Mamutí motor Wärtsilä se stal kolosálním generátorem čisté energie  
Námořní motor Wärtsilä 31, jeden z největších na světě, který doposud poháněl masivní tankery či kontejnerové lodě, podle všeho neskončí jako neptačí dinosauři. Wärtsilä vyvinuli varianty 31SG-H2 a 31H2, které mohou jako generátory buď částečně, nebo výhradně spalovat vodík a v ideálním případě nabídnou energii bez emisí uhlíku. Na trhu se objeví v roce 2026.
Vodíkový motor Wärtsilä 31H2. Kredit: Wärtsilä.
Vodíkový motor Wärtsilä 31H2. Kredit: Wärtsilä.

Finská společnost Wärtsilä je známá jako výrobce gargantuovských spalovacích motorů, kterým kraluje model Wärtsilä RT-flex96C. Je to největší pístový motor na světě. Příšera o výšce asi 14 metrů, délce 27 metrů, váze přes 2 300 tun a nezměrném výkonu přes 80 MW (asi 110 tisíc koňských sil), která spaluje těžký topný olej, substanci připomínající černé svědomí ropného průmyslu, určená k pohonu největších kontejnerových lodí.

 

Koncept vodíkové elektrárny s motorem Wärtsilä 31H2 v roli generátoru. Kredit: Wärtsilä.
Koncept vodíkové elektrárny s motorem Wärtsilä 31H2 v roli generátoru. Kredit: Wärtsilä.

Jeho o něco skromnějším sourozencem je motor Wärtsilä 31 o rozměrech „pouhých“ cca 5 krát 9 metrů a výkonu zhruba 4,6 až 10,4 MW, podle konfigurace a otáček. Tento motor, který se montuje do tankerů a kontejnerových lodí, byl doposud dostupný v dieselové, plynové a smíšené variantě, tedy pouze pro fosilní paliva. Má na svém kontě superlativy, například zápis do Guinessových rekordů coby nejúčinnější čtyřtaktní lodní motor, jaký byl kdy vyroben ve své třídě.

 

Logo. Kredit: Wärtsilä.
Logo. Kredit: Wärtsilä.

Wärtsilä očividně naskočili na vlnu čisté energie. Vyvinuli dvě nové varianty motoru Wärtsilä 31, které počítají s vodíkem jako palivem. Wärtsilä 31SG-H2 je „motor připravený na vodík“ (hydrogen-ready engine). Pohání ho zemní plyn anebo směs s až 25 procenty vodíku. Zároveň je možné tento motor relativně snadno konvertovat na stoprocentní vodík. Druhou variantou je Wärtsilä 31H2, tedy „vodíkový motor“ (pure hydrogen engine), který může spalovat buď čistý vodík, nebo také zemní plyn.

 

Až budou tyto motory vyrobeny a pustí se do práce, měly by se stát největšími vodíkem poháněnými generátory světa. Má to, ale háček. Pro jejich provoz musí být k dispozici dostatečné množství vodíku, pochopitelně zeleného, jinak by to moc nemělo smysl. Jak říká ředitel Wärtsilä Energy Anders Lindberg, v otázce paliva jsou realisty a počítají s tím, že zřejmě ještě potrvá, než bude možné opustit fosilní paliva, jako je zemní plyn, a přejít na pohony založené výhradně na čisté energii.

 

Wärtsilä už rovněž připravili koncept vodíkové elektrárny, v níž bude jako generátor fungovat motor Wärtsilä 31 poháněný vodíkem. Tento koncept již prošel 1. fází certifikace organizací TÜV SÜD, která je zaměřená ochranu lidí a životního prostředí. Wärtsilä očekávají, že zmíněné motory, které buď zčásti, nebo plně pohání vodík, budou pro zákazníky připraveny v roce 2026.

 

Video: World’s first large-scale 100% hydrogen engine power plant | Wärtsilä

 

Literatura

New Atlas 25. 6. 2024.

Datum: 26.06.2024
Tisk článku

Související články:

Malé modulární reaktory slibují ekonomickou produkci vodíku     Autor: Stanislav Mihulka (16.12.2020)
Kanada vybuduje výkonnou hydroelektrárnu na výrobu vodíku     Autor: Stanislav Mihulka (24.01.2021)
Důmyslný modernizační systém předělá dieselový motor na 90% vodíkový pohon     Autor: Stanislav Mihulka (16.10.2022)



Diskuze:




Pro přispívání do diskuze musíte být přihlášeni



Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz