Americké vesmírné síly a Astroscale U.S. vyvíjejí orbitální tanker  
Když dojde satelitu na orbitě šťáva, je s ním obvykle konec. Z šikovného zařízení se stane satelitní odpad. Teď by to měl změnit orbitální tanker APS-R (Astroscale Prototype Servicer for Refueling), který zajistí doplňování paliva satelitům na oběžné dráze. Zájem amerických vesmírných sil naznačuje, že půjde o technologický průlom strategického významu.
Orbitální tanker APS-R. Kredit: SwRI.
Orbitální tanker APS-R. Kredit: SwRI.

Služba pro sledování satelitů Orbiting Now uvádí, že na orbitě Země je momentálně přes 9 700 satelitů. Jakmile některému z těch, co jsou aktivní, dojde palivo, stane se dalším kusem orbitálního odpadu, i když je jinak v dobrém stavu a funkční. Postupně se z toho stává velký problém, který má i nemalý bezpečnostní rozměr.

 

Logo. Kredit: Astroscale.
Logo. Kredit: Astroscale.

Vesmírné síly Spojených států (USSF) letos v lednu přidělily 25,5 milionů dolarů společnosti Astroscale U.S., aby vyvinula orbitální tanker, tedy satelit, který zajistí, že americké vládní satelity budou fungovat i poté, co jim dojde palivo. Orbitální tanker rovněž může doplnit palivo satelitům, které jsou již nějakou dobu mimo službu.

 

Logo. Kredit? SwRI.
Logo. Kredit? SwRI.

Jak upozorňuje Ron Lopez z Astroscale, technologie doplňování paliva za letu a letecké tankery zásadně změnily možnosti vojenských i civilních letounů na misích. Zdá se, že kosmický průmysl je na prahu podobného technologického zvratu. Astroscale v těchto dnech vybrali Southwest Research Institute (SwRI), aby postavili vlastní satelit, na který pak Astroscale namontují své přístroje. Tak vznikne orbitální tanker APS-R (Astroscale Prototype Servicer for Refueling).

 

Tanker by měl být hotový za 16 měsíců. Půjde o středně velký satelit 61 krát 71 krát 114 cm a jeho hmotnost by měla být 198 kg. Na oběžnou dráhu by měl být připraven v roce 2026. Až APS-R vyletí na orbitu, vstoupí na geostacionární dráhu. Měl by fungovat tak, že bude čerpat hydrazin z „cisterny,“ která rovněž bude na geostacionární dráze. S načerpaným palivem bude létat za satelity, co jsou na suchu a natankuje jim. Podle vyjádření SwRI by to mělo jít s každým satelitem, co bude mít kompatibilní vstup do palivové nádrže.

 

Jak uvádí Steve Thompson z SwRI, v dnešní době se objevuje více různých technologií, které by mohly prodloužit životnost satelitů na oběžné dráze, včetně servisních satelitů, které vlastními silami dopraví vysloužilý satelit na novou dráhu. Orbitální tanker podle Thompsona představuje chytré a praktické řešení.

 

Video: ADRAS-J | Active Debris Removal by Astroscale - Japan | Concept of Operations


Literatura

New Atlas 4. 4. 2024.

Datum: 04.04.2024
Tisk článku

Související články:

První prodlužovač života družic     Autor: Dušan Majer (19.10.2016)
Vesmírní agresoři trénují US jednotky na mimozemské konflikty     Autor: Stanislav Mihulka (26.05.2017)
Orbitální energetika je tady! Caltech slaví první přenos energie z orbity     Autor: Stanislav Mihulka (05.06.2023)
Airbus testuje autonomní systém Auto'Mate pro tankování paliva za letu     Autor: Stanislav Mihulka (27.11.2023)



Diskuze:

Něco na odlehčení

František Kroupa,2024-04-06 21:22:22

Škoda že již nežije Stanisław Lem. Jistě by nám plasticky vylíčíl, jak pilot Pirx (již před důchodem) s parťákem, oba v zamaštěných montérkách, poletují od družice k družici a dotankovávají nádrže, když v tom ...

Odpovědět

Velikost a kompatibilita

Vojtěch Kocián,2024-04-05 14:25:47

Vzhledem k tomu, že je to relativně malý satelit, tak to bude nejspíš jen demonstrační mise. Navíc možná nebude mít komu tankovat, protože satelity na konci služby nebudou mít kompatibilní uzávěr nádrže. Pravděpodobně poletí ještě jeden satelit, který bude sloužit jako cíl pro ten tanker. Teoreticky už nějaký nový se správným uzávěrem na orbitě být může nebo můžou vypustit dva tankery a čerpat tam a zpět nebo přimontují adaptér na miniraketoplán X-37...
Četl jsem i o možnosti přímo napíchnout nádrž cílového satelitu, dočerpat tam palivo a pak díru zalepit. Ale vzhledem k tomu, jak jsou nádrže na hydrazin konstruované, mi to nepřijde realistické. Na zajištění pohonu starých satelitů, kterým došlo palivo, se už zkoušel "parazitní" satelit, který se zachytil ke konstrukci toho cílového a společně mohli plnit původní úkol. Je to méně flexibilní a asi i dražší než tanker, ale pokud vím, zkouška dopadla úspěšně.

Odpovědět

ruský raketový motor

Alexis Bergman,2024-04-05 12:52:56

Snad jim Rusko prodá potřebaný raketový motor, protože v USA se už dávno nevyrábí.

Odpovědět


Re: ruský raketový motor

Vojtěch Kocián,2024-04-05 13:28:07

Myslíte, že jim nebude stačit Merlin, Raptor ani BE-4?

Odpovědět


Re: Re: ruský raketový motor

Alexis Bergman,2024-04-06 08:59:39

vyloučeno.

Odpovědět


Re: Re: Re: ruský raketový motor

D@1imi1 Hrušk@,2024-04-06 10:01:13

A že nám tedy nesdělíš, co brání použití těch tří zmíněných motorů, ani po kterém ruském motoru USA smutně slintají, kašpare? Aha, ona je to tak přísně tajné, že o tom nesmíš mluvit. Jen ses tady potřeboval pochlubit, že máš k těm tajným informacím přístup. Nebo že by to bylo jinak?

Doufárm, že ti dá redakce rychle ban, trolle.

Odpovědět


Re: ruský raketový motor

Petr Slachta,2024-04-05 15:51:03

Před pár lety by takový příspěvek ještě mohl mít snad nějakou váhu. :-)
Ale kdoví jestli to teď není už trochu obráceně. Rusko mělo nějaké dodavatele na ua, ne?

Odpovědět


Re: Re: ruský raketový motor

Alexis Bergman,2024-04-06 09:04:24

K výrobě raketových motorů je opravdu potřeba rozsáhlý nákladný průmyslový potenciál, a ten USA nemá, kdežto Rusko jej má. Vlivem západních sankcí se v Rusku mohutně industrializuje oblast za Uralem. Ztracení dodavatelé z Ukrajiny jsou nahrazováni čínských dovozem, ale rychle je i čínský dovoz nahrazován vlastní výrobou.

Odpovědět


Re: Re: Re: ruský raketový motor

D@1imi1 Hrušk@,2024-04-06 11:18:14

Kdyby to bylo alespoň vtipné nebo to obsahovalo nějaké skutečné technické informace, ale tyhle evidentní trolly by měla redakce rovnou mazat.

Odpovědět


Re: Re: Re: ruský raketový motor

Petr Slachta,2024-04-06 15:46:17

A co jsou to teda ty motory, které používá spacex? To je z ruska, nebo z číny, nebo odkud?
A co třeba německé raketové motory za druhé světové války? To taky brali z ruska? Anebo i tehdejší německo mělo už tehdy vybudovaný ten "rozsáhlý raketový průmysl"?

Odpovědět

Zas to tak super nevidím

Milos Stanek,2024-04-05 11:58:06

Čerpání paliva (pouze jeden druh? ) z tankeru a rozvážení satelitům může fungovat na kompatibilníh oběžných drahách - musí mít hodně podobný sklon vůči rovníku. Změna tohoto sklonu je problematická a stojí víc paliva, než se doveze.
Jinak OK. Už se to plánuje i na lunární lander od SpaceX.

Odpovědět


Re: Zas to tak super nevidím

Vojtěch Kocián,2024-04-05 14:35:48

Největší problém s nefunkčními satelity je na geostacionární dráze. Ta je jen jedna a je hodně vytížená, takže by tam tanker o zákazníky neměl mít nouzi. Tedy až se nějak standardizuje a rozšíří tankovací rozhraní. Pak jsou tu satelitní konstelace jako GPS, které provozují vždy několik satelitů na jedné dráze.

Odpovědět


Re: Re: Zas to tak super nevidím

D@1imi1 Hrušk@,2024-04-06 11:09:13

Vidíte, nad tím jsem nikdy neuvažoval, že na geostacionární dráhu i přes velký poloměr vejde poměrně málo satelitů, protože jde vlastně jen o jednu jedinou kružnici (s nějakými tolerancemi).

Odpovědět


Re: Re: Re: Zas to tak super nevidím

Mirek Bautsch,2024-04-06 14:02:45

Se koukněte, jak je tam i jinde husto. Každá tečka má svůj název nebo číslo.
https://sky.rogue.space/

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Zas to tak super nevidím

D@1imi1 Hrušk@,2024-04-06 19:14:49

Pěkná vizualizace :-)
Geostacionární dráha je tedy slušně vytečkovaná... A zajímavý je ten pás satelitů, které jsou od geostacionární dráhy mírně odchýlené...

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Zas to tak super nevidím

František Kroupa,2024-04-06 20:54:02

Vlivem nehomogenit různého druhu by udržet geostacionární družici v určitém bodu vyžadovalo neustálé manévrování. Proto družice v praxi opisují kolem kýženého bodu něco jako osmičku (záměrně). U družic s velkým výkonem a širokým vyzařovacím lalokem je to jedno, u telekomunikačních (VSAT huby) už ne - anténa má vysoký zisk (=úzký lalok) a musí se na družici co pár minut automaticky dosměrovávat. Slyšeno na vlastní uši a viděno na střeše u antény na vlastní oči, u firmy Gity :-).

Odpovědět

Eskalace

Tomáš Novák,2024-04-05 08:55:01

Ach jo - buďte rádi, že na ISS ještě ta spolupráce aspoň trochu funguje...ale Rusů se určitě nezastávám, je to celé velký hnus.

Odpovědět

Vesmírné tankování

Ivo Lyčka,2024-04-04 22:36:01

V poslední době přemýšlím, proč se dělá tragédie z toho, že let k Marsu je jednosměrný, protože palivo postačí jen na cestu tam. To by byl problém sestavit na oběžné dráze komplex nádrží s palivem a poslat je k Marsu napřed a tam je pak využít? Pomíjím vysoké náklady

Odpovědět


Re: Vesmírné tankování

F M,2024-04-06 18:06:50

Let k Marsu nemusí být jednosměrný. V současné době je ekonomičtější/efektivnější oželet pár navrátivších se vzorků a poslat tak přístroj, který jich na místě prozkoumá velké množství (i když omezeně).
U těch zásobníků na oběžné dráze Marsu ze kterých by se čerpalo, si nejsem jistý, ale řekl bych, že náklady na odeslané palivo budou dost podobné ať již poletí zvlášť, nebo jako součást komplexu, tedy pokud se bude jednat o část po vyčerpání oddělitelnou. Asi by bylo potřeba zvážit i riziko, něco jiného je přijít o malý tanker a satelit na orbitě Země (trosky? Snad shoří/uletí) a něco jiného u Marsu. Jak by to zvládla automatika?

Odpovědět


Re: Vesmírné tankování

Wan Draak,2024-04-10 14:01:45

To už je ze stejného soudku jako : postavit autonomní čerpací stanici na Titanu (paliva celé oceány) a v jednorázových modulech z titanského ledu tyto "tankery" katapultovat na orbit Marsu. Moje oblíbená sci-fi knížka. Z phobosu/Deimosu tankovací stanici neuděláme a těžit to palivo dole na Marsu z atmosférického CO2 by asi bylo velmi pomalé...možná z polárního ledu, ale nejdřív bychom tam museli nastěhovat hromady RTG

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz