Stolní hry na hrdiny (TTRPG, tabletop role-playing game) se hrají od začátku sedmdesátých let, počínaje legendárními hrami Braunstein a Chainmail. Za půl století probdělých nocí se odehrál bezpočet vzrušujících dobrodružství zbrocených imaginární krví, začouzených explozemi kouzel a přetékajících nevýslovnými poklady.
Dnes jsou ve světě nejrozšířenější stolní RPG hrou Jeskyně a draci (Dungeons & Dragons), v Česku se těší popularitě domácí Dračí doupě z roku 1990 a jeho nástupci jako je Dračí hlídka (2020). Počet hráčů těchto her dosahuje mnoha milionů. Jejich množství se poslední dobou ještě zvýšilo, díky reálnému pandemickému dobrodružství covid-19.
Kliničtí psychologové dávají palec nahoru. Někteří už používají stolní RPG hry, včetně Jeskyň a draků, při terapeutických sezeních, především v USA. Teď, jak se zdá, nový výzkum potvrzuje blahodárný vliv těchto her na duševní zdraví. Studii na toto téma, jejímiž autory jsou Orla Walshová a Conor Linehan z irské University College Cork, v těchto dnech publikoval odborný časopis s příznačným jménem International Journal of Role-Playing.
Badatelé zahrnuli do výzkumu 10 dobrovolníků starších 18 let, kteří již měli zkušenost s hraním Jeskyň a draků po dobu nejméně 1 roku. Detailně analyzovali jejich vztah ke hře prostřednictvím souboru dotazníků a identifikovali pět dílčích aspektů hraní, které mají podpůrný vliv na duševní zdraví hráčů.
Jde o eskapismus, tedy fantazijní únik do imaginárních světů, který vede ke snižování úzkosti a vnášení srozumitelnosti a řádu do syrové reality. Stolní hry také nabízejí možnost relativně bezpečně zkoumat sebe sama a příležitost k intenzivnímu zapojení kreativního vyjádření, kdy hráči budují a osidlují celé světy. Významný je i faktor sociální podpory, který zahrnuje propojování hráčů na sociální i emoční úrovni prostřednictvím sdílených zážitků a zároveň nabízí bezpečný prostor, který může fungovat jako simulátor reality. Pro psychické zdraví je přínosná i rutina, jak ví každý, kdo kdy viděl Knoflíkáře.
Walshová a Linehan potvrzují, že hraní stolních RPG může být užitečným terapeutickým nástrojem, který jako bonus nabízí solidní zábavu. Zároveň přiznávají, že šlo o výzkum skromného rozsahu a varují, že hry tohoto typu mohou přinést i problematické situace spojené s negativními reakcemi a konflikty. Proto je na místě pečlivá příprava scénáře a vyškolený pán jeskyně (Dungeon Master), který hru vede.
Video: Proč si zahrát Dungeons and Dragons (Dračí doupě) A JAK?!
Video: ⚔️ Pro nadšence do RPG. Jak začít?
Literatura
Lysohlávky rozpouštějí úzkost v pokročilé fázi rakoviny
Autor: Stanislav Mihulka (12.09.2010)
Mohou být umělé inteligence depresivní a mít halucinace?
Autor: Stanislav Mihulka (11.04.2018)
Neuvěřitelný výzkum: Vědci se blíží k vakcíně proti úzkosti a depresím!
Autor: Stanislav Mihulka (09.06.2018)
Funkční selektivita: Nejen bezpečnější a nenávykové opioidy
Autor: Václav Diopan (28.12.2022)
Chmurné vyhlídky využití antidepresiv u chronické bolesti
Autor: Marek Lapka (18.03.2023)
Lysohlávky – nadějný zdroj léčiva na duševní nemoci?
Autor: Dagmar Gregorová (16.10.2023)
Diskuze:
Pavel Kaňkovský,2024-07-19 17:39:05
Všichni víme, že hraní RPG přivolává temné síly a nový světový řád, jak dokumentuje tento známý instruktážní film: https://en.wikipedia.org/wiki/Dark_Dungeons_(film) ;)
Travmyš Polní,2024-07-19 10:07:44
Hmm, to je teda objev, já měl dojem, že to platí obecně o (skoro) všech společenských hrách a společenské interakci.
Ale dobré, že teď máme vědecky podložený argument proti tyranům, kteří by nám opět chtěli nařizovat kvůli z laboratoře uniklé nákaze, kolik lidí se sejde v jedné místnosti a kontrolovat jestli na sebe nedýcháme moc zblízka.
Re:
Lukas Florner,2024-07-19 10:35:15
Dračí doupě se dá hrát i na dálku. Mimo pozitivního terapeuticko-rozvojového vlivu je tak navíc i tyranoresistentní
Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce