-23 22:22:09

Moc pěkný Letadýlko Káňe. Skoro tak pěkný, jako Fender Stratocaster :-)

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz