Green Deal mění kurs  
Evropa konečně upouští od podpory občasných zdrojů energie a přiklání se k tradici a stabilitě.

O selhání evropské energetické politiky si už štěbetají vrabci na střeše. Budování nových kapacit občasných zdrojů energie se stále nedaří, na potřebné upgrady přenosové soustavy jaksi nezbývají prostředky, a dokonce i v Německu strmě padají prodeje elektromobilů, a to navzdory tomu, že ke každému prodanému vozu je zdarma nabízena ebonitová tyč s liščím ohonem. Green Déle i německá Energievergeltung zkrátka stojí před kolapsem.

Greendeal podle Wikipedie. Nejvíce prý nenávidí blahobyt a veselí. Kredit foto: Nová naděje z ČechAutor: Senate Democrats – GreenNewDeal_Presser_020719 (26 of 85), CC BY 2.0,
Greendeal podle Wikipedie. Nejvíce prý nenávidí blahobyt a veselí. Kredit foto: Nová naděje z ČechAutor: Senate Democrats – GreenNewDeal_Presser_020719 (26 of 85), CC BY 2.0,

 

Nový směr

Naštěstí přichází zcela nová politika, kterou dnes ráno schválila evropská komise.

„Varovné signály ze strany veřejnosti bereme nesmírně vážně,“ konstatovala v mimořádném prohlášení pro tisk její předsedkyně Wonder Leynová. „K zajištění stabilní produkce energie potřebujeme zdroje, které budou pracovat stále, nezávisle na počasí nebo geopolitické situaci, a zároveň budou šetrné k přírodě a uhlíkově neutrální.“

 

V návaznosti na své prohlášení oznámila okamžité ukončení veškerých dotací na dosud protežované, tzv. zelené technologie. „Tato řešení, často závislá na technologiích dodávaných nedemokratickými a neekologickými režimy, totiž vůbec nic neřeší. Potřebujeme návrat ke kořenům.“

Aby se nová strategie vyvarovala problémů, které provázely starší tzv. zelené technologie, budou z evropských peněz podporovány jen systém vyrobené z přírodních a biodegradabilních materiálů přímo v zemích EU.

Tento obrat si pochopitelně vyžádá i změny v legislativě. Byly schváleny nové evropské směrnice, které budou muset jednotlivé členské státy transponovat do národních legislativ nejpozději k 1. 4. 2025. V případě ČR půjde zejména o nutnost novelizovat první a druhý termodynamický zákon, což je ovšem krok, který byl mnoha odborníky na energetiku naléhavě doporučován již řadu let.

Veškeré prostředky získané z emisních povolenek budou nově přesměrovány na výzkum, vývoj a instalaci stabilních energetických zdrojů na bázi perpetuum mobile. Zástupci evropské komise připomněli, že tento princip je v souladu s nejlepšími evropskými tradicemi, už od dob velikánů, jako byli Leonardo da Vinci nebo Jan Amos Komenský.

Ze strany novinářů zazněl i krajně nekorektní dotaz, jak se nová strategie vypořádá s tím, že žádné perpetuum mobile doposud nefungovalo. Naštěstí i na to je EU připravena.

„Zdvojnásobíme dotace,“ konstatovala Leynová lakonicky.


Je ovšem možné, že evropskou energetiku zachrání technologický průlom. Právě dnes vystoupil se svým revolučním vynálezem dosud neznámý startup z českých luhů a hájů. Přišel nečekán, nedotován, nezván. Firma HERDA totiž přišla s převratným zdrojem neomezené, obnovitelné a zcela ekologické energie.

 

Tzv. kecovoltaické turbíny se instalují do proudu řeči, a to ideálně v prostředí s co nejvyšším a nejstabilnějším poměrem počtu slov ke smysluplné informaci – vyrobená energie se následně měří ve vatohodinách.

„Zkoušeli jsme to dneska večer u nás v hospodě, když bylo plno, a ve špičce to vyrobilo desetkrát víc energie než za stejnou dobu solární panely na střeše, a to byl prosím úplněk!“ pochlubil se našemu reportérovi tiskový mluvčí společnosti HERDA. „Každá turbína dávala minimálně dva ohmy elektřiny.“

 

HERDA vidí budoucnost zařízení především v podobě instalací na veřejných budovách. „Střízlivým odhadem, při projevu některých poslanců lze vyrobit až jedenáct vatohodin kecovoltaické energie. A jestli nás s naším vynálezem pustí i do europarlamentu, jsme ve vatě všichni.“

Výhodou nového principu je také využití pozitivní zpětné vazby: „Čím více zelené ideologie, tím více se vyrobí zelené energie.“

Jistě tedy není daleko doba, kdy Evropa bude levnou energií zásobovat i dosavadní lídry, jako je Čína, USA, Saudská Arábie nebo Rusko.

„Jestli bude naše energie levná?“ uchechtl se ďábelsky tiskový mluvčí HERDy, poté, co se po pátém fernetu přiznal, že je ve firmě také majitelem, hlavním vývojářem a vrátným. „Střízlivým odhadem, naše energie bude tak levná, že si to ani neumíte představit! Záporná cena, to už umí kdekdo. Ale my kecovoltaické energie vyrobíme tolik, že nám všichni ještě rádi budou platit, abysme jim jí nedodávali!“

 

Odkazy

Perpetuum mobile

Green Deal (mytologie)

Datum: 01.04.2024
Tisk článku

Související články:

Ceny Ig Nobel 2003     Autor: Josef Pazdera (12.10.2003)
Jak chytit černou díru dřív, než sní svět     Autor: (03.07.2009)
Jsme po tučném jídle také hloupí?     Autor: Josef Pazdera (07.09.2009)
Aprílové zamyšlení     Autor: Redakce (01.04.2021)



Diskuze:

Pravda uz jen na 1.4. :-(

Karel Marsalek,2024-04-07 18:32:52

Tak jsme to dopracovali, kdyz pravdivy uvodnik apriloveho clanku lze otisknout jen 1.4. Jindy by to byly fake news :-) Je to asi jako kraluv sasek, ktery jako jediny mohl vladari rict do oci, jak se veci maji.

Odpovědět

Přemysl Kadlec,2024-04-03 15:48:50

Asi nemám dostatečně vyvinutý smysl pro humor.

Odpovědět

Jiří Kolumberský,2024-04-02 06:15:38

Děkuji za krásný aprílový článek. A nejlepší jsou ti pacienti, tady jsou schopni i do aprílového žertíku namontovat svoje politické bludy.

Odpovědět

jednou jsem byl na Pasienkoch

Leonid Podstanický,2024-04-01 19:32:36

- na mítingu HZDS na kterém jsem byl Mečiar jednou povedal - Až buchnú Mochovce, budú ma volať pán osvietený.
Inak Slovensko za Matoviča zakázalo prelety ruských lietadiel. Minister vnútra Naďa však vydal dve výnimky - 1. Keď matovič doviezol do Košíc Sputnik 2. Keď bolo potrebné doviezť palivo pre Mochovce.

Odpovědět


Re: jednou jsem byl na Pasienkoch

Jos Vr,2024-04-02 11:17:09

Mno, tak palivo do Dukovan se jeste donedavna take vozilo z Ruska, take letecky a take na vyjimku.
Ale uz je v Dukovanech novy dodavatel. Stejne jako uz par let v Temeline.

Odpovědět


Re: Re: jednou jsem byl na Pasienkoch

Leonid Podstanický,2024-04-02 11:20:51

Westhinghouse? Ten je přece v bankrotu.

Odpovědět


Re: Re: Re: jednou jsem byl na Pasienkoch

Jos Vr,2024-04-02 11:25:18

Mno, to sice jo, ale nekdo musi dodavat jaderne komponenty americke armade.
Cili ten jen tak nepadne.
A k tomu palivu - tam jde o konsorcia s Framatomem.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: jednou jsem byl na Pasienkoch

Emil Novák,2024-04-02 11:34:57

Westinghouse palivo pro reaktory VVER v konsorciu s Framatomem nevyrábí. Westinghouse vyrábí palivo vlastní licence ve Švédsku, Framatome se chystá vyrábět palivo v licenci od TVEL v Německu.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: jednou jsem byl na Pasienkoch

Jos Vr,2024-04-02 11:45:37

https://www.cez.cz/cs/pro-media/tiskove-zpravy/americane-a-francouzi-budou-nove-dodavat-jaderne-palivo-do-temelina-157446

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: jednou jsem byl na Pasienkoch

Emil Novák,2024-04-02 13:23:14

Tam se ale o konsorciu nic nepíše, to jste špatně pochopil. Jsou to dva nezávislí dodavatelé a ČEZ chce mít palivo od dvou různých dodavatelů, aby nebyl závislý jen na jednom a mj. nemusel držet tak velké zásoby paliva přímo v elektrárně.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: jednou jsem byl na Pasienkoch

D@1imi1 Hrušk@,2024-04-02 16:39:56

Děkuji za kvalitní informace. Na kolik let drží ČEZ zásoby paliva nyní? A jaká je přibližná cena paliva na jeden rok provozu Temelína?

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: jednou jsem byl na Pasienkoch

Emil Novák,2024-04-02 18:54:23

ČEZ momentálně drží zásoby minimálně na tři roky provozu a ve svých prezentacích uvádí cenu jaderného paliva 6 €/MWh + 2 €/MWh odvod na jaderný účet, takže při roční výrobě 16 TWh přibližná cena paliva na jeden rok provozu Temelína vychází cca na 3,2 miliardy Kč.

Odpovědět


Re: Re: Re: jednou jsem byl na Pasienkoch

Emil Novák,2024-04-02 11:27:50

Westinghouse byl "v bankrotu" krátce v roce 2017, pak ho převzal nový vlastník a od té doby v žádném bankrotu není, naopak si nový vlastník pochvaluje jak je ziskový.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: jednou jsem byl na Pasienkoch

Jos Vr,2024-04-02 11:43:45

OK.
Jeste lepe.
V kazdem pripade, jak do Dukovan, tak do Temelina je palivo dodavano v konsorciich s Framatome.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: jednou jsem byl na Pasienkoch

Emil Novák,2024-04-02 13:21:11

Ne, ani do Temelína ani do Dukovan žádné palivo v konsoriích s Framatome zatím dodáváno není. Dosud bylo dodáváno palivo od TVELu bez jakékoliv účasti Framatome, loni byla podepsána smlouva nejprve s Westinghousem, který už palivo do Temelína dodával dříve a které se v Temelíně už řadu let testuje, a později i s Framatomem, který ho bude vyrábět v licenci TVELu, ale až v budoucnu. Zatím žádná taková dodávka neproběhla.

Odpovědět

která E

Leonid Podstanický,2024-04-01 19:28:13

je nejlevnější?

Odpovědět

A co střely s obohaceným uranem

Leonid Podstanický,2024-04-01 19:07:27

- made in England použité proti Rusům. Taky součást? Rusko taky varovalo USA před použitím kazetových bomb, samozřejmě marně.

Odpovědět


Re: A co střely s obohaceným uranem

Pavel Kaňkovský,2024-04-01 20:04:50

Kdo seje speciální vojenskou operaci, sklízí válku.

Odpovědět


Re: Re: A co střely s obohaceným uranem

Martin Novák2,2024-04-03 20:13:13

Pozor, Rusko stále žádnou válku nevyhlásilo, pořád je to jenom teroristický útok jako ISIS.
Ve válce je nutné dodržovat Ženevské konvence ale teroristy je třeba potírat všemi způsoby.

Odpovědět


Re: A co střely s obohaceným uranem

Emil Novák,2024-04-01 21:00:58

V Anglii se žádné "střely s obohaceným uranem" nevyrábějí. Ty má v tomhle konfliktu jen Rusko.

Odpovědět


Re: Re: A co střely s obohaceným uranem

Leonid Podstanický,2024-04-02 09:50:55

"Británie spolu s tanky Challenger 2 poskytne Ukrajině i protitankové náboje z ochuzeného uranu, uvedla v úterý ruská"

Odpovědět


Re: Re: A co střely s obohaceným uranem

Leonid Podstanický,2024-04-02 09:55:10

doufám, že o citátu nepochibujete

Odpovědět


Re: Re: Re: A co střely s obohaceným uranem

Vít Výmola,2024-04-02 10:18:46

Je tu jeden takový "bezvýznamný rozdílek": obohacený x ochuzený
A tak je to s vašimi příspěvky skoro vždy. Začínáte být kašpárkem místních diskuzí. O většině témat nevíte nic, zato to víte přesně a líp než všichni ostatní.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: A co střely s obohaceným uranem

Leonid Podstanický,2024-04-02 11:20:00

takže nedodali kašpare

Odpovědět


Re: Re: Re: A co střely s obohaceným uranem

Emil Novák,2024-04-02 11:32:50

Jestli to "uvedla ruská" (cokoliv), tak to musí být pravda. Sice uvedla něco jiného než vy, ale uran jste trefil.

Odpovědět


Re: A co střely s obohaceným uranem

Vojta Ondříček,2024-04-02 02:45:59

Na 1. Apríla uran obohacený, jinak jen uran ochuzený.
Ovšem ještě lepší by bylo, kdyby ty střely s ochuzeným uranem zůstaly ve skladištích a nejlepší by bylo je nevyrobit.

Odpovědět


Re: A co střely s obohaceným uranem

Jirka Naxera,2024-04-02 05:21:54

To stejne Rusko, ktere kazetovou munici pouziva uz od zacatku konfliktu?

Odpovědět


Re: Re: A co střely s obohaceným uranem

Leonid Podstanický,2024-04-02 09:49:22

Ano, o o tom práve píši - Rusko pak začalo používat desekrát těžší 500 kilové kazetové bomby - jako odvětu na americké 50 kilové.
Jinak by je nepoužili. Američané je k tomu donutili.
Snad jasné,
jo, střely a ochuzeným uránem dík za opravu výše, dodané Angličany - Skoty a Welšany bych nevinil - a pak kupuj ukrajinské obilí.
Angličanum je to jedno, není to u nich doma.

Odpovědět


Re: Re: Re: A co střely s obohaceným uranem

Jirka Naxera,2024-04-02 15:09:32

Koukam, ze Vasich znalosti, co one valce predchazelo (viz jiny thread) zcela koresponduje s Vasimi znalostmi o tom, jak ona valka probiha, a jake konkretni zbrane jsou pouzivany. :-)

Nic ve zlem, ale opilec Medvedev opravdu neni dobry zdroj informaci o valce.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: A co střely s obohaceným uranem

Martin Novák2,2024-04-02 20:40:34

Ale ale Podstanickému to přece řekl sám veliký liliPutin na politickém školení mužstva, tak to přece musí být pravda! Přece by mu soudruh důstojník KGB nelhal, to se přece ve škole pro operativce tajných služeb neučí! Nebo snad ano?

Odpovědět


Re: A co střely s obohaceným uranem

Jos Vr,2024-04-02 11:19:58

S obohacenym uranem? Ten se dava jen do jaderneho paliva, pripadne pri vysokem obohaceni do jadernych zbrani.
Do strel, ktere maji za cil prorazit pancirovani, se dava ochuzeny uran. Jde o vysokou mernou hmotnost uranu jako tezkeho kovu, diky niz prenesete destrukcni energii strely do male plochy na panciri.

Odpovědět


Re: Re: A co střely s obohaceným uranem

František Kroupa,2024-04-02 21:51:48

Měrnou hmotnost, která se používala za mých školních let, postihl osud specifické váhy, o které se učil táta za 1. republiky - obojí bylo z moci úřední zakázáno. Dnes, tedy už desítky let, máme hustotu.

Odpovědět


Re: Re: A co střely s obohaceným uranem

D@1imi1 Hrušk@,2024-04-02 22:30:11

Ještě Vás doplním, že munice z ochuzeného uranu se využívá i kvůli přirozeným zápalným vlastnostnostem uranu při dopadu na cíl. Podobnou hustotu jako uran má i wolfram, který se na průbojnou munici využívá také, ale nemá ty zápalné vlastnosti.

Odpovědět


Re: Re: Re: A co střely s obohaceným uranem

Jirka Naxera,2024-04-03 05:00:07

Ono je vubec smesne, jak pan soudruh broji proti pouziti ochuzeneho uranu Ukrajinskou armadou, pricemz pikantni je to, ze jediny, komu to muze uskodit, jsou jejich vlastni lide.
(neresim zabijeni nepritele, to je, tak jako receno slovy klasika, primarni funkci zbrani)

Odpovědět

Návrat ke kořenům?

Pavel Kaňkovský,2024-04-01 18:32:37

*trolling mode on*
Jako k řešením závislým na palivech dodávaných nedemokratickými a neekologickými režimy? ;)
*trolling mode off*

Odpovědět


Re: Návrat ke kořenům?

Martin Novák2,2024-04-02 20:35:24

Ne, návrat ke kořenům cestou vzhůru....
.... na stromy :-)

Nejdřív přijdete ke kořenům a pak teprve můžete začít šplhat.

Odpovědět


Re: Návrat ke kořenům?

Jirka Naxera,2024-04-03 05:02:08

No tak, ze zrusite vlastni prumysl, ktery tu energii potrebuje, a od nedemokratickych a neekologickych rezimu budete nadale nakupovat hotove vyrobky. Teda dokud za ne budete mit cim zaplatit ;-)

Hmm, ted jsem si uvedomil, ja to napsal jako hloupej vtip, a ona je to oficialni politika EU...

Odpovědět


Re: Re: Návrat ke kořenům?

Karel Marsalek,2024-04-07 18:52:24

Vidite? Pravdu tu muzete napsat jen 1.4. :-)

Odpovědět

Děkuji

Vojta Ondříček,2024-04-01 15:08:18

Humor je nejen kořením života, ale i živovoltaickou energií. Dík.

Odpovědět

F M,2024-04-01 14:09:59

Jeden z nejrealističtějších článků o energetice za dloooohouuuu dobu :-) 1*

Odpovědět

humor

Bedrich Komorous,2024-04-01 13:49:20

Dobry den pane Fišere.Samozřejmě se jedna o humor.Vono taky nic jinýho než humor na všelijaké zhovadilosti nezabíra.Mějte se.

Odpovědět

Gramatika

Ondřej Fišer,2024-04-01 12:52:04

Energievergeltung? Snad Energiewende, ne? Wonder Leyenová? Kříženec von der Leyenové a Stevieho Wondera.

Odpovědět


Re: Gramatika

Martin Novák2,2024-04-02 20:32:18

Energievergeltung je správně, podle překladače by se to dalo přeložit jako "Energetická pomsta".

Odpovědět


Re: Gramatika

D@1imi1 Hrušk@,2024-04-02 22:54:13

Myslím, že Wonder Leyenová je spíš narážkou na jinou postavu z popkultury - Wonder Woman. A myslím, že se zmíněná politička takto i vidí ;-)

Odpovědět


Re: Gramatika

Karel Salavec,2024-04-06 19:24:33

Spravne je Energieende.

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz