Kosmoplán Dawn Mk-II Aurora dostal zelenou pro novou sérii testů  
Dawn Aerospace mohou odmontovat pomyslná dětská kolečka z kosmoplánu Aurora. Novozélandské úřady jim schválily lety do výšky téměř 25 kilometrů a neomezenou rychlostí. Aurora by se měla stát prvním soukromě financovaným bezpilotním letounem, který prolomí hranici rychlosti zvuku.
Raketový pohon Aurory. Kredit: Dawn Aerospace.
Raketový pohon Aurory. Kredit: Dawn Aerospace.

Novozélandští Dawn Aerospace od roku 2020 vyvíjejí kosmoplán Dawn Mk-II Aurora. Měl by to být opakovaně použitelný prostředek k letům na orbitu. Až tak, že by měl být použitelný vícekrát v jediném dni. Od roku 2021 absolvoval asi pět desítek letů s tryskovým pohonem a od loňska (2023) testuje i let s raketovým pohonem.

 

Dawn Aerospace vyvíjejí pohon pro opakovaně použitelný kosmoplán od roku 2017. Kredit: Dawn Aerospace.
Dawn Aerospace vyvíjejí pohon pro opakovaně použitelný kosmoplán od roku 2017. Kredit: Dawn Aerospace.

V těchto dnech Dawn Aerospace získali oficiální souhlas novozélandského Civil Aviation Authority k provedení zkušebních letů bez omezení rychlosti. Jak trefně poznamenává Paul Ridden na platformě New Atlas, jako by kosmoplánu Aurora konečně odmontovali dětská kolečka.

 

Podle šéfa Dawn Aerospace Stefana Powella je to samozřejmě významný průlom. Týká se to hlavně nadzvukové rychlosti. Aurora by se měla, jak říká Powell, stát prvním soukromě financovaným bezpilotním prostředkem, který pokoří rychlost zvuku. Dosavadní lety Aurory s raketovým pohonem na kerosen s peroxidem vodíku byly skromné. Kosmoplán dosahoval rychlostí kolem 315 km/h a výšky něco přes 1 800 m.

 

Aurora se těší na rychlost zvuku Kredit: Dawn Aerospace.
Aurora se těší na rychlost zvuku Kredit: Dawn Aerospace.

S novým povolením může Aurora létat do výšky téměř 25 kilometrů a neomezenou rychlostí. Jak se chlubí Powell, až Aurora poletí na plný plyn, měla by být rychlejší a měla by dolétnout výš, než doposud zvládl jakýkoliv letoun startující z ranveje. O svůj rekord se musí bát i stále nepřekonaný Lockheed SR-71 Blackbird (rychlost: 3,29 Ma, výška plynulého letu: 25,9 km).

 

Nové kolo testů Aurory by mělo začít již tento měsíc. Nejbližším cílem Dawn Aerospace je dosáhnout rychlosti 1,1 Ma, tedy těsně překonat rychlost zvuku a také dosáhnout výšky přes 21 kilometrů. Podle dostupných informací rovněž plánují ověřit intenzivní opětovnou použitelnost kosmoplánu. Jinými slovy, Aurora by měla letět dvakrát v jednom dni.

 

Záměrem Dawn Aerospace je dostat Auroru do rychlostí přes 3 Ma při letu s nákladem a současně pracovat na vývoji bezpilotního kosmoplánu, který se dostane do výšky přes 100 km mnohokrát za rok. Zatím mají našlápnuto dobře, uvidíme, jak se jim povede dál.

 

Video: Mk II Aurora Static Hotfire test, 26/06/2024

 

Video: Watch as the Mk-II rocket engine is put through its full range of transitions


Literatura

New Atlas 12. 7. 2024.

Datum: 13.07.2024
Tisk článku

Související články:

Radian Aerospace míří na orbitu s jednostupňovým kosmoplánem     Autor: Stanislav Mihulka (25.01.2022)
Suborbitální kosmoplán Dawn Mk-II Aurora zvládl lety s raketovým motorem     Autor: Stanislav Mihulka (08.04.2023)
Čína staví elektromagnetický railgun pro vypouštění masivních kosmoplánů     Autor: Stanislav Mihulka (22.03.2024)
První prototyp s pohonem aerospike MIRA I havaroval ještě před testem     Autor: Stanislav Mihulka (25.05.2024)



Diskuze:


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz