Loyal Wingman je pozoruhodný koncept operací velkých autonomních bojových dronů. Je založený na vyspělé umělé pilotní inteligenci, která umožní takovým dronům spolupracovat s pokročilými pilotovanými bojovými letouny. Drony Loyal Wingman by měly, na rozdíl od dronů, které vidíme například na ukrajinské frontě, mít dobrou šanci přežít bitvu. Rozhodně nemusejí být jen na jedno použití. Zároveň by ale měly být podstatně levnější než srovnatelné pilotované letouny.
Drony typu Loyal Wingman vyvíjí řada zemí. Nejdál je Austrálie s dronem MQ-28 Ghost Bat l a Spojené státy s Kratos XQ-58A Valkyrie. Oba již nějakou dobu létají a jejich vývoj intenzivně pokračuje. Teď se do vývoje dronu „parťáka“ pustil evropský Airbus, který v poslední době stále častěji koketuje s drony.
Airbus představil svůj design dronu Loyal Wingman před pár dny na letecké výstavě International Aerospace Exhibition (ILA) v Berlíně, v podobě modelu 1:1. Účelem dronu Airbus Wingman, stejně jako dalších dronů konceptu Loyal Wingman je proměnit operace bojových letounů od základů.
Drony „parťáci“ umožní lidským pilotům, kteří se dnes často přímo podílejí na bojích, aby se posunuli více do role velitele. Drony mohou operovat propojené do výkonné sítě, která zvládne řadu různých misí, včetně průzkumu, elektronického boje nebo útoků na vzdušné či pozemní cíle protivníka. Drony typu Loyal Wingman by na sebe měly brát větší riziko než letouny s lidskou posádkou.
Jak uvádí Airbus a jak je i patrné na představeném modelu, Airbus Wingman klade velký důraz na stealth design. Měl by být vybavený řadou pokročilých systémů, včetně vnitřního uložení výzbroje a soustav senzorů. Samozřejmostí by měla být vysoká úroveň propojení, takže drony budou operovat jako součást funkčních jednotek s více platformami. Na modelu je naznačená přítomnost systému pro tankování paliva za letu.
Airbus v tuto chvíli počítá s tím, že jejich wingmana bude pohánět dvouproudový motor s přídavným spalováním Eurojet EJ200 z roku 1991, který používají bojové letouny Eurofighter Typhoon. Podle šéfa Airbusu Michaela Schoellhorna by měl být Airbus Wingman k dispizici ve třicátých letech. Nezbývá, než doufat, že to zvládnou dřív. U bezpilotních letounů není nutné hledět na bezpečnost posádky.
Výsledkem toho všeho by mělo být nejen snížení rizika a pracovní zátěže lidských pilotů, kteří při každé misi riskují vlastní krk, ale také relativně levné navýšení kapacity letectva zemí Západu. V dohledné budoucnosti to nejspíš přijde velmi vhod.
Video: Sixth Generation Wingman to Escort Eurofighter Typhoon and Future Fighters
Video: Top Secret Revealed: Airbus Wingman Unveiled at Berlin Airshow
Literatura
Bojový tryskový dron Loyal Wingman poprvé testoval motor
Autor: Stanislav Mihulka (23.09.2020)
Ostře sledovaný bojový dron Loyal Wingman poprvé vzlétl
Autor: Stanislav Mihulka (05.03.2021)
Mozek vyvíjeného amerického bojového dronu Skyborg se poprvé proletěl
Autor: Stanislav Mihulka (17.05.2021)
Diskuze: